Chat

Kirjoittaja Aihe: Milloin kalakärpänen iski ja kenen oli syy ?  (Luettu 7836 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hota

• Profiili
    • Sähköposti
Milloin kalakärpänen iski ja kenen oli syy ?
« : Marraskuu 26, 2002, 07:20:19 »
Oliko ensimmäinen reissu se perinteinen onkireisu vai muu ?

Minut vaari vei -62 Päijänteele ahvenongelle tervan tuoksuisessa veneessä ja liian isot kumisaappaa oli jalassa.
Hieno pajusta tehty onkivapa joka minua varten tehty.
Sitä en muista tuliko kaloja mut ilmeisesti kun tuon reissun vieläkin muistan elävästi.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

rambe

• Profiili
Re: Milloin kalakärpänen iski ja kenen oli syy ?
« Vastaus #1 : Marraskuu 26, 2002, 09:00:34 »
Vaaripa hyvinkin on syyllinen hyvässä mielessä, vuosikin on varmaan parin vuoden tarkkuudella sama, kun mato-ongelle lähettiin. Kala välineet tosin vaihtui kone onkeen 70-luvun vaihteessa ja perho tuli 80-luvun alussa mukaan ja on tällä hetkellä suosituin kalastus muoto. Tosin lasten kanssa käydään mökillä ollessa paljon mato-ongella.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #2 : Marraskuu 26, 2002, 10:30:04 »
Isä on syyllinen ja tervantuoksua oli minulakin mukana lienee ollut vuosi -72.
Veneen pohjalla istuskelin ja yrintin onkia sankossa uiskentelevia saaliskaloja, niin nuori olin etten tuota muista! Järven rannalla kun asuttiin niin tulee mieleen että kesäisin tuli hauenpoikasia, semmosia 10 - 15 senttisiä heinästä tehdyllä kiristyssilmukalla kalasteltua.
Heinän kärkeen semmoinen "hirttosilmukka. Kahlailtiin kaislikossa ja yritettiin ujuttaa pohjassa kölöttelevien poikasten kaulaan. Nämä lienee aikaisimmat kalastus muitot omalla kohdalla ;)

Viking_Herring

• Profiili
« Vastaus #3 : Marraskuu 26, 2002, 16:32:53 »
No tällänen samantapainen on ollut. Löydät sen täältä http://www.kalassa.net/cgi-bin/yabb/YaBB.pl/YaBB.pl?board=1;action=display;num=1031061893

No silti voisin vastata.
No varmaan joskus 10-vuotiaana se iski, kun alkoi saada virveli haukiakin ja siitä lähtien kalastus on ollut lähes ykkösharrastuksena.
Tietenkin pikkupoikana on mato-ongella tultu mökillä laiturin nokasta ongittua mukavia muistoja.

Paha sanoa milloin olisin jäänyt koukkuun tähän harrastukseen no sanotaan että vaikkapa 10-vuotiaana.
Ei mitään erityistä reissua ole mielessä.
El-P:"Even When I Say Nothing It´s A Beautiful use of negative space!"

kalapoikapaavo

• Vieras
« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2002, 18:24:17 »
mä pääsin joskus 2 vuotiaana matoongelle äitin kaa ja saatiin kalaa ihan hirmusesti ;) sittemmin pappa tuli myös opettajaksi, kyllähän se mua vieläkin opettaa etenkin kun mulla on suuri hinku tietää vanhoista kalapyydyksistä jolla se sai ennen hirveitä kalan saaliita. Tänä kesänä se opetti mulle pitkän siiman käytön. Isä opetti rauhallisuuden ja keskittymisen. ja mökkinaapuri opettaa mua etenkin koukkukalastuksessa ja muussakin kun oli ennen ammattikalastaja. Ja sitten vielä kalakaverini joiden kanssa tein ensimmäisen tullastus reissun omatekoisilla atraimilla. omassa atraimessa oli  rima vartena (70-80cm pitkä) ja sitten oli noin 15cm pitkä ja 10 leveä laudanpätkä joka oli hakattu täyteen nauloja. lauta kiinni rimaan ja haukien kutuojalle. no tietysti matkan varrella joudun laittamaan oman atraimeni sivuun koska sain "ylennyksen" (siltä se tuntui) kun sain oikein isojen poikien atraimen joka oli kaksi kertaa omani mittainen lätkämailasta tehty varsi ja kaikki. No kyllä me pari-kolme haukea noin kilosia olivat ja ne syötiin sitten. siihen aikaan kala ei oikein maittanut. ;)

