Chat

Author Topic: Seppo Suuronen Kalassa.netissä!  (Read 38663 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Toimitus

• Missä issee on?
  • Administrator
    • View Profile
    • http://www.kalassa.net
Seppo Suuronen Kalassa.netissä!
« on: October 28, 2002, 14:13:01 »
Erä-lehden päätoimittaja Seppo Suuronen tulee foorumillemme vierailevaksi tähdeksi 20.11 kello 18.30-21.00

Voitte esittää kysymyksiänne Sepolle tähän threadiin!
Threadia valvotaan tarkkaan, ettei päällekkäisyyksiä tule!

AINOASTAAN (HYVIÄ) KYSYMYKSIÄ TÄHÄN THREADIIN!

Nyt saa laittaa jokainen lisää kysymyksiä!
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Re: Seppo Suuronen Kalassa.netissä!
« Reply #1 on: October 28, 2002, 15:34:22 »
Laitetaanpas tähän nyt minulle tullut sähköpostiviesti...

> Unohdin sanoa, että kyllä lehdestä ja
> päätoimittajasta saa reippaitakin
> mielipiteitä esittää. Samaten toivomuksia
> sisällöksi. Ainoa todella
> harmittava aihe on syyttely korruptiosta. Se
> satuttaa syvältä.
>
> -ss-

Joten... laittakaapas tänne sitä mitä mielenne päällä on. Lahjontaviestit siis poistamme. Ja henkilökohtaisuuksiin menevät asiattomuudet.

Ja Jussin kirjoitukseen lisäksi: Myös palautetta voi antaa...
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

KalaErkki

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: October 28, 2002, 18:40:54 »
Oletko itse mukana erä lehden testiryhmässä niin kuin testailemassa niitä vapoja keloja jne...?      :)
I´am the fishing master

Viking_Herring

• View Profile
« Reply #3 on: October 28, 2002, 20:00:30 »
Minkä takia kannattaa tilata erä-lehteä? ::)
El-P:"Even When I Say Nothing It´s A Beautiful use of negative space!"

Zizzo

• View Profile
« Reply #4 on: October 28, 2002, 20:21:03 »
Oletko pelannut ProPilkkiä?

asmike

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: October 28, 2002, 20:22:54 »
Mitä uusia juttuja Erä-lehti tuo tulessaan vuodelle 2003?

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #6 on: October 28, 2002, 20:51:25 »
Pistetään nyt tällainen kyssäri.

Miten internetin yleistyminen on vaikuttanut ja tulee vaikuttamaan Erä-lehteen. Onko esim. pelkona että tulevaisuudessa metsästykseen, kalastukseen ja retkeilyyn keskittyvät nettisivut syrjäyttävät lehden?

kiso

• MSN Messenger - kisonen@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: October 29, 2002, 11:41:33 »
minkälainen periaate teillä on vaappujen testauksessa?kuinka kauan vaappu vedessä,saako kaikki vaaput uida samoissa vesissä,millä määräätte milloin on minkäkin vaapun vuoro?
ja oletteko ikinä harkinnut jutun tekoa harppuunakalastuksesta?
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

• Guest
« Reply #8 on: October 29, 2002, 19:27:45 »
- Onko Erässä tulossa lähiaikoina testiä suurhaukivaapuista ? Testeissä on kyllä ollu ihan kiitettävästi haukivaappuja, mutta oon jääny kaipaamaan sellasta testiä jossa olis vaappuja vaikka 18 cm:stä ylöspäin.

\Silus

Peeveli

• View Profile
    • Email
« Reply #9 on: October 29, 2002, 20:14:54 »
Meritaimen syys- ja kevätkalastuksesta olisi artikkeli paikallaan. Samoin kirjolohen pilkinnästä.
Mielummin kalassa kuin selässä...

Selenius

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: October 29, 2002, 22:23:25 »
Ihan vinkkinä voisi panostaa kuvien tyyliin. Aika karmeaa katsottavaa oli esim Saaremmaan jutun lahtaus kuvat. Pari numeroa Fiske För Alla:a näppeihin vaikkapa esikuva materiaaliksi... Veriset, kuollut kala paras kala kuvat ei voi olla parasta asennekasvatusta kestävän kehityksen kannalta.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

Antti

• Guest
« Reply #11 on: October 30, 2002, 17:40:48 »
Paljos siellä erän toimituksessa on yhteensä väkeä, kaikkineen testaajineen?

