Chat

Kirjoittaja Aihe: Minkälaisia artikkeleja haluaisitte Kalassa.nettiin?  (Luettu 86397 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

visa

• Vieras
Re:Minkälaisia artikkeleja haluaisitte Kalassa.nettiin?
« Vastaus #30 : Helmikuu 05, 2004, 14:44:43 »
Mä voisin tehä artikkelin spinflugauksesta, älkää te muut vaivautuko siitä tekeen

Toimitus: eikö jo uutta artikkelia etusivulle? Vaikka fly_fisherin Hauen perhokalastus :)

Toimitus

• Missä issee on?
  • Administrator
    • Profiili
    • http://www.kalassa.net
« Vastaus #31 : Helmikuu 05, 2004, 16:55:23 »
Spinflugauksesta on tulossa Seleniuksen valmis artikkeli, joten se aihe on jo hoidossa.

On ollut vähän kiirusta tämä viikko, mutta koitan laittaa vaikka viikonloppuna seuraavan artikkelin nettiin. Todennäköisesti seuraava artikkeli on Visan Monnista tekemä artikkeli ja sen jälkeen Seleniuksen spinflugaus.

Kiitos kun olette jaksaneet vääntää! :D

PS. Ja nuo sivuston alkuaikojen muutamat avuttomat artikkelit saa korvata paremmilla jos saa paremman aikaiseksi. Noilla Skipin kirjottamilla vaapuntekoartikkeleilla ei kannata kyllä yhtään mitään lähteä rakentamaan... ;)
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #32 : Helmikuu 05, 2004, 18:35:34 »
Ei kai tämä artikkeli-asia nyt vaan ole niin, että kirjoitetaan artikkeleja vain kirjoittamisen ilosta.

Artikkeleiksi vaikka ensin jotain kalapaikkoja, ennenkuin aletaan opettamaan vaapun, vavan ym. tekoa mistä ei ole kirjoittajilla kuin märkä uni kokemuksena.

Järväri

• MSN Messenger  - jarimononen89@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #33 : Helmikuu 05, 2004, 19:45:19 »
Lainaus
Artikkeleiksi vaikka ensin jotain kalapaikkoja, ennenkuin aletaan opettamaan vaapun, vavan ym. tekoa mistä ei ole kirjoittajilla kuin märkä uni kokemuksena.
Olisihan ne kalapaikka artikkelitkin ihan mukavia.

Suurin osa kävijöistä kuitenkin haluaa oppia uutta ja ainakin minua kiinnostaisi hyvä vaapuntekoartikkeli. Minua kiinnostaisivat tee se itse artikkelit esim. syvätakilan teko tms. Itse ajattelin yrittää tehdä artikkelin perholitkalla kalastuksesta ,kun on aikaa.

Jani2

• Profiili
« Vastaus #34 : Helmikuu 05, 2004, 20:16:21 »
Ei oikein viitti ruveta tekemään kalapaikka esittelyjä, kun ei ole sellasta kukaan muukaan tehny, eikä sille ole mitään aluetta. (Eli täällä on oikeastaan vain tuollaisia "vinkki" artikkeleita.)

Ja mulla on sellainen tunne, että olisin jostain lukenu, että tänne olisi tulossa joku kalapaikka-artikkeli-paikka. Jos siis on, niin sinne sitten kirjottelemaan.

Tämä kuitenkin tuntuu vähän epäselvältä, että voisitko Jussi (kun kerkiät) sitten kertoa onko tulossa, ja millainen? Toivoisin sellaista, mistä löytyisi nämä samat alueet, kun täältä keskustelupalstaltakin.

Siis olisihan se hienoa, jos saisi (muutaman vuoden päästä) lukea sitten kalapaikoista ympäri Suomea. Toivottavasti ei vaan tule sellaisia "ihan mitä sattuu" kirjoituksia.

valmis edit: Muistinkin tässä kirjoittaessa , että onhan tuolla Tornio-joesta tehty juttu.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #35 : Helmikuu 05, 2004, 20:56:09 »
"Ei oikein viitti ruveta tekemään kalapaikka esittelyjä, kun ei ole sellasta kukaan muukaan tehny, eikä sille ole mitään aluetta. (Eli täällä on oikeastaan vain tuollaisia "vinkki" artikkeleita.)"

Tämä on kyllä huonoin ja tarkoitin myös huonoin perustelu mitä olen kuullut tai lukenut piiiiitkäääään aikaan.

Tarviiko kaikelle olla oma alue? Eihän raamatuillekkaan ole aluetta ja siitä on keskusteltu. Eikä iskukoukku kalastuksellekkaan ole omaa.
Eiköhän nuo kalapaikka esittelyt sovi tänne, ja varmasti moderaattorit laittaa sen oikeaan paikkaan, jos se nyt sattui väärin itseltä menemään.

Kerro nyt vaikka aluksi siitä paikasta mihin enon ja isäpapan kanssa yleensä menette kalalle. Ja sen jälkeen siitä paikasta missä olit isän kanssa kesälomalla. Siinä on jo jutun juurta yhteen artikkeliin ja varmasti omakoettua eikä ERÄ:stä tai UK:sta kopsattua tekstiä.

Jani2

• Profiili
« Vastaus #36 : Helmikuu 05, 2004, 21:08:17 »
Niin, siis tarkoitin tuonne ihan artikkeliksi. Keskustelujahan kyllä avataan vaikka mistä. Ainakin minusta olisi tylsä lukea noita artikkeleja tuolta nykyisestä Kalassa.netistä, jos ne on vaan siinä samalla sivulla sekaisin, siis jotkut kalapaikka-esittelyt ja rakenteluohjeet ja muut. Siis tarkoitin nyt KALASSA.NET NETTISIVUA, en keskustelupalstaa.

Kyllä mulla oli pieni aavistus siitä, että joku kuittaa, jos kirjotan, että kukaan muu ei ole tehnyt juttua. Päätinpä kuitenkin kirjoittaa.

Mokki

• Profiili
    • http://groups.msn.com/Lumilautailua/
    • Sähköposti
« Vastaus #37 : Helmikuu 05, 2004, 21:22:17 »
Semmoinen pikku ongelmanpoikanen on noissa kalapaikka-artikkeleissa, että jos joku kirjoittaa artikkelin siitä paikasta missä yleensä kalastaa, ketä se hyödyttää?
Kuinka monia ihmisiä hyödyttäisi jos minä kirjoittaisin artikkelin Leipjärvestä? Toki voisi jostain suuremmista koskista yms. tehdä artikkelin, koska niillä kuitenkin on muutkin kuin vain artikkelin kirjoittaja käynyt.
Lainaus
Eikai tämä artikkeli-asia nyt vaan ole niin, että kirjoitetaan artikkeleja vain kirjoittamisen ilosta.
Toivotaan, ettei ole. Tähänastiset artikkelit ovat mielestäni olleet hyviä, ja hyvin kirjoitettuja.
Toivotaankin, että meno jatkuu samanlaisena eikä mopo karkaa.

Mua itseäni edelleen kiinnostaisi lukea kokemuksia ihmisten kalareissuista. Toki mielenkiintoista on myös katsella vaapunteko-ohjeita, muttakun itse en ainakaan vielä ole vaappuja innostunut valmistamaan, niin nämä artikkelit eivät sinänsä kiinnosta.

Tai sitten tosiaan, jos joku osaava, ja kokenut kalastaja jaksaisi vääntää kattavan artikkelin vaikka heittokalastuksen perusteista. Sillekkin varmasti olisi kysyntää...
^^ Totta joka sana.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #38 : Helmikuu 05, 2004, 23:53:46 »
Lainaus
Semmoinen pikku ongelmanpoikanen on noissa kalapaikka-artikkeleissa, että jos joku kirjoittaa artikkelin siitä paikasta missä yleensä kalastaa, ketä se hyödyttää?

Vastakysymys: Miksi "Jarin kanssa kalassa" on niin suosittu palsta Erä-lehdessä? Hyödyttääkö se mielestäsi ketään?

Luulen, että hyvin kirjoitetut paikka-artikkelit ovat hyödyllisiä ja opettavaisia. Itse pidän myös eränkävijä-vuosijulkaisujen lukemisesta, joten kalastustarinat voivat olla myös viihteellisiä.  Ehdottomasti kannata laadukkaita kalapaikka-artikkeleita (sisältäen myös reissukuvaukset).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Aleksi

• Profiili
    • http://www.kalassa.net/perhokalastus/
« Vastaus #39 : Helmikuu 06, 2004, 00:40:53 »
Niin, pienien toimitusvaikeuksien jälkeen sain viimein sen fly_fisherin artikkelin ja voisin antaa siitä hieman palautetta.

Lähdetään vaikka otsikosta "Hauen perhokalastus". Eli artikkelin tulisi vastata kysymykseen "Miten kalastaa haukia?" - ja mielellään asiaa käsiteltäisiin laaja-alaisesti. Valitettavasti ko. artikkeli ei juurikaan käsittele itse hauen kalastusta vaan siihen tarvittavia välineitä ja perhoja.

Enemmän asiaa esim. tekniikoista, paikoista ja kalastusajoista sekä kokemuksista. Perusteluja olisi syytä myös olla, eikä pelkkiä väitelauseita, jotka kyllä antavat yhden näkökulman asioihin, mutta perustelemattomina ne jättävät lukijan vailla ymmärrystä. Pyrittäisiin vastaamaan perustelemalla kysymykseen "Miksi näin tulisi toimia?".

Lisäksi kirjoitusten perusrakenteeseen olisi hyvä kiinnittää huomiota, esim. 1. otsikko 2. alaotsikko (jonka hienompaa nimeä en nyt jaksa muistaa) 3. prologi eli alkusanat 4. "leipäteksti" 5. epilogi eli lopetus. Tarkoituksena saada selkeä ja lukukokemuksellisesti antoisa eheä artikkeli/kirjoitus.

Myös kirjakieleen ja oikeinkirjoitukseen tulee kiinnittää huomiota. Kuvia ei ilman asianomaisen lupaa voida lainata ja referaateissa tms. tulisi AINA laittaa loppuun riittävät lähdetiedot.  

Asiaa ja intoa tuntuu kirjoittajalta löytyvän. Siitä iso plussa.

Alkaa mennä jo aika yleiselle tasolle tämä palaute ja ehkä myös hienoinen pilkunviilauksen tuntuma alkaa vallita ilmapiiriä, joten jos en nyt tämän syvällisemmin lähde artikkelia arvioimaan. Tarkoituksena oli siis antaa nimenomaan rakentavaa palautetta, jonka pohjalta voidaan artikkelia kehittää edelleen julkaisukelpoiseksi.

Tässä olisi varsin vakuuttava juttu hauen perhokalastuksesta inspiraation lähteeksi:
http://www.kolumbus.fi/jussol/hauki.htm

Ai niin, vielä lopuksi pieni mietelmä. Innostusta artikkelien kirjoittamiseen tuntuu monilla olevan, mikä on todella hienoa asia, mutta innostus saattaa lopahtaa kaltaisteni ihmisten kriittiiseen palautteeseen. Vaaditaan monia asioita, joista kerrotaan vasta jälkeenpäin. Ei hyvä. Olisi varmaan syytä ja tarvetta kirjoittaa jonkinlaiset ohjeet artikkelien tekoon?
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #40 : Helmikuu 06, 2004, 08:00:23 »
Aleksin kirjoitukseen lisätään, että eipä nuo artikkelit mene MISSÄÄN ikinä läpi ilman kritiikkiä. Normaaleissa lehdissä tekstiä muutellaan ja väännellään ja lopulta päätoimittaja viimekädessä rustannee sitä paljonkin.  Tieteellisten artikkeleiden julkaisukriteerit ovatkin sitten kokonaan oma taiteenlajinsa.

Mielestäni kalassa.netistä ei kannata tehdä p*ska-tekstin julkaisuareenaa. Jos jonkun kantti ei kestä palautetta, niin syytä henkiselle kasvulle on. Tiettyyn ikään luonnollisesti kuuluu voimakas itseluottamus ja oma "täydellisyys".  Se on kuitenkin harhaluulo - toisia pitää pystyä kuuntelemaan ja oppimaan niiden sanoista.

Mieleeni tulee yksi aiempi kiista artikkelista, jonka toimitus julkaisi ilman esilukua. Kyllä palautteen kirjo oli mahtavaa :)   Artikkelin kirjoittajalle voisikin heittää kysymyksen: "lähettäisitkö oman tekstisi lehteen julkaistavaksi omalla allekirjoituksellasi?"
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

K0lkkaaja

• Profiili
« Vastaus #41 : Helmikuu 07, 2004, 15:58:33 »
Pilkinnästä
Etenkin tasapaino pilkinnästä, kannattaisi varmasti tehdä artikkeli.

Tuntuu noi tasapainot askarruttavan alottelijoita. Itse olen juuri päässyt sisään tasapainopilkintään, hieno laji on. :)

Hata

• Lampiruutanoiden kokeilija
    • Profiili
    • Kalabongausta minun tapaan
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : Helmikuu 09, 2004, 09:25:14 »
Kalalajeista. Olisi kivaa jos tulisi lisää kalalajeja. esim. sorva ja salakka loistavat poissaolollaan.

T:Hata

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #43 : Helmikuu 09, 2004, 10:42:53 »
Lainaus
Tuntuu noi tasapainot askarruttavan alottelijoita. Itse olen juuri päässyt sisään tasapainopilkintään, hieno laji on

...ja käsi pystyssä alaa osaavana sitten ilmottaudut kirjoittamaan siitä artikkelin? ;)

kaivo

• Vieras
« Vastaus #44 : Helmikuu 09, 2004, 18:49:05 »
Olisikohan ideaa kirjoittaa jotain tyyliin "muistilista ensimmäistä pilkkireissua varten"?

En tarkoita niinkään minkään tietyn kalalajin pyyntikikkoja (vaikka todennäköisesti ahventa yms. peruskalaahan siinä meinattaisiin), vaan ihan sellaisista perusjutuista: miten kairanreikä viimeistellään, miten päin jakkaralla kannattaa istua, kuinka toimitaan kun kalaa alkaa nousta jne. Eli sellaisia pikkujuttuja, jotka hoksaamalla ensimmäisellä pilkkireissulla olisi mukavampaa.

visa

• Vieras
« Vastaus #45 : Helmikuu 09, 2004, 18:54:41 »
On muuten ihan hyvä idea :D Varmasti auttaisi monia nuoria pilkkijänalkuja eteenpäin tuossa lajissa! Ja varmasti on monia sellaisia skidejä joiden isä/muut sukulaiset kalasta, eli ei pääse muuten pilkille eikä niitä kukaan opeta, siitä olisi heille suunnaton hyöty ja sitten ne voisivat myös opettaa kalastusta muille perheenjäsenille! Mm. mun kalastajan ura alkoi jotakuinkin tällä tavalla. Harmi :(

kaivo

• Vieras
« Vastaus #46 : Helmikuu 10, 2004, 20:51:55 »
No, jospa yrittäisin kirjoittaa tuollaisen "ensipilkkijän muistilista" -tyyppisen tsydeemin... Yrittäisin muistella millaista omallakin kohdallani oli.

kaivo

• Vieras
« Vastaus #47 : Helmikuu 10, 2004, 21:57:02 »
No, kirjoitin ja lähetinkin sen tuolle web-jussille. Saas nähdä kelpaako... Siitä tuli kylläkin melko asiapohjainen, mutta kuitenkin :)

Reaper

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #48 : Helmikuu 15, 2004, 19:45:13 »
Minua on enimmäkseen innostanu lukea noita reissuja, et missä kävi kalalla, mitä tuli ja muita sellaisia artikkeleita. Voisin vaikka itekki tekasta tulevasta lapin reissusta artikkelin jos sellanen vaan Jussille käy.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Ipe

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #49 : Helmikuu 15, 2004, 19:52:36 »
Hyvä olis myös suuremmista rakentelu projekteista päiväkirja.
Ipe

hesep

• Vieras
« Vastaus #50 : Helmikuu 25, 2004, 18:32:00 »
rakennus projekteista ja vetouistelusta sais juttua tulla.

galastelija

• Vieras
« Vastaus #51 : Helmikuu 25, 2004, 18:40:26 »
vois pistää enemmän noita perhokalastusartikkeleja  ;)

galastelija

• Vieras
« Vastaus #52 : Helmikuu 29, 2004, 14:17:17 »
lisää perhokalastusartikkeleja,kalapaikkoja ja ennen kaikkea lisää tosta purokalastuksesta jos vain mahdollista myös noita kalatarinoita vois lisätä sillä ne oli tosi hyviä :D

Mika69

• "Asento"-kala
    • MSN Messenger  - mika.lukkarinen@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #53 : Maaliskuu 01, 2004, 07:54:41 »
Artikkeli vaappurungon valmistuksesta.

Eli mitä tapahtuu sillävälillä kun vaappurunko saapuu Immoselle, ja x kappaletta lähtee Immoselta.

Voisin kirjoitella sellaisen, jos porukoilla on kiinnoistusta aiheeseen (sen verran laiska olen, että en viitsi sitä omaksi ilokseni tehdä).

Kalastus on parasta, mitä mies voi kokea housut jalassa!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #54 : Maaliskuu 01, 2004, 08:01:25 »
Lainaus
Voisin kirjoitella sellaisen, jos porukoilla on kiinnoistusta aiheeseen (sen verran laiska olen, että en viitsi sitä omaksi ilokseni tehdä).

Lukijoita on sen verran paljon, ettei se artikkeli ainakaan HUKKAAN mene! Jos yhtään on ylimääräistä energiaa, niin kirjoita artikkelia toki.

