Chat

Kirjoittaja Aihe: Jiggaus  (Luettu 133576 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fishermananiac

• Profiili
Jiggaus
« : Kesäkuu 24, 2004, 10:38:51 »
Jos aihe on jossain auki ni lyökää lukkoo.
Itse en löytäny..

Eli tarvis tietoa jigillä kalastuksesta tavoista ja tyyleistä.
Uittamisesta ja jigeistä+päistä.
Itse olen huomannu jigin uitossa kuhalle todella hidasta ja rauhallista uittoa hauelle nopeempaa..
Mut kaikki mitä mielee sattuu ni textiä tänne..

nenone

• MSN Messenger  - Aleksi_26@hotmail.com
    • Profiili
Re:Jiggaus
« Vastaus #1 : Kesäkuu 24, 2004, 11:02:21 »

toukka2004

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Kesäkuu 24, 2004, 11:55:03 »
ahvenelle ylös alaista liikettä ;)

fishermananiac

• Profiili
« Vastaus #3 : Kesäkuu 24, 2004, 17:02:56 »
Jigil kuhan härnäys on nyt aika selvää ton tekstin jälkee mut yleisest muita kaloi härnätes tekniikoista.
Luin jostain et eroja on paljon muttei kerrottu mitä ja miten.
Kiitokset vastauksista mitä o jo tullu.

Vesku

• Profiili
Jiggaus
« Vastaus #4 : Heinäkuu 14, 2004, 16:21:30 »
Nonni !

Innostuinpas viime kesänä hankkimaan sitten itsellenikin jigauskamppeet ja tein kuten käskettiin. Jigi pohjaan, vavan nosto rauhallisesti n. olkapäiden korkeudelle ja vavan laskuvaiheessa löysät pois. Alku sujuikin hyvin ja sain pari haukea ja ahventa, mutta

SITTEN LOPPUI.

Mikähän se nyt mahtaa olla se paras tyyli, kun tosiaan viime kesänä tein orjallisesti tuota pohjaan, nosto, kelaus, nosto jne.ja ei vaan saalista tullut. Jigipäitäkin on monenkokoisia ja värisiä samoin kuin itse jigejäkin ja kyllä vaihtelinkin niitä ahkerasti.

Nyt olen lueskellut, että toinen(parempi?) strategia aapojen jallitukseen voisikin olla heitto ja pohjaan, kelaus, pysäytys, kelaus, pysäytys jne.

Mitenkäs se on muilla jigaajilla homma toiminut parhaiten ? Teoriassa kun näillä madoilla ym toukilla pitäisi loogisesti ajatellen tulla isoa aapoa sen kun pois nostelee vaan(kun kerran madoista pitävät ja tällä pääsee syvemmällekin), vaan kun ei tule ja alkaa jo hatuttamaan itsetunnosta nyt puhumattakaan.

Tahtoo ahvenia.. :(
(nimenomaan jigaamalla siis)
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Salmo

• Vieras
Jiggaus
« Vastaus #5 : Heinäkuu 14, 2004, 17:17:12 »
Kannattanee Vesku kokeilla erilaisia tyylejä ja sisävesillä pienentää jigiä 4 tuumasta 3:een tai tarvittaessa vieläkin pienempään. Kesäahvenet liikkuvat pienemmissä parvissa kuin esim. syksyllä, joten parhaat saaliit taitanee saada kiertelemällä useita eri paikkoja ja koittamalla kiskoa niiltä irtoahvenia. Ainakin itse olen huomannut tämän.

Omalla kohdallani tämä kesä on ollut jiggaamisen suhteen tuhottoman huono. Kalastelin pari viime viikkoa Nässyn vesistöä keskittyen erityisesti Ruoveden alueelle, mutta ahventa ei tahtonut löytyä oikein mistään. Ei peruskarikoilta, eikä virtaavasta vedestäkään. Joitain irtoahvenia kuitenkin sain ylös, nekin hyvin pieniä. Mahtaakohan jatkuvalla matalapaineella olla merkitystä?

Salmo

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 14, 2004, 20:50:22 »
Lainaus käyttäjältä: fishermananiac
Jigil kuhan härnäys on nyt aika selvää ton tekstin jälkee mut yleisest muita kaloi härnätes tekniikoista.
Luin jostain et eroja on paljon muttei kerrottu mitä ja miten.
Kiitokset vastauksista mitä o jo tullu.