oho taisin vähän innostua kirjotin oikeen oscar puheen. :D

Aleksi_Kalamies

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2003, 16:36:34 »
Hmm...Olen vasta 12-vuotias ja se iski 9 vuotiaana....Kaverin syystä....Lähdin kaverin kanssa kalaan ja mukavaa oli,Alavetelissä....Siitä asti on aina välillä kalahimo ollut.....Osasyynä on kanssa Pro Pilkki....Latasin netistä,ja kun sitä pelasi,tuli loistava kalastusfiilis ja aina teki mieli kalastaa....Eli,syynä ovat kaveri ja Pro Pilkki,"lyhyesti" ja ytimekkäästí...  ;)

paulinho

• MSN Messenger  - paulinho@rasalvatore.com
    • Profiili
    • http://www.paulikarkkainen.com/
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2003, 14:39:57 »
Perusteellisesti 8 vuotiaana, kun käyttelijn serkunvirveliä lainassa...

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #7 : Helmikuu 02, 2003, 14:48:25 »
Se oli jotain sellasta, kun olin 6vuotias, ja sain umpikela setillä laiturin vierestä hauen, ja putosin vielä järveen kaiken hauskan lisäksi.

Omaa syytä tämä kalaötökän purema on, ei kai siitä voi ketään muuta syyttää....

Jaakko

• Vieras
« Vastaus #8 : Helmikuu 02, 2003, 17:09:59 »
9 vuotiaana, isän kanssa käytiin järveltä aina nosteleen katiskat ja käytiin läheisellä kosken suvannolla hakemassa hauki. Sitten mulle ostettiin virveli ja iskä anto hyvät uistin vinkit, jonka jälkeen olen selvinnyt omin nahoin kalastuksessa eteenpäin.

Semmonen on minun tarina.

Reaper

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Helmikuu 02, 2003, 18:19:01 »
Kyllä se kaikki syy täytyy laittaa ukin niskoille. Aina ku kävin siellä niin käytiin kahtoo verkot ja katiskat ja sitte ku mentiin aina ongella ja sen semmosta(siis ku olin paljon nuorempi).
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

teme

• Profiili
« Vastaus #10 : Helmikuu 03, 2003, 21:26:32 »
Kyllä se oli isän syytä,kun päästi ongelle ehkä about 4v. 8v osti sitten virvelinkin,mutta olin kyllä harjoitellut jo aikaisemmin.Upo uusi virveli innoitti kalastamaan ja kun kalaa alkoi tulla tuli kalastuksesta pikkemmin tapa.13v tuli sitten eka perhosetti.Siitä lähtien olen ollut Täysin myyty kalastukseen.'

Harrastus jota en ikinä lopeta ;)

zzzn

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Helmikuu 08, 2003, 10:47:10 »
Kaikki kai alkoi siitä kun joskus alle kouluikäisenä, voitin jostain kilpailusta sellaisen koho siimakoukku sarjan, sitten piti saada onki ja siitähän se sitten lähti. Lopullisesti jäin koukkuun kun pääsin  kaverin isän kanssa virvelöimässä läheiselle järvelle. Sen jälkeen olen sitten ollut täys kalamies.
[size=4Mitäs Äijä![/size]

Jio

• Profiili
    • Obblers
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Helmikuu 09, 2003, 10:33:32 »
Alkujaan alta kouluikäisestä nulkista tuli kalastusta harrastettua n. 15 ikäiseen nulkkiin asti. Sitten alkoi enempi kiinnostaa sarjakuvien piirteleminen, vastakkainen sukupuoli, alkoholin nauttiminen ja tupakin polttaminen.  Kymmenisen vuotta tuli sitten pörrättyä paareissa, opiskeltua ammattiin, käytyä töissä ja hommattua perhettä, minkä jälkeen alkoi taas tuntua kaipuuta/tarvetta omaan aikaan ja kalastukseen. Yli kymmen vuotta tässä onkin sitten taas mennyt mukavasti ja ehken hiukkasen terveemmältäkin pohjalta.
C&R!

