Chat

Kirjoittaja Aihe: Kairamielipiteitä  (Luettu 61532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ebi

• Profiili
Kairamielipiteitä
« : Tammikuu 21, 2003, 11:18:28 »
Tervehdys

Minkälaisia kairoja kukin käyttää ja miksi? Mitä mieltä olette alumiinikairoista? UR: mallistossa oli vielä pari vuotta sitten ja nyt kiinnostais vaellukselle hankkia sellanen. Ei yhtä vahva kuin teräksinen mutta kevyt.
ei sen väliä saanko tai olen saamatta...  MITÄH!

Anonymous

• Vieras
Re: Kairamielipiteitä
« Vastaus #1 : Tammikuu 21, 2003, 14:55:38 »
Hommaa mora. Suosittelen. =)

Putte

• 3,21cm myötätuulessa ja alamäessä
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Tammikuu 21, 2003, 16:32:46 »
Kyllähän se on minulla tuo perus UR.
alumiinikairat.. enpä tiedä, onko niille kovinkaan suurta tarvista. viime keväänä tuttu näytti, kun oli kairannut tuollasella reikää ja kaira oli muuttanut hieman muotoaan...

Hota

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2003, 17:10:34 »
6" UR:n joutuduin ostamaan -81 koska 4" Moran reijästä ei siika mahtunut ylös.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Salmo

• Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 21, 2003, 18:18:30 »
Itse ostin uuden kairan alkutalvesta ja päädyin Moran 6". Yksi suurimmista syistä tähän oli hyvät kädensijat. UR:n kädensijat ovat ahtaammat kuin Moran.

kaivo

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 31, 2003, 10:06:13 »
Ahvenpilkillä 4" perus-suora UR, ohuilla jäillä (mukavuussyistä) sekä kirrepilkillä 6" Mora Expert.

Molemmat ovat laatuvehkeitä. Morassa on muutama mukava yksityiskohta: kädensijat tukevat kättä, kaira taittuu pieneen tilaan, teränsuojus pienikokoinen sekä rungon sisään ei pääse vettä kuten UR:ssä. Huonompaa on, että Moralla viimeiset kierrokset ennen jään puhkaisua ovat vähän takkuiset ja kaira jättää usein reiän alareunaan "kauluksen". Iso haitta se ei kuitenkaan ole.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 31, 2003, 15:38:58 »
4" Ur ihan hyvä peruskaira ahvenen pilkintään.

val

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Helmikuu 01, 2003, 15:06:12 »
Mora, kevyempi, halvempi ja uudet terät halvat.
-entinen UR:n käyttäjä

napa

• Profiili
« Vastaus #8 : Helmikuu 01, 2003, 15:51:48 »
ehdottomasti UR ennemmin kuin mora. Laatua ja puree hyvin jäähän.
Kala ei katko siimaa vaan mies.

pilikki

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Helmikuu 02, 2003, 01:01:23 »
Yksikuudesta on UR:n alumiinikaira. Olen pitänyt kuin kukkaa kämmenellä enkä ole vienyt sitä kerrosjäihin enkä ulkoiluttanut kovilla pakkasilla. Kahdeksan vuotta se on jo palvellut ja ilo on ollut sen kanssa lähteä kisoihin sopivalla kelillä.

olli11

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Helmikuu 18, 2003, 12:35:17 »
Ostin viime lauantaina UR 6" kairan..ja lähdin sitten sunnuntaina pilkille porkkalaan...aloin sitten kairaamaan reikää ja huomasin, että kaira ei pure ollenkaan jäähään(kyllä muuten pilkkasen harmitti) oli varmaan terä kulmat menny pikkasen tehtaalla poskelleen..No nyt omistan Moran kairan ja odotan että pääsen viikonloppuna testaamaan sitä...

kaivo

• Vieras
« Vastaus #11 : Helmikuu 18, 2003, 13:00:23 »
Olli 11: Onko ostokuitti tallessa? Mielestäni kannattaa käydä liikkeessä valittamassa jos terä ei uutena pure.

olli11

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Helmikuu 18, 2003, 13:27:36 »
jep..kävin vaihtamassa kairan juuri tuohon moran kairaan, koska ur kairat olivat päässeet loppumaan..

