Chat

Kirjoittaja Aihe: evinrude 9.9:stä 15?  (Luettu 11174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vjs

  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Sähköposti
evinrude 9.9:stä 15?
« : Heinäkuu 21, 2003, 00:46:34 »
olisko kellään tietoa miten tuosta koneesta sais 15hv. ovat aivan samanlaisia! jotenki kuristettu mutta millä? kone on jotaki -85 tai sinne päin.


Anonymous

  • Vieras
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 21, 2003, 08:59:21 »
En ole ihan varma tuosta tapauksesta, mutta kakskymppisissä on ollut ennen erillinen kuristin kaasuttimen ja imusarjan välissä ja myöhemmin koko kaasutin on ollut pienempi.

Masa

  • Viestejä: 128
    • Profiili
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 21, 2003, 13:55:29 »
saako 4-tahti 9.9 jammusta miten helposti tehoa enemmän?
Luulisin...

vjs

  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Sähköposti
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 21, 2003, 15:57:29 »
jep ei ollu tässä kuristinta kaasarin ja imusarjan välissä tarkastin sen ensiks
löyty vanha vene lehti missä oli molemmat testissä 9.9 ja 15 muuta eroa  ei ollu ku että 15 kiersi 2000 enenpi
joutuu sitte varmaan ettiin vanhan hajonneen 15 mistä osat??


Anonymous

  • Vieras
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 22, 2003, 10:48:34 »
Jos et saa kokonaista 15 konetta, josta voisit osia suoraan vertailla, niin kannattanee etsiskellä huoltokirjaa koneeseen. Monesti samaan lohkoon perustuvat tehoversiot löytyvät yhteisestä kirjasta. Suomenkieliset voip olla aika tiukassa...

Ootko varma että kierrosten ero on kaks tuhatta, ettei olis sataa? Kuulostaa nimittäin aika hurjalta...

Jammun 9.9 on kuristettu 15 pakoputken laipalla, joka löytyy kun katkaistaan kone vaihteiston liitoksesta ja kurkistetaan ylöspäin. Siihen riittää pora. Jotain tuollaistakin kannattanee etsiskellä... Tuo kaasutinhomma ei ole ollenkaan varma näissä pikkukoneissa.

Anonymous

  • Vieras
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 22, 2003, 10:49:54 »
Niin ja jos et löydä myytäviä kokonaisia koneita, kysele eroavaisuuksia epävirallisista huoltoliikkeistä ja vastaantulevilta samanlaisten koneiden omistajilta...

Anonymous

  • Vieras
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 22, 2003, 10:51:43 »
Masa, tuo Jammun laippa koski vain kakstahtia, nelarista en tiedä...

vjs

  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Sähköposti
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 22, 2003, 22:17:21 »
kyllä ne siinä lehessä väitti että 2000 en tiä sitte onko näin
eikä oo kellään tutullu eikä muillakaan semmosta 15hv
joku korjausmies sano joskus että olis jollaki sähkösysteemillä rajotettu onko mahollista?
nyt ei kerkiä halkaseen konetta ku tarten melkein päivittäin :)

Anonymous

  • Vieras
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 23, 2003, 08:53:33 »
Kyllähän sähköinen kierrosrajoitin on ihan mahollinen, tosin kuullostaa aika kummalta -85 pikkuperämoottorissa. Tiedätkö paljonko moottorisi kiertää?

Mitä lehdessä ilmoitettiin kieerosluvuista, sanottiinko siinä vain tuo ero, vai oliko niitä jotenkin taulukoitu tms. Olis kiva saada tietää.


vjs

  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Sähköposti
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #9 : Heinäkuu 23, 2003, 11:12:37 »
eipä löytyny lehteä nyt ku tarttis mutta jatkan ettimistä. mitähän ne normaalisti kiertää?
kävin ajaan kaverin 8hv evinrudella niin se kiertää kyllä korvakuulolla paljon enenpi

Anonymous

  • Vieras
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #10 : Heinäkuu 23, 2003, 12:39:46 »
Suositelluksi käyttöalueeksi vois olettaa jotain 5000 - 5500 kierroksen hujakoilla, eli jos 9.9 kiertää tuon verran ja 15 vielä 2000 enemmän, niin se on jo aikamoinen kierroskone. Taas jos 9.9 on rajoitettu johonkin 4000 tai alle niin sen luulisi jo kuulostavan nuhaiselta.

Jos 9.9 kiertää sen mitä pystyy, eli rajoitin tulee vastaan, niin sen pitäisi alkaa "pätkiä tai rätistä", kun rajoitin katkoo sytytystä.

Mikäli tuo rajoitin on vain sytkässä, niin 15 sytkäosat/ohjausyksikkö vaihtamalla pitäis koneen muuttua.

200 vois olla ihan hyvä arvio kiekkaerosta, onhan lehdessäkin voinut olla kirjoitusvirhe. Silloin 9.9 kierrokset olis varmaan rajattu sopivasti 15 huipputehokierrosten alle.

Entisessä 20 Johnson koneessani (-93) aikoinaan oli muistaakseni lehden (kai Kippari) vertailussa sellainen ominaisuus, että tehokäyrä jatkoi nousuaan siihen asti, kunnes huudattaminen lopetettiin. Käyttivät sitä jonkin verran ylikierroksille, ja tehoa tais löytyä lähemmäs 30 heppaa, jos en ihan väärin muista. Tuohan on (ainakin oli) teholuokkansa suurin kone, jotain 520 kuutiota, ja siitä oli tehoversioita 35 heppaan asti.

vjs

  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Sähköposti
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #11 : Heinäkuu 23, 2003, 15:06:52 »
on kait tuo niin vanha kone ettei siinä mitää erillistä rajotinta ole?
jossaki puhuttiin sytytyksen ajoituslevystä eli vissiin siinä ainaki jotaki eroa??
ja varmaan vielä jossaki muualla?
http://www.vastela.net/sami/viritys.htm
siinä oli jonkun isomman evinruden kuristuksen poistoa

Anonymous

  • Vieras
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #12 : Heinäkuu 24, 2003, 08:57:56 »
Tuo sytytyksen ajoituslevy vois sisältää juuri sen kierrosrajoittimen. Jos kone ei ala "räkimään" täyskierroksilla niin siinä ei oo elektronista rajoitinta, mutta tuossa sytytksen ajoituslevyssä voi olla jonkinlainen rajoitussysteemi, esimerkiksi että liian suurilla kierroksilla se ei enää pidä sytytystä riittävän aikaisella.

Jos saat käsiisi vastaavan 15 koneesta niin kokeile ihmeessä.

vjs

  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Sähköposti
Re:evinrude 9.9:stä 15?
« Vastaus #13 : Heinäkuu 24, 2003, 14:05:35 »
joo ei se ala pätkiin ku se välissä pääsee ottaan enempi kierroksia esim. ku tulee koskesta alavirtaan ja virta loppuu äkkiä niin kiekasee vähän enenpi kierroksia. se pitää sitte alkaa etsiin purettua 15hv konetta. ku vielä tietäs mitä osia pitäs ostaa. olis paras ku sais jonku kiinni leikanneen konee tai jonku vastaaavan koko koneen.


Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

 



center>