Chat

Kirjoittaja Aihe: Kalastaminen Saksassa  (Luettu 9499 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapza

• Profiili
    • Sähköposti
Kalastaminen Saksassa
« : Toukokuu 17, 2013, 22:57:55 »
Pitkän tauon jälkeen vanhan tunnuksen unohtaneena päätin kirjautua jälleen tälle kanavalle, jotta pääsisin jakamaan omia kokemuksiani kalastamiseen liittyen.

Ekana artikkelina ajattelin kirjoittaa kalastamisesta Saksassa.

Olen asunut nyt 2 vuotta Saksassa ja tahtoisin jakaa kokemuksiani niiden ihmisten kanssa, jotka myös asuvat täällä ja tahtoisivat lähteä kalaan.

Saksassa kalaan ei lähdetä ihan yhtälailla hetken mielijohteesta, mitä suomessa voi tehdä.

Mitä kalastamiseen tarvitaan?

Ensinmäisena jokaisen täällä kalaan halajavan on suoritettava kalastajan tutkinto "kalastajan ajokortti". Tämä tutkinto on hieman erilainen jokaisessa liittovaltiossa, mutta täällä BadenWürtenbergissä suoritin itse ensin pakollisen 30h sisältävän kurssin, jonka jälkeen noin 1kk myöhemmin oli monivalintakoe. Koe kattaa 5 eri kategoriaa ja yhteensä 60 kysymystä. Kysymyksistä väh 45 on saatava oikein ja jokaisesta kategoriasta vähintään puolet on vastattava oikein.

Kuten mainittu koe on monivalinta kysymyksiä täynnä, ja jokaisessa kysymyksessä on joko 1 tai 2 oikeaa vastausta. Ennen koetta on mahdollista ostaa ns kysymyskatalogi, jossa on yli 800 kysymystä. näistä kysymyksistä 60 tulee suoraan sellaisenaan kokeeseen, joten teoriassa ulkoa opetteleminen on mahdollista. Kysymykset vaihtelevat niin säädöksistä biologisiin kysymyksiin.

Kurssi ja koe ovat tietenkin saksaksi. Kokeeseen on tosin mahdollista saada tulkkaaja mukaan, mutta sen joutuu itse kustantamaan.

Jahka koe on läpi ja tutkinto on kourassa voipi lähteä ostelemaan lupia. Monet täkäläisistä vesistöistä on kalakerhojen omistuksissa, joten usein kalaan pääseminen edellyttää kerhon jäsenyyttä. Kerhot panostavat paljon vesien suojeluun ja tarvittaessa myös kalojen istutukseen, joten ainakin itse mielelläni maksan tämän jäsenyyden.

Mitä Saksassa voi sitten kalastaa?

Kuten kartasta katsomalla näkee, täällä ei järin suuria järviä ole. Jokia menee 3 isompaa eri puolilla saksaa. suurin osa järvistä on suomalaisen silmissä isoja lampia. Kalaa kuitenkin on ihan mukavasti tarjolla. Karppia ja ankeriasta löytyy melkein joka lätäköstä. Ahven ja kuha kantakin on kohdillaan. Myös taimenta löytyy kiitettävästi.

Saksassa esim lohi on suojeltu, joten sitä ei saa pyytää. Tämä sama koskee myös muutamaa muuta kala, rapu ja simpukka lajia. Muuten alamitat yms käytännöt ovat kuten suomessa.

Millainen on tyypillinen Saksalainen kalastaja?

Kaljamahainen, humaltunut ja tupakkaa polttava. Täällä stuttgartiss iso osa kalastajista onkii pohjaongella karppia tai ankeriasta. Heittelijöitä ei pahemmin näy, vaikka ahventa ja kuhaa ja haukea löytyy oikein kivasti. Saksalainen kalastaja tuntuu pakkaavan pienen perheen muuttokuormallisen verran kamaa autoon, kun lähtee järvelle. Itse teen kuten suomessa, eli reppu, vapa ja vieherasia.