Ots00ni

• Profiili
« Vastaus #13 : Helmikuu 09, 2003, 15:02:21 »
Kalakärpänen iski joskus 3-4 vuotiaana, aluksi onkien ja verkoilla käyden. Viisvuotis synttärilahjaksi sain ekan abun umpparini. Asuttiin sillon (sulanvedenajat) Hangon saaristossa, ja pakkohan sitä oli heti päästävä kokeilemaan. Sain sinä samana päivänä n.kilon painoisen hauenpuikkarin. Siitä on tämä mahtava harrastus lähtenyt liikkeelle, ja tuntuu että kokoajan pahenee vaan.. tai siis paranee  ;)

Stimppa

• MSN Messenger  - timohirvik@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Helmikuu 25, 2005, 11:18:54 »
Mun ekat kalareissut on ollut ihan vaan ahvenen koskiongintaa isän kanssa.
Mutta sitten alkoi koulu ja aloin saamaan uusia kavereita, jotka sitten harrasti heittokalastusta ja vetivät minutkin mukaan... onneksi!  :D
Kalakärpänen iski lopullisesti sillon kun sain ensimmäisen kalani virvelillä ja uistimella.
Uskomatonta, että kaikki kalat ovat mätiä ennen syntymistään.

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger  - StaaLou@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : Helmikuu 25, 2005, 11:29:09 »
Täytyy myöntää, että on tuo kalakärpänen vaivannu jo yli kymmenisen vuotta...Itse olen aika pieni poika vielä, muttakun isä vei kalaan jo 2vuotiaana niin sen reissun jälkeen on tullut käytyä aikas monta vuotta...Kuljin aina iskän takaritsalla semmosessa penkissä... Sitten 5-6vuotiaana sain oman virvelin ja siitä se sitten toden teolla alkoi koko homma, kun kalatkin alkoivat suurentua...Ainoo haittapuoli oli, että muutaman kerran mainasin ittekkin mennä sinne jorpakkoon...No, siitä se sitten alkoi... :lol:
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

kaivo

• Vieras
« Vastaus #16 : Helmikuu 25, 2005, 15:13:29 »
Mummon kanssa laiturilla mato-ongella muistaakseni 3-vuotiaasta alkaen. Virvelikärpänen puraisi 12-vuotiaana vuonna -91, etupäässä "isojen poikien" kalastusta seurattuani. Pilkkiminen alkoi alkuvuodesta -93.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2006, 08:48:59 kirjoittanut Kaivo »

suspi

• Profiili
« Vastaus #17 : Helmikuu 25, 2005, 15:56:47 »
Eka kalareissu minkä muistan oli joskus kun olin 5 vuotias. Ongittiin isän kanssa ahvenia laiturilta ja taidettiin saadakkin aika paljon. En kuitenkaan innostunut siitä. 11 vuotiaana aloin käydä pari kertaa vuodessa serkulla ja siellä sitten tuli käytyä ongella. Sitten alko kiinnostus heräämään kun serkku esitteli uistimiaan ja kertoi millä oli saatu mitäkin. Seuraavana keväänä tuli sitten ostettua virveli. Pilkkimisen aloitin tänä talvena.

JAM0

• Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/aulut/
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : Helmikuu 25, 2005, 17:48:43 »
Isä se taisi olla minunkin "mentorini". Tarkkaa ikää en muista, milloin ensi kerran kalalla olin, mutta eräs todiste löytyy melko varhaisesta toiminnasta lajin parissa. Olin nimittäin 3-vuotias, kun soudin isälle verkkoja ja saimme pienestä "koti-järvestämme" 10,5 -kiloisen hauen. Pituutta vonkaleella oli 110 cm, minun ollessa vain 105 -senttinen. :)
Ja todiste tästä löytyy vieläkin kaapista, pääsimme näet paikallislehden etusivulle valokuvan kera.
Mainittakoon nyt vielä hieman vähemmän mairitteleva yksityiskohta samaiselta kalareissulta. Kun hauki oli saatu veneeseen, se potkaisi massiivisella pyrstöllään veneen laitaan ja silloin pääsi itku - minulta, ei isältä.
Todellinen "kalakärpänen" kuitenkin puri vasta päästyäni ensi kerran merelle, joka myös tapahtui jossain varhaislapsuudessa. Ja siitä lähtien ei suurempia taukoja ole kalastamisessa ollutkaan.
Kireitä siimoja kaikille!

Q

• Vieras
« Vastaus #19 : Helmikuu 25, 2005, 21:09:55 »
Taisi olla -72 tai -73 Kukkolankoskilla, isä pakotti lipolle. Ja sen jälkeen meikää vietiin. Vapaa aika on 96% kulunut siitä lähtien tämän harrastuksen parissa, vehkeet vaan vaihtuneet vuosienvarrella.

puolisukeltaja6

• MSN Messenger  - nokkaposti@hotmail.com
    • Profiili
    • HeQ:n kalastussivu
    • Sähköposti
« Vastaus #20 : Helmikuu 26, 2005, 11:47:34 »
Kaivo on ollut niin innokas, että vastasi kaksi kertaa! :D

Timky

• Profiili
« Vastaus #21 : Helmikuu 26, 2005, 12:28:47 »
No syy tais olla vaarin joka vei kalalle jauhesammuttimen kokoisena muistan kun jotain verkkoja kai nostettiin niin sit kun ajaettiin kotiin päin  muistan isossa saavissa hauen joka oli niin kippuralla, että olisi pystynyt haukkaamaan pyrstöään. Sitten sen jälkeen on kun alko pysyy onki kädessä niin puras kalakärpänen lopullisesti. :D

kaivo

• Vieras
« Vastaus #22 : Helmikuu 27, 2005, 14:28:16 »
Lainaus käyttäjältä: puolisukeltaja6
Kaivo on ollut niin innokas, että vastasi kaksi kertaa! :D
Ohoh.. niinpä tein! En muistanut yhtään että olin jo vastannut. Poistan ensimmäisen viestini :)

tammerkoski

• MSN Messenger  - haba_zotzot@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #23 : Maaliskuu 01, 2005, 20:13:56 »
Kyllä se oli isä joka vei ekaa kertaa kalalle. laituriltä paju ongella kalastelin :)  voi niitä aikoja....
''Kalastus suomalaista elämää''

Kala_Osku

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : Maaliskuu 06, 2005, 10:47:35 »
Kyllä se kalakärpänen sillon puri, kun sain naapurin vanhan Abun umpikelasetin joskus kuuden vanhana ja pääsin heittokalastamaan ja sain ensimmäisen vähän isomman kalani. :)
XIITOMGLOL

puolisukeltaja6

• MSN Messenger  - nokkaposti@hotmail.com
    • Profiili
    • HeQ:n kalastussivu
    • Sähköposti
« Vastaus #25 : Maaliskuu 08, 2005, 13:02:28 »
Lainaus käyttäjältä: Kala_Osku
Kyllä se kalakärpänen sillon puri, kun sain naapurin vanhan Abun umpikelasetin joskus kuuden vanhana ja pääsin heittokalastamaan ja sain ensimmäisen vähän isomman kalani. :)

Siis kuukauden ikäisenä kävit heittelemässät? :shock:

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #26 : Huhtikuu 10, 2005, 09:37:12 »
Taisi tulla tuossa 7- vuotiaana kun oli uimassa keskellä kesää.
Kaverini kanssa siinä käveltiin rannalla. Rannassa  oli pieni kolo jossa oli vettä noin 10 senttiä. Otin jälleen yhden askeleen kunnes kaverini huusi ''varo''. Kaverini huusi sen sen takia koska olin astua kalan päälle. siinä sitten käytiin hakemassa isä katsomaan sitä kalaa. Isä heittti kiven veteen ja kala lähti jälleen omille teilleen.
Siinä sitten tuli mieleen että miten sen voisis saada ylös.
Oli siinä muuten lähellä että olisin alkanut vihata kaloja sillä siitä 30 senttisestä hauesta ei olisi paljoa jäljelle jäänyt jos olisin sen päälle astunut. siinä oli jo alku minun kalastus- Harrastukselleni. Mutta lopullisesti jäin koukkuun
kun isä sitten osti 30 markkaa maksavan umpikelan oli siinä kalastkseen kiinnostus lopahtaa sillä kela heitti uistimen kork. 7 metrin päähän eikä kalaa tullut pitkään aikaan. Mutta sitten ehkä elämäni riemukkain hetki:
Tunsin kun kala nappasi ja menin ehkä vähän paniikkiin. Aloin kelata vimmatun lailla ja kala tuli rantaan. Heitin virvelin olalleni  ja lähdin kävelemään kohti mökkiä (olimme minun kummien mökillä). Se tässä nyt  vaan naurattaa että nykyään en kyllä lähtisi kantamaan olallani 650 grammaista ahventa. Noh kyllä siitä kuva otettiin ja se pistettiin pannulle.
Jos en aivan väärin muista uistin jolla kalan sain oli kirkkaan sininen atom.
No sitten isä osti minulle uuden laadukkaan abun umpikelan ja pari vaappua taisi olla nilsmastereita jota kalakauppias kehui. Kevään kalastin nilsuilla ilman tulosta mutta en lopettanut sillä tiesin että kyllä kalaa saa virvelilläkin. Sitten juhannuksena olimme tuuttujemme mökillä. (taisin olla silloin 9 vuotias). Meniumme porukalla kalastamaan laiturille kunnes näin että sinisen nilsun perässä tuli !HAUKI!. Vavallani uittelin siinä  laiturin edessä nilsuani ja siihen se sama hauki taas iski ka taas ja taas mutta kolmannella se jäi kiinni. Aloin kelata kovaa kovaa vauhtia mutta jarru oli niin löysällä ettei siimaa tullut sisään siinä kun kaverini huomasi kalan hän otti  siimasta kiinni ja nosti kalan ylös. ( suuri kiitos kaverilleni )
Hauki painoi kilon. Siinä se kalastuskärpänen iski!!!!
Nykyyään eli 13 vuotiaana kalastelen  hyrrällä ja avokelalla ja saaliit ovat pparantuneet aika tavalla!!

