Chat

Kirjoittaja Aihe: siimat solmussa?  (Luettu 3291 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anonymous

• Vieras
siimat solmussa?
« : Huhtikuu 07, 2004, 20:13:48 »
kun vedätätte noin 3-8 vavalla ja kalaiskee niin kuinka saatte sen veneeseen ettei muut siimat ole sotkussa?

visa

• Vieras
Re:siimat solmussa?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2004, 20:29:46 »
Heleposti :) Kun vetää (pikku)plaanareilla ja kun kala iskee niin ajellaan vain eteenpäin ja odotellaan että kala vetää siiman potkurivirran tasalle, eli veneen taakse. Kun siima on jotakuinkin osoittaa taaksepäin niin silloin aletaan kirnuamaan kalaa kyytiin. Kelkoilla uistellessa sama juttu, eli annetaan kalan ensin suoristaa siima taakse ennenkuin otetaan kyytiin.

Jos vetää montaa siimaa ilman plaanareita, eli kaikki siimat on enemmän tai vähemmän potkurivirrassa niin silloin siimat menee melkein väkisin sekaisin jo pelkästään siitä jos vaaput ovat kovasti hakevia, eli plaanareita kannattaa käyttää.

Järväri

• MSN Messenger  - jarimononen89@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #2 : Huhtikuu 11, 2004, 20:01:45 »
Jos käytät useita plaanareita laske uloimmat kauemmaksi plaanarista ja pinnalla uivat vaaput. Sisempiin laitat syvemmällä uivat vaaput lähemmäksi plaanaria. Veneen sivuilla olevat vavat kelataan tärpin jälkeen ylös tai (jos on pieni kala) siirretään toiselle puolelle venettä. Tämän jälkeen ei pitäisi tulla siimasoppaa.

KatchU

• MSN Messenger  - mika_romppanen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Huhtikuu 16, 2004, 10:29:14 »
koska olen vain "mökki uistelija" en käytä plaanareita. ehkä nyt tulevalla kaudella voisi kokeilla. minulla on itsetehty vapateline 4 vavalle mutta siimoja en ole juurikan saanut solmuun. esimerkiksi 3 vavalle teen yleensä niin että laitan ne vastakkaisille laidoille, ensin lasken toisen kokonaan ja sitten toisen. ensimmäisen lasken vähän "pidemmälle" kuin toisen. viimeisenä laitan keskelle 3 vavan pystyyn, lyhyemmällä siimalla kuin muut. myös eri syvyyksissä uivia uistimia kannattaa käyttää. näin olen itse kyseisen ongelman hoitanut. toi kalassa.netin mökkiuistelu artikkeli muistaakseni oli ihan loistava. siinä taisi olla vapa sijoittelu kuvakin. sanokaas, jos uistelette yksin, vaikka 2 vavalla ja toiseen iskee kala. kun rupeatte kelaa sitä niin siihen toiseenkin iskee kala kiinni. miten ratkaisette tilanteen niin että kalat saadaan veneeseen. tämä tilanen ei ihan joka päiväinen välttämättä ole mutta varsin tuttu ainakin minulle.

Lohenuistelija

• Vieras
« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2004, 16:51:30 »
Lainaus
sanokaas, jos uistelette yksin, vaikka 2 vavalla ja toiseen iskee kala. kun rupeatte kelaa sitä niin siihen toiseenkin iskee kala kiinni. miten ratkaisette tilanteen niin että kalat saadaan veneeseen.
Itselläni tilanne on tuttu Ahvenanmaalta, kolmoistärpistä kaksi lohta kyytiin.
Kun räikät alkoivat parkumaan, koitettiin selvitellä niitä aikamme ettei sotkeutuisi toisiinsa.
Sen jälkeen pienimmät (arvioitiin) kalat ensin kyytiin ja isoimman annetaan rauhassa väsyä itsestään.
Tässä kävi valitettavasti niin, että kun kaksi lohta oli laidan sisäpuolella, kolmanteen vapaan kiinni ja parin sekunnin päästä kala irti. Jäi arvoitukseksi sen koko, kuitenkin arvioitiin suurimmaksi noista kolmesta ja jätettiin näin viimeiseksi. Eikös isot aina karkaa...? :)

Eli itselläni aina järjestyksenä niin, että se/ne mitkä helpoimmalla tulevat, otetaan ensimmäisinä.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>