Muut keskustelut > Kalassa.net - kommentteja ja parannusehdotuksia

Valittajien thread

<< < (3/58) > >>

rikurichard:
Jotkut moderaattorit sulkevat keskusteluja sanomalla että että tämmönen aihe varmaan on jo , että etippä, kannattaisikohan ensin itse tarkistaa onko sen tapaista keskustelua olemassa, että ei turhaa keskusteluja sulje, ei muuta! :P

kaivo:
Sen mitä olen tätä moderaattorin hommaa tehnyt, tuntuu usein että itse on vähän hankalassa välikädessä. Moderointiin "leipiintyy" siinä mielessä ennen pitkää, että kun viestejä läpikäydessä tulee vastaan jälleen uusi "Paras uistin?" -aihe entisten jatkoksi, tulee joskus väkisinkin sellainen Deja Vu -olotila. Välillä iskee myös jonkinasteinen turhautumisen poikanenkin sen suhteen, ettei kysyjä ole hoksannut tai viitsinyt selvittää sitä, olisiko samasta asiasta ollut jo useampaankin otteeseen juttua, kenties ihan lähimenneisyydessäkin?

Asiassa kuin asiassa on kuitenkin aina kääntöpuoli, niin moderoinnissakin. Koska käsitykseni mukaan Kalassa.netin käyttäjäkunta on keskimäärin suhteellisen nuorta ja harrastuksessaan alkutaipaleella, olen yrittänyt ymmärtää sitäkin että alussa jokaiselle on tärkeää saada läheteltyä juuri niitä "mikä uistin on paras hauelle?" -juttuja. Kalastus on myös loppujen lopuksi alana sen verran suppea, että aivan uusia aluevaltauksia jutunaiheiden suhteen on hankalaa keksiä. Jos laittaisin lukkoon aiheen aina mikäli siitä on keskusteltu joskus ennenkin, taitaisi lukkoon meneviä keskusteluja olla suurin osa aiheista.

Eniten kaipaisin nimenomaan keskustelua, sen sijaan että liikuttaisiin juttujen suhteen lähinnä "hyvä" tai "huono" -linjalla, avataan turhia galluppeja tai kommentoidaan vain muutamalla sanalla, sen kummemmin mielipidettään perustelematta. Asioistahan voi olla mitä mieltä tahansa, kunhan osaa myös perustella näkökantansa.

Mikko_-Procyon-:
Kaivo puhuu asiaa. Superlatiivi-threadit ovat edelleen ja yhä moderoinnin "suosikkikohteita". Kuitenkin siten, että "kerran kauteen mahtuu yksi uusi". Eli itse olen sallinut joka kesälle uuden "paras viehe hauelle" -threadin, koska vanhojen pitkien threadien läpikäynti on toivoton urakka.. ja ketään ei kiinnosta niitä enää käydä läpi. Mitä laadukkaampi on avausviesti, sitä todennäköisemmin thread jää keskusteltavaksi. Jos avaus on "mikä parast" ja sisältö" kerotajkaa parahaat haurki vieheetnne", niin takuulla lähtee hel..tiin täältä.  :-D

kaivo:
"Keskustelukulttuurin edistämisen nimissä" tulin laittaneeksi viime viikolla kaikkien lajikohtaisten keskustelualueiden alkuun pysyvän opastusviestin uusia käyttäjiä ajatellen, mutta tuskin lähellekään kaikki noteeraavat sitä. Saamme siis lukea "mikä uistin hauelle?" -kysymyksiä jatkossakin :)

Keskustelijan kehityskaari lienee samankaltainen foorumista riippumatta: tutustumisvaiheessa kaikki on uutta ja ihmeellistä, joka toiseen keskusteluun on "pakko" vastata jotain, mielessä pyörii uusia keskustelunavauksia laidasta laitaan jne. Ensihuuman mentyä ohi käyttäjä alkaa huomata, että keskustelut pyörivätkin paljolti samojen perusasioiden ympärillä, ja jossain vaiheessa alkaa "Käyttäkää Haku-toimintoa!!" -mieliala nostaa päätään...

Mutta eipä tässä ole syytä olla katkera ja moderoida hampaat irvessä. Minäkään en ole tainnut keksiä foorumihistoriani aikana yhtään uutta aluevaltausta kalastuksen saralta? :) On hyvä, että keskustelua yleensäkin syntyy, vaikkapa samoistakin aiheista. Ikägallup osoittaa, että Kalassa.netin käyttäjäkunta on nuorta, ja tarve saada perustietoa on harrastuksen alkuvaiheessa suuri. Jos tämän foorumin käyttäminen antaa eväitä harrastuksessa kehittymiseen, se on positiivinen juttu pitkällä tähtäimellä. Maamme kalastavasta väestönosasta suuri osa alkaa olla varsin iäkkäitä ihmisiä, ja uusia innokkaita harrastajia tarvitaan.

yugular:
Kieltämättä foorumia vaivaavat ns. turhat viestit ja tökeröt otsikot. Ikäjakaumaa en ole tarkastellut, mutta monesti viestejä selaillessa hiipii mieleen että aika nuoria keskustelijoita taitaa olla - mikä kieltämättä saattaa vaikuttaa keskustelun tasoon. (Eikä siinä mitään väärää ole - Emme harrasta ikärasismia?). Mutta tänään foorumi voi paremmin kuin vuosi tai kaksi takaperin.. Eli kiitos siitä moderaattoreille ja käyttäjille.

Jos jostain haluaisin valittaa se olisi hymiöiden käyttö jota en oikein ymmärrä, mutta toisaalta ihan sama. Ainainen ruikutus ei paranna asioita mutta asiallinen keskustelu voi tehota!

Eiköhän keksitä uusia mielenkiintoisia aiheita ja keskustella asiallisesti!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta