Chat

Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä CAB-Lakasta?  (Luettu 70864 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä CAB-Lakasta?
« Vastaus #30 : Maaliskuu 05, 2008, 15:43:52 »
Jos ostan pintalakaksi LV-1 uistinlakkaa (se sininen uretaanilakka purkki), niin käyhän nuo CAB:it maaleiksi ja pohjalakaksi?
Taitaa olla ainaki samalta valmistajalta.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #31 : Maaliskuu 05, 2008, 15:55:12 »
Jos ostan pintalakaksi LV-1 uistinlakkaa (se sininen uretaanilakka purkki), niin käyhän nuo CAB:it maaleiksi ja pohjalakaksi?
Taitaa olla ainaki samalta valmistajalta.

Ei oo sama valmistaja mutta kyllä käy cabin maalit lv-1 kanssa.
Eli pohjalle cabin lakkaa ja siihen maalit ja pintaan Lv-1:stä.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Salmo

• Vieras
« Vastaus #32 : Maaliskuu 05, 2008, 16:30:20 »
Offtopic, mutta sinänsä harhaanjohtava tuo nimi LV-1, jos tuntee Lakkavalmisteen CAB-tuotteet. Nimestä moni mennyt harhaan. LV-1:n valmistaja on Solmaster.

Shield

• Profiili
« Vastaus #33 : Maaliskuu 19, 2008, 18:55:29 »
Sekoitatteko koskaan cabia ennen kun avaatte? Mulla ku tuli tilauksest toi purkki , liuotin oli ihan pinnassa. 5-8cm pohjalla itse
lakkaa. Täytyy kait sitten sekoittaa kunnolla ennen jokaista lakkauskertaa  :? Käykö tavallinen puukepukka tollassee sekotuksee?

Salmo

• Vieras
« Vastaus #34 : Maaliskuu 19, 2008, 19:07:45 »
Sekoitatteko koskaan cabia ennen kun avaatte? Mulla ku tuli tilauksest toi purkki , liuotin oli ihan pinnassa. 5-8cm pohjalla itse
lakkaa. Täytyy kait sitten sekoittaa kunnolla ennen jokaista lakkauskertaa  :? Käykö tavallinen puukepukka tollassee sekotuksee?

Ennen jokaista kastoa sekoitan kaikkia käyttämiäni lakkoja, se on ihan perusasia. Tietysti ennen ensimmäistä kastoa sekoitan enemmän, kun lakka on ollut stabiilissa tilassa kauan ja lakka sekä liuotin ovat hyvin erillään.

Puukapula käy sekoittamiseen. 4 cocktail-tikkua yhteen liittämällä olen tehnyt tuollasia sopivia sekoituskeppejä. Lakkahan nuo vielä hyvin sitoo yhteen.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #35 : Maaliskuu 19, 2008, 21:10:47 »
Tota empä oo koskaan sekottanut cab lakkaa, vaikka pönttö on useitakin viikkoja seissyt käyttämättömänä. Tosin enpä ole huomannut edes mitään liuottimen erotus juttua eli siis että liotin ois päälllä ja lakka alla. Mun mielestä näin ei pitäisi pystyä edes tapahtumaan cab lakalla???
sillon sekoitan lakkaa kuin laitan ohennetta, mutta mun sekotus on sellanen että kansi kiinni ja voimakasta ravistelua. Näin saadaan lakka aivan täyteen ilma kuplaa jotka kyllä häviävät 5-30 min kuluttua riippuen lakan paksuudesta.

Shield

• Profiili
« Vastaus #36 : Maaliskuu 19, 2008, 21:24:58 »
Joo emmä sekottanu yhtään ennenku avasin sen. Luulin et tulee ilmakuplia, jotka jäävät siihen :-D
Vielä ku ois paikka missä lakata :roll:

Shield

• Profiili
« Vastaus #37 : Maaliskuu 20, 2008, 21:50:18 »
Joo toi mun tilaama lakka on ihan pilalla! Pitää soittaa lauantaina samfishingille.
Voipi olla tosta kuljetuksesta kiinni, kenties jäätynyt? Harmittaa aina tällässet jutut :-(
Luulisi saavan uuden tilalle.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #38 : Maaliskuu 20, 2008, 22:28:58 »
Joo toi mun tilaama lakka on ihan pilalla! Pitää soittaa lauantaina samfishingille.
Voipi olla tosta kuljetuksesta kiinni, kenties jäätynyt? Harmittaa aina tällässet jutut :-(
Luulisi saavan uuden tilalle.

