Chat

Kirjoittaja Aihe: Tuulen merkitys  (Luettu 4619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Glyxis

• Pakastevihannes
  • Frozen Fish [Fin]
    • Profiili
    • Sähköposti
Tuulen merkitys
« : Marraskuu 05, 2016, 22:49:07 »
En oikein tiedä käyttääkö/lukeeko näitä foorumeita enää yhtään kukaan, mutta ajattelin tästä kuitenkin aiheen pistää pystyyn ihan vain jos joku on näitä samoja asioita miettinyt. Kirjoitan tämän nyt oikeastaan retorisesti eli suoria vastauksia nyt en tässä välttämättä hae, vaan kirjoitus on ennemminkin pohtivaa. Mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia/tuloksia olisi toki mukava kuulla.

Niin. Onko tuulella merkitystä Pro Pilkissä? Oikeassa kalastuksessa pidetään kaikkia pohjoistuulia (luode, pohjoinen, koillinen) heikompana. Vastaavasti eteläisiä paljon parempana. Toimiiko tämä "sääntö" sitten pilkkiessä ja onko tätä edes otettu huomioon kehityksessä? Niin no, jokainenhan sitä voi itse miettiä, mutta itse olen sitä mieltä, ettei se tuuli siellä huvikseen ole.

Itse olen jonkin sorttista kartoitusta lähtenyt tekemään. Tutkinut eri vesistöjä ja niiden rantoja ympäriinsä tuulen suunnasta riippuen. Tulokset ainakin itsellä osoittavat vahvasti että syönti on paljon parempaa siellä suunnalla MINNE tuuli puhaltaa.
Tarkoittaen sitä, että esim. saaren länsiosissa syönti on parempaa mikäli tuuli käy lännestä ja vastaavasti lammissa/järvissä taasen länsituuli veisi kaloja enemmän itärannalle. Kokonaisvaltaisesti pohjoistuulella (tai sieltä suunnalta) syönti on ollut heikompaa kun taas etelätuulella selvästi aktiivisempaa.
Toki tässä pitää muistaa, että tietyissä vesistöissä nyt vain on niitä "mättöpaikkoja", joissa on kalaa aina, olosuhteista melko paljolti riippumatta.

Haluaisin nostaa tähän erittäin vahvana esimerkkinä Linlonlahden. Eteläinen meren lahti. Täällä parhaimmat ja monipuolisimmat saaliit ovat tulleet kun tuuli on puhaltanut nimenomaan etelästä, lounaasta tai kaakosta. Myös Länsituuli osottautunut erinomaiseksi kyseisellä kartalla. Voisin olettaa että rannikolle tulee paljon enemmän kalaa kun sinne mereltä puhaltaa. Varsinkin vähän harvinaisemmat lajit kuten lahna, kuore, taimen ja kirjolohi yleistyvät.

Tätä teoriaa tukee aika hyvin se, että kun ennätyslistoja katselee, on siellä mm. yhdellä harvinaisimmista kaloista, silakalla lähes kaikki tuulet länsi-lounas-etelä-kaakko-suunnilta. Ei käytännössä ollenkaan yläpuolen tuulta.

YHTEENVETO:
Yleisesti ottaen, eteläisillä tuulilla kannattaisi omasta mielestä lähteä pilkille, silloin syönti olisi kokonaisvaltaisesti parempaa. Pilkkiä rannoilta (tai pohjan muodoista päätellen) mihin tuuli puhaltaa.
Kaikki tämähän on toki spekulointia (ja varmaankin myös tuuria, sillä pitäisihän myös ottaa huomioon varsinkin pilvisyys ja sateisuus, mutta myös päiväys ja mahdollisesti uittotyylikin) joten mikään ei ole varmaa. Näin vain itse asian näen tällä hetkellä testauksien jälkeen.

