Chat

Kirjoittaja Aihe: Pohdintoja pelin kehityksestä  (Luettu 28600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Pohdintoja pelin kehityksestä
« : Lokakuu 11, 2013, 10:05:27 »
Tällä hetkellä on vähän avoinna se, mitä seuraavaksi kokeillaan tehdä. Listalla olevia asioita on:

-Nopeuttaa ennätyslistojen toimivuutta. Tällä hetkellä tiedetään mihin menee eniten aikaa (jopa 85%), joten tiedämme mitä kannattaa seuraavaksi optimoida.

-Muutama järvi on suunnitteilla. Älkää ottako meihin yhteyttä, että "tee tämä järvi", koska niitä tuskin tullaan toteuttamaan. Aika näyttää, miten näiden kanssa käy.

-Kielipaketit. Pohdinnassa on ollut, että jonkun wiki-sivuston kautta näitä käännöksiä voitaisiin hoitaa. Ja sitten lopulliset hyväksi todetut paketit sitten laitettaisiin peliin mukaan.

-Mobiilialustat. Lähinnä windows-pohjaiset alkuvaiheessa. Vaikuttaa mielenkiintoiselta aihealueelta, mutta nähtäväksi jää, tuleeko tästä koskaan mitään. Ei sitä kokeilematta tiedä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/


mianka

  • Viestejä: 112
  • *tanan Tunari
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #1 : Lokakuu 11, 2013, 13:29:31 »
Joo, olis se hauskaa mennä jäälle, kairata reikä jäähän, laittaa jakkara avannon viereen,
kaivaa puhelin takataskusta ja alkaa pilkkiä pro pilkkiä. Tulis ainakin melko varmasti jotain saalista :D
"Olin tänään pilkillä tuolla lähilammella ja tuli 2 kilon kuha!" "Täh? Eihän siellä edes ole kuhaa!"

Ei vaan. Kyllä ainakin itse voisin tollaista mobiiliversiota tahkota. Tuota ykköstä koetin
joskus DosBoxin kautta puhelimessa pelata, mutta ei se oikein toimi niinkuin haluaisi kosketusnäytöllä :(

Itsellä toki Android-puhelin, mutta varmasti Windows-alustaiselle puhelimelle aika paljon helpompi
tosiaan toteuttaa tuo.

AlpoK

  • Saukkovaaran Zorro
  • Toimittaja
  • *****
  • Viestejä: 86
    • MSN Messenger  - poju_97@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #2 : Lokakuu 11, 2013, 14:40:50 »
Tuli täs mieleen, et tiimissä sisällä tuli kerran sellainen kehitysidea, että pelissä näkyisi paino, paljon kalaa sillä hetkellä on. Olisi suuri apu, jos siihen, missä näkyy kappalemäärät jne. saisi kilomäärän laitettua. Helpottaisi vähän pilkintää, eikä tulisi niitä suuria sanoja kesken pelin, joka punnalla todetaan suueksii valeeksi :D

Mut sen sanon, että ihan huippupelihän tämä on ilmaispeliksi jo. Siitä kiitos kuuluu ihan Hapolle ja Olkkoselle. Se on ollu hienoa, että saa kuitenkin lahjoittaa rahaa, ja joku päivä itsekkin niin teen. Harmi vain, että opiskelijan elämä on niin tiukkaa  :cry:

Johanna79

  • Hjalliksen kätyri
  • Viestejä: 15
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #3 : Lokakuu 11, 2013, 14:53:36 »
yksi asia tullut mieleen, oliskohan kovin vaikeaa totuttaa... meinaan kun on admin jossain hostissa niin admin saisi otettua kaikki pilkit käyttöön jos hosti ei niitä itse muista laittaa??
Hessun hosti ollut nyt monta päivää ilman kaikkia pilkkejä..

T: Johanna79
Kuka muu muka,kuka muu muka JHT! <3


TUOMARI

  • Viestejä: 98
  • "PERIKSI EI ANNETA"
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #4 : Lokakuu 11, 2013, 16:09:52 »

-Muutama järvi on suunnitteilla.


Oikein hyvä.

Ulkomaalaisia vesistöjä, kuten Metsälampi ja Mäntylahti ovat, niin niitä olisi kiva saada lisää.

Kalanbongauksen voisi myös lisätä peliin. Jossain muodossa?