Perusvarma uittotekniikka jigeille menee näin: Heiton jälkeen jigin annetaan vajota pohjaan (itse seuraan jigin vajoamista siimasta). Tämän jälkeen kelataan siimat sisään ja aletaan nostaa vapaa hiljalleen kohti pystyasentoa. Jigi leijaa tällöin pohjan tuntumassa, hieman sen yläpuolella, mikä on erityisen tärkeää. Jigin annetaan leijata niin kauan kunnes käteen välittyy pieni kopaus (pehmeällä mutapohjalla tuntuma on luonnollisesti huonompi, ja aina sitä ei edes tahdo tuntea). Jigi on nyt siis pohjassa. Tämän jälkeen lasketaan vapa vaaka-asentoon ja kelataan tyhjät siima sisään. Sama rumba aloitetaan uudestaan ja jatketaan siihen asti kunnes jigi on veneen tai rannan vieressä.

Muita tekniikoita: Vavalla noston sijasta voidaan vavalla antaa muutaman sekunnin välein kevyitä nypäytyksiä ja samalla kelataan jigiä hiljakseltaan vaihtelevalla nopeudella, pohjan tuntumassa nytkin. Vapaakaan ei ole uittamisessa pakko käyttää, jotkut nimittäin uittavat jigejä pelkällä kelalla.

Tärkeintä jigikalastuksessa on saada jigi sinne, missä kalat ovat. Ja esimerkiksi yleisin jigikohdekala ahven viihtyy pohjan tuntumassa. Väitän, ettei ole olemassa yhtä oikeaa uittotyyliä. Pääasia on, että jigi kulkee pohjan läheisyydessä. Toki on tilanteita, jolloin kalat ovat välivedessä. Tällöin pohjalla kulkeva jigi ei pyydä. Jotkut saattavat saada kalaa uittamalla jigejä välivedessä ja pinna tuntumassa, minä en. Tällaisissa tilanteissa käytän jotain muuta viehettä, esim. lippaa tai vaappua.

Yllä oleva koskee perinteisiä itsekoukutettavia jigejä (toukka-, mato- sekä kalajigejä), ei Stormin Suspending yms. uivia jigejä, joita voisi luonnehtia ehkä mielummin kumivaapuiksi kuin jigeiksi.

Vesku

• Profiili
Jiggaus
« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2004, 07:52:09 »
Niin ei kai sinä muu auta kuin etsiä vaan niitä parempia apajia ja vaihtaa vähän pienempiin toukkiin, josko vaikka ensin pienet ja sitten isommatkin affenat kiinnostuisivat. Vieheen pienentäminenhän se on se wanha ja hywä konsti jos ei homma toimi. Toisaalta välillä tuntuu ettei auttaisi kuin kasapanos, hehe ! Saattaa muuten olla Salmo, että matalapaine vaikuttaa hommeliin. Olen kuullut muiltakin että kalojen saanti on viime aikoina ollut melkoista tuskaa.

Toisaalta nyt ainakin lupailtiin Heinolan suuntaan aurinkoista viikonloppua, joten  8)
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Joona90

• MSN Messenger  - jooqa@hotmail.com
    • Profiili
Jiggaus
« Vastaus #8 : Heinäkuu 20, 2004, 11:02:49 »
Mulle kävi sillei et ku tein sitä pohjaan nosto kelaus ja jne... nii ei mitää. mut sitte ku kelasin vaa sisää  nii kalaa tuli...
Tässä olen kun en muuta voi...

Anonymous

• Vieras
Jiggaus
« Vastaus #9 : Heinäkuu 24, 2004, 19:47:50 »
Mitäs mieltä näistä uusista stormin Naturistic WildEye jigeistä? Tänään aattelin tollasta ahventa käydä kokeilemassa. Päteekö niihinkin perus jiggaus tekniikka?

Mie1

• Vieras
Jiggaus
« Vastaus #10 : Heinäkuu 24, 2004, 21:14:40 »
mä yleensä jigailen tollasilla ihan pienillä jigeillä(en tiedä tuumakokoa).
Värinä on toiminut hyvin vaaleanpunainen mato(siis sellanen norm.), jossa on keltainen,punainen tai musta pää.
Ja taktiikka on millon mikäkin.Heiton jälkeen annan jigin upota jonkin verran(en aina pohjaan asti),sitten kelaan,pysäytän ja nykäisen ja sama rumba jatkuu.En siis yleensäkään nosta vapaa vaan vedän sivulle.
Kohtalaisen hyvin ahventa on tullut tänä kesänä,mutta esim viime kesänä tuli paremmin.Tuo matalapaine on varmaankin ollut osasyynä ahventen heikohkoon syöntiin.