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #13 : Helmikuu 24, 2003, 23:54:48 »
Itse olen lähtenyt kairapolitiikassani hieman eri pohjalta: Omistan venäläisen kairan, merkistä ei ole hajuakaan. Halkaisija on n. 5" (hieman suurempi kuin normaali nelituumainen). Kierre kairassa on ns. vasenkätinen, eli kairaus pitää suorittaa "väärään suuntaan".

Kaira on nyt ollut minulla reilu 5v. eikä mitään ongelmia ole ollut. Kaira maksoi muistaakseni n. 60mk ja samalla ostin nipun vaihtoteriä, jotka olivat n. 5mk kappale. Toistaiseksi olen vielä pärjännyt niillä yksillä ja samoilla terillä, joita olen välillä teroituttanut. Terät tavallisesti  rasvaan käytön jälkeen, sillä ne tuppaavat hieman ruostumaan. Pariin kohtaan olen myös kairan varteen laittanut paikkamaalia.

Kairan ehdoton ominaisuus on pieni kuljetuskoko. Kaira taittuu keskeltä kahtia ja on siten helppo kuskata. Kaira on tosin hieman painavan puoleinen (mistä lie valuraudasta) ja kahvoja olen hieman viritellyt paremmin käteen sopiviksi.

Itse olen vehkeeseen ollut erittäin tyytyväinen, vaikka sille on usein jäillä naurettukin. Itseasiassa minulla on nykyään vaikeuksia kairata "tavallisella" kairalla, sillä pyrin kiertämään sitä väärään suuntaan.

Perskeles

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Maaliskuu 02, 2003, 17:50:32 »
Itellä on 4" ur, jota käytän ahven ongella ja mainiosti on toiminu. kirre ongella tällä hetkellä on mukana 6" mora, joka on muuten hyvä, mutta kierre on aivan liian lyhyt paksuun jäähän
Ircissä Ristus^

Reaper

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : Maaliskuu 02, 2003, 17:56:12 »
Itelläni on toi rapalan 4 tuuman UR. Ihan hyvähän toi on. Ja aina se on matkassa ku lähtisinpä mille pilkille tahasa(ei oo toista kairaa). On muuten pirun terävä.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Mikko200

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : Maaliskuu 05, 2003, 23:06:38 »
Olli11,  6" tuuman kaira ei pure yhtä hyvin kuin pienemmät tuumakoot. En usko että terässä mitään vikaa oli... tehtaalla tehdään koneella kaikki samalla tavalla... Ja jos nyt se muka terästä oli kiinni niin kyllä ne sulle uuden terän olisi antanut.
Nimimerkkisi mukaan olet 11 vuotta vanha, joten terä ei ehkä purrut mahdollisen voiman ja/tai tekniikan puutteen vuoksi  ;) (ei millään pahalla)
4,3 Kg Hauki
RAJYY :D

kalafriikki

• Profiili
Re:Kairamielipiteitä
« Vastaus #17 : Maaliskuu 07, 2003, 13:09:31 »
Oon kanssa hankkimassa 4" kairaa, mutta olen alkanut pähkäillä, että onko UR:n erivärisissä terissä joku ero, vai ovatko vaan "silmän iloksi" värjätty eri väreillä?
Kalat on mun kavereita!

Pine

• Profiili
« Vastaus #18 : Maaliskuu 07, 2003, 15:46:15 »
Lainaus
Olli11,  6" tuuman kaira ei pure yhtä hyvin kuin pienemmät tuumakoot. En usko että terässä mitään vikaa oli... tehtaalla tehdään koneella kaikki samalla tavalla... Ja jos nyt se muka terästä oli kiinni niin kyllä ne sulle uuden terän olisi antanut.
Nimimerkkisi mukaan olet 11 vuotta vanha, joten terä ei ehkä purrut mahdollisen voiman ja/tai tekniikan puutteen vuoksi  ;) (ei millään pahalla)

Ei kairan pureminen jäähän käsittääkseni voi johtua liian vähäisestä voiman käytöstä tai väärästä tekniikasta. Ainakin oma 6" Mora Expert -kairani puree jäätä kuin unelma ilman kairan painamista tai erityistekniikoita. Ainoastaan nuo ihan viimeiset kierrokset on näillä jäänpaksuuksilla joskus takkuisia, mutta siihen vaikuttanee sekin, että kaira on niin syvällä vartta myöten jäässä, että kunnon asentoa alkaa olla mahdotonta löytää.

kaivo

• Vieras
« Vastaus #19 : Maaliskuu 08, 2003, 13:24:35 »
UR-kairojen hyvä puoli on, että rungon ja siten myös terän putken läpimitta on kaikissa kairakokoissa sama.

