Chat

Kirjoittaja Aihe: Pohdintoja pelin kehityksestä  (Luettu 28601 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #30 : Tammikuu 09, 2014, 18:07:38 »
Tähän olen vastannut joskus sen viime kauden lokki-episodin yhteydessä (johon tämän kauden riidan aikana on virheellisesti viitattu, että minä puolustaisin lokkeilua).

Eli veret voi tulla vain parven viimeisestä kalasta, jos se on tarpeeksi iso. Veriä ei voi tulla kalasta, jos samassa parvessa niitä on vielä useampi jäljellä. Eli käytännössä tuon verijäljen lokkiminen on täysin turhaa, eikä pelaajalla itselläkään ole syytä siitä huolestua. Joskus samalla paikalla voi olla useampiakin parvia, jolloin viereen kairaamisesta voi olla hetkellistä hyötyä. Ottipaikoilla tilanne on usein juuri tuo, mutta nämä ovat usein juuri niitä hyvin tunnettuja hot spoteja, joilla muutenkin istuu monta tyyppiä vieri vieressä.

Eli veret pysyy pelissä kuten ovat olleetkin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/


Kala Erkki

  • Nollalinjalainen
  • Viestejä: 361
    • MSN Messenger  - kalaerkki@kalassa.net
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #31 : Tammikuu 09, 2014, 20:37:16 »
Onko pp2:n tulossa enää uusia järviä, vaikka kehitystä suunnataankin moibiilipuolelle?

Entä olisiko mahdollista saada iltakisoihin taskulamppu, kun meinaa joskus käydä aika pimeäksi.  :-)

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #32 : Tammikuu 09, 2014, 22:09:30 »
Onko pp2:n tulossa enää uusia järviä, vaikka kehitystä suunnataankin moibiilipuolelle?

Entä olisiko mahdollista saada iltakisoihin taskulamppu, kun meinaa joskus käydä aika pimeäksi.  :-)

Kyllä tässä jotain suunnitelmia järvien suhteen on, mutta niistä en vielä tarkempia yksityiskohtia kerro.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #33 : Tammikuu 25, 2014, 22:18:20 »
Suomen mestaruuden ratkettua lisätään nyt "hyviä uutisia" lisää tähän lauantai-iltaan. Olen tämän päivän raapustellut uutta ISOA järveä Pp2:een. Tällä hetkellä kartan pohjalta on tehty 2-värinen pohja, joka skaalataan seuraavaksi pelin mittakaavaan. Sitten se ajetaan sisään editoriin ja pääsee tekemään syvyyskarttaa ja maisemointia. Mapin koko on jossain Jormuanlahden ja Saarijärven välimaastossa. Ja joku kuitenkin kysyy, että "mikä mappi", niin vastaan siihenkin. Kaivelkaas Propilkki 1 esiin ja kurkatkaa "Ullava". Tässä vaan käy samoin kuin kävi Pp1:n "Kivijoelle", eli nyt mennään isoksi. Mapin pinta-ala on nyt "koko järvi", eikä pelkkä pieni siivu siitä.

Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/


hena-pena

  • Itä-Suomen "tietäjä"
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #34 : Helmikuu 19, 2014, 20:50:33 »
Mietin tuossa että minkälainen prosessi ois puhuminen mikin kautta niinku jossain css? :D Ei tarviis aina olla kirjottelemassa.

mianka

  • Viestejä: 112
  • *tanan Tunari
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #35 : Helmikuu 20, 2014, 15:51:38 »
Onkos tuo Ullava sama kuin oikean elämän Ullavanjärvi? Jos on,
niin on kyllä melkoisen iso järvi  :-o

Ja jos on, niin onko se Propilkki 1:n vesistön osa tuo Syvienkarien
alue? Tässä vaan karttaa kurkkailen, ei ole itsellä minkäänlaista
kokemusta kyseisestä järvestä.

Näyttää kyllä mielenkiintoiselta vesistöltä ihan noin vain kuukle-
mapsia kurkkimalla.

Kala Erkki

  • Nollalinjalainen
  • Viestejä: 361
    • MSN Messenger  - kalaerkki@kalassa.net
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #36 : Helmikuu 20, 2014, 17:30:36 »
Mietin tuossa että minkälainen prosessi ois puhuminen mikin kautta niinku jossain css? :D Ei tarviis aina olla kirjottelemassa.