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #5 : Lokakuu 11, 2013, 20:40:51 »
Nimenomaan ulkolaisia vesistöjä on ollut suunnitteilla. Niitä on paljon kyselty, mutta kahtellaan nyt. Mulla on ollut myös tavoitteena tehdä pp1:stä tuttu "Ullava" myös tähän peliin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

joonapro

  • Viestejä: 1
  • kaikki aikanaan hiljaa hyvä tulee . :)
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #6 : Lokakuu 11, 2013, 20:53:34 »
oisko mitää suomenlahti koska siel on vaikka mitä kaloja ja isooki tulee tai norjast joku mist tulee ruijanballast

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #7 : Lokakuu 11, 2013, 21:22:51 »
Uusia lajeja ei olla luvattu, eikä niitä myöskään ole tulossa. Ja ei tästä pelistä ole tulossa venepilkkipeliä muutenkaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

ED

  • Duracell pupu
  • Viestejä: 42
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #8 : Lokakuu 11, 2013, 21:28:01 »
Yksi toive olisi, se että kaikissa mapeissa missä ahventa on pitäisi myös löytyä kisatyyppi vain ahven. turneissa kuuluu olla haastaavia mappeja ja olisi kivaa joskus koittaa ahvenia söimissä tai iso ruuhissa. mutta siellähän tätä kisamuotoa ei ole  :-D


Glyxis

  • Pakastevihannes
  • Viestejä: 79
  • Frozen Fish [Fin]
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #9 : Lokakuu 11, 2013, 23:50:50 »
Entäs kisamuodot? Onko niistä mitään puhetta ollut? Tiedän, ettei yksinpeliin panosteta paljoa, mutta onko pitempiä turnauksia yms. kisamuotoja tulossa (ollenkaan)?
Ehkä mahtavimmat ProPilkki 2 jötkäleet (Mereltä): Ahven 1477g, Taimen 3744g :)

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #10 : Lokakuu 12, 2013, 11:07:37 »
Entäs kisamuodot? Onko niistä mitään puhetta ollut? Tiedän, ettei yksinpeliin panosteta paljoa, mutta onko pitempiä turnauksia yms. kisamuotoja tulossa (ollenkaan)?

Tuolle olisi kyllä tarvetta ja siihen olisi kyllä ideoitakin, mutta todennäköisesti seuraavan 1-2 vuoden sisään "ei ole tulossa". En tyrmää tätä ajatusta kuitenkaan suoriltaan, koska itsekin olisin tätä puolta syventämässä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Laurenzo

  • Viestejä: 16
  • Heittokalastaja
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #11 : Lokakuu 14, 2013, 13:41:23 »
Voisko lyhyeen turnaukseen tulla jotain muita palkintoja kun pilkit? esim.
pikalukot (pilkin vaihto nopeutuisi)
perukkeita (iso ei katkaise siimaa niin helposti, ja pilkin vaihto nopeutuisi)
   Noita vois tulla myös arcade modiin, niihin bokseihin.
 
    Sitten arcade modiin vois tulla joku "uimahalli" (porealtaasta saa haukia, lasten altaasta kiskiä...)
ei tuu mitää mielee...

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #12 : Lokakuu 14, 2013, 13:51:39 »
Voisko lyhyeen turnaukseen tulla jotain muita palkintoja kun pilkit? esim.
pikalukot (pilkin vaihto nopeutuisi)
perukkeita (iso ei katkaise siimaa niin helposti, ja pilkin vaihto nopeutuisi)
   Noita vois tulla myös arcade modiin, niihin bokseihin.
 
    Sitten arcade modiin vois tulla joku "uimahalli" (porealtaasta saa haukia, lasten altaasta kiskiä...)

Periaatteessa kuulostaa helpolta pikkukikkailulta, mutta kun aletaan käydä koko tätä möhkälettä läpi, niin tuollaisen pikkusälän lisääminen vaatii ihan hervottoman määrän työtä. Tuo pitäisi päivittää niin miljoonaan paikkaan ympäri softaa ja tarkistaa että muutokset ovat muutakin kuin pelkkä kuvan lisäys.. ja miten se käytännössä toimisi ja näkyisi jne..  ja miten erot toimisivat verkkoliikenteessä ja kaikenlaiset omituisuudet (tyyliin: jos yhteys katkeaa kun pikalukko on käytössä) ja kaikenlaiset "jos pikalukko n käytössä, se heikentää vähän syöntiä" tai "pikalukko isoon onkeen on huonompi pienessä ongessa" jne jne...  Ja se toisi tullessaan monta käytännön ongelmaa siellä sun täällä ja todennäköisesti jotain omituisia bugeja korjailtaisiin pari vuotta. Siihen nähden tällainen uudistus ei liene tarpeellinen.

