Chat

Author Topic: Kuinka saan valmistettua itse trofeen?  (Read 15582 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Läjä

• MSN Messenger - toni_korkiamaki@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Kuinka saan valmistettua itse trofeen?
« on: May 21, 2003, 16:32:15 »
Onko kukaan yrittänyt valmistaa itse kalasta koko/pää trofeeta?

Tai jos jollakin vain on hyviä ideoita, millä saan kalan mallin valmistettua tai nahan poistettua, niin ilmoituksia?

ajattelin että jos se on mahdollista koti konstein, vai onko?

Harmittaa kun saisi sellaisen täyttö kelpoisen kalan niin, jos sen täyttää se maksaa aika monta euroa(100-700)

Kaikki vinkit käy..ISO kiitos

willow

• View Profile
Re:Kuinka saan valmistettua itse trofeen?
« Reply #1 on: May 21, 2003, 18:53:22 »
Meillä isovanhemmilla ukki sai noin 8 kg hauen.. Se laittoi pään muurahais pesään muistaakseni viikoksi, jolloin nahkat oli syöty ja se oli hieno kallo (tikku leukojen välii, että jää suu auki).. Siinä oli myös sellainen hieno puutausta, jossa se oli epoksilla kiinni, mutta se ei oikein pysynyt joten nyt se on puussa..
Oli miten oli, mutta kyllä näin on

Läjä

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: May 21, 2003, 20:53:48 »
Kiitos -willow- Täytyy koittaa, voi toimiakin.

Mutta tarvisin toisen laisiakin keinoja

Kuinka onnistuisi kipsisstä, onko kellään kokemusta??

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #3 on: May 22, 2003, 20:18:25 »
Kuulemma voi tehdä myös siten, että:

1) tikku suuhun, että suu jää pelottavasti auki. Pää myös näyttää suuremmalta.

2) Pää pakkaseen

3) Pää parvekkeelle

4) Pää pakkaseen

5) Pää parvekkeelle..

ja kohtia 2-5 toistetaan tarpeeksi kauan. Oletus on, että pihalla on niin lämmintä että pää myös kuivuu siellä. (tosin kuivumista tapahtuu myös pakkasella, mutta ei tartte saivarrella).

6) Naula/liima-virituksellä pää taustalevyyn kiinni

7) Maalausta (jos värit haalistuneet) VAROVAISESTI ja vähän lakkaa, että ei näytä liian "kuolleelta". Irtosilmiäkin myydään, joista saa hienon pelottavan katseen.

8 ) Porataan ruuvi seinään ja trofee sinne.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Monni

• Parasta A-luokkaa.
    • MSN Messenger - juha_moisio7@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: March 28, 2004, 21:37:50 »
Kavarini isä teki niitten jonku saaman ison ahvenen kokonaisena kuivaksi. Perkasi kalansa ihan normaalisti kuivaili kalan joka paikasta paperin kanssa todella huolella ja tunki mahan täyteen sanomalehteä. Sitten ompeli mahan kiinni ja pisti suuhun hammas tikun että jäisi vähän auki. Lämmitti uunin johonkin 50-70 asteeseen sinne sisään. Antoi olla siella noin 8 tuntia ja enemmänkin siis niin kauan että kala oli kuiva kun korppu. Otti uunista ja pisti lautaan kiinni. Tälläkin hetkellä kala komeilee heillä olohuoneen seinällä. Hyvin näky onnistuvan se homma. En kyllä tekisi ainakaan omalla käyttö uunilla. Mutta jos on jokin vanha uuni niin eiku kokeilemaan. Aion koittaa samaista konstia ensi kesänä kirjolohella tai tanella.  ;)
Poltinkoski

Fish King

• Guest
« Reply #5 on: April 01, 2004, 14:24:56 »
Hauenpään kuivatus:

Irrota pää ja päästä kaikki liha mitä irti saat. Naulaa pää "uuninkestävään" lautaan kiduskansista. Laita tikku leukojen väliin suun auki jäämiseksi.

Uuni noin 80 asteeseen. Pää (kalan) uuniin noin tunniksi, ulos kuivamaan muutamaksi tunniksi. Toista menettely ainakin 10 kertaa, niin saat hyvän lopputuloksen. Kalanhaju on  tässä vaiheessa enää mieto, ja senkin häviää, kun sumuttaa spraylakkaa 4-5 kerrosta hauenpäähän. Lakkaus antaa myös hienon kiillon kalalle.