Skypeä jotkut käyttää

Lape_

  • Ylioppilas Larvanto
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #37 : Helmikuu 20, 2014, 19:38:14 »
Onkos tuo Ullava sama kuin oikean elämän Ullavanjärvi? Jos on,
niin on kyllä melkoisen iso järvi  :-o

Ja jos on, niin onko se Propilkki 1:n vesistön osa tuo Syvienkarien
alue? Tässä vaan karttaa kurkkailen, ei ole itsellä minkäänlaista
kokemusta kyseisestä järvestä.

Näyttää kyllä mielenkiintoiselta vesistöltä ihan noin vain kuukle-
mapsia kurkkimalla.
Katsomalla retkikarttaa, tai jotain muuta järvien syvyyskartat omaavaa karttapalvelua, tuo Ullava näyttää kyllä mielenkiintoiselta  :-P

Kysymys, onko se ennätysten lataamisen jättäminen taustalle tai niiden lähettämisen keskeytys TODO-listalla tai jo tulossa? Olisi hyödyllinen, siitä täällä kai aiemmin keskusteltiinkin.
"Sormet jäässä, pakkassäässä..."

Kaizzu

  • Viestejä: 186
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #38 : Maaliskuu 01, 2014, 17:35:20 »
Onkos olemassa sellaista komentoa jolla sais enkkahostin pois käytöstä tai onko sellaista mahdollista edes laittaa peliin?

Välillä vaan tuntuu takkuavan tuo enkkojen päivitys, niin ois hyvä jos sen sais helpommin pois päältä, kuin sammuttamalla menossa oleva peli ja käydä hahmonhallinnassa


Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #39 : Maaliskuu 01, 2014, 23:21:21 »
Ei ole. Jotain vaihtoehtoja tuon enkkojen päivittelyn osalta on mietitty, mutta ei vielä mitään tarkempaa suunnitelmaa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #40 : Huhtikuu 07, 2014, 13:40:12 »
Tabletti-windows-porttaus etenee, tosin sairastelut joka suunnassa ovat hidastaneet 2-4 viikolla kaikkea. Tämän hetken tilanne on se, että "kaikki toimii" alustavasti, mutta grafiikan optimoinnissa on kaikenlaista säätämistä (mukana tällä hetkellä legendaariset lamppubugi ja pilkkivapa hehkuu liian kirkkaana". Ongelmana myös muutama muu "joko tai" tyylinen valinta, joihin yritetään löytää sellaista vaihtoehtoa, jossa vain paras kelpaa jatkoon. Äänien puolelta porttaamista ei olla vielä aloitettu.

Järven teko on ollut nyt kiireiden ja sairastelun vuoksi jäissä, mutta tavoite on ollut tehdä sitäkin tämän kevään aikana. Hyvin todennäköistä on, että mitään julkaistavaa ei ole tarjolla ennen ensi syksyä. Testejä tosin voi olla, mutta niistä enemmän myöhemmin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #41 : Kesäkuu 24, 2014, 08:46:24 »
Tiettävästi pilkki on nyt asennettu windows puhelimeen! Odottelen lisätietoja siitä, miten tämä etenee...

Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Lape_

  • Ylioppilas Larvanto
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #42 : Kesäkuu 24, 2014, 21:32:27 »
Innolla odotellen... :-) Muistakaa sitten tehdä siitä sopiva myös 512M RAM-muistillisille laitteille, muuten jää tämä WP-puoli hiukan köyhäksi.. :roll:
"Sormet jäässä, pakkassäässä..."

Kaizzu

  • Viestejä: 186
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #43 : Joulukuu 04, 2014, 10:30:41 »
Onkos PC version kehittely tällä hetkellä kokonaan jäissä vai missä nyt mennään?

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #44 : Joulukuu 04, 2014, 11:21:33 »
Ei ole kokonaan jäissä, mutta muiden kiireiden vuoksi hidastunut. Samasta syystä minä en ole käytettävissä SM-kisoissa yms koska kiirettä pitelee. Jannella on myös kaikenlaista pientä, kuten muuttoa tilapäiskämppään ja myöhemmin uuteen kotiin. Siinä ei ole pelintekoon ihan normaalia mahdollisuutta. Ei tätä ole haudattu, mutta taustalla hitaasti kehitellään. Monenlaista pientä ja isompaa juttua on vaiheessa pelin suhteen.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #45 : Joulukuu 18, 2014, 16:58:15 »
Pitkästä aikaa uutisia! Merkittävä edistysaskel mobiiliversion kehittämistyössä! Nyt pelin vakauteen liittyvät ongelmat on ratkaistu ja myös FPS on "maksimit". Jäljellä on isojen järvien optimointia yms lukuisia pieniä muutoksia, jolloin peli toimii näppärämmin kosketusnäytöllä. Pari pientä yllätyssektoria on vielä tullut mukaan.. niistä enemmän myöhemmin. Jos ne toimivat moitteetta, niin luvassa on enemmän kuin alunperin itse uskoin olevan mahdollista tehdä. Janne vaikutti luottavaiselta... mutta en retostele vielä, pitää testata ensin tarpeeksi.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Puolesta

