Chat

Kirjoittaja Aihe: Iskukoukkukalastus  (Luettu 212889 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kona19

• Mulla on aivan omanlainen jännitysnäytelmä tässä käynnissä !
  • Toimittaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Iskukoukkukalastus
« Vastaus #330 : Helmikuu 21, 2012, 20:37:53 »
Mitä voisi käyttää syötin "korvikkeena"Kun syöttikaloja ei avannosta tule  ?
Kelpaako hauelle joku kalajigi,liha tms ?

Itse olen pahimmassa tapauksessa ostanut silakoita K-marketin kalatiskiltä ja käyttäny niitä.
Miten sen nyt ottaa...

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • MSN Messenger  - joonasmantere988@hotmail.com
    • Profiili
    • Ammattikalastajan Arkea
    • Sähköposti
« Vastaus #331 : Helmikuu 21, 2012, 22:30:34 »

Itse olen pahimmassa tapauksessa ostanut silakoita K-marketin kalatiskiltä ja käyttäny niitä.

Oletko sisävesillä käyttänyt silakkaa? Se nimittäin ei ole laillista ollut enää hetkeen...

Lakia asiasta, kohta 470/2008 24§

Lainaus
Meri- tai rannikkoalueen luonnonvaraisten kalojen käyttö syötteinä sisävesialueella
Meri- tai rannikkoalueelta pyydystettyjen tuoreiden tai pakastettujen luonnonvaraisten kalojen tai niiden osien käyttäminen syötteinä kalastuksessa sisävesialueella on kielletty. Elävien luonnonvaraisten kalojen siirtokiellosta säädetään 19 §:ssä.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Kona19

• Mulla on aivan omanlainen jännitysnäytelmä tässä käynnissä !
  • Toimittaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #332 : Helmikuu 22, 2012, 11:54:50 »

Oletko sisävesillä käyttänyt silakkaa? Se nimittäin ei ole laillista ollut enää hetkeen...

Lakia asiasta, kohta 470/2008 24§

Lainaus
Meri- tai rannikkoalueen luonnonvaraisten kalojen käyttö syötteinä sisävesialueella
Meri- tai rannikkoalueelta pyydystettyjen tuoreiden tai pakastettujen luonnonvaraisten kalojen tai niiden osien käyttäminen syötteinä kalastuksessa sisävesialueella on kielletty. Elävien luonnonvaraisten kalojen siirtokiellosta säädetään 19 §:ssä.

Merikarvialla olen käyttänyt. Siis merialueella. Hyvä tietää, koska olin aikeissa laittaa iskarit Kyrösjärvelle käyttäen silakoita, jollei avannosta olisi syöttikaloja tullut. Onkos muikkujen käyttö sitten laillista?
Miten sen nyt ottaa...

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #333 : Helmikuu 22, 2012, 12:50:34 »

Merikarvialla olen käyttänyt. Siis merialueella. Hyvä tietää, koska olin aikeissa laittaa iskarit Kyrösjärvelle käyttäen silakoita, jollei avannosta olisi syöttikaloja tullut. Onkos muikkujen käyttö sitten laillista?

Muikun käyttö sisävesillä pitäisi olla aivan täysin sallittua, vaikka se olisikin kaupasta ostettu.

www.kalassa.net/daiwa2

Termis

• Rehumakkaran muiluttaja
    • MSN Messenger  - joonas.pysays@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #334 : Helmikuu 22, 2012, 22:16:03 »
Nyt pitää ihan noviisina kysyä, että miksei saisi käyttää muikkua sisävesillä?
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä."

Termis

• Rehumakkaran muiluttaja
    • MSN Messenger  - joonas.pysays@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #335 : Helmikuu 22, 2012, 22:57:02 »

Kyseinen asetus tuli minullekkin hieman puskista aikoinaan, koska joskus tuli silakkaa käytettyä iskukoukuissa. Mutta asetus on  säädetty sen takia että se pyrkisi estämään kalatautien leviämisen ja aivan täysin ymmärrettävä ja hyvä asetus. Muikkua kyllä saa jokaisesta kaupasta missä on silakkaakin, että eiköhän myös noudateta tätä pykälää.
Jotain tämänkaltaista ajattelinkin, kiitos selvityksestä! :-)
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä."

perho-poika

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #336 : Helmikuu 29, 2012, 20:55:55 »
Oletteko pitäneet iskukoukkuja pienissä metsälammissa? Vein viimekeväänä yhen koukun lampeen ja jo seuraavana päivänä oli narun päässä 3kg hauki. Tuntu pyynti helpolta, mutta sen jälkeen en ole pitänyt koukkuja lammissa.

