Chat

Kirjoittaja Aihe: Varovaista pohdintaa... uusia järviä?  (Luettu 12953 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

henull

• Profiili
Vs: Varovaista pohdintaa... uusia järviä?
« Vastaus #30 : Toukokuu 03, 2016, 14:51:38 »
Noh, Lestijärvellä olen itsekin pilkkinyt useampaan kertaan. Keski-Pohjanmaalta on ollut historiassa enempikin paikkoja (Venetjoen tekojärvi on siitä nurkilta ja Pp1 oli se Ruippo sieltä päin). Vähän on fiilis, että Kainuu ja Keski-Pohjanmaa on yliedustettuina, vaikka Lesti mielenkiintoinen pilkkipaikka onkin. Olen tätä asiaa joskus jopa miettinyt, eikä se nyt ihan poissuljettua ole, etteikö joku nurkka järvestä pelissä joskus olisi. Parannanrannan tuntumilta olen pilkkiä uitellut, myöskin tuulastamassa käynyt. Tunnen paikkoja ja tiedän kalatarinoita, joten omakohtaisella kokemuksella realismia saisi peliin kyllä mukaan. Tämä on listalla mukana, mutta ei kannata ihan lähitulevaisuudessa tätä odotella tai toivoa. Se on "iso ehkä", mutta sanotaan että todennäköisemmin peliin tulee jotain Etelä-Suomen jokia tms, joissa on toutamia ja turpia tms, jotka pelissä on nyt tosi harvinaisia.

Tieto siittä että järveä on harkittu, ja että sillä on edes mahollisuus joskus hamasa tulevaisuudesa tulla peliin, riittää minulle mainiosti :) En pidätä hengitystä enkä odota mitään, teillä on kyllä varmasti nyt jo tarpeeks hommaa.

PROmestari

• Profiili
Vs: Varovaista pohdintaa... uusia järviä?
« Vastaus #31 : Toukokuu 04, 2016, 19:04:23 »
Mieleen tuli, että eräs itselle tuttu Etelä-Suomalainen lampi voisi olla hauska lisä pelin vesistöarsenaaliin. En viitsi karttakoordinaatteja tai nimeä laittaa tähän, mutta ne saa jos tarvitsee.

Kyseessä oon noin neljän hehtaarin kirkasvetinen lammikko. Lammessa olevasta pienestä lahdesta lähtee matala puro josta lammeen nousee purotaimenta. Lammen pääkala onkin alamittaiset (200-400g) taimenet, mutta sekaan mahtuu myös muutama mitallinenkin yksilö.

Lammen karuuden ja nälkäisten taimenten vuoksi lammen ahvenkanta on hyvin heikko ja kalat pieniä. Kolmantena saaliskalana on puronieriä joita talvisin voi nousta muutama myös lammelle, mutta niidenkään löytäminen ei aina ole helppoa.

Lammen pohjoisranta on soistunut ja eteläranta on osa soraharjua. Erityisesti etelärannalta veteen uponneet puut antavat kaloille suojapaikkoja. Itärannassa jokisuuta vastakkaisessa päässä on pieni niemen kärki.Niemen vieressä on mökkiranta, jossa on (mahdollisesti ruoppauksen takia) pieniä kuoppamaisia syvänteitä. Lammen keskusta on kivikkoista matalikkoa.

Alamittaiset taimenet tekisivät vesistöstä aika "trolli-mestan", mutta kilpailujen luonne olisi varmasti taktisesti hyvin erilainen ja haastavampi kuin monessa muussa paikassa. Eräänlainen jalokalojen kiiskilampi siis.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2016, 19:19:36 kirjoittanut PROmestari »

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>