Jos siis omistaa 4" kairan mutta kalastaa silloin-tällöin kirjolohta, haukea yms. isompaa kalaa, voi nelituumaiseen kairaan ostaa 6" vaihtoterän. Kairaaminen eripariterällä on hieman raskaampaa koska 4" kierre ei pysty nostamaan sohjoa 6" putkesta ihan täysillä, mutta reiänteko onnistu suht´ kivuttomasti eikä kirrepilkillä tarvi muutenkaan paljoa kairailla. Itsekin laiton vasta viime talvena 6" Moran, sitä ennen porailin talvikausia em. "eriparisysteemillä".

fizuztaja

• Intissä
    • Profiili
« Vastaus #20 : Maaliskuu 09, 2003, 17:26:22 »
Minä omistan 4" UR- kairan ja 6" UR- kairan, joka ei muuten ole Rapalan valmistama vaan Normark markkinoi UR- kairoja ja Rapalan tuotteita. Moraan en vaihtaisi kairaani koska en läydä moran kairoista mitään muuta hyvää verrattuna UR:n kairoihin, paitsi kädensijat jotka morassa on paremmat. Millaisia kokemuksia teillä on taitettavasta UR:stä?

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #21 : Maaliskuu 12, 2003, 14:37:44 »
Mistäs saa 6" Mora expert:lle jatkovarren? Löytyykö netistä?

mikko78

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : Maaliskuu 12, 2003, 17:25:56 »
Kyllä olen sitä mieltä UR pitää kairan olla. Itse ostin Veljekset Keskiseltä viikkositten UR 6" miljoonapilkki kairan (kelta/musta) hintaa oli 45€ ja ihan hyvä on ollut. Todistetusti 4" kairanreijästä tulee kiloinen ahven vielä ylös mutta minusta on mukavampi pilkkiä 6"reijästä ....
Kehuuvat jotku noista väriistä että toi musta teräänen UR on pehmeämpää materiaalia... Kierteet ovat ainakin pienemmällä nousulla eli joutuu kairaa pyörittään muutaman kerran enenmän kun turkoosi/punaista UR:ää. Punaisissa UR:n terissä on olemassa vaihto mahdollisuus väli raha vaihtelee n.6-18€ välillä.

Moran kairoja ovat monet saaneet solmuun kairatessa koska ainakin ennen olivat liian ohut seinämäistä putkee...
KALASTUKSEEN käytettyä aikaa EI vähennetä miehen elinajasta

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #23 : Maaliskuu 12, 2003, 17:55:40 »
UR:n mustat terät on tehty hiiliterästä, ja se on vähän pehmeämpi kuin erikoiskovennettu teräs. Kaira on periatteessa tehty makeavesille, ja olen itse kokenut että se ei kestä suolavettä. Mutta muutenkin se (UR:n punainen/keltainen miljoonapilkkikaira) on erittäin hyvä kaira. Esim. Mora Expert kestää suolavettä paremmin koska terät on tehty erikoiskovennetusta terästä, lisäksi kaira on maalattu epoksimaalilla.  UR:n kaira tekee kuitenkin paremman reiän kuin Morat ekaporauksella. Suosittelen Mora Expert:n niille jotka haluavat korkealaatuisen, suolavedenkestävän ja näppärän kairan ja samalla kohtuullisen hinnan.

