Chat

Kirjoittaja Aihe: Ootteko menettäny kaloja sen takia että haavi jäi kotiin  (Luettu 15740 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OzGu

• Profiili
Itselläni jäi tänään  Äetsän padolla yks noin kolme kilonen hauki saamatta koska ei ollu haavia eikä nostokoukkua, kyllä potutti. viime kesänä jäi myös monta haukea jokeen samasta syystä. :(
Onko samanlaisia kokemuksia?
-Kalamies Huittisista-

TIIMU

• MSN Messenger  - teemu_alho@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Re:Ootteko menettäny kaloja sen takia että haavi jäi kotiin
« Vastaus #1 : Toukokuu 15, 2004, 19:25:37 »
On ja liikaa. Parhaiten jäi mieleen se kun olin veljenkanssa veneellä kalassa ja yhtäkkiä viehe pysähty eikä se liikkunu mihinkään ja mä luulin että jäi pohjaa mutta yhtäkkiä lähti siima menee ja jarru rupes huutaan ja mä siinä rupesin väsytteleen ja vähänajan kuluttua sain hauen veneen viereen ja se oli ihan järjettömän kokonen en osaa arvioda painoo mutta se oli iso ja kun ei ollu haavia yritin ottaa käsin ja kun sain kalasta kiinni se lähti kuin ohjus ja uistin irtos ja mä meinasin viskata virvelin järveen ja veli väittää vieläkin että se oli vaan kilonen (se on vaan kateellinen ;))

visa

• Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 15, 2004, 19:51:02 »
Eipä ole juurikaan haavittomuuden takia kaloja karkaillut :) Mutta sen takia karkas viime kesänä iso toutain kun iskä kämmi haavin kans >:( Eli ei ole aina se haavi hyvä asia.

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger  - StaaLou@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Toukokuu 15, 2004, 20:24:35 »
Yli kymmenen kertaa olen isooooon hauen karkuuttanut, koska ei ollut haavia mukana. Kyllä on potuttanut.
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Mie1

• Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 15, 2004, 20:37:49 »
Kun sain yheltä lammelta viime kesänä 700gramman ahvenen todella pienellä pikkulasten umpikela setillä,niin sillon ei ollu haavia mukana.Otin vain siimasta kiinni mahdollisimman läheltä uistinta ja nostin ahvenen rannalle.

ps.tiedoksi että olin kahlaamassa uikkareissa siinä kun kalastin koska oli niin lämmintä ja hyvä hiekka pohja.

SledgeHammerFIN

• MSN Messenger  - jeanbabymagnet@msn.com
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/sledgehammerfin
« Vastaus #5 : Toukokuu 15, 2004, 21:02:15 »
Onhan niitä, mutta siitä saa kunnon kiksit kun nostaa hauen niskasta veneeseen. Huomoa on se että siinä saattaa mennä sormet heikkoon kuntoon
Hauki hommissa: Haspeli: Shimano CX 4000, Shakespeare Ambidex 8,5", 0.15mm punottua, Flambeun 3 tasoinen pakki aina mukana.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 15, 2004, 21:43:55 »
Epä juuri... voi kyllä johtua siitä että en oo kovin paljon mitään isompia haukia saanu :D

panumies

• Profiili
« Vastaus #7 : Toukokuu 16, 2004, 16:50:52 »
Ei ole haukien kanssa potuttanut, kun en siinä hommassa haavia käytä. Kuhia ja jalokaloja (joiden kanssa käytän haavia) on tullut niin vähän, että ei tule mieleen tilannetta jolloin olisi päässyt karkuun. Muutenkin tulee päästettyä monet kalat takaisin, ei haittaa missä vaiheessa pääsee irti.

visa

• Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 16, 2004, 17:58:00 »
Tänään aamupäivällä karkuutin n. 1,5 kilon kuhan kun lähin hakeen haavia, joka oli kolmen metrin päässä rannasta. Kun tuli takaisin rantaan, kala tuli kohti ja sai löysää :(