Hmm...itellä on ollut yksi cabin lakka pönttö kylmä varastossa säilössä yli vuoden ja talvisin varatossa on yhtä paljon pakkasta kuin pihalla. Silti sain tuon lakan vielä toimimaan kuin ohentelin asetonilla. Varmaan valmistuksessa tapahtunut jokin virhe.

Baron

• Profiili
« Vastaus #39 : Syyskuu 06, 2008, 21:44:08 »
Sellasta vaan, että onko muilla ollut ongelmia CAB-lakan kanssa kun on ollut näin sateiset ilmat? On nimittäin ollut ongelmia lakkapinnan sameutumisen kanssa...Voisikohan jatkuvat sateet aiheuttaa niin paljon sisä-ilman kostetumista, että vaikuttaa lakkaukseen? Nimittäin itse olen lakkaillut sisätiloissa joten ainakin lämpötilan pitäisi olla riitävä! Ottaa vaan päähän kun ei saa vaappuja valmiiksi!

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #40 : Syyskuu 06, 2008, 22:54:48 »
Sellasta vaan, että onko muilla ollut ongelmia CAB-lakan kanssa kun on ollut näin sateiset ilmat? On nimittäin ollut ongelmia lakkapinnan sameutumisen kanssa...Voisikohan jatkuvat sateet aiheuttaa niin paljon sisä-ilman kostetumista, että vaikuttaa lakkaukseen? Nimittäin itse olen lakkaillut sisätiloissa joten ainakin lämpötilan pitäisi olla riitävä! Ottaa vaan päähän kun ei saa vaappuja valmiiksi!

Kyllä se johtuu juurikin tuosta ilmankosteudesta. Itellä on tuo ongelma "pajalla" ja joudun kastamaan viimesen lakkakerroksen jälkeen asetonissa kuivassa sisätilassa. Näin se pinta ei enää sameennu.
no tulis talvi ja pakkaset niin ei oo tota ongelmaa.

Baron

• Profiili
« Vastaus #41 : Syyskuu 07, 2008, 10:05:21 »
Niin ajattelinkin! Olen myös kastanut vaaput asetoniin ja sillä kyllä ovat kirkastunet, mutta valillä tullut pintaan aivan pientä epätasaisuutta! ihan kuin pinta ois ollut täynnä pientä kuplaa!

E: Onko muuten tietoa vaikuttako se sameus lakan kovuuteen? Vai voiko huoletta lakkailla pohjia vaikka se sameutuu? Ainakin pinta tuntuu silloin hieman nihkeältä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2008, 10:20:46 kirjoittanut Baron »

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #42 : Syyskuu 08, 2008, 16:07:55 »
Kämppis joskus 10v sitten asuessani soluasunnossa lakkasi parvekkeella lokakuussa vesisateella ja jätti ne vaaput sinne yöksi. Lämpötilat olivat jotain lähellä nollaa ja ilmankosteus valtava. Aamulla vaaput olivat harmaan hyytelön peittämiä, eikä ne kovettuneet siitä enää sisälläkään. Se dippasi ne kumminkin uudestaan lakkaan ja väitti että tuli ihan hyviä. Tiedä häntä, mutta aina voi kokeilla.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mikkoporo

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #43 : Syyskuu 08, 2008, 18:57:51 »
Mulla on kanssa muutama parveke kokeilu harmaantunut mutta ,asetonilla /uudelleen lakkauksella on asettunut

