Chat

Kirjoittaja Aihe: Keskustelua UL-kalastuksesta  (Luettu 125161 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petri

• Profiili
Vs: Keskustelua UL-kalastuksesta
« Vastaus #60 : Tammikuu 21, 2004, 15:40:35 »
Minäkin omistin ton setin mut en oolut kovin tyytyväinen koska kaksi vapaa katkesi. Onneksi sain lopuksi rahat takaisin. eka vapa kestikin ihan hyvin mut sen jälkeen jumittui toisen osan sisään eikä irronnut ja sitten kun se irtosi niin se ei enään suostunut menemään takaisin plus että lakat irtoili vaparenkaiden kohdalta. Vein vavan vaihtoon ja sain toisen joka katkesi muistaakseen kesken neljännen heiton ja viehekin oli oikean painoinen.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

matiaz

• MSN Messenger  - matiaz_69@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #61 : Tammikuu 22, 2004, 16:10:29 »
Uuällänä en oo tuota settiä koittanu, mutta vähä järämpää mutta samaa settiä kyllä. Ihan hyvin ainakin kel toimi, vavasta taas en sano mitään... ;)
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

heittäjä

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #62 : Helmikuu 26, 2004, 15:05:33 »
Kuinka kauan sulla petri toi ensimmäinen vapas kesti nimittäin mulla on ollut oma settini jo kaksi vuotta eikä siinä ole mitään vikaa.
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

Petri

• Profiili
« Vastaus #63 : Helmikuu 26, 2004, 17:20:21 »
Lainaus
Kuinka kauan sulla petri toi ensimmäinen vapas kesti nimittäin mulla on ollut oma settini jo kaksi vuotta eikä siinä ole mitään vikaa.

Eka vapa kesti yhden syksyn ja kevään eli ehkä jotain 20 kalastuskertaa tuli niin myöhään ostettua.

Mantis

• ICQ Messenger - 175600498
    • Profiili
« Vastaus #64 : Maaliskuu 15, 2004, 17:42:09 »
Mikä olis suht koht halpa setti molempiin kalastus "lajeihin" ?
laittakaa myös hintoja jos tiedätte..On alkanut toi kevyt kalastus kiinnostamaan.

edit: muokkasin otsikkoa hieman kuvaavammaksi.
Kalastukseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.

panumies

• Profiili
« Vastaus #65 : Maaliskuu 15, 2004, 17:50:05 »
Paremmat välineet saat itse kokoamalla, ostamalla siis kelan ja vavan erikseen. Jigaukseen suosittelen 180cm pituista Shakespeare Ambidex Titanium:ia tai vähän huonompaa 180cm Shakespeare Hornet Ace:a. Kelaksi joku Daiwan haspeleista, Laguna, Ondine, Kastor tai Caprice. Kyllähän setitkin ovat joskus hyviä, mutta itse en ota riskejä. UL-vehkeissä ja varsinkin jigailussa tunnokkuus on todella tärkeää ja siihen kannattaa panostaa.

Mantis

• ICQ Messenger - 175600498
    • Profiili
« Vastaus #66 : Maaliskuu 15, 2004, 18:04:00 »
Lainaus
Paremmat välineet saat itse kokoamalla, ostamalla siis kelan ja vavan erikseen. Jigaukseen suosittelen 180cm pituista Shakespeare Ambidex Titanium:ia tai vähän huonompaa 180cm Shakespeare Hornet Ace:a. Kelaksi joku Daiwan haspeleista, Laguna, Ondine, Kastor tai Caprice. Kyllähän setitkin ovat joskus hyviä, mutta itse en ota riskejä. UL-vehkeissä ja varsinkin jigailussa tunnokkuus on todella tärkeää ja siihen kannattaa panostaa.
juu kyl mä sen itte kokoan (tuli ehkä väärää termii käytettyy)... mut noit ehduksii otetaan vastaan...Ajattelin vavaks Daiwa triforcee tai Shimano catanaa..Olisko okuma hyvä kela ?Kattelin et se olis tarjoukses

Kalastukseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.

panumies

• Profiili
« Vastaus #67 : Maaliskuu 15, 2004, 18:40:18 »
Lainaus
Lainaus
juu kyl mä sen itte kokoan (tuli ehkä väärää termii käytettyy)... mut noit ehduksii otetaan vastaan...Ajattelin vavaks Daiwa triforcee tai Shimano catanaa..Olisko okuma hyvä kela ?Kattelin et se olis tarjoukses

Niin, ei sillä merkillä niin väliä ole, kunhan on omaan käyttöön hyvä ja varmatoiminen kela/vapa. Itse kyllä ostan mieluusti kerralla hyvän, kestää usein kauemmin käytössä. Usein laatu kulkee käsikädessä hinnan kanssa, mutta poikkeuksiakin on, esim. nuo Shakespearen vavat, jotka maksavat alle 60e. Niin ja tunnetusti talvella saa hyvät alennukset.

