Chat

Kirjoittaja Aihe: Miksi kalaa ei tule ???  (Luettu 23196 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaxxa

• Profiili
Miksi kalaa ei tule ???
« : Maaliskuu 31, 2013, 20:14:53 »
Olen ollut kahtena päivänä kahdella eri järvellä yhteensä n.9 tuntia pilkillä ja tuloksena on muutama karkuutus.
Olen käyttänyt pystypilkkejä ja tasureita ja syöttinä on ollut punaisia kärpäsen toukkia, mutta kalaa ei tunnu saavan millään...  :|
Huomenna olisi tarkoitus vielä mennä kokeilemaan eli antakaas joitain vinkkejä!!!

Fisumiäs

• oon oppinu tänä keväänä keulimaa
    • Profiili
Vs: Miksi kalaa ei tule ???
« Vastaus #1 : Maaliskuu 31, 2013, 20:34:14 »
Mene järvelle jossa sitä kalaa tulee. En itse usko että se olisi kalastajasta kiinni tuleeko kalaa vaan siitä onko järvellä syönti päällä.
Itsekin olen tehnyt tässä pari turhaa reissua kun olen käynyt eri järvillä. Mutta kun menen tietyille järville niin sitä kalaa vaan alkaa tulemaan avannon paremmalle puolelle.
<><   <><   <><    <><
  <><   <><   <><

-Nieriäinen-

• Profiili
« Vastaus #2 : Maaliskuu 31, 2013, 20:36:41 »
Ite kävin eilen ja toissapäivänä kokeilemassa. Toissapäivänä 2 kiiskeä ja 2 särkeä, eilen ei mitään. Sitten itse asiaan  :-).  Pysty pilkki on varmin väline aloitteluun. Jos kalaa ei tule on yksinkertaisesti vaihdettava paikkaa. Jonnekkin syvänteen tai karikon reunalle kun meet nii eiköhän sieltä jotain tule.

Survari

• Punainen surma
  • Kalassanet Ry jäsen
    • Profiili
« Vastaus #3 : Maaliskuu 31, 2013, 20:37:31 »
Minkä värisiä morreja on ollu kiiinni? Josset ole jo kokeillut, niin kokeile oikein tummia värejä, kuten musta. Ainakin täälläpäin on toiminut hyvin, nyt kun kelit on ollu todella kirkkaat.
Ja suhteellisen matalalta on kalat löytyny täällä nyt viimeaikoina.

Jaxxa

• Profiili
« Vastaus #4 : Maaliskuu 31, 2013, 21:07:33 »
Eli kannattaako pilkkiä matalalta? Onko teillä kokemuksia muista syöteistä kuin toukat esim. maissi, katkarapu ym ?
Morreja en ole kokeillut, onko niiden uittamisessa jotain erityistä mitä pitäisi tietää?

Survari

• Punainen surma
  • Kalassanet Ry jäsen
    • Profiili
« Vastaus #5 : Maaliskuu 31, 2013, 21:30:26 »
Noin metrin-kahen vedestä oon ite nyt saanu parhaiten viimeaikoina. Lähinnä tarkotin, että minkä värisiä morreja on ollu tapseissa kiinni. Vai pilkitkö ylipäätään tapseilla, vai ketjulla vai millä? Tapseilla ja pystyllä on helpoin aloittaa ja kalaa saa suht helpostikkin, jos sitä vaan alla on.
Noista syöteistä parhaiten toimii ihan kärpäsentoukat ja surviaiset. Punaset kärpäsentoukat toimii usein, valkoset ja keltaset toimii usein särille hyvin. Noi maissit ja katkaravut yms. on sitte vähän spessumpiin hommiin, eikä niillä kannata lähteä normipilkillä hirveästi säätämään, kun paremmin toimii ihan kärpäsentoukka.
Morrin uitossa on sitten omat niksinsä, joista löytyy varmastikkin juttua toisista keskusteluista. Mutta ihan perusvinkkeinä, niin pientä värisytystä ja pompottelua kannattaa kokeilla, myöskin hitaat nostot ja laskut toimii usein. Nostojen ja laskujen aikana voi morria värisyttää välillä, mutta usein toimii paremmin ihan pelkkä nostokin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2013, 21:33:32 kirjoittanut Survari »

jose_jurgo

• Profiili
« Vastaus #6 : Huhtikuu 02, 2013, 00:13:34 »
Moi. Meillä on ollut täällä Keskipohjanmaalla samaa "ongelmaa". Ollaankin sitä porukalla pohdittu ja vertailtu viime vuoteen. Päädyimme siihen, että ainakin täällä meilläpäin syyn täytyy olla tuo jäänpäällä oleva lumi. Kevät tuli viime vuonna huomattavasti aikaisemmin. Jaksan itse ainakin uskoa, että kun tuo lumi vähenee jään päältä niin kalaa rupeaa tulemaan. Viikko, ehkä jopa kaksi vielä odottelua ja rauhallista kokeilua. Sittenkun kala keväällä alkaa syömään niin oman kokemukseni mukaan se ottaa kyllä melkeinpä mihin vain. Pikkusormen työntää avannosta sisään ja ahventa nousee, näitä siis odotellessa! Kuten tavallista, maltti on valttia, toivon ainakin näin! :)