Näitä on todella hankala selittää, koska maallikkopuoli ei vain näe rajapinnan taakse. Siellä on niin monimutkainen ja laaja verkosto toisiinsa vaikuttavia asioita, ettei sitä tasapainoa mielellään lähde muuttamaan. Hyöty-haitta -analyysissä haittapuoli voittaa 10-0 ja siksi näitä lisäyksiä ei tulla enää tekemään. Arcade-moodi on ihan avoin palikka ja sen toteutumisen todennäköisyys on tällä hetkellä alle 10%. Voi olla että sitä ei tule peliin mukaan koskaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

mianka

  • Viestejä: 112
  • *tanan Tunari
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #13 : Lokakuu 16, 2013, 00:39:38 »
Näitä on todella hankala selittää, koska maallikkopuoli ei vain näe rajapinnan taakse.

Tällainen karkea vertaus:
Se on vähän niinkuin öinen tähtitaivas, jossa jokaisesta tähdestä on vedetty viiva kaikkiin muihin tähtiin.
Sinne kun lisää uuden tähden sekaan, niin on vedettävä viivat kaikkiin muihin tähtiin. Yhdenkin viivan, jos
unohtaa, niin taivas putoaa niskaan :)

Lape_

  • Ylioppilas Larvanto
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #14 : Joulukuu 01, 2013, 19:57:57 »
Vaihtoehto keskeyttää enkkojen lähetys. Nyt viidettä minuuttia lähettää alle 20 pelaajan tuloksia ja alle puolet menny....
"Sormet jäässä, pakkassäässä..."

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #15 : Joulukuu 08, 2013, 17:04:39 »
Vaihtoehto keskeyttää enkkojen lähetys. Nyt viidettä minuuttia lähettää alle 20 pelaajan tuloksia ja alle puolet menny....

Tai ainakin jotain sellaista, että se prosessi jäisi taustalle... no, kysyn onko se mahdollista. Jannen harteilla tämä tekninen säätäminen kokonaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Anr

  • Lohimaan velho
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #16 : Joulukuu 11, 2013, 17:28:05 »
Muutaman viikon olen pähkäillyt, mikä tekee mm. Hay day:stä, hill climb racingistä yms niin koukuttavia ja suosittuja. Pilkin luonne tulee vähän muuttumaan, mutta kukapas sitä samaa jaksaisi loputtomiin tahkota, eikös näin?

Lainaus toisesta topicista.


Propilkki on mahtava yhteisöllinen ja moninpelattava peli. Joukkuepelit/Paripelit/turnaukset ovat tällä hetkellä se mikä saa nykyisen pelaajiston aukaisemaan pelin yhä uudelleen ja uudelleen. Useat tekevät sen varmasti joka päivä. Kalassa.net on suomalaisten pilkkipelaajien pyhättö, jonka kautta pääsee mukaan mm Liigapeleihin, yllämainittuihin turnauksiin, sm-kisoihin jnejne. Pääsääntöisesti fiksu peliaika on kuitenkin illasta. Sanotaanko 17-->. Tällöin linjoilla on muita joiden kanssa kisata ja temmeltää. Verrattaessa mm näihin Hay Dayhin ja Clash of claaneihin on tämä kuitenkin varsin rajoitettu peli. Eihän tätä yksinkertaisesti kukaan pelaa yksinään. Yksinpelissä tehtyjä ennätyksiä ei näy nykyään enää missään, yksinpelit ovat samanlaisia kilpailuja kuin moninpelit mutta helvetin tylsien bottien kanssa. Ei chättiä, ei realistisia vertailukohtia (botit vetää kalaa vaikka kaivosta..) eikä siten oikeastaan mitään saavutettavaa. Eli ei mitään koukuttavaa.

Palaan aiempaan. Tätä peliä ei juuri voi pelata aamulla tai päivällä. Okei, hostilisalla on autohosteja, joista paremmista löytyy välillä 10-20 pelaajaa paikalla, mutta ei siellä kukaan oikeasti jaksa kunnolla pelata. Nykyään puuttuvat myös kokonaan ne hostit, joita joku ylläpitää, joissa voittaja valitsee seuraavan mapin jne. Silloin sentään jaksoi niitäkin vähän kun voittaessa oli mahdollisuus sanella seuraavaa. Silloin oli jotain mitä tavoitella. Hostilistalla on tällä hetkellä pääsääntöisesti vain kolmenlaisia pelejä. Autohosteja, joukkueiden omia salasanallisia treenejä, ennalta kalassa.netissä sovittuja turnauksia. Eli peruspelaajalle aikalailla tyhjää täynnä.