(Ps. Älkää Mikko ja Janne naurako itseänne ihan kipeäksi näiden minun teorioiden takia :-D Voi olla että näissä ei juurikaan ole perää ja on TÄYTTÄ huuhaata (= ette ole koodanneet mitenkään tuleen vaikutusta), mutta ken tietää...  :roll:)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2016, 00:56:12 kirjoittanut Glyxis »
Ehkä mahtavimmat ProPilkki 2 jötkäleet (Mereltä): Ahven 1477g, Taimen 3744g :)

SJ

• Profiili
Vs: Tuulen merkitys
« Vastaus #1 : Marraskuu 06, 2016, 10:20:28 »
Minä uskon, että pelissä on jonkinlainen RNG joka siirtelee kaloja tiettyjen sääntöjen ja painotusten tietyille olosuhteille ja parvien niille määrätyille alueille avulla.

Näitä lienee tietysti vuodenajat, kellonajat, tuuli ja päivämäärätkin ehkä parillinen/pariton. Lisäksi pilvisyys ja lämpötila ehkä.

RGN= satunnaisnumerogeneraattori.

Lisäksi uskon että peliin on tullut "ominaisuuksia" joita ei ole edes tehty, vaan ne on syntyneet pelaajien pääkopassa kun muutama vahvistava oletys jollekkin tapahtumalle on syntynyt. Ja laumakäyttäytyminen(ihaa)on vahvistanut näitä , kun samalla on unohdettu se tosiasia, että 99% sama asia ei ole toistunut uudelleen, tai edes sinnepäin.

Kuten nyt uskoakseni joidenkin pilkkien vaikutuksista karkottaa kaloja tai uittotyyliin tehoon samassa asiassa. Oikeampi selitys lienee kalojen loppumiseen tai viereen on tullut pelaaja/jia jolla on käytössä pilkki jossa on paremmat RGN antamat prosentit pyyntiin. Ja lisäksi tietysti kun samasta parvesta nostelee useampi pilkkijä kaloja, ne loppuu huomattavasti nopeammin.

Eräs huuli on kuvaava tätä asiaa; kun tulee särki niin hauki on alla XX :lol: :lol:.

Joka haluaa selityksiä vaikka pelkästään omaan pääkoppaan, on syytä muistaa että tämäkin on peli, jotka toimii niiden argumenttien rajoissa joita pelintekijät on sinne laittaneet. Ja niiden oletusten mukaan ainakin osan, mitkä asiat vaikuttavat irl kalojen käyttäytymiseen heidän kalastuskokemuksillaan irl-elämässä.
Jotka eivät ole välttämättä samoja eri puolilla kituniemeä.(Suomi)

Kireitä siimoja kaikille  :-D.
SJ

Topias Mariapori

• Profiili
    • Dataforia.com
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Marraskuu 06, 2016, 11:54:56 »
Uskoisin ainakin että vaikuttaa, Mikko ja Janne on saanut tästä todella realistisen tunteen, että tietää jo siitä et jonaki päivänä samasta paikasta ei saa millää kalaa ja joskus sitä tulee että siimat menee sotkuu :D

Joten itse olen ihan oikeita pilkki metodeja käyttänyt ja aina on narraantunut muutama hyvä :P
ProPilkki2 fani
Käy tsekkaa:

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #3 : Marraskuu 06, 2016, 12:18:42 »
Mielenkiintoinen topic, johon mielelläni jotain pelin sielunelämästä kertoisin, mutta nykyään tämäkin laji on sen verran kilpailtu ja meidän ehdoton valttikortti realistisuus ja kalojen käyttäytymisen mallintaminen. Tätä kun ei voi kopioida, koska se on pelin sisään rakennettu systeemi ja todellakin sisältää monia muuttujia, joiden välinen "kaaos" on monen vuoden aikana isolla työllä tasapainotettu systeemi. Nykyisessä tilanteessa pidämme tällaiset asiat visusti omana tietonamme ja annamme jäljittelijöiden kehitellä omia systeemejään omalla tavallaan.