Kalamieshukassa

• Profiili
« Vastaus #7 : Huhtikuu 06, 2013, 19:42:11 »
Samaa täälläkin odotellaan "vesi kielellä", eli lumien sulamista jäiden päältä. Yöpakkaset pitävät lumet vielä viikon verran jään pinnalla, mutta aurinkoiset iltapäivät sulattavat sitä kiitettävästi. Seuraile jäitä: Kun jäälle alkaa tulla puhtaita, lumettomia laikkuja niin saalista alkaa tulla varmemmin. Itsellä on myös muutama tyhjä reissu takana ja päätin että ennen en mene jäälle kun lumet on sulaneet...

Jaxxa

• Profiili
« Vastaus #8 : Huhtikuu 12, 2013, 08:48:09 »
Eilen saatiin n.30 ahventa sekä 1326g hauki :)

lourencohen

• Vieras
« Vastaus #9 : Helmikuu 14, 2014, 09:03:08 »
Oh Man! I love fishing. At my home town we used to go the river side as a full gang for fishing in most of the evenings and that was the most wonderful time in my life. When I sit this in office I really miss those days.

Thanks
Louren
windows8transfer.com

Wallu10

• Profiili
« Vastaus #10 : Helmikuu 16, 2014, 20:43:07 »
Sori tp, mutta osaisiko joku kertoa?

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Miksi kala ei syö?
« Vastaus #11 : Helmikuu 16, 2014, 21:03:10 »
Olen käynyt kalassa nytten parina viikonloppuna, eikä ole tullut kun vain pari pientä ahventa. Olen kokeillut pysty, tasuri ja morri pilkkejä. Osaisiko joku kertoa syyn tähän?

Kalantulo riippuu niin monesta eri tekijästä että ei voi antaa tarkkaa vastausta. Saattaa olla että olet ollut paikassa jossa ei ole kalaa tai sellaisena päivänä että kala ei vain syö. Vesistöllä jossa kalastat voi olla vaikutusta. Keskitalvella pienet ja tummavetiset järvet ja lammet voi olla todella nihkeitä kun taas syvät ja kirkasvetiset antaa paremmin kalaa. Jos kalapaikat järvellä ei ole tuttuja yritä seurailla muita pilkkimiehiä ja saada tietoa paikoista. Jos järvestä on nähtävissä pohjakartta esim. osoitteessa "retkikartta.fi/tuikki" etsi sieltä mahdollisia kalapaikkoja, penkan reunoja, syvän veden keskellä olevaa matalaa aluetta jne.

Toukkavehkeet on varmin tapa saada jotain kalaa. Tasapainolla pilkkiminen on semmoinen laji että joskus onnistuu ja joskus ei. Tänään olin itse jäällä 7 tuntia ja saaliina 4 pientä ahventa. Kuukausi sitten ongin muutamassa tunnissa samasta paikasta repun täyteen isoa ahventa.
Ehkä otin, ehkä en!

Wallu10

• Profiili
« Vastaus #12 : Helmikuu 17, 2014, 16:09:30 »
Asun sen järven rannalla ja jokavuosi on tullut kalaa samastapaikasta, mutta tänä talvena se kalan syänti on ns. "loppunut"

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Helmikuu 17, 2014, 16:25:50 »
Asun sen järven rannalla ja jokavuosi on tullut kalaa samastapaikasta, mutta tänä talvena se kalan syänti on ns. "loppunut"

Sitten eikun rohkeasti eri paikkaan. Tämä talvi on kelien puolesta varsin erikoinen, lunta vähän ja lämpötilat vaihtelee nopeasti plussakeleistä koviin pakkasiin....ilmanpaineet heittelee ja ahvenet kai niiden mukaan vaihtaa oleskelusyvyyttä. Ei muuta kuin kokeilemaan!
Ehkä otin, ehkä en!

jcuster

• Kenraali Katiska
    • Profiili
« Vastaus #14 : Helmikuu 18, 2014, 19:47:23 »
Tätä kysyi siskonkin muksu tuossa tänpäiväsen pilkkireissun yhteydessä. Ei ollu aiemmin jannu pilkillä käynyt ja mp kolahti jotta heilahti. Ei auttanu vaikka tuli miun paikalle ja miun välineillä yritti, syönti loppu ku seinään kun vaihdettiin. Vielä huonompi juttu tietysti että vanhanisännän kanssa vedettiin ahventa molemmin puolin...

Lopetettiin ajoissa ettei ihan paha mieli jää pojalle, se on kuitenkin yksi hankalimmista tilanteista kalastuksessa kun muut saa ja itse ei vaikka päällään seisoisi... Mutta se on juuri se aloituksen hankaluus tuossa, ei malta kalastaa huolella vaan säätää heti minuutin hiljaisuuden jälkeen, vaikka homma olisi toimimassa kyllä. Ei ole tuntumaa, joten pinna ei kestä. 
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

Tasuriman

• Puntarin hytkyttäjä
  • Tasureissa on taikaa
    • Profiili
« Vastaus #15 : Helmikuu 19, 2014, 13:05:40 »
Nyt se sitten on päättynyt, se hiljainen syöntijakso. Olipa hiukeeta mättöö tänä aamuna. Pari tuntia jäällä ja piti lähtee pois, kun alkoi reput painaa. Paistikkaita nousi tasurilla todella mukavaan tahtiin.