Ps.
"Tee-se-itse juttuja" sais olla enemmän. Jotkut artikkelit olis hienoja esim. pilkkejen valmistuksesta itse.

Salmo

• Guest
« Reply #12 on: October 30, 2002, 21:15:09 »
Kysynpä tällaista, että minkälaiset kriteerit on päästä ERÄn toimittajaksi? Eli miten olette valinneet Jari Tuiskusen, Jari Ranniston, Risto Jussilan...?

epa

• Guest
« Reply #13 on: October 31, 2002, 19:33:03 »
niin, eli harrastatko itse kalastusta? jos, niin mikä on mieleenpainuvin kalastusreissusi/tapahtuma?

<BOMBER>

• View Profile
« Reply #14 on: November 01, 2002, 21:29:26 »
Koska ERÄään tulee taas sellainen kalastajien (Tuiskunen, Leino,Kanerva,Jussila) Lempi vieheet hauille,solmut, nostovälineet ja erikoisimmat hauet "palsta" tällainen oli joskus vuonna 98 ja haluaisin kyseisestä uusinnan. Kiitos!
#KeeP On Bombing!#

l0hi

• View Profile
« Reply #15 on: November 02, 2002, 10:29:03 »
Tässä olis muutama kysymys:

Oletteko koskaan ajatellut muuttaa erä lehteä, vaikka pelkäksi kalastus lehdeksi?
Tai lisätä kalastus aiheisia artikkeleita?
Ja sitten mua vielä kiinnostaisi, että onko suunnitelmissa tehdä koosteitä tietttyjen kaupunkien kala paikoista?

ruuvari

• View Profile
« Reply #16 on: November 02, 2002, 11:16:13 »
Testivälineethän ERÄ-lehdelle tulee välineiden maahantuojilta/valmistajilta. Varsinkin vavat ovat usein niinsanottua "esisarjaa" ja poikkeavat usein varsinaisista myyntivavoista. Samoin maahantuoja voi "valikoida" testiyksilön mahdollisimman hyväksi. Kiistaton faktahan on, että menestyminen ERÄ-testissä on vahva myyntiargumentti.

Sitten varsinainen kysymys:

Mitä merkitystä on välinetesteillä, joihin välineitä ei hankita ostaen vapailta markkinoilta kuten kuluttajatkin tekevät?

Lisäkysymyksenä voisi kysyä, mikä on testivälineiden palautumaprosentti valmistajille/maahantuojille, onko se muissakin välineissä sama 0% kuin uistimissa?
Kalastus on kliffaa... veneily on vänkää... pidetään mukavaa.

Reaper

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: November 02, 2002, 14:29:34 »
tehdään tavallaan samanlainen kysymys kun tuolla epalla eli harrastatko metsästystä ja jos niin mikä on unohtumattomin metsästys reissu/matka??
voisitteko tehdä joskus erittäin laaja aihe pilkinnästä siis kaikkien mahdollisten suomen kalojen pilkinnästä ja vinkkejä yms.....
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

JanneH

• View Profile
    • Email
« Reply #18 on: November 02, 2002, 14:45:44 »
Kalastaessakin on tärkeä suojata pääkoppa jollain päähineellä joten millainen on suosikkipiposi ja lakkisi?
Millaisen haluaisit ellet vielä ole löytänyt mieleisiäsi?
(erälehden mainoskamppeet ei sit kelpaa vastaukseksi!)
#kalastus @ ircnet

otto

• Guest
« Reply #19 on: November 03, 2002, 20:04:23 »
Ehdotuksia:Hauki-opas (samanlainen kuin siika opas)
Kysymys palstaa voisi laajentaa.

Kysymys: Koska kirjoitatte artikkelinne?Kirjoitatteko ne ennen vai jälkeen edellisen lehden julkaisua?