  • Viestejä: 157
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #46 : Lokakuu 13, 2015, 23:11:28 »
On monesti käynyt mielessä, että olis kiva, kun syvyyskartassa näkyisi syvyydet metreinä. Siis siinä kartassa lukisi syvänteiden syvyydet samaan tyyliin, kuin metsähallituksen sivuilta.  Minusta olisi jopa mielenkiitoisempaa, kun syvyysvaihtelut eivät olisi merkitty noin tarkasti, kuin nykyisessä versiossa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2015, 12:32:55 kirjoittanut Puolesta »


Puolesta

  • Viestejä: 157
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #47 : Lokakuu 26, 2015, 19:21:55 »
Peliin voisi tehdä pilkeille kolme eri kokoa. Olisiko vaikea toteuttaa? Mielestäni toisi mielenkiintoa peliä kohtaan lisää. Hyvällä syönillä tai syvältä kalastettaessa voisi valita isoimman pilkin ja huonolla syönnillä ja matalalta kalastettaessa pienemmän. Myös isoja tavoitellessa saisi valkata hieman pilkin kokoa. Ainakin pystypilkeistä ja tasureista löytyy eri kokoja oikeestikin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2015, 19:27:45 kirjoittanut Puolesta »

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #48 : Lokakuu 27, 2015, 20:12:28 »
No juu.. tuota noin. Pelissä käytännössä on pilkit eri kokoisia jo nyt, mutta graafisista syistä ne näyttävät kaikki samalta. Tarkkaavaisimmat ovat luonnollisesti huomanneet joitain seikkoja näissä pilkeissä jo nyt, kuten sen että ne uppoavat eri vauhdilla ja painavampien uittelu on erilaista. Pilkkien toiminta kalojen keskuudessa onkin sitten eri asia. Siellä on muutama asia otettu huomioon, mutta niitä en paljasta julkisessa keskustelussa. Emme anna toiminnoista tietoja tai vinkkejä kenellekään. Sen voin sanoa, että asioita on otettu huomioon ja ne vaikuttavat pilkkeihin monella eri tavalla. Toteutusta ja käytäntöä en tarkemmin käy läpi, niitä ei ole muutenkaan kerrottu koskaan kenellekään.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Aarre

  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #49 : Marraskuu 12, 2015, 18:26:06 »
Nyt on sitten peli minullakin uudella aikakaudella, mobiili ajassa.
Muutama huomio:
1. Ensin piti hommata uusi puhelin
2. Nyt tarvitaan uudet sormet. (Win puhelin ei tuekaan bluetooth-hiirtä. Jo ajat sitten nokialainen sen kyllä teki ja tietenkin android)
3. Uudet silmät tarvitaan myös

No en tosin alkuunkaan uskonut sen olevan minun juttuni. Kenelle se sopii, niin silloin se on hyvä homma.
Kannustukseni kaikesta huolimatta pelin tekijöille. Jatkakaa toki. Ainakin kannatuksen vuoksi peli tuli hankittua.

-Aarre-
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2015, 19:44:14 kirjoittanut Aarre »

Late_angler

  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #50 : Marraskuu 24, 2015, 18:48:33 »
Yksinpelin turnauksia voisi kehittää enemmän. Pelaan pääasiassa yksinpeliä ja viimeaikoina olen kisannut lähes pelkästään "eniten lajeja" - kisoja. Olisi siistiä, jos niitä voisi pelata turnausmaisesti, niin että kaikki turnauksen kilpailut olisivat niitä. Lisäksi olisi kätevää, jos turnauksen vesistöt ja/tai niiden määrät voisi itse valita. Samoin kilpailijoita voisi olla paljon enemmän. Tekisi yksinpelistä paljon mielenkiintoisemman.