JR#15

• Profiili
« Vastaus #337 : Maaliskuu 01, 2012, 11:05:09 »
Oletteko pitäneet iskukoukkuja pienissä metsälammissa? Vein viimekeväänä yhen koukun lampeen ja jo seuraavana päivänä oli narun päässä 3kg hauki. Tuntu pyynti helpolta, mutta sen jälkeen en ole pitänyt koukkuja lammissa.

Ehdottomasti kokeilemisen arvoisia paikkoja varsinkin jos yhteyksiä isompiin vesistöihin. Aikaanaan tuli paljonkin juuri metsälammilta pyydettyä haukea, Koko monasti hyvä kun kalastajia mitkä noita jaksaa kiertää on vähän.

huuhaaimmonen

• Profiili
« Vastaus #338 : Maaliskuu 03, 2012, 02:44:09 »
eilen tuli laitettua 14 koukkua pyytämään  :-) 2-8m veteen niin saas nähä mistä nappaa. ja tuohon muikkua syötiks juttuun sen verran että itellä toissa talvena ei ollu muuta syöttiä kuin kaupan elmukelmuun pakatut päättömät/peratut muikut ja hyvin hauelle/matikoille kelpas  :-D

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #339 : Maaliskuu 08, 2012, 13:28:21 »
Miten iskukoukut saisi viritettyä herkemmiksi?
Ostamani ahti-iskukoukut kun on turhan jäykät.

Heitä niillä alumiineilla vesilintua ja osta tukevat kolmihaarat!

Sen jälkeen ainoa ongelma onkin että miten saada saaliskalat mahtuvaan avannosta, kun kairasta loppuu mitta.

Vegetarian is an old indian word for bad hunter

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #340 : Maaliskuu 08, 2012, 19:00:39 »
Lainaus

Heitä niillä alumiineilla vesilintua ja osta tukevat kolmihaarat!

Sen jälkeen ainoa ongelma onkin että miten saada saaliskalat mahtuvaan avannosta, kun kairasta loppuu mitta.

Mistähän Perca on alumiinisia iskukoukkuja löytänyt? Eiköhän ne oo terästä tai messinkiä tähän asti ollut. Mutta tokikin, jos olet alumiinisia iskukoukkuja käyttänyt, niin ei
ihmekkään että haukut iskukoukut alimpaan maan rakoon ;)

www.kalassa.net/daiwa2

ratu

• kalassa kelillä kuin kelillä.
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #341 : Maaliskuu 24, 2012, 20:03:00 »
Tänään kun oli pikkimässä niin sain vain 20 cm ahvenia eli aika isoja. Mites hauet sitten käyvät näihin kiinni, onko liian isoja  :?
Elämää ilman kalastusta??

KÖSTER

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #342 : Maaliskuu 26, 2012, 13:43:03 »
Se metrinen hauki pistää poskeen keposesti sen 40cm särjen tai ahvenenkin :wink:!
Esim. noin 5kg 90cm jokihauki oli popsassu onkikokoisen kirjolohen muuan koskella noin 900gr kirre, joten eiköhän tuo isompikin ahven mene jos raskii syötiksi?>minä pistäsin fileet pannulle ja pään perkeineen koukkuun, kolmihaaramalliseen sellaiseen :-P.

JR#15

• Profiili
« Vastaus #343 : Huhtikuu 05, 2012, 13:28:57 »
Tulipas eilen tehtyä pitkästä aikaa sellanen liike, jotta heitin iskukoukut pyytämään. Yhdestä avannosta tuli jo syvyyden luotausvaiheessa pilkillä pieni hauen luikki. Saas nähdä onko isompaa tarjolla tänään...

JR#15

• Profiili
« Vastaus #344 : Huhtikuu 05, 2012, 19:36:05 »
Eipä ollu hukka reissu, jopa yks valtava haaki ainaki vajaa kilo painoa  8-) ja yks koukkukin hävinny. Siitä se taas lähtee.

JR#15

• Profiili
« Vastaus #345 : Huhtikuu 08, 2012, 09:57:53 »
Nyt taas pari kertaa koukut käyty läpi molemmilla kerroilla yksi hauki. Tänään pitää paria kuokkua siirtää parempaan paikkaa ja kattoo tapahtusko mitään.