Aleksi_Kalamies

• Guest
« Reply #20 on: November 07, 2002, 09:01:22 »
Voisitte laittaa lehteen sellaista,että esim. Minkälainen on marraskuun hauki? Tai jotain sinnepäin,niin saisi vähän tietoa,mitä hauet tekevät marraskuussa,mihin ne syövät?Missä ne ovat,syvänteillä vai missä?Tämä oli vain vihje....  :D ....Erä-Lehti on kyllä kokonaisuudessaan tosi hyvä!!!

jakoivur

• View Profile
« Reply #21 on: November 07, 2002, 10:15:17 »
Erä-lehden kalakilpailuista voisi toteuttaa kalojen ilmoitus version myös nettiin. Ei ole mitenkään haastava toteuttaa ja tulisi itselläkin ilmoiteltua saalistietoja. Samalla Erä-lehtikin siirtyisi uudelle aikakaudelle.
Nuuskakairan kairaajat ry:n puheenjohtaja

Vellamo

• View Profile
    • Email
Metsästys/kalastus vai päätoimittajuus
« Reply #22 on: November 12, 2002, 08:11:46 »
Jos ERÄ-lehteä ei olisi, olisitko ennemmin mukana ERÄ-työssä vai lehti-työssä? Onko siis ERÄ-lehden päätoimittajuus Sinulle harrastuspohjalta lähtenyt ammatti vai ammattipohjalta lähtenyt harrastus?
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Acksonn

• View Profile
    • http://www.kolumbus.fi/raputiimi
« Reply #23 on: November 12, 2002, 23:45:13 »
Ensinnäkin lehti on omassa sarjassaan hyvä, kaikkia nippeli vinkkejä on aika mukavasti.

Toisaalta vähän harmittaa lehden kenties melko yksipuolinen juttu linja. Jutut ovat painottuneet vain muutaman yleisimmän/ns.halutuimman pyyntiin, mikä sinänänsä on aika masentavaa. Täytyy myöntää, että itse tilaan Erä-lehteä pitkälti laadukkaiden eri alojen testien ansiosta, vaikka on selvää ettei niitä aivan sellaisena voikaan soveltaa käytäntöön.

Kysyisinkin milloin Erä-lehti monipuolistuu ja kertoo enemmän vaikka ns.vähemmän pyydettyjen lajien tai kalastustapojen kirjosta?

Pitemmän päälle ei ole kovinkaan kiinnostavaa lukea samojen iänikuisten kirjolohella tankattujen koskien kalastuksesta. Vaihtelun vuoksi olisi mukavaa lukea esim. kela- ja täkyonginnasta, järviperhokalastuksesta, meritaimenen kevät-kalastuksesta, pikku-järvien kanoottikalastuksesta tai vaikka ankeriaan onginnasta, puhumattakaan virtavesien isojen särkikalojen onginnasta. Juttu vaikka monnin tai sammen paluttamisen tulevaisuuden näkymistäkään ei olisi hassumpi jutun idea.

Toki ymmärrän, että toimituskunnan keskuudesta, ei välttämättä löydy joko kokemusta, kiinnostusta tai resursseja moisten juttujen toteuttamiseen, mutta kuitenkin uskoisin että mahdollisia freelance-pohjaisia kirjoittajia varmaan löytyisi, ja voihan jutun hankkia vaikka Ruotsista?

Suomessa kun on kovasti yksipuolinen kalastuskulttuuri, niin olisi mukava lukea Fiske journalenin ja Fiske för allan tasoisia julkaisuja myös Suomessa.

Toinen asia joka minua kiinnostaa on se mikä Erä-lehden linja nykyisin on Talkoo-pohjaisiin tai muihin ei RKTL:n suorittamiin kalataloudellisiin elvytystöihin mm.taimenen ja lohen osalta? Ymmärrän kyllä että näille jutuille on Suomen Kalastuslehti, mutta sitä en ymmärrä, että miksi jutut eivät muka kuulu lehteen?  Tämäkin aihe kuitenkin olennaisesti sivua itse kalastusta. Kaikki kun eivät välttämättä tajua että omalla toiminnallaan voi vaikuttaa positiivisesti ympäröivän kalaveden tilaan ja tuottoon. Erä-lehdellä olisi jo aikoinaan ollut ja miksei vieläkin olisi mahdollisuus vaikuttaa yhteiseen tietoisuuteen tärkeistä asioista. Ehkä ihmisten asenteet voisivat vuosien varrella muuttua.