Petri

• Profiili
« Vastaus #68 : Maaliskuu 15, 2004, 19:55:53 »
Kelaksi suosittelisin abun cardinal 150u haspelia. Itse tommosella olen yhden kesän heitellyt ja olen ollut tyytyväinen. Kelan hintakin jää noin 60 euroon. Ja ton kun täyttää 0.12 tai 0.10 firelinellä niin johan hyvä tulee. Sillä jos etsit suht edullista niin noiden daiwojen hinnat taitaa nousta yli sadan euron, mutta ainakin okuman ul10 kelaa saa alle 30 euron ja mitä olen kuullut kokemuksia kelasta niin tyytyväisiä ovat omistajat olleet. Enkä ole varmaa saako noita daiwan keloja "oikeina ul" kokoina, sillä itse olen nähnyt vain 1500 daiwoja.

panumies

• Profiili
« Vastaus #69 : Maaliskuu 15, 2004, 21:35:13 »
Niin, eivät ihan UL:n raameihin mahdu nuo daiwat. Itselläkin menneen kesän osalta hyvää kokemusta tuosta Abu Cardinal 150u:sta, se on hyvä ul-kela. Kuitenkin jigistelyyn 180-210cm vavoilla 1-luokka sopii paremmin.

Pasi1975

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #70 : Huhtikuu 06, 2004, 13:46:19 »
pitäis ostaa ul-kela mut mikä ois hyvä ostos!

kiitos asiallisista vastauksista!!

ps. onko muuten muuramenjoki minkälainen kalapaikka ku just muutin tänne en oo vielä käynyt!!

T. Pasi

edit: Otsikkoa muokattu aihetta kuvaavammaksi. Mielellään myös yksi tai yhdenlainen asia per kysymys. Esim. tuon Muuramenjokijutun voisi kysyä erikseen Keski-Suomi-alueen keskusteluissa, jolloin todennäköisyys saada kysymykseen vastauksia on parempi.

rusakko

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #71 : Huhtikuu 06, 2004, 14:05:33 »
Okuma 10-ul on ainaki aika halpa (n.35e) ja hinta/laatu suhde pitäis olla kohdallaan. Itselläni kyseinen kela  ;) mutta olen käyttänyt vasta kerran ja erinomaisesti toimi. Pitkäikäisyydesta en sitten osaa sanoa, mutta muilta olen kuullut siitäkin hyvää palautetta

Heikinheimo

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #72 : Huhtikuu 07, 2004, 21:51:16 »
Okuma Avenger Wobblerista about 80e 8kuulalakerii Okuma on tehny suurimma osan abun keloista että laatu kamaa.

jaba88

• Vieras
UL-kelaksi hyrräkela...
« Vastaus #73 : Huhtikuu 28, 2004, 11:11:37 »
onko kukaan koittanut/käyttääkö ul vehkeiden kanssa hyrräkelaa
ja millaisia kokemuksia ja mistä kelasta?

mikä kela olisi sopivan herkkä että pienenpikin uistin jaksaa pistää puolan pyörimään?

kertokaahan omia kokemuksia...

Anonymous

• Vieras
Re:UL-kelaksi hyrräkela...
« Vastaus #74 : Toukokuu 03, 2004, 19:29:19 »
Huh huh kaikee sitä koitetaan. Ei kannata koska hyrrä on parhaimilaan raskaiden vieheiden käytössä ja antaa simaa suhtkoot nihkeesti.

rusakko

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #75 : Toukokuu 05, 2004, 17:45:39 »
Minun mielestä hyrräkela voisi olla mainio ul-kalastukseen ja itsekin olen sitä harkinnut. Miksi se olisi vain painavien uistimien heittelyyn? En vain tiedä onko olemassa ul-luokkaisia hyrräkeloja, joilla pystyisi heittelemään muutaman gramman vieheitä, mutta kyllä 1-luokkaisia varmaan on. Pitäisi pyytä abulta että kehittäisi semmoisen  :D.