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #27 : Huhtikuu 10, 2005, 09:37:22 »
Taisi tulla tuossa 7- vuotiaana kun oli uimassa keskellä kesää.
Kaverini kanssa siinä käveltiin rannalla. Rannassa  oli pieni kolo jossa oli vettä noin 10 senttiä. Otin jälleen yhden askeleen kunnes kaverini huusi ''varo''. Kaverini huusi sen sen takia koska olin astua kalan päälle. siinä sitten käytiin hakemassa isä katsomaan sitä kalaa. Isä heittti kiven veteen ja kala lähti jälleen omille teilleen.
Siinä sitten tuli mieleen että miten sen voisis saada ylös.
Oli siinä muuten lähellä että olisin alkanut vihata kaloja sillä siitä 30 senttisestä hauesta ei olisi paljoa jäljelle jäänyt jos olisin sen päälle astunut. siinä oli jo alku minun kalastus- Harrastukselleni. Mutta lopullisesti jäin koukkuun
kun isä sitten osti 30 markkaa maksavan umpikelan oli siinä kalastkseen kiinnostus lopahtaa sillä kela heitti uistimen kork. 7 metrin päähän eikä kalaa tullut pitkään aikaan. Mutta sitten ehkä elämäni riemukkain hetki:
Tunsin kun kala nappasi ja menin ehkä vähän paniikkiin. Aloin kelata vimmatun lailla ja kala tuli rantaan. Heitin virvelin olalleni  ja lähdin kävelemään kohti mökkiä (olimme minun kummien mökillä). Se tässä nyt  vaan naurattaa että nykyään en kyllä lähtisi kantamaan olallani 650 grammaista ahventa. Noh kyllä siitä kuva otettiin ja se pistettiin pannulle.
Jos en aivan väärin muista uistin jolla kalan sain oli kirkkaan sininen atom.
No sitten isä osti minulle uuden laadukkaan abun umpikelan ja pari vaappua taisi olla nilsmastereita jota kalakauppias kehui. Kevään kalastin nilsuilla ilman tulosta mutta en lopettanut sillä tiesin että kyllä kalaa saa virvelilläkin. Sitten juhannuksena olimme tuuttujemme mökillä. (taisin olla silloin 9 vuotias). Meniumme porukalla kalastamaan laiturille kunnes näin että sinisen nilsun perässä tuli !HAUKI!. Vavallani uittelin siinä  laiturin edessä nilsuani ja siihen se sama hauki taas iski ka taas ja taas mutta kolmannella se jäi kiinni. Aloin kelata kovaa kovaa vauhtia mutta jarru oli niin löysällä ettei siimaa tullut sisään siinä kun kaverini huomasi kalan hän otti  siimasta kiinni ja nosti kalan ylös. ( suuri kiitos kaverilleni )
Hauki painoi kilon. Siinä se kalastuskärpänen iski!!!!
Nykyyään eli 13 vuotiaana kalastelen  hyrrällä ja avokelalla ja saaliit ovat pparantuneet aika tavalla!!

fange

• MSN Messenger  - fange@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #28 : Huhtikuu 12, 2005, 11:23:23 »
kaksivuotta sitten alko virvelöinti

kalastaja86

• Catch&Release
    • MSN Messenger  - janlahti86@luukku.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : Huhtikuu 13, 2005, 12:04:55 »
Itselläni se alkoi varmaankin 10-vuotiaana kavereiden innostamana ja siitä lähtien olen kalastanut.
Just a Fishing Man....

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>