Falco

• MSN Messenger  - stalfer@hotmail.com
    • Profiili
Jiggaus
« Vastaus #11 : Elokuu 05, 2004, 22:20:27 »
Itse olen kyllä tykästynyt nyt ihan parina päivänä jigaukseen ja olen saannut pari raitapaitaa pohjaan, nosto, pohjaan - tyylillä, mutta muita uittotyylejä en ole edes kokeillut vielä. Muutama kysymys väreistä:

Oisko jollain vinkkejä mitä värejä kannattaisi käyttää kun ahventa haukea ja kuhaa kalastetaan, eli värit ko. kalalajille. Ja tietysti eri keleille ja veden kirkkaudelle... Jos vaan joku viitsii kirjoittaa niin olisin todella kiitollinen. Kiitos jo etukäteen!

Kireitä...
-Heti aamulla kalaan-

Mah

• Vieras
Jiggaus
« Vastaus #13 : Elokuu 05, 2004, 23:22:46 »
Falco kyseli noista väreistä...

Pääasiassa oon jigannu merellä.

AHVENELLE on toiminut hyvin punaisen ja vihreän eri sävyt, erityisesti hileillä varustetut. Itse en ole sillä paljon kehutulla moottoriöljy-värillä saanut koskaan juuri mitään.

KUHALLE taas ilman hileitä olevat valkoiset, keltaiset ja neonvihreät. Myös sinivartaloinen toukkajigi, jossa on läpinäkyvä pyrstö hileillä on tuottanut tulosta.

HAUKEA olen jigannut ylivoimaisesti eniten. Suurin osa hauki-jigauksestani on tapahtunut 10-15cm kalajgeillä. Parhaat värit ovat ehdottomasti olleet sinivalkoinen, vihervalkoinen, musta-viherhile ja ahvenkuvioitu. Vaikka hauki syö tunnetusti kaikkea mikä liikkuu ( ja mikä ei liiku :wink: ) niin huonolla syönnillä ihan pienetkin muutokset väreissä voivat pelastaa kalareissun. Hyvänä esimerkkinä muistuu mieleen eräs tapaus kun viskoin sinivalkoista kalajigiä. Hiljaista oli pitemmän aikaa, mutta kun vaihdoin siiman päähän sinivalkoisen kalajigin, jolla oli oranssi kurkku, niin johan alkoi kalaa nousemaan.

Sitten on vielä pakko kehaista sitä omaa luottopeliä. Tämä minun luottopelini on jo jonkin aikaa ollut keltainen (tollanen hymiöitten keltanen, ei neon, ei hile) 3 ja 4 tuuman toukkajigi. Sillä on tullut ihan mitä vaan ihan mistä vaan ja ihan milloin vaan. Viime keväänä olimme muutaman tuttavani kanssa viikon Turun saaristossa kalastelemassa. Paikallisesta kalakaupasta sitten kyseltiin erityisiä ottivärejä, ja kun myyjä ei maininnut niiden joukkoon tätä keltaista toukkaa, niin kysyimme sen toimivuutta vielä erikseen. Myyjä käski jättämään keltaisen jigin pakkiin. Muutama päivä siinä sitten heiteltiin ja kun eräänä iltana kalantulo oli heikonlaista päätti yksi veneessämme kokeilla, että josko se keltainen toimisi taas. Ja toimihan se. Loppuilta ja vielä seuraavakin viskottiin pelkkää keltaista.

Tässä ne avut jotka minulta löytyy varastosta...toivottavasti oli jotain apua.

Dogi89

• MSN Messenger  - dogi_891@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Jiggaus
« Vastaus #14 : Elokuu 12, 2004, 14:42:01 »
Tänä kesänä on tullut todella hyvin pieniä ja isompiakin ahvenia (isoin n.300g) jigaamalla. Sain juuri vähän aikaa sitten n.20cm kuhan jigillä  8). Mitäs te oikeen puhutte täällä matalapaineen vaikutuksesta eihän se voi vaikuttaa  :?
UL-kalastus on maailman toiseksi paras kalastuslaji perhokalastuksen jälkeen!!!