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #76 : Toukokuu 05, 2004, 18:18:40 »
Tässä muutama "kevyempi" versio hyrristä. Esim. Shimanon 50-150 sarja on niin herkkä pyörimään että varmasti lentää jigit ja pienemmätkin uistimet komeasti.
Shimano:
CTE50GT
CTE51GT
CTE100GT
CDF100
CT50
CT51
CT100
Daiwa:
M-CV-X103A
TD-Z103H
TD-Z105H
TD-X100HSDF
TD-X103HSDF
TD-X100HSD
TD-X103HSD
Abu:
PGS3600
1003LP
4600C3
Shakespeare:
Catera LP
Prius BC

Walde

• Iankaikkinen!
    • MSN Messenger  - v.ryoso@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #77 : Helmikuu 17, 2005, 15:32:40 »
Niin Jigi kalastus ja ul välineet Miten on sopivatko yhteen vai ei.
Ahven kohteena ja melko kevyitä jigejä.
Kuullostaa sopivalta mutta sopivatko. :?:  :?:  :?:  :?:  :?:

minäminäminä

• Vieras
« Vastaus #78 : Helmikuu 18, 2005, 11:45:15 »
tarvitset uglystickin...

Walde

• Iankaikkinen!
    • MSN Messenger  - v.ryoso@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #79 : Helmikuu 20, 2005, 15:45:33 »
Perustele. Saatan hankkiakkin.

Salmo

• Vieras
« Vastaus #80 : Helmikuu 20, 2005, 20:28:46 »
Kärjestä hieman lyhennetty UL-vapa toimii kai oikein hyvänä jigivapana. Ja varmasti onkin tunnokas ja esim. pikkujigien kanssa mainio peli. Tavallinen UL-vapa on varsin ruoska, eikä mielestäni sovi tehokkaaseen jigikalastukseen. Toki silläkin on ihan kiva kiusata kesäahvenia silloin tällöin.

Joona90

• MSN Messenger  - jooqa@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #81 : Helmikuu 24, 2005, 17:03:07 »
lueskelin näitä vanhoja topikkeja ja löysin tän.

Itse tulin ostaneeksi ul-vermeet viime kesänä.kipinän sain tähän hienoon kalastusmuotoon sain juuri täältä kalassa.netin keskusteluista...kiitos siitä.
Mutta kalastus jäi vähän liian vähälle viime kesänä,mutta tulevana kesänä aion kalastaa niin paljon kuin mahdollista ul-vermeilläni(kun on mopokin käytössä).

ja settinä toimii:
kela:Abu cardinal 100u
vapa:Abu enticer 5`6"
siima:rapala finesse 0.25mm(keväällä tulossa punottua)
Tässä olen kun en muuta voi...

kaivo

• Vieras
« Vastaus #82 : Helmikuu 24, 2005, 18:00:49 »
Lainaus käyttäjältä: UL_Tommi
niin siis semmosia ei lasketa jos on joskus pari kertaa kokeillu,jos sulla on omat vehkeet jne. sitten lasketaan.

ite harrasta totta kai,parempaa kalastusmuotoa voi olla vaikeeta löytää näille vesille.
UL-vehkeet on olleet käytössä syksystä ´94. Kymmenisen vuotta ne olivat ainoat välineet, kunnes viime vuonna sain ostettua normaalin kakkosluokan haukivirvelin.

Ennen olin henkeen ja vereen kevytkalastaja, etupäässä siksi että vakiopaikoissani ei isompaa kalaa ollut tarjolla, enimmäkseen sellaista kilon molemmin puolin olevaa haukea ja tietenkin ahventa. UL-vehkeillä kalastaminen, erityisesti kalojen ylösotto, on mukavaa, mutta hauenkalastuksessa on mielestäni ehdottomasti järkevämpää käyttää vankempia vehkeitä, vaikka kala ei isoa olisikaan: kalastustehokkuus on huomattavasti parempi kun vehkeet kestävät normaalien haukiuistinten heittämistä, ja jämäkällä vavalla kalojen tartutus ja ylösotto sujuu paremmin etenkin vesikasvustojen seasta. Sen sijaan koskikalastuksessa ja ahventa pyydettäessä UL-vehkeet ovat joka suhteessa parhaimmillaan.