Propilkki tarvitsee toimivan yksinpelimoodin. Semmoisen jossa on mahdollisuus kehittyä ja kehittää. Semmoisen jossa on tehtäviä, haasteita ja saavutuksia. Semmoisen jota voi pelata päivisin kun fiksuja moninpelimahdollisuuksia ei ole. Olennaista olisi myös että yksinpelimoodissa kehittyminen ja suorittaminen näkyisi muille. Pystyisi vertailemaan omia aikaansaannoksia muihin.

Mikä sitten olisi Anrin mielestä kivaa yksinpelissä:
- Jonkinlainen hahmonkehitys. Tulisi olla mahdollisuus ostaa onkeensa parempaa siimaa, kenkiä joilla voi juosta myös peilijäällä jnejne.
- Pieniä haasteita. Ongi kilon hauki. Ongi kahden kilon hauki. Ongi kolmen kilon siika.  Voita Mikko Happo 3x peräkkäin saarijärvellä jnejne.
- Yksinpeleihin jokin vertailulista. Näe kuinka kehittynyt on yksinpelihahmosi verrattuna muihin. Kehitä itsestäsi kovin ja paras.


En kyllä edes osaa sanoa onko tälläistä ylipäätänsä mahdollista toteuttaa. Onko mahdollista luoda ns "Yksinpelihostia" johon kirjautumalla tallentuisi tekemäsi suoritukset. Kaiketi noi nykyisillä 24/7 autohosteilla tapahtuvatkin asiat jonnekin tallentuu? Yksinpelihostin tulisi siis olla sellainen tila/aula jossa pelaaja voisi itse valita mitä tekee. Aloittaa esimerkiksi 15min kisan lehmilammilla. Tämä kaikki sitten tallentuisi johonkin.

Voisin ainakin kuvitella että suunnitteilla olevat mobiililaajennukset mahdollistaisivat yksinpeliin suuret mullistukset.

Ja tässä viestissä käytetyllä termille "yksinpeli" voisi parempi vastine olla itseasiassa yksinpelaaminen.

Ei tää nyt niin vakavaa ole, mutta ******** silti.


Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #17 : Joulukuu 11, 2013, 19:12:11 »
Ja tässä viestissä käytetyllä termille "yksinpeli" voisi parempi vastine olla itseasiassa yksinpelaaminen.

Niin. Hahmonkehitys on suunniteltu, mutta tämä peli on ihan liian suuri möhkäle siihen. Sitä ei voi lisätä mukaan, etteikö se aiheuttaisi jo toimivan systeemin murenemista suuntaan tai toiseen. Eli lyhyesti ja ytimekkäästi.. sitä ei ole tulossa mukaan. Sen tekeminen olisi ihan liian iso työ. JOs joku maksaa tästä lähdekoodista sen miljoonan, saa kaupan päälle minun laatimat speksit siitä millainen siitä on kaavailtu tulevan :)

Lähdetään kuitenkin nyt siitä, että pp2 mobiilialustalla tulee olemaan erilainen. Tämä nettiversio pidetään erillään ja erilaisena. Täällä on yhteisöt, moninpelit jne.. mobiilipuolella mennään vähän valtavirran mukana ja hyödynnetään sellaista joka siellä toimii ja poistetaan sellaista mikä ei toimi. Ja se, ettei näitä kahta eri kehityshaaraa pidettäisi yhtenä ja samana (ja jatkuvasti vertailtaisi kaikessa toisiinsa), on mahdollista että tätä mobiilialustalla olevaa peliä kutsutaan jopa nimellä Propilkki III. KYseessä ei todellakaan ole "kokonaan uusi peli", vaan siinä hyödynnetään pp2:n engineä, järviä, kaloja, pilkkejä... mutta siten, että enkat, "verkkopeli", saavutukset jne tehdään kokonaan uusiksi. Peliä myös yksinkertaistetaan valtavasti muutamasta paikasta ja joitain kohteita helpotetaan että uudet pelaajat pääsevät nopeammin peliin kiinni. Siitä huolimatta peli tulee olemaan haasteellinen ja ennätysten kanssa puljailu tulee olemana mielenkiintoista ja aika bussipysäkeillä ja luennoilla tulee takuulla kulumaan rattoisasti.