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 17, 2004, 09:21:31 »
Multa meni sellainen arviolta 12-14 kg hauki sen takia että oli haavi mukana. Olin pienellä soutuveneellä heittelemässä noin 1 m aallokossa syksyllä. Sitten se kauan odotettu iski kiinni. Reilu puoli tuntia väsyttelyä ja kala oli jo aivan veneen vieressä. Ei muuta kuin nostokoukku esiin tuosta etupenkin alta. Mutta voi per... eihän se ole siellä. Veljeni oli lainannut venettä edellisellä viikolla ja kiikuttanut kalat kotiin koukussa, kuulin myöhemmin.
Olihan mulla haavi ja sillä yrittämään. Ei vaan kala mahtunut haaviin millään. Olisi voinut ottaa sen myös käsin, mutta ei tässä aallokossa. Sitten keksin että kallistamalla venettä voisin koukata kalan ja samalla pari sataa litraa vettä veneseen. Onnistui, mutta yksi kunnon potku ja kala oli taas vedessä ja vettä veneessä jo liikakin.
Yritin vielä tunkea haavin kalan pään yli, seurauksena että koukku tarttui haaviin ja kala irtosi ja lipui hiljaa ulottamattomiin.
Turha kai kysyä että, arvaa harmittiko.

kaivo

• Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 17, 2004, 13:59:19 »
Päällimmäisenä omista söhellyksistäni tulee mieleen seuraava: toissakesänä Rokualla pyydettiin kirjolohta koko päivä. Aamulla sain tahnaongella yhden 1,7-kiloisen, mutta muuten koko lampi vaikutti kuolleelta; tämä meni varmasti ilman kirkkauden piikkiin.

Illalla noin klo 22 jälkeen kalat aktivoituivat ja alkoivat kierrellä lampea pikku parvissa ihan näköetäisyydellä. Heittämääni pikkuvaappuun tarrasi n. kiloinen kirjo ihan rannan läheltä. Väsyttelin kalan rantaan ja yritin ottaa kalan ylös käsipelïllä, koska haavia ei ollut matkassa. Lopputulos: kirjo tartutti kolme koukunhaaraa pahasti käteeni ja karkasi. Irrottelussa meni ehkä tunti, sivusilmällä seurasin ottihaluisten kalojen uivan nenäni editse. Tuskallisen ähellyksen jälkeen koukut olivat irti ja syönti alkoi olla lopuillaan, enkä saanut enää mitään. Harmitti isosti.

Monni

• Parasta A-luokkaa.
    • MSN Messenger  - juha_moisio7@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Toukokuu 18, 2004, 21:56:55 »
Juu viime keväänä meni ihan elämän isoin taimen sen takia karkuun että kun yritin iskee kynsiäni sen niskään niin se iski mun käteen Team Eskon koukut. Siinä sitten vartin syöksin suurta litaniaa rumia sanoja suustani kun irrottelin team eskoa koukusta. Ja toinen parivuotta sitten vedin rantaan kalan kun ei ollut haavia oli sellanen kirjo. Jätin sen siihen pomppimaan ja lähin samoileen mettästä tappovälinettä. Kun tulin takasin tappo välineen kanssa. Kala oli kylkeä myöten takaisia suvannossa. Tein harkitsettoman hypyn sen perään Poltinkosken suvantoon. Ihme kyllä onnistuin jotenkin vääntämään sen märissä perholiiveissä takaisin rantaan ja istuin sen eteen veteen. Sille kalalle annettiin harvinaisen runsaasti pappia...  :D
Poltinkoski

exalted

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Toukokuu 19, 2004, 09:12:09 »
Olimme vuokranneet mökin viikonlopuksi ja saunan jälkeen ajattelin että meen ihan hetkeksi heittelemään veneen kanssa vieressä olevan karin kupeelle. Eihän siinä sitten jaksanu mukaan ottaa kuin virvelin ja pari jigiä. Niin kuin aina tälläisissa tapauksissa käy komean kokoinen kuha (painoa en osaa arvioida oma ennätyskala olisi kuitenkin ollut) iski kiinni ja kävi  kolmeen otteeseen moikkaamassa mua veneen vierellä. Aina kun yritin laittaa kättä lähemmäksi niin se pelästyi ja ui kauemmaksi. Kolmannella kerralla sitten koukku irtosi. Niin paljon harmitti etten sen jälkeen ole kalastamaan lähtenyt ilman haavia.

koutsi

• Profiili
« Vastaus #13 : Toukokuu 20, 2004, 20:29:56 »
Enpä käytä haavia, mutta on aina nostokoukku mukana, "sitä isoa varten". Joskus kun unohtuu, niin ei haittaa, kunhan ei tule isompia haukia, pienet siis käsin ylös. Oli kaverilla kerran kiinni ainakin 8kg hauki, mutta onneksi siltä meni siima poikki, kun ei ollut nostokoukkua, no ei nyt.. ;)

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2004, 07:27:38 »
N. 1/2 kg Säyne perholla ilman haavia. Sain sen jo kivelle, mutta pääsi sitten karkuun.