Itselläni komeilee seinällä neljä näin valmistettua hauenpäätä. Suurin 8,1 kg (9,3 kg vielä kaapissa).

jaba88

• Guest
« Reply #6 on: April 26, 2004, 16:09:45 »
moro!sain viikonloppuna alle 1kg hauen pilkillä ja päästä tein "trofeen" mutta en erityisen huolellisesti se oli niinku kokeilu että osaan kesällä tehdä saman sille isolle ;) joka vielä odottaa nostajaansa.
se meni näin:
1.ensiksi laitoin pään saunaan folion sisään ettei ime kosteutta
2.pään oltua saunassa noin 1tunti imasin silmistä ruiskulla nesteet
3.annoin jäähtyä ja laitoin uuniin n.3tunniksi 80`C
4.jätin pään uuniin vaikka sammutin sen ja jätin yöksi,siellähän on kuitenkin vielä lämmin vaikka sammuttaakin...
5.aamulla laitoin puunoksalle...
6.illalla kaivoin jäljelle jääneet pienet lihat pois ja annoin kuivua autotallissa...
7.tein seuraavana päivänä kovettuvasta valkoisesta muovailu massasta silmät ja lakkasin pään emaalilakalla,ja kiinnitin puulevyyn.

JA HIENO TULI!
kokeilkaa ihmeessä.

Läjä

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: April 29, 2004, 21:52:07 »
Kiitti kaikkille vinkeistä...

laittakaa mulle vaikka mailina kuvia tekemistänne trofeista olis kiva kattoo millasia niistä on tullut jos nyt kuvaa ootte ottanu

ps: Laittakaa ihmeessä lisää vinkkejä jos on muitakin keinoja

Spotti

• View Profile
« Reply #8 on: May 04, 2004, 16:59:49 »
Pistäkää ihmeessä tänne foorumiinkin niitä kuvia! Olisi mukava nähdä millaisia tekeleitä olette väsänneet. ;)

rutilus

• Oikeaoppinen Liplock ote
    • View Profile
    • Suomen omituisimmat kalastusvideot
    • Email
Vs: Kuinka saan valmistettua itse trofeen?
« Reply #9 on: February 17, 2009, 08:04:39 »
Tuossa on yksi minun tekemä haukitrofee.
http://img154.imageshack.us/img154/8971/nuppivz3.jpg
http://img186.imageshack.us/img186/5063/nuppiiint8.jpg

kirjoitin ohjeen toiselle foorumille toistetaan se tässä
Ohje ja tarvikkeet Kilo merisuolaa, 10litran tai isompi saavi, saha,rimanpätkiä, teroitettu kahvilusikka,  kunnollinen taustalevy,5millin poranterä

Tietysti kala kasvamaan, jos on mahdollisuus siihen

otetaan normaali timpurin saha ja katkaistaan pää irti,kidukset poistetaan huolellisesti samoin lihat selkärangan ympäriltä. Siihen on kätevä vehje teroitettu kahvilusikka.

kilo merisuolaa ja kymppilitran sanko joka täytetään vedellä ja laitetaan suola sinne liukenemaan.

tässä vaiheessa sahailemaan rimanpätkiä, joilla kiduskaaret ja suu saadaan pysymään auki.

kalanpää upotetaan sankoon noin viikoksi, jotta suola ehtii imeytymään.
tässä vaiheessa on vielä mahdollisuus korjata kiduskaarten ja suun asentoa

Sitten vaan kuivumaan ulkoseinälle auringon puolelle. suolaus estää kärpäsiä munimasta päähän.

kyllä siihen suihkuttaa raidia, mutta esim. tuota trofeeta tehdessäni siihen ei tullut yhtään kärpästä.

spraylakat käy alkukäsittelyyn, hiuslakalla voi korjailla.
kuivumisen jälkeen porataan reikä selkäytimen kohdalta, jotta pään saa kiinni taustalevyyn.

kalusteruuvi tai muu sopiva ruuvi käy kiinnittämiseen.
« Last Edit: February 19, 2009, 20:49:32 by rutilus »
En vastaile yksityisviesteihin kalapaikoista

Joni

• Sopivan mittasta 7.6kg
    • MSN Messenger - joni@kiinnost.us
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: February 17, 2009, 10:01:17 »
Rutilus, mahtavat ohjeet. Harmi että tämäntalvinen 7,6kg :n pää lähti ketuille, ennenku tämän ohjeen löysin! Nooh jossitä kesällä sais narrattua vähintään samanmoisen ni pääsee kokeilemaan! Itse olisin kiinnostunut tosta kokonaisen kalan trofeesta, jos siitä sais kattavan ohjepaketin, mikäli joku sellaista on harrastanut.