Kaikkea en kerro, enkä paljasta.. Idea on todella TIMANTTINEN ja siinä on mukana uusia koukuttavia elementtejä. Mukaan on tulossa kokonaan uusi kalastusmuoto (tai jopa kalastusmuotoja), jos vain saadaan pari ideaa toimimaan. Tai sitten siitä tehdään kokonaan oma peli.

Kuten jo sanoin, pitkästä aikaa minulla on intoa tehdää ja kehittää uutta. Pp2 (1.06) kehityshaara on jo niin raskas mammutti, että sitä ei voi uudistaa muuttamatta vahingossa jotain muuta osiota liikaa. Tulevaisuus peleissä on paljon tabien, kännyköiden yms alustojen suunnalla. Peli pitää tehdä sellaiseksi, että se on hallittavissa kosketusnäytöiltä. Pidetään simulaattori-puoli täällä ja tehdään tuosta toisesta hivenen viihteellisempi, mutta silti niin koukuttava peli.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

mianka

  • Viestejä: 112
  • *tanan Tunari
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #18 : Joulukuu 11, 2013, 22:09:55 »
Itse tykkään yhdestä tietystä serveristä, joka on pääosin autohost, mutta iltasella saattaapi olla myös vähän vähemmän autohost :)
Siellä on hyvää porukkaa, kivaa keskusteluseuraa ja minulle tarpeeksi kilpailullinen "puolikilpailullinen" elementti. Lisäksi tykkään siitä,
että tulee randomisti kentät, random kisatyypillä. Pitää mielenkiinnon yllä, kunnei ole aina  Meri, Iso-Söimi, Niemiset...

Oikeastaan ainoa syy, että pelailen propilkkiä on se tunnelma fiksujen pelaajien joukossa, jotka pelaavat puolitosissaan, mutteivät
liian tosissaan.

Samaa mieltä olen kyllä yksinpelin suhteen, että koukkuja tarvis lisää ja on kiva, jos mobiilipeliin tulee sellaisia. Ilmeisesti suunnitteilla
jotain "hauskanpito moodejakin"? Ainakin sen kuvan sain Mikon vihjeistä.

Eikö se mobiiliversio voisi olla ihan yksinkertaisesti nimeltään ProPilkki Mobile (tai vaikka Pocket Pilkki)? Erottuisi selkeästi aiemmista
omaksi pelikseen. Tokihan noi "mobile" ja "pocket" lisäykset on aika kuluneita ja paljon käytettyjä, mutta ne kyllä kertoo mistä on kyse.

Jos lotossa päävoiton joskus voitan, niin lupaan käsi sydämellä lahjoittaa 50-100 kiloeuroa ProPilkin kehitykseen. Sitä odotellessa täytyy
olla tyytyväinen siihen mitä saan, eikä se tällä laadulla ole ollenkaan vaikeaa! Tavallaan se on hauskaakin joutua odottelemaan uusia
asioita, jännittää mitä uusia juttuja seuraavaksi tulee, ja sitten ihastella niitä, kun ne tulee. Eikä niin, että kaikki tulee ploks kerralla.

lokki69

  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #19 : Joulukuu 16, 2013, 11:07:17 »
Tätä peliä nyt jonkun vuoden pelanneena pari asiaa pomppaa silmille, tuo tolkuton määrä irtoamisia ja toukkien määrä.
Olisiko miten iso urakka saada toukat pelaajan valittavaksi ,esimerkiksi käytössä on 30 min mapissa vaikka 40 toukkaa mistä pelaaja valitsee mitä ottaa mukaansa .
Jos haluaa pelata varman päälle ottaa survareita koko "rahalla" mutta vaara on olemassa että ne loppuvat kesken vai normi punaista toukkaa 30 ja 10 survia joilla voi syönnin saada alkuun.
Tämä ihan siitä tuli mieleen kun kyseisestä asiasta on ollut keskustelua ja pro pilkkihän pyrkii olemaan simulaattori, joten kukaan pilkkijä tuskin sinne järvelle raahautuu vajaan toukka purkin kanssa.
Ja tuosta irtoilu prosentista, kyllä välillä on luvattoman iso. Ei omalla pilkkireissulla ainakaan noin kovalla prosentilla ole koskaan kalat irtoilleet, tiedä sitten onko joku bugi vai aivan tarkoituksella säädetty tuollaiseksi. Siis puhutaan nyt pahimmillaan noin 50% irtoiluista.