Johtuen järvien pienuudesta, uisteleminen on monesti kielletty, joten kalastaminen tapahtuu heittelemällä tai onkimalla. Osilla järvistä veneily on kokonaan kielletty, mutta monilla sallittu. Niillä missä se on sallittu, löytyy etenkin nättinä kesäpäivänä niin paljon ihmisiä vuokraveneineen, että uistin olisi aina jossain kiinni.

Tässä näin lyhykäisyydessää hieman tietoa tämä maan tavoista. Jos kaipaatte lisäinfoa, niin ilmoitelkaa rohkeasti

Tapza

• Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kalastaminen Saksassa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 10, 2013, 13:01:17 »
Jatkan tässä hieman omien kokemuksien listaamista. En ole vielä kovin kauaa omannut tuota kalastajan tutkintoa, joten omakohtaiset kokemuksen sen puolesta ovat vasta karttumassa täkäläisistä vesistä. Johtuen täällä olevista tulvista ovat vedet hyvin sakeita ja kala ei ole parhaalla syönnillä. Etenkin tuo Neckar joki joka täällä Stuttgartissa virtaa on vielä niin sekaisin, jotta sinne on turha lähteä aikaansa tuhlaamaan. Siispä olen pysytellyt toistaiseksi näillä lähialueen pikku järvillä ja metsälammilla.

Max eyth see Stuttgartin Hoffenissa on ollut mieleeni. Lauantaina olin puoli päivää sielä heittelemässä ja saaliiksi tuli 5 ahventa (50-150g) ja yksi 6,5kg hauen pulikka. Siinä aamusella pari lajitoveria nappasivat 10kg karpin. Kertoivat jotta isoin jonka ovat saaneet on ollut 16kg. Pohjaongella aamu varhasella tai iltahämärässä ovat yleensä karppeja saaneet.

Huvittavinta on, että omilla heittovälineilläni Bete Lotto (oranssin punertava ja papukaija) ovat olleet ainoita, jotka ovat saalista tuoneet. Voi toki johtua siitä, että niitä olen eniten uittanut, mutta Mepsin lippoihin niin pieniin kuin isoihinkin ja muihin vastaaviin ei ole täky käynyt. Vaappujakin olen kokeillut heitellä, mutta aina vain hetken aikaa. Jigiä olen myös kokeillut, mutta esim tämän max eyth seen pohjassa on niin pirusti oksia, jotta jiggailu saa vain tunteet kiehumaan, kun koukku on koko ajan oksissa kiinni.

Jahka tuo joen vesi hieman laskee ja selkenee, ajattelin lähteä kokeilemaan sieltä, mitä luonto olisi tarjoamassa. Olen kuullut, jotta hyviä taimen ja kirre paikkoja on tolla joella, joten pakkohan se on käydä testaamassa.

Tapza

• Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kalastaminen Saksassa
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2013, 09:06:33 »
Doddiin hieman jatkoa tarinaan.

Necjar jokea on nyt tullu kokeiltua tuolta ylävirralta. Virtaus oli erittäin voimakas, joten omilla välineilläni kalastaminen oli hyvin haasteellista. Suunnitelmissa olisi heittoperhojen hankkiminen, sillä perhoilla uskoisin olevan paremman mahdollisuudet taimenen saamiseen noilta virroilta.

Joki muuttuu rauhallisemmaksi, kun tullaan enemmän Stuttgartin puolelle. Olen kuullut, jotta sieltäkin taimenta välillä saapi. Myös kuhaa, ahventa, haukea ja jopa monnia on saatavilla. Olen kuullut, jotta isoin monni, jota täältä on napattu oli liki 100kg.

Sunnuntaina olisi tarkoitus mennä kokeilemaan eräs metsälampi tuossa lähistöllä. Tämä lampi muodostuu pienen puron loppuun. Ainakin ahventa pitäisi olla kiitettävästi. Jahka reissu on paketissa voisin jälleen informoida tuloksista.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>