Kalakalenterit eivät todellakaan ole humpuukia. Vuosien järvikalastuskokemuksella voin sanoa, että tuo kalenterien kertoma "syönti" tosiaan vaikuttaa kalansaantiin. Esim kirkkaissa vesissä olen huomannut päivänselvän eron kalojen aktiivisuudessa eri syöntiaikojen välillä.
Asiassa pitää vain huomata muutakia asioita. Kalenterit ovat suuntaa antavia, eivätkä ne edes käytännössä kerro tuleeko sitä kalaa vai ei. Kalenterit vain näyttävät milloin kalat ovat aktiivisimpia ja halukkaimpia syömiseen.
Kalenterit toimivat parhaiten silloin kun kalastetaan suuria määriä kalaa, eli esim. kesällä ahvenen kalastuksessa. Yksittäisten kalojen saantiin "syönti" ei tietenkään suuresti vaikuta ja poikkeavasti käyttäytyviä kaloja varmasti löytyy. Siksi esim. koskikalastuksessa kalakalenterit eivät ole kovin käteviä. Tuollaiset kommentit "Sain ison hauen huonon syönnin aikaan" ovat täysin käsittämättömiä, sillä kalenterien avulla voidaan ennustaa suuntaa antavasti vain kalojen määrää, ei niiden kokoa. Eihän yleensäkään "hyvällä syönnillä" tarkoiteta, että kalat ovat suuria, vaan että niitä on paljon.
Kuun asennon vaikutus kalojen toimintaan ei ole mitään mystistä ja se voidaan todistaa yhtä tieteellisesti kuin vuorovesi. Asia on varmastikin tutkittu, koska näin tavallisista ihmisistä ihmeelliseltä tuntuvaa selitystä kalojen käyttäytymismuutoksiin tuskin olisi muuten keksitty.
Kuunkierron vaikutus kaloihin ilmenee lähinnä siten, että kalat ovat huonon syönnin aikaan laiskempia: ne harvemmin iskevät heidän ohi meneviin vieheisiin ja ne liikkuvat huomattavasti vähemmän. Tietysti taitava kalastaja saa kalaa koska vaan, hänen vaan on tiedettävä keinot kalojen saantiin eri syntiaikoina. Oman kokemukseni mukaan järvikalastuksessa huonolla syönnillä esimerkiksi kalastuspaikkojen vaihtelu kannataa, koska kalat eivät välttämättä liiku luoksesi. On myös olemassa uistimia, jotka saattavat toimia normaalia paremmin huonolla syönnillä. Esimerkiksi ärsytysvärien käyttö voi kannattaa.
Ahvenrikkaissa vesissä syönnin vaikutus näkyy selvästi. Kuun hyvällä kohdalla ahvenparvet liikkuvat ympäriinsä ja kalaa tulee hyvin. Mutta kuten olen jo todennut, niin kalalaji jota ollaan narraamassa vaikuttaa siihen kuinka paljon kalentereihin kannattaa uskoa.
Myös yksi asia joka vaikuttaa kalan syöntiin on se kuinka kylläisiä ne ovat. Mielestäni on kiistatonta, että kalat ovat keskimäärin aktiivisempia tietyillä kuunkierron kohdilla. Ollessaan aktiivisempia kalat syövät enemmän. Näin tekevät etenkin petokalat, kuten esimerkiksi hauki. Tietenkään kala ei voi olla kauaa syömättä, mutta syönnin määrä varmasti vähenee kalojen aktiivisimpien aikojen jälkeen, koska kalat ovat syöneet suuria määriä hyvän syönnin aikaan.
Kalakalentereja arvostellessanne muistakaa, että yksittäiset tapaukset eivät todista mitään ja vasta kun puhutaan suurista kalamääristä niin jonkinlaista todistusvoimaa alkaa olla. Myöskin henkilöt jotka eivät usko kalakalentereihin eivät tuskin ole tarkemmin tutustuneet niihin ja todella ottanut selvää syönnin pitkäaikaista vaikutusta kalastukseen. Pitää myös aina muistaa, että kalojen saannin määrään ja kokoon vaikuttavat todella monet asiat ja kuunkierto on vain yksi niistä.
Jos ette halua, niin minua ei tarvitse uskoa. Minulle on pääasia, että minä hyödyn kalakalenterien käytöstä.
Loppuun vielä yksi kysymys jollekin joka sattuisi asiasta tietämään. Miksi kaikki kalakalenterit eivät ole samanlaisia? Eli kalentereisaa tuntuu olevan pieniä eroja. Ehkä kuun vaikutus voidaan tulkita eri tavoin. Tässäkin pitää kuitenkin muistaa suuntaa antavuus, eli käytännössä kaikki kalenterit antavat saman syönnin samalle päivälle, kunhan kalenterien merkintöjä ei tuijota liian sokeasti.
Ainakin tuolta löytyy lisää informaatiota aiheesta:
http://www.datahaka.fi/ottikalenteri/-Kiitos ja näkemiin.