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #20 : Joulukuu 16, 2013, 21:14:07 »
Tätä peliä nyt jonkun vuoden pelanneena pari asiaa pomppaa silmille, tuo tolkuton määrä irtoamisia ja toukkien määrä.
Olisiko miten iso urakka saada toukat pelaajan valittavaksi ,esimerkiksi käytössä on 30 min mapissa vaikka 40 toukkaa mistä pelaaja valitsee mitä ottaa mukaansa .
Jos haluaa pelata varman päälle ottaa survareita koko "rahalla" mutta vaara on olemassa että ne loppuvat kesken vai normi punaista toukkaa 30 ja 10 survia joilla voi syönnin saada alkuun.
Tämä ihan siitä tuli mieleen kun kyseisestä asiasta on ollut keskustelua ja pro pilkkihän pyrkii olemaan simulaattori, joten kukaan pilkkijä tuskin sinne järvelle raahautuu vajaan toukka purkin kanssa.
Ja tuosta irtoilu prosentista, kyllä välillä on luvattoman iso. Ei omalla pilkkireissulla ainakaan noin kovalla prosentilla ole koskaan kalat irtoilleet, tiedä sitten onko joku bugi vai aivan tarkoituksella säädetty tuollaiseksi. Siis puhutaan nyt pahimmillaan noin 50% irtoiluista.

Propilkki ei ole koskaan pyrkinyt olemaan simulaattori. Sitä on kutsuttu simulaattoriksi, mutta tämä ei ole koskaan pyrkinyt olemaan yhtään enempää kuin pelkkä peli. Ja pelin luonteeseen kuuluu strategiat ja strategiaa on se, miten ne toukat käyttää. Jos toukat laitettaisiin "vapaiksi", niin olisi 100% varmaa myös se, että survareiden hyvyyttä leikattaisiin tuntuvasti. Eihän siinä olisi mitään järkeä tehdä syöttivalikoimaa, josta vain yhtä käytettäisiin?

Kalojen irtoilua tutkittiin ennen 1.05 julkaisua. Lukemat olivat suunnilleen sitä mitä pitääkin. En usko tuota ilmoittamaasi lukemaa. Jos haluat tehdä jotain tutkimusta, niin ilmoita:

-pelattu mappi
-kisan kesto/tyyppi/ajankohta jne
-saatu saalis (kpl) lajeittain (myös pieni kuvaus painoista, <100g, 100g<x<500g jne)
-Irronneet kalat
-Mitä kalaa pilkit kun kaloja irtoili
-Kalat jotka eivät tartu vastanykyyn eivät kuulu näihin laskuihin

Tuosta nähdään prosentteina suunnilleen näitä lukemia.  Nämä lukemat vaihtelevat tilanteittain. Väittäisin, että peli toimii tältä osin yhä kuten aiemminkin. Jos joku merkittävä poikkeus todella löytyisi, olisi syytä reagoida asiaan. Mitään ei ole kuitenkaan muutettu (paitsi helpompaan suuntaan), joten siksi en suostu uskomaan tätä väitettä. Myös ennätyslistojen tarkistelu netissä tukee tätä arviota.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

lokki69

  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #21 : Joulukuu 16, 2013, 21:30:07 »
Aha ok, eli olen joskus käsittänyt jotakin väärin tuosta simulaattori puheista.
Joka tapauksessa toukkien määrä on suhteellisen pieni.
Kovalla vaivalla saatu syönti kun tuppaa loppumaan sitä mukaa kun toukatkin, joten syöhän se vähän fiilistä ettei ole tarpeeksi toukkia mukana.
Kalojen irtoamiseen olen itse useimmin törmännyt made pilkillä , siis prosentti luokkaa 30-50%.
Enkä ole ainoa jolle näitä on käynyt.
Voin laitella logia tai mitä nyt satutte tarvitsemaan jos selviäisi tuo mysteeri.
Tästä edespäin pitää ruveta kirjaamaan hiukan tilastoja jotta saatte jonkinlaista käsitystä.

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #22 : Joulukuu 16, 2013, 23:44:11 »
Tjuuh. Ota kuitenkin huomioon, että madepilkillä kalojen keskikoko VOI olla suurempi kuin yleensä. Mitä isompi kala on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se myös karkaa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Hankey Bannister

  • Viestejä: 63
  • Kun kerta kaunihisti pyyretähän.
    • Profiili
    • Sähköposti
Noin se vaan menee IRL - kalaaskin
« Vastaus #23 : Joulukuu 17, 2013, 00:36:19 »
Ainoa ero madepilkinnässä - siis ihan selvä ero on, että mateet eivät siimoja katko KOSKAAN (Jos pilkkijällä on realiteetteja)... ei madepilkillä oikeastaan kuin kalastajan tösseröityä (Omakohtainen viererestä seurattu 0,20 siimalla saatu matikka painoi 4,1 kiloa - reikiä piti tehdä [4"] 4kpl (Matikka ootteli nostokoukun varassa kun kaverit porasivat!)