Jigi

• Vieras
« Vastaus #24 : Maaliskuu 12, 2003, 18:06:25 »
No mulla on joku vitsin vanaja 4" kaira... Kyllä se nyt ihan hyvin mun tarpeisiin käy. Ja onhan sitte vielä UR 6" sitä käytän made pilkillä. UR on minun mielestä aivan hyvä, mutta minullahan noita kaira kokemuksia ei niin paljon ole...

kaivo

• Vieras
« Vastaus #25 : Maaliskuu 19, 2003, 12:13:43 »
Sunnuntaina oli kairaaminen yhtä h**vettiä. Jouduin tekemään ahvenille reikiä 6" Mora Expertillä, kovaa jäätä oli melkein kairan vintilään asti. Sohjoa sai vetäistä 4 - 5 kertaa putkesta ennen jään puhkaisua tai muuten kaira jumittui täysin, kiitos kairan liian lyhyen kierteen. Lisäksi viimeiset kierrokset olivat todella takkuiset vääntää. Ei enää ikinä keväällä ahvenpilkille 6" kairalla.

Kampela

• Profiili
« Vastaus #26 : Maaliskuu 19, 2003, 12:26:34 »
Tuttu tunne; mutta eipähän tarvii maksaa punttisalimaksuja koko viikolla! Samainen Mora oli just sopiva Kemiönsaaren lähijäille, jään paksuus oli aika tarkkaan sama kuin kierteen pituus.

Mepps

• MSN Messenger  - fisherking90@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : Maaliskuu 19, 2003, 15:00:37 »
Itellä on UR:än 6 tuumanen taittovarrellinen peli. Väri on punainen. Laadukas, mutta melko painava..
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

paulinho

• MSN Messenger  - paulinho@rasalvatore.com
    • Profiili
    • http://www.paulikarkkainen.com/
    • Sähköposti
« Vastaus #28 : Maaliskuu 19, 2003, 23:40:56 »
Hmm... EN nyt valitettavasti muista merkkejä, mutta kaksi 4 tuumasta ja yksi 6 tuuman kaira meiltä löytyy... Joitain suomalaisia olivat 4 tuumaset ja kutonen oli ruotsista...

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #29 : Maaliskuu 20, 2003, 14:25:25 »
Minulla on ollut käytössä vuodesta 1990 asti sama Vanajan kaira, jossa käsittääkseni on UR:n terä. Oli tai ei, mutta eipä ole koskaan tarvinnut teroittaa ja reikä syntyy vieläkin varsin kivuttomasti. Vikoja kairasta kuitenkin löytyy. Se päästi joskus aikoinaan vettä sisään, eikä tämä neste mitään kautta päässyt ulos. Se oli siellä vuoden pari, kunnes porasin reiän siihen, laskin vedet pois ja hitsasin sen takaisin kiinni. Samalla piti hitsata myös kairan yläosan t-putki mallisen kohdan sauma, joka oli toiselta puolelta lähes puhki! Kairan vintilä lönksyää myös, koska ne t-putken kolot, joihin tiukennus tehdään, ovat kuluneet lähes "suoriksi". Ongelman sai kertaalleen korjattua kääntämällä vintilä toiselle puolelle, mutta nyt molemmat puolet ovat samanlaiset. Ehkä kairan käyttöikä on tullut tiensä päähän ja pitänee raskia ostaa uusi.. Huono juttu on myös se, että se terä on hitsattu (valmiiksi) kiinni runkoon, joten siitä ei ole edes  varateräksi.

6" kairana minulla on UR:n taittuvarunkoinen malli. Se on sellaisella vanhemmalla mekanismilla, joka oli heikko ja meni rikki heti kättelyssä. Se nivel väätyi ihan muodottomaksi ja siipiruuvin jengat menivät solmuun. Nyt se on kestänyt paremmin, kun taoin sen nivelen tiukemmaksi, tein uudet jengat ruuviin ja hankin ruuville vastinkappaleen.  Kaira on ostettu joskus 1994 ja teroittamattomana pelaa vieläkin kuin unelma!

Moran 6" kairoista sen verrran, että se on ihan toimiva peli, mutta kevätjäillä ahvenpilkillä tulee kyllä ikävä 4" UR-kairaa... ja kyllä ne terätkin tylsyvät nopeammin kuin UR:ssä, mutta vaihtopalat ovat varsin halpoja ja kulkevat kätevästi mukana.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>