JR#15

• Profiili
« Vastaus #346 : Huhtikuu 10, 2012, 08:44:31 »
Eilen tuli nostettua sitten koukut ylös. Taasen yksi hauki ja yhdessä oli hiukan isompi mölli käyny kiskomassa langat suoriksi ja sen jälkeen koukun auki...

perho-poika

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #347 : Toukokuu 02, 2012, 08:56:54 »
Tänä keväänä tuli sitten perehdyttyä tuohon metsälampi-iskukoukkukalastuksen taikoihin ja voi h*levetti miten sieltä saa paremmin haukea kuin isoilta järviltä, vaikka keskikoko olikin ajoittain vähän turhan pientä. Pienin lampi josta pyysin oli noin 150x100m kokoinen kirkasvetinen lampi. Tältä lammelta tulikin hyvin haukea, mutta pääasiassa alle 2kg pötköjä. Yksi poikkeus oli, kun katsoin, että yhessä koukussa oli kala ja rupesin sitä hiilaamaan lähemmäs avantoa niin tuntui aika kova paino ja samassa mentiin. Noin 5min taistelun jälkeen kala menikin avannon ali ja tässä vaiheessa arvion kalan 5-7kilon haueksi. Loppujen lopuksi kun sain kalan pään avannon alareunaan niin alko hirveä hakkuuttaminen ja potkiminen ja iskukoukku irtosi  :x
 Jospa tuo kala kesällä saataisiin ylös  :evil:

Mutta tosiaan- suosittelen viemään koukkuja nuihin lampiin. Itellä oli aina pilkkireissulla 2-6 iskukoukkua mukana ja päivässä niillä sai parhaillaan kymmenkunta haukea+pilkillä saadut hauet niin olihan niitä iso säkki kotiinviemisiksi.
 Loppukevät eli kilpailukauden jälkeinen aika käytiin lammilla jolloin syönti tuolla korvessa onkin parasta antoi välillä uskomattomia ahven/haukisaaliita. Yhdeltäkin reissulta saatiin varmasti 25kg noin 200-300gr ahventa joista noin puolimuovikassillista vietiin kotia ja loput päästettiin takaisin uimaan+muutama 1-2.5kg hauki vielä höysteenä kalapulliksi 8-)

Eräurpo95

• Profiili
« Vastaus #348 : Marraskuu 13, 2012, 23:46:40 »
Jospa tänne taas eloa saatais? Eli raportteja vaan kunhan jäille ootte hirvenny mennä ja ensimmäiset hauenjötköt pannulla!
Isoo kalaa kannattee pyytää vaikkei saiskaan

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #349 : Marraskuu 14, 2012, 14:39:40 »
Tässä hieman videomateriaalia, miten niitä haukia pyydetään. Niinkuin perca jo mainitsikin, niin iskukoukut on suolesta. Iso kolmihaarakoukku on poikkeuksetta ollut tukevasti kalassa, yleensä nielussa.

Yhden kiloisen olen saanut iskukoukulla ja kaikki muut on tulleet joko yksi-tai kolmihaaraisella koukulla. Suurimmat 6,3 ja 7,6 kg hauet oli kiinni yksihaaraisessa koukussa. Ei tarvi pelätä, että vehkeet pettää, kun käyttää pelkkää koukkua. Ne iskukoukut tapaa muutenkin laueta miten sattuu, eli niillä saa heittää vesilintua (kunhan ei ole lyijyä mukana).

http://www.kalasaalis.com/video/1050/Hauen+talvinen+koukkukalastus/
http://www.youtube.com/watch?v=0qHgTsWMA7w

edit. kuka menee laittamaan koukut neljän tuuman avantoon?  :?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2012, 14:41:14 kirjoittanut Murmeli »

Hyp0x

• Profiili
« Vastaus #350 : Marraskuu 14, 2012, 17:55:39 »
Ei tarvi pelätä, että vehkeet pettää, kun käyttää pelkkää koukkua.

Itekkin sain viime keväänä pelkällä koukulla vajaa 7 kilosen, mutta tuli mieleen tuossa, että onko kellekkään käynyt siten, että hauki olisi hampaillaan narskutellut tuon kalastajanlangan poikki yön aikana? Tuokin kala oli vetänyt koukun särkineen tuo melkein mahaan asti ja eikö lie ollut perukekin jo koko matkaltaan hauen suun sisäpuolella.

Se on kyllä varma, että ei se koukku enää kalan sisuksista irtoa, mutta jos naru olisi katkennut, niin karannuthan se hauki olisi. Eikä se hauki kyllä tuon jäljiltä mitään pysty kyllä enää syömäänkään, vaikka se saisikin tuon narun poikki.

Eräurpo95

• Profiili
« Vastaus #351 : Marraskuu 16, 2012, 18:39:09 »
Koukut käyty laittamassa pikkuselle järvelle, huomenna kattoo mitä sieltä löytyis  :roll:

liveshere

• Profiili
« Vastaus #352 : Marraskuu 29, 2012, 18:02:13 »
Onkos porukalla koskaan pettänyt noi perus muoviset luokit,kestääkö ne oikeesti sitten kun se iso osuu kohdalle? Mikä on mielestänne paras koukkulanka,itse rupee toi perus halvan kalastajanlangan käyttö kyrsimään niin monet kerran on koukut lähteny...