 - matikoita kyllä irtoilee - ja tosielämän madepilkillä 1000 mateen keskipaino on ihan taatusti alle 500g - jos kalastaa paikoilta, joista sen 1000 matikkaa millään opilla voi yhden talven aikana saada (Harvemmin kalastetusta paikasta on itselläkin 10 matikan paino ollut yli 25 kiloa). Ennen mateen kutuaikaa ja sen aikanakin keskipaino on pikkuisen parempaa mutta keväällä made katoaa ja sitä saa oikeastaan vasta huhtikuulla taasen - ja varsinkin silloin se ottaa syöttiin. Jos kohta kutunsa päätettyään se syö myös melko rajustikin yöaikaan syöttiä, mutta pilkissä syöttiä kutuaikaan ei tarvitse kuin sen takia, että kalastaja ITSE siellä jäällä ei usko pelkkään tyhjään rautaläpyskään - useat kerrat tuo on todistettu mm. päijänteellä jopa kilpailuissa -, että ilman syöttiä voi olla ihan yhtä hyvä tai parempi lopputulos.

Parhaiten IRL madepilkillä syötti auttaa syksyllä.  Mutta silloin tuottoisin mateenpydystystapa onkin täkykoukku - myös haukia tulee syksyaikaan samoista koukuista - ja ottavat myös yöaikaan kiinni - joskin mahdollisesti vasta päivän valjetessa. Tosin aamulla klo 8 hauki, joka on jäykkä ja kuolluty ei vccissin ihan heti ottanut ... ja koukut laitettiin sentään vasta illalla klo 18)

Jos tosielämää propilkissä sopisi edelleen jäljitellä - niin mieluummin isot irtoamaan kuin siimoja katkomaan siis...  Väsytys sen sijaan voi olla pidempikin joskus... omakohtainen kokemus yli 5 min - siima taisi olla 0.18 - matikka ei itseään näytellyt, ja onneksi se matikka oli kiinni 18 -vuotiaan eikä nykyisen pumppuvikaisen meikäläisen pilkissä - irtihän tuo pääsi - iso oli muuta ei voi todeta.

Mutta mieluummin sitä realismia ainakin siihen, ettei se siina napsahtele siima siihen malliin kuin nykyään - en ole ainoa, jolta on 3 pilkkiä yhdessä 30 minuutin sessiossa mennyt manalaan 30 min  PP2 -pelissä - ja millään aikakertoimilla se ei ole realismia.

Viihdettä voi olla... mutta jos realismiin pyritään... Tai sitä noopeutetussakaan aikamuodossa toteuttamaan - niin painotuksia vaihtaisin, jos olisin mikko happo ja / tai janne olkkonen.

P.s on sitä joku joskus saanut kumissaappaankin pilkillä...

==================

Jos tahdot mikko tilastoitua faktaa pelistä,niin ilmoita - minulla jotain jo onkin - ja ihan tosissaan on mahdollisuus jotakin myös tehdä!

Jopa hostimalla tilastoturneen, jossa on jonkinlainen tiedollinen tavoite!

Viestiä vaan... Matikkaan ja sen pilkintään PP2 pelissä tutustuin tavallista perusteellisemmin testaamalla moniakin eri asioita.
Siihen ja kuhan pilkintään kun on tulut toiselämässäkin perehdyttyä jonkin verran keskimääräistä enemmän.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2013, 00:56:43 kirjoittanut Hankey Bannister »
Knääkähtämääsillänikin viälä vetääsen brändyä käkättimehen.

mianka

  • Viestejä: 112
  • *tanan Tunari
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #24 : Joulukuu 17, 2013, 14:55:09 »
Itse olen viimepäivinä karvaasti saanut kokea, että isot tosiaan irtoaa herkemmin.
Viisi tai kuusi isoa irtosi peräkkäin. Siis jos puhutaan pelkästään isoista. Toki siinä isojen
välissä tuli palojn pieniä kaloja ja niistäkin pieni osa irtosi, mutta ne isojen irtoamiset
jää valitettavasti kaikista pahimmin mieleen. Ihan niinkuin oikeassakin elämässä!

Tämä ehkä vääristää pelaajien kuvaa irtoamisien yleisyydestä.