Minulla ittellä on kevään/kesän aikana tehdä läjä vaappuja. Voisin kuvailla samalla hieman ja kirjoitella jonkinlaista artikkelia. Lehmilampipilkki 2004 artikkeli tulee sitten kun kisa on käyty. Kalareissuraportteja tulee sitten, kun jotain "erikoista" tapahtuu. Tämän talven aikana kaikki reissut ovat olleet enemmän tai vähemmän "nykii.. pieni ahven.. nykii.. pieni ahven.. nykii.. pieni ahven" -tyylisiä, ettei niistä paljoa erikoista tekstiä ole päässyt tuottamaan.

kaivo

• Vieras
« Vastaus #55 : Maaliskuu 01, 2004, 11:18:17 »
Jos reissuraportit ovat kirjoittamisen arvoisia, voisin kirjoittaa jonkinlaisen jutun Kemin Pitkänperjantain Lohipilkeistä, jotka pidetään vuosittain pääsiäisenä. Olin siellä viime vuonna, ja ilmeisesti olisi taas tarkoitus ottaa osaa kisaan...

Selenius

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #56 : Maaliskuu 01, 2004, 11:26:31 »
Kuukauden sisään mulle tulee ensimmäisen itse paloista kasattavan vavan palikat kotiin. Voisin ihan hyvin skrivailla aiheen tiimoilta. Tein sen itse, säästinkö selvää rahaa?
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

kaivo

• Vieras
« Vastaus #57 : Maaliskuu 01, 2004, 11:34:20 »
Ja heti perään tuli mieleen toinen aihe... Olisikohan ideaa tehdä yleisartikkeli kalan väsyttämisestä ja ylösotosta? Saattaa kuulostaa tarpeettomalta, mutta ajattelinkin asiaa etupäässä lasten, ja muidenkin harrastuksessa alkumetreillä olevien kannalta joita kalassa.netin käyttäjissä tuntuu olevan. Omaakin alkuani kun muistelen, ei ollut ollenkaan itsestäänselvyys esim. kuinka virvelisiiman päähän tärpännyt hauki otetaan ylös.

Artikkeli voisi olla suhteellisen lyhyt ja käsitellä onnistuneen ylösoton edellytyksiä aina jarrun alkusäätämisestä ja vastaiskusta kalan haavimiseen saakka. Jos tarvetta löytyy, voisin kirjoittaa sen itsekin mikäli joku muu ei halua sitä tehdä.

Jani2

• Profiili
« Vastaus #58 : Maaliskuu 01, 2004, 14:18:24 »
Joo, vastaiskuista ja väsytyksestä. (Ja muuhunkin siihen liittyvästä.) Mun mielestäni siinä samassa pitäis olla sekä pilkkivavalla, virvelillä ja perhovavalla tehtävät väsytykset. Siitä löytyis sitten jokaiselle aloittelijalle jotain. Varsinkin itse perhokalastuksen alkuvaiheessa, en tennyt miten kala tartutetaan ja väsytetään. Tartuttamisesta luin sitten ERÄ-lehden REPPU- palstalta ja väsyttämisestä kysyin täällä.

Itse harrastan noita jokaista, mutta varsinki pilkillä ja perholla on väsytykset vähän (eh) vähissä...

Ja jos Kaivo (et vissiin harrasta perhokalastusta?) teet sellaisen jutun, niin teet pilkki- ja virveli väsyttämisestä ja sitten joku muu voi viimeistellä perhojutulla. Eli yhteisartikkeli. Tämä siis, jos et, niinkuin olen ymmärtänyt, harrasta perhokalastusta.

Niin ja ehdotus: Tuolla (http://localhost/forum/viewtopic . php?t=4687) puhuttiin solmunurkkauksesta. Pystyisikö joku sellaisen tekemään, on nimittäin sekin aika kiinnostavaa aloittelian kannata

kaivo

• Vieras
« Vastaus #59 : Maaliskuu 02, 2004, 12:26:06 »
Lainaus
Ja jos Kaivo (et vissiin harrasta perhokalastusta?) teet sellaisen jutun, niin teet pilkki- ja virveli väsyttämisestä ja sitten joku muu voi viimeistellä perhojutulla. Eli yhteisartikkeli. Tämä siis, jos et, niinkuin olen ymmärtänyt, harrasta perhokalastusta.
Jep, perhokalastuksesta ei ole kokemuksia... Mutta voisinhan minä yrittää kirjoitella virvelöinnistä ja pilkinnästä. Olisikohan muuten ideaa tehdä molemmista erilliset jutut, sekä talvikalastuksen- että yleisten artikkeleiden joukkoon? Helpottaisi kirjoittamista ja jutuista tulisi lyhyemmätkin, jos ei käsittelisi montaa kalastusmuotoa samassa...

*No, virvelijuttu on nyt kirjoitettu, en ole lähettänyt sitä vielä mihinkään...

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>