Ka-KaLA

• Profiili
Jiggaus
« Vastaus #15 : Lokakuu 01, 2005, 19:41:44 »
Minkälaisista paikoista ahventa kannattais järveltä etsiä jonka keskisyvyys on noin 4-5 metriä. Ja syvinpaikka 44 metriä myös monia 10-20 metrin paikkoja?  miten paikantaa järvestä esim virtaavan salmen?

ps. En omista kaikuluotainta.Ja vieläkin tuli mieleen yks asia :D minkälaisia paikkoja merikartasta kannattaa katsoa mihin jigaan menis?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
Jiggaus
« Vastaus #16 : Lokakuu 01, 2005, 19:57:40 »
ite katon kaiku luotaimesta kalaparven jota sitten jään heittelemään/pilkkimään jigillä...yleensä joitakin ahvenia tulee. jos ei olmsta kaiku luotainta ni kannattaa mennä reimarin kupeelle yleensä reimarin toisella puolen on jokin kivikko tai karikko tms...ni siellä on usein myös paljon salakkaa ja pikku kalaa joita ahvenet sitten syö...
oon käyttäny 4-7cm jigejä. Patas jigi on ollut ehdottomasti tuo stormin 7cm wild eye salakka värissä (vai mikä se nyt onkaan, sellanen iso leukanen josta olen sen lauka osan pihdeillä katkakssut!)
toinen hyvä jigi on ollut ruskea 4cm tuplapyrstö jigi.
yleensä kun olen ahvennet löytänyt ni ei ole tarvinnut kuin vipata jigi parin metrin päähän ja antaa vajota pohjaan ja tässä vaiheessa on jo yleensä ahven kiinni tai ainakin käynyt maistamassa jigiä...
Kaloja tulee se 2-5kg ihan perä jälkeen melkein joka heitolla ja sitten kun syönti loppuu ni ei saa enää yhtään ainutta ahventa...
 8)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Bommari

• Profiili
Jiggaus
« Vastaus #17 : Lokakuu 01, 2005, 22:31:41 »
Itse suosittelen laittamaan jikin koukkuun KASTEMADON.

Kerran tein näin, metrin päässä rannasta punahile jigiä heiluttelin ihan pinnassa, ja kohta tärppäsi 400g ahven. Sitten kerrn nakkasin kahden metrin päähän rannasta, 1.6kg hauki tärppäsi. Väri oli neonvihreä punaisilla hileillä varustettuna.

Jani1982

• Profiili
    • Sähköposti
Jiggaus
« Vastaus #18 : Lokakuu 03, 2005, 11:58:14 »
Drop shottaus

Kehitetty bassin kalastukseen. Toimii kuhalle ja ahvenelle todella hyvin.
Haukia tulee sivutuotteena.

Jos jostain löydätte droppari painoja (tai osaatte tehdä), kannattaa kokeilla.

http://www.bassresource.com/fishing/drop-shot.html

zima

• Profiili
Vs: Jiggaus
« Vastaus #19 : Marraskuu 21, 2009, 14:01:42 »
helvetin vanha aihehan tämä on mutta. katsoin tuota erätulilla ohjelmaa eileen jossa he jiggasivat raippaluodon sillan kupeessa ja kiinnostus jiggausta kohtaan kasvoi. pitääkö tässä kalastus muodossa olla jotkun vähä hennommat välinnet? ettei millään avokellalla millä oon jakit ja nilsmasterit nakellu...

pjk

• Vieras
« Vastaus #20 : Marraskuu 21, 2009, 15:59:11 »
helvetin vanha aihehan tämä on mutta. katsoin tuota erätulilla ohjelmaa eileen jossa he jiggasivat raippaluodon sillan kupeessa ja kiinnostus jiggausta kohtaan kasvoi. pitääkö tässä kalastus muodossa olla jotkun vähä hennommat välinnet? ettei millään avokellalla millä oon jakit ja nilsmasterit nakellu...

Haukivehkeet sopivat toki raskaampien haukijigien heittämiseen. Kevyempään yleisjiggaukseen ahvenelle, kuhalle tms. kalustoa kannattaa keventää. Sopivat välineet löytyvät 1 – 2 -luokan vavoista (esim. 180 – 210 cm, viehesuositus alle 30 g) ja avokeloista (esim. kokoa 1000 – 2000).

Aivan keveimmät UL-vavat tuppaavat olemaan puhtaaseen jigihommaan jo turhan letkeitä. Niillä heittää ja uittaa lähinnä muutaman gramman pikkujigejä melko tuulettomissa oloissa.

--pikeye
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2010, 13:52:43 kirjoittanut pikeye »

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • Profiili
« Vastaus #21 : Marraskuu 21, 2009, 16:01:14 »
Sellanen 180-210 vapa ja kela 1500(siis ahvenelle).
Itsekkin katsoin eilen erätulilla ja innostus jigailua kohtaan taas nousi vaikka on sitä jigiä tullut jo ennen heiteltyä :wink:.

Omia otti värejäni olivat ennen sellainen keltainen hileillä ja neon vihreä ,kun taas nykyään ylivoimainen on valkoinen.