P.S. Tämän jälkeen on nyt tullut varmaan 3-4 isoa peräkkäin ylöskin. Joillain on onnea,
toisilla epäonnea ja joskus ne vaihtaa paikkaa.

MIETTINEN

  • Berliinin Reagan
  • Kalassanet Ry jäsen
  • *****
  • Viestejä: 202
  • Kiero savolainen, muuten ihan terve
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #25 : Joulukuu 17, 2013, 15:16:36 »
Itselläni ei niinkään tuo irtoamisprosentti ole askarruttanut, vaan ennemminkin se että, millä hemmetin perusteella joku saa isompia ylös kuin toiset. :? Tuntuu että, lähes joka matikka kisassa tuo 2-3kg ylitys on arkea. Itselläni ei ole kuin yksi 1,5kg ylitys koko version aikana.
Ihan kuin olisi jaettu tyyliin 1000 ekaa tiedoston ladannutta saa suuremmat kalat.

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #26 : Joulukuu 22, 2013, 17:48:03 »
Kiitokset Hankey Bannisterille mainiosta ideasta. Peliin tullaan lisäämään jatkossa yksi host-komento lisää, joka on "/nicks off  ja /nicks on". Tämä tarkoittaa sitä, että pelaajat ovat joko tunnistettavia tai anonyymejä JÄÄLLÄ. Aulassa ja tuloksissa näkyy oikeat nickit.

Tämä ratkaisee nimittäin kaikki tämän viimeisimmän episodin ongelmat kerralla. Lisäoptiona tulee todnäk se, että oman tiimin jäsenet näkevät kuka kukin on, mutta muut ei.

Toinen isompi, mutta tarpeellinen muutos tulee kairausnopeuteen. Kairaaminen pysyy yhtä nopeana kuin aiemminkin (pieniä eroja ehkä voidaan kasvattaa ison ja pienen kairan väille), mutta kairaamisesta palautuminen tulee hidastumaan. Tämä ei estä uuden reiän tekemistä heti perään, mutta kairauksen kesto kasvaa dramaattisesti. Palautumisen kesto on jotain minuutin luokkaa.

Näillä mennään. Päivitys on todnäk käytössä ensi vuoden liigaan mennessä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Shark

  • Viestejä: 966
  • Korrostan
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #27 : Joulukuu 22, 2013, 18:04:47 »
Olisiko mahdollista että hosti voisi valita, näytetäänkö pelaajien nimiä jäällä? PP2-liigaversio, kaikilla pelaajilla "satunnainen"-haalari valittuna, eikä järvellä näe pilkkijöitten nimiä.  :-D Tuli vain mieleen tuosta taas vaihteeksi pinnalle nousseesta lokituksesta...

Muutamat paskamyrskyt näköjään tarvittiin, että aika oli tälle kypsä...  :wink:
Jovain.

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #28 : Joulukuu 22, 2013, 18:59:24 »

Muutamat paskamyrskyt näköjään tarvittiin, että aika oli tälle kypsä...  :wink:

Näköjään. Jospa tämä tästä nyt joulurauhaksi muuttuisi.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/


Glyxis

  • Pakastevihannes
  • Viestejä: 79
  • Frozen Fish [Fin]
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #29 : Joulukuu 31, 2013, 18:55:00 »
Nyt on ollut pitkä tauko, etten ole täällä foorumeilla käynyt (mutta pilkitty on kyllä suht ahkerasti :wink:)

Mutta mitä kaikkea pientä tässä on tullut mieleen:

1. Kokonaispainon ilmottaminen kilpailun lopussa jos pääsee listalle. (Ettei serveriltä tarvitsisi poistua)
2. Pilkkien nimien näkyminen pilkkejä selatessa.
3. "Lokkitutka" eli väliaikatilanne-ilmoitukset yksinpeleihinkin.

(4. Ja hieman turha, mutta ykkösestä tuttu "pilkille ja äkkiä!" yksinpeleihin. Ikinä osaa päättää minne menee jos ei ole mitään tiettyä mielessä  :-D)

Miltäs nämä kuulostaisi? Kehitättekö te enään muutenkaan tätä peliä - niinkuin sisällöllisesti kovin paljoa? Prioriteetit tietenkin lähinnä toimivuudessa, ennätyksissä ja verkkopeleissä, mutta olisi kiva saada vähän infoa, että mitä niinku muuten noin kehitykselle kuuluu.  :-)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2013, 19:10:49 kirjoittanut Glyxis »
Ehkä mahtavimmat ProPilkki 2 jötkäleet (Mereltä): Ahven 1477g, Taimen 3744g :)


Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

 



center>