Chat

Kirjoittaja Aihe: Lahnan perhostaminen  (Luettu 20603 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kala-Varas

• Vieras
Lahnan perhostaminen
« : Kesäkuu 17, 2002, 08:32:25 »
voiko lahnaa perhostaa? olisi sellainen pikkuinen joki täällä mistä nousee reippaasti yli 1,5kg lahnoja..no laittakaapa tulemaan vastauksia jos tiedätte..

Karudanger

• Profiili
    • Sähköposti
Re: Lahnan perhostaminen
« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2002, 20:55:10 »
Terve!Joo kyllä voi kalastaa lahnaa perholla.Itse sain ensimmäisen lahnani n.3vko sitten,painoa oli 2,2 kg ja pisti hanttiin oikein kunnolla.Istari taimenista tai kirreistä ei olisi kuuna päivänä moiseen.Hyviä perhoja ovat erilaiset larva/nymph osasto ja simpukka jäljitelmät(vajottava aivan pohjaan).Itse sain kalani tosi himmeällä virityksellä, pelkkä no.10 koukku johon vain pohjustus sidontalangalla,musta kani suikale(zonker)kynittynä,sidotaan kiinni ainoastaan vain päästä.Zonkerista kannattaa leikkaa karvoja pois,ettei tuu liian tuuhee,(matojäljitelmä) :D

Kalan sain muuten Haukilahden venesatamasta,kaloja näkyi viikon ajan aivan rannassa ja päätin mennä kokeilemaan huvin ja urheilun vuoksi!

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2002, 18:00:02 »
Mä sain yhden lahnan ja monia oli kiinni seuraavanlaisella viritelmällä. Kaksi perhoa peräkkäin siten, että ensimmäinen pallosilmäinen sidotaan ensiksi ja pallosilmäisen koukun mutkaan sidotaa n. 20-30 cm pätkä siimaa johon sidotaan foamisilmäinen perho kiinni. Systeemiä uitetaan hitaasti nykien, jolloin pallosilmäinen ui pohjassa ja foami silmäinen hieman pohjan yläpuolella. Lahnan otti voi olla melko varovainen, joten hyvä tuntuma perhoihin on säilytettävä!

Niin ja resepti:

koukku: #10-12 normaali
silmät: palloketju tai foami suikale sidottunaristiin            koukkuun nähden
pyrstö: harva musta, oliivi tai ruskea marabou (á 10 siikasta)
kierre: litteä hopea
runko: pyrstön väriin sopivaksi

Ja ei muuta kuin kireitä lahna hetkiä!

Kalaboi

• Profiili
« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2002, 18:43:04 »
Bah mä en oo saanu ku kirjolohia perholla minkälaisella perholla kalastetaa lahnoja ?

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 22, 2002, 00:53:29 »
mihinkäs aikaan päivästä lahnat ottaa perhoon?
ja mitenkä syvistä paikoista ootte saanu lahnoja?

Perhopoika

• Profiili
    • Sähköposti
Re:Lahnan perhostaminen
« Vastaus #5 : Toukokuu 18, 2004, 21:49:47 »
Mä oon saanu lahnaa perholla, mutta niillä höytyvillä ei ole ollut väliä, sillä oon tehnyt sillein, että heitän perhon lahnan taakse ja nykäsen koukun kiinni kylkeen. Se on kyllä aika  tyhmä tapa kalastaa, nykyään, sillä tosta on jo aikaa, vaikka kuinka ja paljon. Joten on ihan sama mitä heittää, kunhan on terävä ja iso koukku, ja et se uppoo melko hyvin. Mutta oon mä saanu lahnaa ihan oikeilla menetelmillä, mutta en muista siitä enempää...  :D
Hölömö.

lohikiinni

• Profiili
    • Sähköposti
Vs: Lahnan perhostaminen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 28, 2014, 14:40:00 »
moro on vähän vanha aihe mutta kun ei ole uuttakaan ajattekin aloittavani tähän!
lahnoja olen saanut pienellä pupalla,larvoilla ja leechilla .
parhaina päivinä on noussut yli 20 lahnaa haaviin asti,lahna on ihan kohtalaisen tuntuinen siiman päässä!

omakohtaisesti toimivin resepti:10#larvakoukku valkea maraboudubbing ja mustapää!

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>