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • MSN Messenger  - joonasmantere988@hotmail.com
    • Profiili
    • Ammattikalastajan Arkea
    • Sähköposti
« Vastaus #44 : Syyskuu 18, 2008, 10:44:07 »
Tänkin olis löytänyt ihan haulla.Miljoona kertaa kysytty ja vastattu. Se rouhe sekoitetaan tinneriin, ja se lakka ei mene pilalla vaikka se olis miljoona vuotta siellä pöntös..lisää vain tinneriä. Ainut että toi lakka ei tuota kuin ongelmia pintalakkana, suosittelisin suoraan CAB:n lakkaa.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

JyriKo88

• Profiili
« Vastaus #45 : Lokakuu 02, 2008, 22:49:18 »
Mistä johtuu kun lakkailin ekoja vaappuja niin lakan pinta oli kirkas mutta nyt vaikka olen sokoitellut ja tehny nopeita kastoja niin lakan pinnasta tulee samea ja tämä peittää vaapun oikeat värit. Sellanen outo humupinta vaappuun tulee. Vaikuttaako kenties ilman kosteus kuivuessa vai kylmässä varastossa kuivuttaminen?

Kuitenkin tuo humuspinta lähtee aina pois syljellä mutta tulee takaisin kyllä myöhemmin.
OOO?

Oletko Onnen Onkija?

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • MSN Messenger  - joonasmantere988@hotmail.com
    • Profiili
    • Ammattikalastajan Arkea
    • Sähköposti
« Vastaus #46 : Lokakuu 02, 2008, 22:55:29 »
Suosittelisin hakua, mutta vastataan nyt.

Johtuu luultavasti ilmankosteudesta. Saat ton harmauden/humuspinnan pois pitämällä uistinta asetoni/tinneri höyryssä tai jos se ei tepsi niin nopea kasto asetoniin/tinneriin. Ja tämä kannattaa tehdä sellaisessa tilassa jossa on mahdollisimman pieni ilmankosteus, ettei harmaudu taas.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Mikkoporo

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #47 : Lokakuu 03, 2008, 02:13:39 »
Mitäs kokemuksia teillä on tästä valkoisesta cabin pohjalakasta? en haulla löytänyt juuri kommenttia aiheesta? Onko kellään käytössä? meinasin juuri tilata,mutta ajattelin kysellä täältä ensin.

Migelis

• Vieras
« Vastaus #48 : Lokakuu 03, 2008, 07:56:06 »
Mitä mieltä olette tuosta sam prophionat rouheesta kun sitä sekoittaa siihen tinneriin?
Toimiiko se? Onko kokemusta?

Shield

• Profiili
« Vastaus #49 : Lokakuu 03, 2008, 11:39:43 »
Mitäs kokemuksia teillä on tästä valkoisesta cabin pohjalakasta? en haulla löytänyt juuri kommenttia aiheesta? Onko kellään käytössä? meinasin juuri tilata,mutta ajattelin kysellä täältä ensin.

En ole käyttänyt, mutta kuulemma heikkoa on..  Ennemmin vaikka kirkas regular ja siihen sekoittaa titanidioksia(vai mitä se nyt oli)... Tosin tuostakaan ei ole kokemusta, mutta hyväksi väittävät.

Mitä mieltä olette tuosta sam prophionat rouheesta kun sitä sekoittaa siihen tinneriin?
Minulla ollut käytössä tuo valkea pohjalakkana, mutta ei oikein toimi. Valkasemiseen se riittää, mutta suoraan puupinnalle ku laittaa kerroksen probia niin kyllä kupliminen on varmaa! Osta CAB:ia niin et pety. Eli imeytykset ja pohjustaminen cabilla sitten valkaisu probilla ja vielä jos haluaa niin yksi kerros cabia ennen maalausta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2008, 11:44:54 kirjoittanut Muppeli »

Mikkoporo

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #50 : Lokakuu 03, 2008, 12:22:31 »

Mä olen imeytellyt cabin jämä purkeissa ensin aihiot  ja sitten valkoista probilla valkaisuun, sitten kirkasta cabia kerros pari ennen maalausta...

Migelis

• Vieras
« Vastaus #51 : Lokakuu 04, 2008, 19:54:55 »
Tuosta probi ruoheesta vaan että olikohan  mulla liikaa tinneriä siinä kun liuotti ne maalit pois vai olisiko pitänyt antaa maalien kuivua enemmän kuin 4 tuntia?
Itse kyllä aattelin siirtyä tuohon hommaan mitä mikkoporo tekee eli liottaa cabissa sitten valkoista probia ja sitten taas pari kerrosta cabia ja maalit..

Shield

• Profiili
« Vastaus #52 : Lokakuu 04, 2008, 20:29:24 »
Tuosta probi ruoheesta vaan että olikohan  mulla liikaa tinneriä siinä kun liuotti ne maalit pois vai olisiko pitänyt antaa maalien kuivua enemmän kuin 4 tuntia?
Itse kyllä aattelin siirtyä tuohon hommaan mitä mikkoporo tekee eli liottaa cabissa sitten valkoista probia ja sitten taas pari kerrosta cabia ja maalit..
ööh. Mitä maaleja käytät? Probin yksi monista ongelmista on juuri tuo maalien valuminen.

Tonnimiäs

• Profiili
    • Tarvaisen vaappu ja vehje
    • Sähköposti
« Vastaus #53 : Marraskuu 20, 2008, 16:30:53 »
Kysymys CAB-lakasta:

Miks hitossa sen purkin pittää olla vaan 15 cm korkea ja ihan ylileveä? Miksei vaikka 20 cm ja ohkasempi purkki?

On aika kettumaista lakata yli 15-senttisiä vaappuja kun ne ei mene sinne kokonaan.  Tietysti ongelma ratkeaa sillä kun pyöräyttää vaapun ympäri ja dippaa uudestaan, mutta kun minä olen tälläinen .... tahmanäppi niin eikös vaan uisteet tuppaa tippumaan siinä "käännöksen aikana".  Eilenkin tuhosin yhen parhaiten (tähän asti) onnistuneista yksilöistä (Samin nilsu-kopio 17cm) ku vaappu tipahti onnellisesti lattialle. Eikä jäänyt ainoaksi.

Se vika on tietysti purkinvalmistajien päässä, eikä yksittäinen ihminen varmaan niiden mieltä voi muuttaa. Jos jonkun vetoomuksen yli 10 000 nimellä varustettuna laittaisit niille niin saattaishan ne valmistaa korkeempiinkin pöniköihin. Mutta yksinkertainen ratkaisu on, että hommaat jostain vaan lasi/peltipurkin (ilmatiiviin tietty), joka on sopivien mittojen mukainen ja sitten vaan kaadat sen lakan sinne. Sitten vaan sillä ohenteella lutraat sen alkuperäisen pöntön ja kaadat sen lakkaohenteen sinne lakan sekaan, niin ei mene kallista lakkaa hukkaan.

Monet kerrat olen jo laittanut salaatinkastikepulloihin sitä lakkaa ja sitten siellä kastellut. Saattaa jonkun mielestä olla liian ohut se pullon kaula, mutta kyllä siitä mahtuu kun tekeepi varovasti.  :-)

KALIKKA

• Foliohattu
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #54 : Joulukuu 03, 2008, 16:05:33 »
Kysymys CAB-lakasta:

Miks hitossa sen purkin pittää olla vaan 15 cm korkea ja ihan ylileveä? Miksei vaikka 20 cm ja ohkasempi purkki?

On aika kettumaista lakata yli 15-senttisiä vaappuja kun ne ei mene sinne kokonaan.  Tietysti ongelma ratkeaa sillä kun pyöräyttää vaapun ympäri ja dippaa uudestaan, mutta kun minä olen tälläinen .... tahmanäppi niin eikös vaan uisteet tuppaa tippumaan siinä "käännöksen aikana".  Eilenkin tuhosin yhen parhaiten (tähän asti) onnistuneista yksilöistä (Samin nilsu-kopio 17cm) ku vaappu tipahti onnellisesti lattialle. Eikä jäänyt ainoaksi.
yks vaihtoehto löyty vahingossa kaupan hyllyltä,purkissa oli parsa tankoja.suun halkasia n.5cm korkeus reilu 18cm
tilavuus jotain 0.5L hintaa purkilla 2euroo.parsat veks lakkaa tilalle
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

pyhämaanpoek

• Profiili
« Vastaus #55 : Joulukuu 03, 2008, 21:53:03 »
Kumpi on parempaa pintalakkaa lv 1 vai CAB

Kuha-Eki

• Profiili
« Vastaus #56 : Joulukuu 19, 2008, 17:50:28 »

Lv:tä on kovasti kehuttu. Itsellä ei juuri kokemusta. Muutaman oon sillä lakkaillu. Hyvää jälkeä tulee, ja sopivan kovaa pintaa=kestää limatuubit.

Oottekos huomannu Cabissa jotain eroja jos on ohennettu eri tinnereillä? Itsellä jotain tinneriä jonka sisältö on ilmoitettu näin: Tolueenia 60-80%, Asetonia 20-40%. Valuttaa maaleja ja pintaan tulee semmoista jännää kuviota. Sellasta kiemurtelevaa raitaa. Ohenne lähinnä huono? Vai onko mulla jotain huonoa erää?
Koukuttaako?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : Joulukuu 19, 2008, 18:49:06 »

Lv:tä on kovasti kehuttu. Itsellä ei juuri kokemusta. Muutaman oon sillä lakkaillu. Hyvää jälkeä tulee, ja sopivan kovaa pintaa=kestää limatuubit.

Oottekos huomannu Cabissa jotain eroja jos on ohennettu eri tinnereillä? Itsellä jotain tinneriä jonka sisältö on ilmoitettu näin: Tolueenia 60-80%, Asetonia 20-40%. Valuttaa maaleja ja pintaan tulee semmoista jännää kuviota. Sellasta kiemurtelevaa raitaa. Ohenne lähinnä huono? Vai onko mulla jotain huonoa erää?

Uskoisin että ohenteesa on vika. Ite ohentelen sekä maalit että lakat 100% asetonilla ja aika vähän mitään valuttamisia tulee. Jos ohentais lakan O8:lla ni jäis ehkäpä se vähäinenkin valuminen pois. Vlaumisella tarkoitan lähinnä sitä että kun esim. punaisella kuultomaalilla maalaa niin lakka tippa on punainen mitän siitä vaapusta valuu. Ite vaapussa ei valumia näy.

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • Profiili
    • Sukelluskalastajan virtuaalimekka - Team Kampelan foorumi
« Vastaus #58 : Joulukuu 19, 2008, 18:56:24 »

Uskoisin että ohenteesa on vika. Ite ohentelen sekä maalit että lakat 100% asetonilla ja aika vähän mitään valuttamisia tulee. Jos ohentais lakan O8:lla ni jäis ehkäpä se vähäinenkin valuminen pois. Vlaumisella tarkoitan lähinnä sitä että kun esim. punaisella kuultomaalilla maalaa niin lakka tippa on punainen mitän siitä vaapusta valuu. Ite vaapussa ei valumia näy.

Johtuuko se valuminen siitä että tinneri kuivuu paljon hitaammin kuin asetoni? Silloinhan se lakka ehtii valua pitempään jos on tinnerillä ohennettu.

Tonnimiäs

• Profiili
    • Tarvaisen vaappu ja vehje
    • Sähköposti
« Vastaus #59 : Joulukuu 19, 2008, 18:57:32 »

Minulla niitä valumia eli perzan mainitsemia "lakkatipan" värjääntymisiä tulee jo pelkällä ohentamattomalla cabilla. Maalit ohennettu asetonilla ja lakankin asetonilla ohennan, kunhan testimielessä kokeilin ohentamattomalla lakalla lakkaamista. Jokaisen lakkauskerran välissä oli ~24h kuivumisaika, ja silti pintaaan tuli sellaisia kohoumia. Mistäköhän tämä ilmiö johtuu?

E: ja ohennetulla lakalla tätä juttua ei esiinny...
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2008, 19:05:14 kirjoittanut Kalamies1000 »

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>