Chat

Kirjoittaja Aihe: Apua kaivataan verkoissa!  (Luettu 2638 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Appari

• Profiili
Apua kaivataan verkoissa!
« : Kesäkuu 07, 2014, 00:01:35 »
Hei!

Uusi täällä ja rekisteröidyin juuri. Kyllästyttyämme Lidlin halpisverkkoihin, mille annettiin toinen mahdollisuus. Verkkokalastusta siis itsellä pääsääntöisesti, mutta lähinnä soutajan roolissa. Kuulemma suomalaisella valmistajalla olisi jotakin hyviä verkkoja (en muista merkkiä), mutta mikä olisi sellainen oikeasti laadukas säännöllistä verkkokalastusta harrastavalle annettava vuosipäivälahja? 30m tai 60 m ja silmukat muistaakseni kokoluokkaa 66 mm, jotta kuhaakin tarttuisi järvestä matkaan?

Olen tässä jo vuosia opetellut vierestä, mutten silti tunne kaikkia kalamiesten saloja. :)

Onko tarjouksia, hyviä nettikauppoja, retkikauppoja vai mistä nuo kannattaisi PK-seutulaisen vinkkelistä hankkia?

T. Appari-tytskä.

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
Vs: Apua kaivataan verkoissa!
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2014, 00:14:38 »
Kivikangas tekee hyviä liinoja ja sieltä varmasti löytyy joka lähtöön tavaraa verkoista kun puhutaan.

Appari

• Profiili
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2014, 00:48:49 »
Kiitos! Lähden tuosta liikkeelle ja tutustun aiheeseen.

Appari

• Profiili
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2014, 03:51:16 »
Nyt sain kuulla, että halpikset hajoavat kunnon verkkoihin verrattuna samaan tahtiin? Pitääkö paikkansa? Tänään oli pari loppupään halpisverkon yläpaulaa katkenut, ja uusia.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2014, 09:26:58 »
Apparille, parhaat kuhaverkot löydät Nipponverkolta Tampereelta. Ovat hieman kalliimpia kuin Kivikankaan Viron verkot, mutta pyytävyydeltään parasta A-ryhmää. Suosittelen liinaksi 7F 14k tai 21k. On todella kestävä, mutta samalla myös pyytävä. Itse pyydän samoilla Nipponin verkoilla niin siikaa kuin kuhaakin.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #5 : Kesäkuu 09, 2014, 12:20:23 »
Nyt sain kuulla, että halpikset hajoavat kunnon verkkoihin verrattuna samaan tahtiin? Pitääkö paikkansa? Tänään oli pari loppupään halpisverkon yläpaulaa katkenut, ja uusia.

Omien kokemusten mukaan halppisverkot eivtä kestä käyttöä niin kauan kuin laadukkaammat. Erityisesti pauloitus ja yläpaulan laatu on yleensä merkittävästi heikompi kun kalliimmissa verkoissa. Suurin puute mihin minä olen halvoissa verkoissa törmännyt on niiden käytettävyys. Siinä missä vielä 5 m korkean laatuverkon voi huoletta laskea puikkarilta ilman pelkoa sotkeentumisista, useasti 3 m korkea halppisverkko on jo aika ikävä kaveri laskea.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2014, 18:05:16 »
Eivät nuo halpisverkot ihan niin huonoja ole kuin annetaan ymmärtää. Minä kun en koskaan laske pukkarilta; Ostotilanteen jälkeen puikkari siirtyy tuonne muovijätteeseen. Lasken aina suolena verkot; 3-8m, suoraan pytystä. Tärkeintä on se, että sekä yläpaula, että alapaula eivät ole pauloitusprosessissa joututuneet kierteelle. Monetkin halpisverkot toimivat; yleensä kohtuullisesti, tärkeintä on liinan pehmeys, oikea mitoitus yläpaula/alapaula. Aika usein näin onkin.
Kuitenkin, laadukas verkko, kuten Viitanetin paksutkin multimonofilit, pyytävät todella hyvin pehmeän, vaikkakin paksun lankansa ansiosta. Olen 4x0,15 langalla pauloitetulla  verkolla läpi vuoden saanut hyvin kuhaa, siikaa ja monia muitakin kaloja. Nipponverkolla on monia hyvinkin pyytäviä verkkoja; mm 14x0,12 ironsilk ja muitakin hyviä pyytimiä.
Vedettyyn monofiiliin en oikein nykypäivin luota; 0,15, liian ohut jo tuolla 40mm harvuudella, 0,20 ei sekään oikein pelaa 65mm verkossa; joten ironsilk tai multimonofil, ne ovat mielestäni vaihtoehdot.
Tuo Viitanetin 3x0,12 on hyvä liina mutta saa ainoastaan 2,4 korkeana.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>