Chat

Kirjoittaja Aihe: Kuhan jigistely mynälahdella ja taivassalon alueella.  (Luettu 3618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HerraHame

• MSN Messenger  - tami_q@hotmail.com
    • Profiili
    • http://www.ast-perkele.tk
    • Sähköposti
Eli nyt alko sitä kuhaakin tulla, mutta ongelma on tämä.

Aivan liian usein näkee nuorten ja useimpien hiukan vanhempienkin kalamiesten laittavan huoletta tuommoiset 30-35 senttiset kuhantapit sumppuunsa. Mikä ihmisiä nykyään vaivaa? Kyllähän se niin on että vain n. joka viides tai harvempi kuha täyttää tuon (37cm) alamitan. Eikä tämä yleinen alamittakaan ole kovin järkevä sinänsä, sillä kuha on kutukypsä keskimäärin 35-40 sentin mittaisena, oma alamitta on juuri tämän takia 40cm. Ottakaa itseänne niskasta kiinni.

Toinen ongelma: Eräskin erittäin suosittu kuhapaikka mynälahdella: Tuomokari oli isketty täyteen verkkoja!
Voi olla että tää marmatus johtuu mun yleisestä suhtautumisesta pyydykalastukseen, mutta mun mielestä kuhat sais kutea rauhassa ilman verkkoja. Toki vapavälinein kalastavat häiritsevät niitä myös, mut ykshaarasesta ohuesta jigikoukusta on aika lailla helpompi vapauttaa alamittanen kuva vahingoittumattomana kuin verkosta johon piikkinen kuha on ittensä sotkenu. Eikä siinä vielä kaikki, verkkojen merkkeinä ainakin tuomokarilla toimii jokasessa joko mehukattipullo, tai samankokonen styroksipalanen, mitäs lakikirjat siihen sanoo... Jos mä veneelläni sellaseen ajan niin se on näkemiin verkolle, oli sallittua tai ei.

Ja mitä kalastuksen valvojat tekevät? Eipä ole missään näkynyt viimisillä 15 reissulla kolmen vuoden aikana. Sieltä rapsahtaisi vähintäänkin puolelle venekunnista komeat sakot. Puhumattakaan niistä venäläisistä pilkkijöistä jotka eivät alamittoja tunne.
H*lvetti soikoon.
Mo~

MRI

• Profiili
Re:Kuhan jigistely mynälahdella ja taivassalon alueella.
« Vastaus #1 : Kesäkuu 04, 2004, 09:54:45 »
Verkon solmuväliä säätämällä voidaan pyytää erittäin valikoivasti. Jo 45 mm solmuvälisellä verkolla (joka on mökkiläisten verkkojen tavallisin koko) tulee varsin vähän alamittaisia kuhia puhumattakaan 50 millisistä, joihin olen itse siirtynyt. Mieti, olisiko sinun mahdollista säätää myös vieheesi siten, että alamittaisia ei paljon tartu.  Mehukattipullo pohjaverkon merkkinä ei sinänsä ole laiton syvässä vedessä, vaikka huononäköisille uistelijoille onkin harmin aihe. Pintaan ja pinnan läheisyyteen ankkuroidut verkot on joka tapauksessa merkittävä asianmukaisin lippusaloin.

HerraHame

• MSN Messenger  - tami_q@hotmail.com
    • Profiili
    • http://www.ast-perkele.tk
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Kesäkuu 04, 2004, 10:42:16 »
Verkon solmuväliä säätämällä voidaan pyytää erittäin valikoivasti. Jo 45 mm solmuvälisellä verkolla (joka on mökkiläisten verkkojen tavallisin koko) tulee varsin vähän alamittaisia kuhia puhumattakaan 50 millisistä, joihin olen itse siirtynyt. Mieti, olisiko sinun mahdollista säätää myös vieheesi siten, että alamittaisia ei paljon tartu.  Mehukattipullo pohjaverkon merkkinä ei sinänsä ole laiton syvässä vedessä, vaikka huononäköisille uistelijoille onkin harmin aihe. Pintaan ja pinnan läheisyyteen ankkuroidut verkot on joka tapauksessa merkittävä asianmukaisin lippusaloin.

Toivottavasti muutkin olisivat yhtä viisaita kuin sinä tuon solmuvälin kanssa.

Vieheen säätämisestä ei ole paljoa hyötyä, alamittaiset kuhat iskevät vaikkapa 20 senttisiin jättivaappuihinkin, eikä sinänsä ole järkeä vieheitä muuttaa koska kuhat eivät juuri vahingoitu yksihaaraisesta jigikoukusta.

Miten määritellään syvä vesi? Paikoissa jossa nuo verkot istuvat on KORKEINTAAN 3m vettä, onkohan tuo tarpeeksi syvää?
Mo~

MRI

• Profiili
« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2004, 11:58:24 »
Syvää vettä ei ole määritelty. Lainäätäja on lähtenyt vesiliikenteen turvallisuusnäkökohdista eikä luultavasti uistelukalastustarpeet ole olleet edes mielessä. Siis olennainen asia on, että vesiliikenteen turvallisuutta ei saa vaarantaa huonosti merkityllä verkolla. Kolme metriä syvässä vedessä tavallinen 1.5 m pohjaverkko, joka vielä vedessä menee jonkin verran kasaan, jättää kyllä riittävästi  vettä tavallisen perämoottorin alle. Suosittelen silti tietysti käyttämään hyviä merkkejä. Itse käytän n. 1m korkeita lippuja osoittamaan pohjaverkkoja ja pintaverkoille lain säätämät väh. 1.5 m veden yläpuolelle yltävät merkit. Tässä on se ongelma, että jos käytän isoja lippuja myös pohjaverkoille veneilijät luulevat että kyseessä on pintaverkko, vaikka voisivat huoletta ajaa verkon yli. Toivoisin lakiin määriteltäväksi eri väriset liput pinta- ja pohjaverkoille, jolloin epäselvyys poistuisi.

Ballbear

• Vieras
Kuhan jigistely mynälahdella ja Taivassalon alueella
« Vastaus #4 : Heinäkuu 02, 2004, 20:52:04 »
Kysyisin, että mistähän kohtaa sieltä Taivassalon seuduilta kannattaa sitä kuhaa jigistellä? On tarkoitus tulla ens viikolla niihin maisemiin yrittämään pannulle paistettavaa? Kiitän vastauksista

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>