Miksu the kalamies

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #353 : Marraskuu 29, 2012, 20:57:06 »
Onkos porukalla koskaan pettänyt noi perus muoviset luokit,kestääkö ne oikeesti sitten kun se iso osuu kohdalle? Mikä on mielestänne paras koukkulanka,itse rupee toi perus halvan kalastajanlangan käyttö kyrsimään niin monet kerran on koukut lähteny...

Laita toki peruke :D
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

liveshere

• Profiili
« Vastaus #354 : Marraskuu 29, 2012, 23:56:53 »
Eipä tuota peruketta oikeen iskukoukkujen kans tartte.. mut toki tänä talvena kun kokeilen ekan kerran tota percan systeemiä niin perukkeen laitan.

Särki pelle

• Pyykkinaru-hauki
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #355 : Joulukuu 03, 2012, 16:28:20 »
Ite oon käyttäny tällästa systeemiä
Ensi pistetää n. 2mm narua kiinni lautaan ;D
Sitte siihe naruun pistetään n. 0,5 m päähän pieni puunpala, johon kiedotaan sitä narua.
Sitte siinä puunpalassa pitää olla lovi johon se naru pistetään.
Sitte vaan jätetään sitä narua sen verra jäljelle kun haluaa.

JA SE LAUTA SIIS PISTETÄÄN SIIHEN REIÄN PÄÄLLE

Ja jos toi reikä jäätyy niin kannattaa tehä viereen toine reikä ja ottaa se naru siihen nostokoukulla tai jollain muulla vastaavalla.
Itellä isoin kala iskukoukulla on 7,9 kg hauki  :o
Ja 8 on katkassu ton narun...

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2012, 16:41:54 kirjoittanut Särki pelle »

kalatyyppi

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #356 : Joulukuu 09, 2012, 19:25:30 »
Mikä on paras kala iskukoukuille?
Käykö silakka vai muikku?
Tarviiko sitä olla isokin pala?
Mä koitin taimenella joka oli ollu pakkases kesästä asti mutta ei toiminut.
Pitäskö ne iskukoukut pistää rantaan vai keskelle järveä?
Liikkuuko hauki ruohikon reunassa ja kuinka syvällä?

Mulla on semmosia iskukoukkuja että vahvasta rautalankaan on tehty lenkki josta mahtuu sormenvahvunen keppi läpi ja sitte noin 70 cm päässä on toinen lenkki johon on sidottu siima ja luokki on 30 cm päässä siitä rautalanka koukusta luokista lähtee siima sille iskukoukulle.

Eräurpo95

• Profiili
« Vastaus #357 : Joulukuu 09, 2012, 23:31:11 »
Särki on itselläni toiminut parhaiten joissa ja järvissä, mutta ihan hyvin käy varmaan muikku ja silakkakin. Ja tuosta palan koosta sen verran että ihan kokonainen kala ja vielä parempi kun elävänä saa sen laitettua pyyntiin. Käy toki kuollutkin mutta kokonainen kala siihen koukkuun jokatapauksessa, ja tuosta paikasta sen verran ettei sinun auta muuta kuin mennä kokeilemaan!

kalateppo

• Profiili
« Vastaus #358 : Tammikuu 08, 2013, 17:17:42 »
Tuli tuossa viikonloppuna pidettyä muutamaa iskukoukkua järvessä. Iskukoukut olivaat yhden matalikon reunalla.  Yhdestä koukusta tuli ihan hyvän kokoinen matikka.  Toista koukkua katsoessa huomasin että jäljellä oli vain narun säikeitä ja iskukoukku oli hävinnyt. Naru ei ole voinut hiertää jään reunaan, kun alussa siinä oli paksu rautalanka ennen kuin itse iskoukun naru alkoi.

Miksu the kalamies

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #359 : Tammikuu 08, 2013, 18:01:41 »
Tuli tuossa viikonloppuna pidettyä muutamaa iskukoukkua järvessä. Iskukoukut olivaat yhden matalikon reunalla.  Yhdestä koukusta tuli ihan hyvän kokoinen matikka.  Toista koukkua katsoessa huomasin että jäljellä oli vain narun säikeitä ja iskukoukku oli hävinnyt. Naru ei ole voinut hiertää jään reunaan, kun alussa siinä oli paksu rautalanka ennen kuin itse iskoukun naru alkoi.

Järven hirmuhauki kävi teroittamassa hampaitaan iskukoukkuusi :D
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>