Lynx650

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : Helmikuu 20, 2014, 23:43:48 »
Itsellä kalaa ei juuri ole tullut vähään aikaan vaikka olen kokeillut kaikki pilkit mitä minulla on niin läpi
Tasurit toimii!

Kamasan

• Profiili
« Vastaus #17 : Helmikuu 20, 2014, 23:52:46 »
Itsellä kalaa ei juuri ole tullut vähään aikaan vaikka olen kokeillut kaikki pilkit mitä minulla on niin läpi

Onkos pilkin alla mitään? Mistä olet etsinyt. Syvästä, matalasta...? Syvyyskarttaan tutustuttu?
Jos kala ei liiku, tulee se etsiä ja saada myös syömään.

Joskus vain on niitä MP-reissuja, mutta ensi kerralla uudestaan.

Pilkinnän viehätyshän juuri siinä, että koskaan ei tiedä etukäteen missä se kala milloinkin on ja mihin ottaa. Normaali reissu vaatii vähän kävelyä ja kairaamista. Heikolla syönnillä taas joutuu kävelemään useita kilometrejä ja kairaamaan vähintään 27 reikää.

Lynx650

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : Helmikuu 21, 2014, 21:12:25 »
Syöttinä olen käyttänyt survaria ja erin värisiä kärpäsen toukkia ja olen kävellyt kaikki otti paikat ja kairannut yli 27 reikää ja yleensä illan hämärässä on tullut muutama nykäsy ja yleensä tullut muutama ahvenkin ja myös kaikissa pilkeissä on väri koukku
Tasurit toimii!

hirmuinenrölli

• Profiili
« Vastaus #19 : Helmikuu 27, 2014, 14:48:05 »
kalaa tulee kun tietää paikat mistä onkia ja mihin aikaan. vuosien kokemuksella sitä oppii. ei pidä olla hätähousuja :mrgreen:

Jakuppi

• Profiili
« Vastaus #20 : Helmikuu 27, 2014, 17:51:12 »
Kyllä se nyt rupeaa ahven syömään ku lumet on sulaneet jäiltä. Tänään tuli jonku verran ahvenia ihan matalasta alle metrisestäkin vedestä. Yksi 300 g körmy ja loput olikin melko pientä.

KÖSTER

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : Helmikuu 28, 2014, 20:20:02 »
No, mormuskaa ja survaisen toukka siihen kärpästoukan perään hännäksi :-P.
Kultainen,punainen,musta,hopea väri jne... Pitäs jotain silppua nousta huonommallakin syönnillä :wink:.

En saa kalaa

• Vieras
« Vastaus #22 : Helmikuu 22, 2019, 13:33:49 »
Itse olen käynyt pilkillä talvella useasti. Vain yksi pieni ahven. Elämäni ensimmäinen pilkkikausi, joten kokemusta ehkä puuttuu. Olen pilkkinyt syvänteistä, matalikoista, syvänteiden reunoilta pystypilkeillä, tasureilla, morrilla, tapsipilkillä ja jigeillä. Mitä teen väärin, kun kalaa en saa. Eri järvilläkin olen käynyt.

Tasuriman

• Puntarin hytkyttäjä
  • Tasureissa on taikaa
    • Profiili
« Vastaus #23 : Maaliskuu 25, 2019, 16:14:07 »
Itse olen käynyt pilkillä talvella useasti. Vain yksi pieni ahven. Elämäni ensimmäinen pilkkikausi, joten kokemusta ehkä puuttuu. Olen pilkkinyt syvänteistä, matalikoista, syvänteiden reunoilta pystypilkeillä, tasureilla, morrilla, tapsipilkillä ja jigeillä. Mitä teen väärin, kun kalaa en saa. Eri järvilläkin olen käynyt.

Aloittelijalla tuo kokemuksen puute lienee se suurin haaste. Parhaiten hommaan pääsee sisälle jonkun kokeneen pilkkijän matkassa. Nyt näin keväällä valon lisääntyessä jään alla alkaa ahven parveentua kutuajan lähestyessä. Samalla se jo nousee matalampaan veteen ja on helpommin tavoitettavissa, joten nyt alkaa olla hyvä aika hankkia kokemusta. 
  Kävin viime torstaina reissun heittämässä ja koska oli kirkas aurinkoinen päivä, niin oletin  kalan painuneen syvemmälle ja etsin sitä noin viidentoista metrin painanteista. Olihan siellä pientä silppua, mutta isomukset löytyivätkin yllättäen kolmenmetrin penkoilta. Kirkkaasta ilmastakohan johtui varovainen syönti, mutta neljä paistikalaa, keskipainoltaan seitsemänsatasia.  Sopivasti kertareissun saaliiksi.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>