Perjantaina olin kaupassa ostamassa lisää jigejä.Muutamia herkullisen näköisiä jigejä mukaan tarttuikin.
-------------O N K I--------------

zima

• Profiili
« Vastaus #22 : Marraskuu 21, 2009, 19:09:48 »
joo itse en tajunnut miksi he tussilla värittivät jigejä? vaikka pakissa näytti olevan niin monen väristä että. kertokaa jos tiedätte

pjk

• Vieras
« Vastaus #23 : Marraskuu 21, 2009, 19:36:04 »
joo itse en tajunnut miksi he tussilla värittivät jigejä? vaikka pakissa näytti olevan niin monen väristä että. kertokaa jos tiedätte

En nähnyt kyseistä ohjelmaa, mutta kyse on varmasti ollut siitä mistä vieheiden tussauksessa yleensäkin: ottivärin trimmaamisesta paremmin pyytäväksi. Jos esim. jossain tilanteessa kalat tuntuvat vaativan vieheeltä vähäisempää erottuvuutta ottaakseen kunnolla, turhan vaaleaa jigiä voi tussata tummemmaksi joko osittain tai vaikka kokonaan. Samaan lopputulokseen pääsee toki ilman tussejakin, jos omistaa tarpeeksi laajan valikoiman erilaisia jigejä.

--pikeye
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2010, 13:51:54 kirjoittanut pikeye »

ahti kiiski

• Profiili
« Vastaus #24 : Marraskuu 21, 2009, 20:17:21 »

En nähnyt kyseistä ohjelmaa, mutta kyse on varmasti ollut siitä mistä vieheiden tussauksessa yleensäkin: ottivärin trimmaamisesta paremmin pyytäväksi. Jos esim. jossain tilanteessa kalat tuntuvat vaativan vieheeltä vähäisempää erottuvuutta ottaakseen kunnolla, turhan vaaleaa jigiä voi tussata tummemmaksi joko osittain tai vaikka kokonaan. Samaan lopputulokseen pääsee toki ilman tussejakin, jos omistaa tarpeeksi laajan valikoiman erilaisia jigejä.

--pjk

On vissiin myös sellaisia tusseja jotka tuovat lisää eri hajuja mm.mansikkaa :-D.

zima

• Profiili
« Vastaus #25 : Marraskuu 21, 2009, 23:28:35 »
okei ! onko sulla tietoa mistä sellasia saa?

ahti kiiski

• Profiili
« Vastaus #26 : Marraskuu 22, 2009, 00:58:58 »
okei ! onko sulla tietoa mistä sellasia saa?

Hyvin varustetuista kalastuskaupoista ja kyllä niitä joskus saattaa olla myös halppiskaupoissa.Jos ei niistä löydy niin netistä.

Tuossa yksi linkki:
http://www.prokalastus.fi/tukku/tarvikkeet.html

pjk

• Vieras
« Vastaus #27 : Marraskuu 22, 2009, 10:47:38 »
Tyylinsä kullakin... Mutta sanoisin sen verran, että aloittelevan jigikalastajan ei tarvitse olla heti hankkimassa hajustetusseja.

Ensiksi pitäisi saada perusasiat kuntoon. Välinevalinta ja itse kalastustekniikan oppiminen on se kaikkein tärkein, sitten sopivan jigipään valinta, jigimallit ja -värit jne. Jigin hajustaminen on jo ekstraa, jonka aika tulee "sitten joskus" jos silloinkaan. Kalantulon kannalta esim. sopivan painoinen jigipää ja uittotapa ovat aivan varmasti tärkeämpiä juttuja kuin vieheen haju.

--pikeye
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2010, 13:51:28 kirjoittanut pikeye »

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger  - jami_terasahde@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #28 : Marraskuu 22, 2009, 11:19:11 »
Samaa mieltä Pjk:n kanssa. Itse en edes usko hajusteiden voimaan. Tinneritussi ei voi haista hyvälle, mutta silti sekin on kelvannut väritykseen. Kalaa on siis tullut.  Pään paino ja jigipyrstön koko ratkaisee aika paljon. Myös uittotapa ja väri. Kokeileminen antaa kalaa. Mitään sääntöä ei ole, että jokin pään koko toimii paremmin tai joku väri jossain tietyssä kelissä.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

kolkyt

• Profiili
« Vastaus #29 : Tammikuu 20, 2010, 08:46:55 »
yhessä vanhassa erä-lehdessä oli jigin kierrätyksestä juttu..kun pyrstöt menee poikki..niin..mitä tehdä .kiinnostaako.??
itse harrastan melkein ja ainoastaan jiggausta .mitä pidemmälle se menee sitä enemmän haluu opii tekniikoita ja lukea lisää..

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>