Kiitos
-Joni

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #11 on: February 17, 2009, 18:06:35 »
Ahven trofeeksi(aion myös itse koittaa, kunhan saan jostakin tuota täyteainetta, uretaanilevyä vai mitähän se on?)

http://www.luonnossa.net/Kalastus/Kalan_tayttaminen/kalan_tayttaminen.html
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

rutilus

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: February 19, 2009, 19:21:21 »
Tarkoitat varmaan polyuretaanivaahtoa, jota saa painepulloissa ja joilla tiivistetään ikkunoita. Samalla aineella syntyy suurin osa tuningautojen omavalmisteisista korisarjoista.
Eli jos panisin "kokonaisen" kalan seinälle, tekisin sisäosat PU-vaahdosta, koska se on muotoiluystävällinen aine.

Pitää tehdä yksi kala malliksi ja siihen ajattelin käyttää kalana särkeä. Pöydällä jalustalla oleva särki, jos ja kun se onnistuu siirryn isompiin kaloihin.

« Last Edit: February 19, 2009, 21:53:52 by rutilus »

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #13 on: February 19, 2009, 22:36:53 »
Tiedän kyllä tuon vaahdon, mutta sitä samaa tavaraa saa mun mielestä ihan levyinäkin ostettua.
Itellä on yksi n. 300g ahven pakkasessa tai itseasiassa se on ollut siellä jo yli puoliivuotta, kun ei ole oikein ollut motivaatiota yrittää. Mutta jos sitä koittas jossain välissä. lihojen poisto operaatio kyllä vaikuttas helpolta, mutta mistä näitä aineita vois kysellä?
Sinkkisulffaattia 15 g
Boraxia 120 g
Glyseroli 4 g
Sprii 1dl

Vaikeinta varmaankin tehdä tuo tekovartalo, mutta eiköhän se viimeistän kymmenen yrityksen jälkeen onnistu jotenkin. Ekalla ei varmasti onnistu. Maalauskin on kyllä semmonen vaihe missä saadaan kala pilattua helposti, mutta varovasti kun suihkuttele eri sävyjä niin onnistunee sekin. Lakkauksessakin voi homma kusta varsin tehokkaasti jos suihkuttaa liian ohutta lakkaa liian nopeasti jolloin tulee valumia.
Mutta nyt kyllä tekee mieli kokeilla tuota ja jos huomenissa kävis kumi ja muovi liikkeessä kattomassa löytyykö sopivaa levyä täyteaineeksi.
« Last Edit: March 04, 2009, 01:04:30 by perza »

abboreman

• View Profile
« Reply #14 on: February 20, 2009, 13:21:11 »
Boraxia(booraksia) saa/pitäisi saada apteekista, samoin sinkkisulfaattia jos hyvä tuuri käy.
Glyserolia myös: http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t407311

Spriillä tarkoitetaan kait etanolia ja sitä näyttää löytyvän: http://www.wanhawiljami.fi/shop/product_info.php?products_id=131

Mutta suosittelen ottamaan apteekkiin mukaan jonkin lappusen tästä projektista, koska sieltä moni yrittää hakea räjähteiden tekoon tarvikkeita...eivät helpolla myy jos ei ole tiedossa mihin tarvitsee mitäkin. Jaa et mistä tiedän, no isot pojat kertoneet :-D

rutilus

• View Profile
    • Email
« Reply #15 on: February 22, 2009, 13:30:49 »
http://www.fishart.fi/valmistus.html

Tässä on sitten ammattilaisen sivusto. Tuossa minun profiilin kuvassa on yksi hauen pää korjausmaalattuna, ennen lakkausta ja silmientekoa

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #16 on: March 02, 2009, 00:36:29 »
Nonni nyt on sitte alotettu ahvenesta trofeen teko. Ahven on painoltaan n. 300g. Vähän ehkä pieni, mutta ei viitti isompiakaan uhrata(jos nyt sais edes isompia :-P)
Tekokroppaa alotin tekemään tuommosesta sinisestä finfoamista vai mikä sen oikea nimitys sitten lieneekään. Vuolemaan sitä ei pysty, mutta sahalla karkeasti muotoon ja 80 hiomapaperilla hiomalla jatkaa.
Tekokroppa on nyt n. puolessa välissä ja yllättävän helppoa tuota foamilevyä on muokata ihan hiomalla. Vähän kun voimaa käyttää hioessa niin äkkiä lähtee liikaa tavaraa kropasta.
Noita parkitus mömmöjä ei kyllä ole, mutta ehkä se onnistus ilmankin(tässä on just se syy miksi multa aina jää projektit puolitiehen tai epäonnistuu, "ei kai se haittaa jos tuota ei laita").

