Chat

Kirjoittaja Aihe: Salakan pyytäminen  (Luettu 10174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fiskala

• Profiili
Salakan pyytäminen
« : Syyskuu 22, 2003, 19:10:32 »
Kysymykseni kuuluu:
Mikä olisi paras tapa pyydystää salakoita kalareissua ennen tai sen aikana järvessä? (Joku pyydys vai ihan ehkä ongella?) Pyydyksistä haluaisin myös teko-ohjeet. Kuulin 2 limupullosta tehdystä pyydyksestä, miten se tehdään? Vielä, että mitkä ovat tuntomerkit paikalle, josta salakkaa saa?

luolamies89

• Profiili
    • Sähköposti
Re:Salakan pyytäminen
« Vastaus #1 : Syyskuu 22, 2003, 19:14:52 »
salakka kutee kahdesti kesässä. itse heittelen rannassa heittoverkolla. heitto verkkoja saa kalastus kaupoista. salakka on muuten hyvä kala raksiin se ei hajoa niin nopeasti kun muikku.

taimen

• Vieras
« Vastaus #2 : Syyskuu 22, 2003, 20:55:15 »
Virität vaa muikkuverkon johoki lähelle rantaa ni saat salakkaa. Näin mä oon ainaki tehny

Potkuri

• Profiili
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2003, 12:07:48 »
Kahden limpparipullon viritys on aivan liian pieni salakalle. Etsi mieluummin jostain käsiisi kaksi läpinäkyvää noin 15 litran kanisteria. Leikkaa toisesta pohja irti ja toisesta yläpää, sitten laitat yläpään leikatun pohjan paikalle korkkipää edellä (Huom. korkki pois). Poraile pieniä reikiä kanisteriin ja murenna sisään muutama paahtoleipä.

Kellukkeen kanssa kellumaan ja odotelleen. Pitäisi toimia teoriassa mutta käytännössä ei ole kokeiltu.
Team Ruoto

Fiskala

• Profiili
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2003, 14:44:39 »
Mitä kalaa varten se limupulloansa sitten on?

Potkuri

• Profiili
« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2003, 16:34:24 »
Muistaakseni mutua. mm. ahvenen täkyongintaa varten.
Team Ruoto

pate-

• Profiili
« Vastaus #6 : Syyskuu 23, 2003, 21:43:50 »
Jos salakoita on paljon paikalla, laita onkeen ~16 nron koukku ja kärpäsentoukka. Salakoita pitäisi nousta todella nopeaan tahtiin :) säädä koho niin että syötti on n. 20cm syvyydessä. Jossei tolta syvyydeltä nappaa, niin lilluta syötti vaan pinnassa..

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #7 : Syyskuu 24, 2003, 16:21:33 »
Itse olen havainnut parhaaksi seuraavan välineen. Teleskooppi-vapa, johon 1-1,5 metrin siima ja siiman päähän pieni koukku (16-20) sekä syötiksi kärpänen. Kärpästä pompotellaan pinnassa pienin liikkein vavan avulla ja saalis on taattu. Koukun voi tietysti korvata perholla, jolloin ei tarvitse kärpäsiä, mutta kärpänen on osoittautunut huomattavasti paremmaksi.

Sillalta kalastettaessa tarvitaan vain kela, jonka päähän laitetaan koukku ja koukkuun kärpänen. Mikäli ilma on tuulinen, paino noin metrin päässä koukusta helpottaa asiaa.

Salakan ollessa hyvin syönnillä, koukkuun ei välttämättä tarvitse edes kärpästä. Riittää, kun koukkua pompottaa pinnassa ja salakka nappaa.

panumies

• Profiili
« Vastaus #8 : Syyskuu 24, 2003, 17:21:03 »
Ja tärkeintä on tuo koukun pienuus. Tänä kesänä yritin narrata salakka parvea joka pyöri veneen ympärillämme tunteja. Kun ei ollut 8 kokoa pienempiä koukkuja, noin joka 20 salakka tuli ylös jos sai täydellisen vastaiskun, joten käyttääkää todella pieniä koukkuja.

erästäjä

• MSN Messenger  - ana11_11@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Joulukuu 09, 2003, 19:53:41 »
Mä oon saanu salakoita red tagilla ja yhdellä nimettömällä pintaperholla.
-Kala Eemeli-

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #10 : Tammikuu 05, 2004, 20:55:05 »
jaa että salakka kutee 2 kertaa kesässä? Mahdotonta, minkään kalan energiatalous ei semmoista kestä. Ja joku vielä oli "ihan samaa mieltä"... mietittekö te kertakaikkiaan yhtään mitä kirjoitatte?

Muuten salakkaa saa nopeimmin salakkaruoskalla, eli pikku koukku (esim. juuri 16), pari metriä ohutta siimaa ja vaikka pajuvapa. Siis ei painoja tai kohoja. Siis salakkahan liikkuu liki pintaa ja nappaa putovan madonkappaleen tms. tosi nopsaan.

raimo

• Vieras
« Vastaus #11 : Tammikuu 28, 2004, 19:17:26 »
Herkkä ongenkoho ja pieni koukku ja mahollisimman pieni koukku sillä nousee vonkaleita

KalaKaapo

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Helmikuu 09, 2004, 16:00:05 »
Lainaus
jaa että salakka kutee 2 kertaa kesässä? Mahdotonta, minkään kalan energiatalous ei semmoista kestä. Ja joku vielä oli "ihan samaa mieltä"... mietittekö te kertakaikkiaan yhtään mitä kirjoitatte?

Muuten salakkaa saa nopeimmin salakkaruoskalla, eli pikku koukku (esim. juuri 16), pari metriä ohutta siimaa ja vaikka pajuvapa. Siis ei painoja tai kohoja. Siis salakkahan liikkuu liki pintaa ja nappaa putovan madonkappaleen tms. tosi nopsaan.

Eihän nuo samat kalat kahta kertaa välttämättä kude ne voi kutea kahdessa erässä

Ja mitä vastaukseen tulee, niin pieni koukkuinen uppoperho ja pätkä siimaa on aika tehokas yhdistelmä..... Ne meinaan nappaa jopa pieneen kiveen :)
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

heicci

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Helmikuu 14, 2004, 15:21:47 »
Potkuri:
Teen yhden kanisteri pyydyksen kesäksi testiin.
Kannattaakohan kanisterin siihen laitaan joka on pohjaan päin porata reikiä?

kala-Antti

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Helmikuu 15, 2004, 14:37:04 »
ite oon saanu hyvin salakkaa heittämällä leivän muruja ja muuta tilpehööriä pinnalle ja onkimalla niitten seasta mato-ongella aivan pinnan tuntumasta

Cordon -Mikko T-

• Profiili
    • http://www.mebb.net/~lounaissaariston.urheilukalastajat
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : Helmikuu 25, 2004, 09:59:27 »
Ilmeisesti syöttikalaksi olet salakkaa pyytämässä. itse ongin keväällä/kesällä salakkaa Munkkiniemen laiturilta. Sopiva koukkukoko on 14-16 ja syötiksi kärpäsentoukka. Heittoverkot on siitä huonoja että ne repii kalojen suomuja irti ja näin ollen niiden tehokkuus uistelussa heikkenee.
Kalastakaa järjellä, älkää ylimielisyydellä, ahneudella on kuuluisa loppu!

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>