Koodauksesta en paljoakaan tiedä, mutta voisi luulla, että verrattuna muihin parannuksiin (uudet pilkit/kalalajit yms.) nämä muutoket olisivat vähemmän työläitä, kun kaikki kentät ja kisamuodot jo toimii kuitenkin.

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #51 : Marraskuu 24, 2015, 22:06:03 »
No meillä on yksi ISO idea vielä kokonaan aloittamatta. Se on papereilla suunniteltuna, mutta en ala sitä tässä tarkemmin käymään läpi, ettei meidän ideoita kopioida mihinkään.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

-Orava-

  • Viestejä: 108
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #52 : Marraskuu 25, 2015, 19:27:05 »
oon tuossa miettiny et nimenomaan pc puolelle ois kiva saaha pientä päivitystä noihin jo olemassa oleviin mappeihi.. esim. venetjoki ei muutakun vettälisää jokapaikkaan ni saahaan uusia paikkoja jne.. nimivaik venet2.. ja muihinkin lutakoihin lisää vettä. lie sit millanen työmäärä?

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #53 : Marraskuu 26, 2015, 22:18:21 »
Editori meni joskus muinoin solmuun siitä, kun lisäsi "valmiiseen" järveen uutta aluetta. Eli tuossa joudutaan korjaamaan ensiksi bugeja ja vasta sitten päästäisiin "lisäämään vettä". Periaatteessa ihan hauska ajatus, että ei uusia järviä mutta vanhoihin lisää pinta-alaa. Laitan korvan taakse, koska tuo voi olla yksi tapa edetä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

jessenic [FIN]

  • Viestejä: 61
    • Profiili
    • Digiex
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #54 : Joulukuu 07, 2015, 18:39:50 »
Nyt on sitten peli minullakin uudella aikakaudella, mobiili ajassa.
Muutama huomio:
1. Ensin piti hommata uusi puhelin
2. Nyt tarvitaan uudet sormet. (Win puhelin ei tuekaan bluetooth-hiirtä. Jo ajat sitten nokialainen sen kyllä teki ja tietenkin android)
3. Uudet silmät tarvitaan myös

No en tosin alkuunkaan uskonut sen olevan minun juttuni. Kenelle se sopii, niin silloin se on hyvä homma.
Kannustukseni kaikesta huolimatta pelin tekijöille. Jatkakaa toki. Ainakin kannatuksen vuoksi peli tuli hankittua.

-Aarre-
Bluetooth -hiiriin ja näppiksiin tarvitsee Windows 10 -päivityksen, ei ole vielä julkaistu vanhemmille puhelimille virallisesti. Voi toki ladata Insider Preview -version, mutta siinä on jonkin verran bugeja.
Älähän nyt.

Hessu [suomi]

  • Viestejä: 10
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #55 : Joulukuu 17, 2015, 06:32:31 »
Jos saisi kiroilusuodattimen tuleviin versioihin niin olisi varmasti käyttöä. Tuon ei pitäisi olla kovin hankala ohjelmoitava ja voisi laittaa on/off valinnan (kuin /autoban on/off) hostille.

Aina on hetkiä jolloinka ei ole ketään palvelimilla valvomassa ja silloin olisi kätevä tuollainen niin ei tarvitsisi pilkkijät kuunnella häiriköitä.

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #56 : Joulukuu 17, 2015, 09:33:01 »
No kiroilusuotimet nyt toimii miten sattuu. Fiksuin on pistää F1 napilla koko chat piiloon jos pellet on paikalla. Ja  hostit tai adminit voi nakata pelleilijät aulaan ja sinne se spect off, niin johan kentällä hiljenee ja rauhoittuu.

Nuo filtterit on niin helppoja kiertää, koska muuten se menee sitten siihen että "on soVITTU" että p3rk3l3 ja s44t4na sitä ja tätä... Olihan täällä foorumillakin sellainen ennen, mutta sen kanssa meni hermot ja Jussia vaadittiin ottamaan se pois.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

JMT

  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Pohdintoja pelin kehityksestä
« Vastaus #57 : Joulukuu 18, 2015, 18:34:14 »
Toi ois mun mielest hyvä ajatus et karsittas noi hörhöt sillä et jokainen pelaa omalla nikillään.Alkaa pikkuhiljaa v*****n toi jatkuva hörrhöily.Sen takia JMT:n servu menee toviks kii  :evil: Toivottavasti ylläpito hoitaa homman sillä olen muistaakseni tukenu teitä aina.


Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

 



center>