Monni

• Parasta A-luokkaa.
    • MSN Messenger  - juha_moisio7@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #83 : Helmikuu 24, 2005, 18:21:16 »
UL kalastus on varmana mukavin kalastus laji. Paljon mukavempi kalastella kevyille välineillä. Ja kalan väsytykseenkin tulee enemmän hohtoa vähän herkempien välineiden kanssa!
Poltinkoski

Juggis

• Profiili
    • http://taivaankansi.get.to
« Vastaus #84 : Helmikuu 24, 2005, 19:10:59 »
Kyllä ul -vehkeillä kalastus on mukavaa. Tuntuu pienemmätkin kalat paljon isommilta. Olenpa pari kertaa joutunut kuseenkin. Juuri tuollainen kesäkauden lopetus viime vuonna. Heittelin sillä vanhan mallisella Vibraxin Minnow Spinillä rannalta metsäjärvellä kun jysähti. Aikamoisen taistelun ja varomisen jälkeen sain n. 5kg hauen kuiville. Olin periaatteessa heittelemässä pannuahvenia, mutta tietysti tuo uistin maistuu hauillekkin. Ei ollut siis haavia mukana, kun en nyt ollut niin tosissani liikenteessä. Onneksi lähistöllä oli suorantaa, painoin mättään veden alle, vedin hauen siihen mättään päälle ja siirryin pois mättään päältä, jolloin hauki jäi "kuivalle maalle" :lol:

Jokikalastus ul välineillä, kivien taustojen haravointi pienillä vaapuilla on poikaa :roll:
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Petri

• Profiili
« Vastaus #85 : Helmikuu 24, 2005, 21:24:02 »
Joo itsekkin olen harrastanut ul-kalastusta n. 3 vuotta. Ihan kivaa hommaa varsinkin joilla ja lammilla kilon tai parin kaloja pyytämisessä. Tietenkin, jos kalastan esimerkiksi haukea niin käytän järeämpiä välineitä, koska ohuilla siimoilla jää paljon uistimia pohjaan heinikkoisilla vesillä ja järeämmillä välineillä on helpompi tartuttaa kalat ja pitää ne erillään vesiakasveista.
Hienoin kokemus ul-vehkeillä on ehkä se, kun väsyttelin n. 2kg haukea ja tajusin, että siima pyörii puolalla tyhjää (huolimaton solmu firelinellä), kyllähän se kala sieltä ylös tuli, kun vähän aikaa malttoi väsytellä.

Peliqtio

• MSN Messenger  - Peliqtio88@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #86 : Helmikuu 25, 2005, 10:28:08 »
Ul-kalastuksessa on sitä jotain. Jo parin sadan gramman ahven tuntuu parin kilon hauelta. Tosin tässäkin on omat vaaransa. Olin Tammerkosken niskalla heittelemässä, ja siellä sitten nappasi arviolta 6kg järvilohi. Jarru oli löysällä, ja siimana oli 0,10mm punottu. Siinä sitten katsoin vain, kun siima juoksi kelalta ulos pysäytys yrityksistä huolimatta, ja lopulta loppui kokonaan. Ottiviehe oli 3cm:n Rapalan CD.

Välineet ovat: 6' Shimanon Nexave ja 50 Shimanon Calcutta. Aion tosin ostaa 4500 pro rocketin kun se tulee kauppoihin asti.
-Kaikki koneet toimivat savulla, kun savu tulee ulos, kone ei enää toimi-

Paina tästä, jos vain uskallat!

minäminäminä

• Vieras
« Vastaus #87 : Helmikuu 25, 2005, 12:00:41 »
Siis todella hienoa toi ul-kalastus... En harrastakkaan muuta kuin ul- heittokalastusta.. ja tietenkin perhostusta.

se on niin upeaa tulla hiljaiselle purolle jossa tammukat ja harit popsii pintaeliöitä ja heitellä jotain 3 kuffii tai parin sentin vaappua.. Ja se on paljon haasteellisempi kalastusmuoto..

mikke.l

• Profiili
    • Kalapäiväkirja
« Vastaus #88 : Maaliskuu 02, 2005, 22:26:22 »
Juu kyllä UL-vehkeillä tulee kalasteltua kesällä sekä ahventa että haukea.

Qkkeli

• Global Moderator
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #89 : Maaliskuu 10, 2005, 21:16:35 »
Kyllä ul-kalastus on mukavaa puuhaa. Varsinkin siian ul-uistelu on todella nautittavaa ja rentoa puuhaa... 8)

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>