Anonymous

• Vieras
Ootteko menettäny kaloja sen takia että haavi jäi kotiin
« Vastaus #15 : Lokakuu 23, 2004, 19:55:38 »
Ei että olenko  :x  Joesta pääsi pohjaonkeen tarttunut  noin 2-2,5 kilonen kuha. Yritin piru vie nostaa, mutta siimanhan se katkaisi.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #16 : Lokakuu 31, 2004, 19:38:23 »
Tässä reilu kuukausi sitten oltiin kaverin kanssa järvellä kalassa ja ehkä viisi minuuttia ehditty vetää uistinta, kun koukkuun kävi kiinni kunnon örmy. Saatiin hauki ihan veneen viereen, ja yritettiin haavittaa, mutta kuinka ollakaan se ei mahtunut normaali haaviin! No siitä sitten hätääntyneenä napattiin perukkeesta tukeva ote, jolloin kala irtosikin koukusta ja jäi ikään kuin pilkallaan vielä hetkeksi siihen veneen viereen makoilemaan, jolloin minä sitten kiireesti siitä tukevaa otetta ottamaan. Arvatahan saattaa, että kun ei kunnolla riitä edes sormet liukkaan kalan ympäri, niin sinnehän se syvyyksiin sukelsi. Kala oli silmämääräisesti arvioituna ehkä 7 kiloinen, ehkä isompikin, kuka tietää.
Homma ei muuten ois harmittanu niin paljoa, mutta kun suurin tänä kesänä saatu hauki ko. järvestä on vain 1,5 kiloinen, niin olisihan tuo kyllä ollut poikaa saada ylös.

Tässä tapauksessa ei siis ollut puute haavista vaan HAAVISTA (tai nostokoukusta) :wink:

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #17 : Marraskuu 03, 2004, 08:35:56 »
tietysti

Tomba

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : Marraskuu 07, 2004, 13:19:18 »
En periaatteessa haavin poissaolon takia,mutta haavin käyttäjän.Itselläni ei ole edes enää haavia,pelkästään nostokoukku mihin olen todella tyytyväinen,tosin sekin vain veneessa oleessa,eli useinmiten ei ole nosto vehkeitä mutta hyvin olen pärjännyt,pari vuotta sitten jopa 8,4kg hauen noukkinut kuulakärkikynällä :roll:

osmo the man?

• Vieras
« Vastaus #19 : Marraskuu 07, 2004, 13:29:49 »
Joo oon menettänyt kerran(ainakin) kun olin vielä aloittelija, niin sain jollain umpikela setillä n.2 kilon hauen. No viisana kalamiehenä nostin sen vavalla ylös (siimaa ulkona noin metri) ja lähdin kuljettamaan sitä kohti rantaa. Sitten se potkaisi kerran ja hups... :oops:  se oli järvessä :cry: Tätä ei olisi tapahtunut jos mulla olisi ollut haavi... :wink: Oma vika se silti oli :(

Salar

• Profiili
« Vastaus #20 : Marraskuu 27, 2004, 14:15:31 »
On tullu menetettyä kaloja sekä haavin puuttumisen ja kömmämisen takia.Ensimmäisen menetetyn taimenen jälkeen on haavi pysynyt mukana.

mikke.l

• Profiili
    • Kalapäiväkirja
« Vastaus #21 : Marraskuu 27, 2004, 16:39:01 »
reippaast yli 20 haukea on päässy karkuu kesän aikana :cry:

Arza

• Profiili
    • perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : Joulukuu 18, 2004, 19:33:34 »
onhan niitä menneenä kesänä päässy jokunen kala mutta kyllä mieleen jäin se kun olin koskella kalassa veljeni ja kaverini kanssa, olin uudella setillä perhostamassa kunnes nappasi yön pimeydessä noin 1,5kg taimen kiinni kiven kolosesta, siinä väsyttelin ja sain sen tulemaan lähemmäs mutta KERPELE! haavi oli jääny kosken toiselle puolelle laavulle, ja siinä samassa kun kirosin niin kala pääsi karkuun,  Arvaa ottiko pattiin!!:)

se olisi ollut ensimmäinen taimen perholla, mutta kun ei niin ei.:=)

Ville12

• Profiili
joo
« Vastaus #23 : Joulukuu 24, 2004, 12:02:53 »
Itellä ei ole yksikään kala ainakaan nyt kun mietin päässyt irti ettei olisi haavia. Mutta on ollut sellainen tilanne että ku oon yrittäny saada kalaa haaviin olen vahingossa koukassu siiman ja hei vaan kala. Nyt olen yrittänyt jos mahdollista repiä kala vaan maihin ja ninja iskulla päälle niin ei varmasti karkaa. On varmaan tullu katottua vähän liikaa noita ultimate fightinkejä...

Monni

• Parasta A-luokkaa.
    • MSN Messenger  - juha_moisio7@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : Tammikuu 15, 2005, 22:36:16 »
Onhan niitä silloin tällöin... Ostin kerran sellasen haavin missä oli se etu reuna sellasta venyvää ainetta. Muka joustoa niin ei pääse kala putoon sitte haavista. Vaikka en kyllä tajua miten joku onneton onnistuisi kalan haavista viellä karkuuttamaan! No kuitenkin idioottina ostin sen. Sitten tuli kirjolohi kiinni haavaisin lähdin käveleen rantaan ja koko haavi lusahti maahan kun se kumi juttu ratkes... Kirjolohi pääsi myös pakoon kun en ehtinyt enään siinä jykässä rannassa sen perää! Kyllä se jo hieman...  :evil:
Poltinkoski

Reaper

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #25 : Tammikuu 16, 2005, 00:50:49 »
Serkun ennätyshauki olisi varmaan saatu ylös, jos olisi ollut haavi mukana, mutta turhapa sitä jossitella. Ja yleensä, kun yksinään on uistelemassa  niin sillo tuppaa pääsemään isommat saaliit karkuun.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

suspi

• Profiili
« Vastaus #26 : Huhtikuu 27, 2005, 22:40:44 »
Viime kesänä olin uljuan alakanavalla kalassa. aloin sitten heittelemään ja isä lähti hakemaan haavia, joka oli unohtunut autoon. Tietenkin sillä välillä tarttui hauki uistimeen. Huusin sitten isälle, että tulisi nopeasti nostaan sen hauen ylös. Juuri kun se tuli takas niin hauki karkas.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #27 : Toukokuu 12, 2005, 12:08:04 »
en ole!!!!!!!!! Olen menettänyt kaloja juuri haavin takia

Wamba

• MSN Messenger  - on
    • Profiili
ja meillä
« Vastaus #28 : Toukokuu 12, 2005, 14:29:30 »
Käy yleensä niin et kun haavi on mukana niin kalaa ei tule ja kun jätetää haavi rannalle nii kalaakin tulee  :P
Se mikä ei tapa nii sattuu aivan s******sti...!!!

Timky

• Profiili
« Vastaus #29 : Toukokuu 12, 2005, 15:20:21 »
En nyt tähän hätään muista yhtäkään tilannetta jolloin olisin menettänyt kalan sen takia, että haavia ei ole.

Jos haavia ei ole niin sitten napataan tukeva niskaote isostakin hauesta. Viime kesänä kaverin mökillä viskottiin laiturilta. Siinä sitten kaverille nappas ja minä katoin, että missäs haavi on, no se oli tietenkin kaverin puolifaijan mukana joka oli juuri veneellä kalastamassa kaverin pikkuveljien kanssa. No sitten kun hauki oli laiturin vieressä, minä menin siihen viereen ja tartuin salaman nopesti haukeen niskaotteella ja vetäisen sen laiturille.

Eli jos unohtuu haavi niin on hyvä osata tuo niskaote. Jos joku ei tiedä miten se otetaan niin, se otetaan sillä tavalla, että laitetaan kämmenpohaja kalan niskaa vasten niin, että sormet ja peukalo puristavat kalan kiduskansia.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>