Chat

Kirjoittaja Aihe: Pro Pilkki II for Android  (Luettu 7950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Pro Pilkki II for Android
« : Helmikuu 10, 2016, 23:52:21 »
Noniin. Nyt voimme julkistaa tiedon, että käännöstyö Androidille on virallisesti alkanut. Harjoittelua ja opettelua on tehty lukuisia tunteja ja nyt työ on potkaistu virallisesti käyntiin.

Jannen antaman informaation mukaan kaikki on sujunut tähän asti lähes kivuttomasti. Työtä on silti paljon, koska olemassa olevia työkaluja käännöksen tekemiseksi ei oikeastaan ole olemassa. Tämä johtuu siitä, että ProPilkin engine on ihan omin käsin tehty, eikä pohjaudu valmiiseen ja olemassaolevaan engineen.

Työ on silti hyvässä vaiheessa. Windows phonelle piti ensin uusia peli directX7:sta directX11:aan, joka oli loputon suo tehtäväksi. Tämän jälkeen peli piti vielä optimoida mobiililaitteille. Nyt näiden lisäksi on olemassa jo suht vakaa linux-pohja, jolla hostia voidaan pyörittää ilman grafiikoita. Eli lopullinen käännöstyö tarkoittaa langanpäiden solmimista grafiikoiden ja äänien osalta. Kun nämä saadaan kursittua kasaan, aletaan olla jo aika pitkällä. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että Android-version kehittäminen ei tule viemään läheskään niin kauaa kuin windows phonelle. Ongelmia on silti matkassa, koska openGL ei sisällä joitain edistyneempiä toimintoja, joita windows puhelimelta löytyy. Tästä voi seurata suorituskyvyllisiä ongelmia. Windows luureissahan peli pyörähtää kuin unelma. Nähtäväksi jää, saadaanko peliä toimimaan huokeimmissa laitteissa sujuvasti... Onneksi teknologia kehittyy ja laitteet muuttuvat nopeasti tehokkaammiksi.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/


Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pro Pilkki II for Android
« Vastaus #1 : Helmikuu 29, 2016, 10:33:20 »
Lyhyttä tilannekatsausta.

Alun pikavauhdin jälkeen on tullut vastaan ensimmäinen iso ylämäki. Syynä on se, että Android ympäristö ja openGL on varsin kehittymätöntä verrattuna Windows-ympäristöön. Jannen sanojen mukaan mennään "directX 7:ää edeltäneelle tasolle". Moni asia, joka saatiin toimimaan hyvin ja sujuvasti Windows-puhelimeen, onkin sitten ihan alkutekijöissään openGL:n piirissä. Osa uudemmista luureista ehkä soveltaa jotain uudempia versioita, mutta tällöin peli ei tulisi toimimaan vanhemmissa luureissa. Ja ProPilkki on haluttu aina saada toimimaan mahdollisimman laajan käyttäjäpiirin laitteissa jo PC aikana. Työtä siis piisaa optimoinnin suhteen. Microsoft on myös hyvin dokumentoinut omat ympäristönsä, joten ohjelmointi oli sen suhteen helpompaa. Android-ympärisössä dokumentit ovat enemmän foorumeilla spekulointia ilman varmaa tietoa. Ja se "varma tieto" johon viitataan on kirjoissa, ei netissä helposti saatavassa muodossa.

Käytännössä tuon alkeellisuuden huomaa jokainen Android puhelimen käyttäjä siinä, että kun sovelluksen heittää taustalle, se joutuu latamaan aina grafiikat uudestaan kun sen nostaa esille. Windows-puhelimella tämä pitää grafiikat muistissa ja peli palautuu hetkessä takaisin ruudulle. Eli käytännössä vaikkapa vahinkoklikkaus taustalle tai muu keskeytys haittaa pelikokemusta Androidissa merkittävästi enemmän kuin Windows-puhelimessa. Etenkin kun pelimoodina on "moninpeli", tästä voi olla haittaa.

Tämä siis etenee kaikista mutkista huolimatta varsin hyvin toistaiseksi.

Toinen asia joka etenee hitaasti on yksinpelin uudistusten suunnittelu. Idea alkaa olla pitkälti kasassa, nyt pitäisi vain pukea se selkeäksi työsuunnitelmaksi ja lisätä se siltä pohjalta peliin. Samalla myös ajatuksena jossain vaiheessa pelkistää valikkorakennetta mobiiliympäristöä silmällä pitäen, jolloin tekstivalikoiden määrä pienenisi ja yksinkertaistuisi. Se vaan on pienoinen ongelma, kun peli on suunniteltu jo vuonna 2000, niin kaikki valikkorakenteet on siltä ajalta myös. Silloin ei vielä kosketusnäyttöjä tunnettu, niin kaikki modernit toiminnot pitäisi rakentaa niiltä osin uudestaan. Ja uudestaan rakennetut grafiikat painikkeille tarkoittaisi sitä, että vanhat grafiikat kauttaaltaan pitäisi uusia, koska uusi vanhan päällä näyttää aina oudolta.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pro Pilkki II for Android
« Vastaus #2 : Maaliskuu 13, 2016, 23:52:07 »
https://www.youtube.com/watch?v=Bukxy_kDVKU&feature=youtu.be

Tuossapa vähän näkymää siitä, että olemme edistyneet myös androidin kanssa melko metkasti.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Zaikalasti

  • Vieras
Vs: Pro Pilkki II for Android
« Vastaus #3 : Maaliskuu 31, 2016, 21:35:03 »
Onkos beta testien alkamisesta mitään arviota?


Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pro Pilkki II for Android
« Vastaus #4 : Huhtikuu 01, 2016, 00:10:29 »
Ei vielä. Unohdin tänne kirjoitella, mutta olemme saaneet ruudunpäivitykseen rutkasti lisää tehoja. Nyt menee isollakin järvellä sen 60fps.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pro Pilkki II for Android
« Vastaus #5 : Huhtikuu 19, 2016, 22:44:26 »
https://youtu.be/UexB3O6BY0E

Tuollapa olisi videota Xcover2 testailusta.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Viestejä: 4801
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Pro Pilkki II for Android
« Vastaus #6 : Toukokuu 12, 2016, 17:24:45 »
Tänään sain peliversion omille laitteille testiin. Nexus 5:ssä graffoissa pientä hiomista (transparentit tulee läpi jossain objekteissa ja jotkut 3d-kohteet säkenöi lumisateessa oudosti). Trend+ vanhalla androidilla taasen toimi mainiosti! Eikä tahmaile peli missään pahemmin, vaan pyörii tosi nätisti.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/


Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

 



center>