Reaalielämästä voin kertoa sen verran, että aloittajan havainnoissa on vinha perä. Itse olen kerännyt kaikki saamani kalat vuodesta 1994 asti samaan tietokantaan. Sieltä käy ilmi se, että jos tuulensuunta on luode-pohjoinen-koillinen välillä, yhden hauen saamiseen menee 20% enemmän aikaa kuin tuulen ollessa muualta. Kannattaa kuitenkin muistaa se, että ilmanpaine kulkee käsi kädesssä säätyypin (korkea/matalapaine, niiden vaihtelu+pilvisyys) ja tuulensuuntien kanssa, joten tuo tekijäpatteri voi olla laajempi kuin pelkkä tuulensuunta.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Glyxis

• Pakastevihannes
  • Frozen Fish [Fin]
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Marraskuu 06, 2016, 12:47:03 »
SJ:llä ihan hyviä pointteja. Monet asiat kyllä kulkevat huhupuheiden varassa, varsinkin kaikki uittometodit joita pelaajat taianomaisesti  koittavat toistaa saadakseen tiettyjä kaloja. Voi toki olla että näilläkin on merkitys mutta ei minusta lähellekkään yhtäsuuri kuin säätila, aika ja paikka. Kyllähän itsekin käytän joskus tietynlaisia vetoliikkeitä saadakseen esim. kirjolohta. Se onko sillä nyt sitten ollut vaikutusta, mene ja tiedä :roll:
RNG joka tapauksessa myös täysin varteenotettava ajatus. Ehkä itse näkisin RNG:n kuitenkin kalojen painossa, en niinkään pilkkien "voimakkuudessa" tai kalojen sijainnissa. Mielestäni pilkkien toimivuudelle on ennaltamäärätyt arvot jotka toimivat tietyllä lailla eri kaloille (Muuttujana mm. vesistöt ja vedenlaatu)

Ja Mikko itsehän tuossa toikin jo toisen asian esille mitä olen kans yrittänyt seurata. Pilvisyys ja varsinkin sateisuus. Yleinen olettamushan voisi olla, että pilvisyys ja matalapaine ja varsinkin lumisade voisivat olla suotuisia kelejä kalan syönnille. Aurinkoinen ja korkeapaine taasen vähän vähemmän hyvä. Ainakin kun itse katselee tässä omia ennätyksiä vuosien varrelta ja varsinkin 30min kisoja niin lumisade on melkein aina ollut ja tuuli käynyt enimmäkseen etelän suunnilta. Eittämättä siis hyviä kelejä ollut. Vartavasten välillä koittanutkin haeskella harjoituksissa pilvistä ja/tai lumisadetta yhdistettynä eteläisiin tuuliin. Tämän yhdistelmän itse näkisin parhaaksi. Toki karttakohtaisesti eri tuulensuunta voisi olla parempikin.

En siis tosiaankaan sano sitä, etteikö eri tuulilla tai ilmanpaineella voisi tulla kalaa, koska ennätyksistä niitäkin tietenkin löytyy, mutta sanoisin niiden olevan eri paikassa kuin "normaalisti" ja niiden saaminen vie aikaa vähän enemmän. Mutta joo. Systeemi on monimutkainen, tiedän sen itsekin vaikken nyt koodaamisesta yms. paljoa ymmärräkään :lol: Upeaa työtä olette siis tehneet kehityksen osalta ja luoneet kuitenkin vaikuttavan simulaattorin. Vähän niin kuin oikeassa kalastuksessakin, joskus nappaa, joskus ei. Koskaan ei voi olla liian varma. Ja huhuthan yms. nyt kuuluvatkin kalastukseen :-D Pitäkää vain kehitystä yllä ja lippu korkealla pojat :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2016, 13:58:51 kirjoittanut Glyxis »
Ehkä mahtavimmat ProPilkki 2 jötkäleet (Mereltä): Ahven 1477g, Taimen 3744g :)

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>