No kunhan sais poistettua lihat nahasta huomenissa, haju ei voi olla hyvä kun ahven on olult yli puoli vuotta pakkasessa ja nyt se sulaa pikkuhiljaa jääkaapissa.

Voin laittaa kuvia jos kyseinen kala onnistuu edes jotenkin. Tällähetkellä on pari kuvaa, mutta julkasen tosiaan jos onnistuu.

rutilus

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: March 02, 2009, 09:03:17 »
Siihen rasvan poistoon käy asetooni hyvin. Niin ja tosiaan se kuppi ja varsiosasta teroitettu kahvilusikka. 

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #18 on: March 03, 2009, 02:25:14 »
Tässäpä pari projektti kuvaa,

Yllättävän paljon se nahka kutistu kun uittelin asetonissa puolisen tuntia. Kun asetoni kuivui sen pari minuuttia niin nahasta tuli kuin korppua ja olikin vaikea laittaa tekokropan päälle. Ilman asetonia ois varmasti asettunut huomattavasti helpommin.
Harmi kun en muistanut ottaa siitä kokonaisesta ahvenesta kuvaa. Saas nähä maltanko ootella paria viikkoa että pääsen maalaamaan. No pakko kai se on ootella vaikka ihan "korppu" kuiva tuo nahka on jo. Pienihän tuo kala on, joten ei se niin hieno ole kuin isommasta. Jotenkin luulis että ismpi kala on helpompi täyttää. Pitää kokeilla kuhalla ja hauella samaa. Ahven mistä tein tuon oli painoltaan tasan 250g eli ei sittenkään ihan 300g niinkun arvelin aikasemmin. Laiha oranssi vatsainen ahven oli kyseessä, vielä kun muistais mistä tuo kala on saatu. Väristä päätellen jostain lammelta saatu viimekesänä.

Tekokroppa, josta valitettavasti katkes tuo "leuka", mutta eipä tuo haittaa mitään jos ei mene läheltä tiirailemaan. Kuvan kroppa on täysin raaka versio ja melkein kaks kertaa liian iso.

Lihojen otto käynnissä. Lähti ihan puukolla kaapimalla lihat.

Evät irrotettu, kuvasta puuttuu parit etuevät. Elkää laittako eviä tuommoselle paperille märkänä! Ite laitoin ja en älynny että ne vois kuviuttuaan jäädä vaikka kiinni siihen paperiin. Sain onneksi ehjänä ne irti.

Nahka liimattu tekokropan päälle, joka ei ollut ihan alkuperäisen kalan muotioinen. Koko kyllä täsmäs aika tarkalleen. Saa nähä miten kestää kun käytin tavallista puuliimaa. Nuppi neuloja laittelin että nahka pysyis paikallaan.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #19 on: March 03, 2009, 18:47:41 »
Ei pahalla. Mutta tuo pää näyttää väriltä kun se olisi otettu toisesta kalasta.

Jep niin näyttää ja se johtuu ihan siitä kun tuo tekokroppa on tehty sinisestä finnfoami levystä. Tuo levy sitten kuultaa nahan läpi muuttaen aika rajustikkin osittain ahvenen oikeaa väriä. Päässä kun ei ole tuota sinistä levyä sisällä niin pää on luonnollisen värinen eli sellainen niinkun koko ahven oli. Eli ruskea lampi ahven jossa maha ihan oranssi.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #20 on: March 04, 2009, 22:06:07 »
Saas nähä maltanko ootella paria viikkoa että pääsen maalaamaan. No pakko kai se on ootella vaikka ihan "korppu" kuiva tuo nahka on jo.

En malttanu...

Ahven melkein valmiina, Vähän korjaus maalauksia, lakkaa lisää päällee ja ne silmät kun jostain sais ni voi sanoa että ihan hyvä ensimmäiseks. Kuva on kyllä huono, ei oiekin pääse värit oikeuksiinsa. Koitan ottaa joku aurinkoinen päivä pihalla kuvan kunhan saan ihan valmiiksi. Kai tuo pajan seinälle kelpaa koristeeksi?. 
Seuraavaks pitää koittaa isommalla ahvenella ja kesällä kuhalla ja hauella.

« Last Edit: March 04, 2009, 22:09:27 by perza »

rutilus

• View Profile
    • Email
« Reply #21 on: March 05, 2009, 07:43:57 »
Hieno en voi kuin kehua. mikäs on seuraava projekti kuhako? seinälle vaiko pöydälle?

center>