Sillä kun kalastaa koskesta kaloja pois niin niitä kaloja on tultava sinne jostain lisää, että ensi kerrallakin olisi saaliiseen mahdollisuus. Kai tähänkin voi vastata, että laitoksestahan niitä, mutta mistä niitä sitten kun laitoksista vaikka kuolevat emokalastot? Sinänsä oli ihan mukava nähdä että uskalletaan edes vähän puuttua C&R-aiheeseen. Itsekin toki otan kaloja, (suuri kalaruokien ystävä kuin olen) mutta on päiviä ja tilanteita, jolloin ei vain ole mitään tarvetta otaa kalaa. Eikä noin yleensäkään enempää kuin itse tarvitsee ja kykenee käyttämään. Aina kun ei todellakaan ole mitään pakkoa ottaa kaikkea mitä saa, mutta kai se on osa kateellisen suomalaisen mentaliteettiä kieltää valikoivan kalastuksen hyödyt.

Mitä itse lehteen tulee, niin on se kuitenkin huomattavasti parantanut viime vuosina. Tältä pohjalta on hyvä jatkaa, kun käytössä on taitava ja monipuolinen testi-porukka. Erityiset kiitoksen sanat vielä mukavan värikkäästi kirjoitetuista kalajutuista!

Valoisaa tulevaisuutta toivoen
Aki

• View Profile
« Reply #24 on: November 13, 2002, 16:08:57 »
Noh, laitetaan nyt vielä kolmannen kerran, eli elkää menkö poisteleen, koska mulla on *lupa* ;D

Onko erä-lehdelle tarjottu koskaan lahjuksia?

koopa-

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: November 17, 2002, 17:43:22 »
Onkos mahdollista ostaa testattuja tavaroita. esim. vieheitä,veneitä...?
Irkki nickki Efugi

Kirjolohi

• View Profile
« Reply #26 on: November 18, 2002, 18:23:39 »
Mitä vaaditaan, että pääsee ERÄ-lehden testaajaksi?
Julkaistiinko sellaista artikkelia kuin "Lusikka, Lippa vai Vaappu" (tai joku tuollainen), kun sitä ei ainakaan seuraavassa erässä ollut jossa sen piti olla?
Jatkoja vaan ERÄ:lle... lehti on mainio (:

muusikko

• View Profile
« Reply #27 on: November 19, 2002, 19:25:56 »
Muistelisin nähneeni jossain erä-lehdessä jutun, olitte ahvenia kalastamassa, niin (J.T)?:kö puhui kuinka möhli jätti ahvenen, mutta siinä luki, että päätoimittajakin möhli oman jätti ahvenensa veneen vierestä?

jos oikein muistan niin noin se meni...

Jos saa kysyä niin kuinka suuri se oli minkä karkuutit?

edit. hymiöitä pois

Seppo_Suuronen

• View Profile
    • Email
« Reply #28 on: November 20, 2002, 13:58:05 »
Hyvää päivää kaikille forumin jäsenille

Ensiksi suuri kiitos kalassa.netille tilaisuudesta tulla vastailemaan tämän forumin käyttäjien lähettämiin kysymyksiin. Aloitan niihin vastaamisen jo näin iltapäivällä saapumisjärjestyksessä, jotta illaksi riittää sitten enemmän aikaa keskusteluihin.

Hieman taustaa:

Olen ollut ERÄ-lehden päätoimittajana vuodesta 1984 alkaen eli lähes 19 vuotta ja sinä aikana olen muuttanut lehteä selkeästi aiempaa kalastuspainotteisemmaksi ankarista aseharrastajien protesteista huolimatta. Samalla levikki on kaksinkertaistunut.

Ymmärrän hyvin, että lehden toimittamisessa ei kaikille voi olla mieliksi. Jos satsaa sivuja yhteen aiheeseen, tuhat muuta aihetta jää vähemmälle.

Minusta ERÄ-lehden valttikortteja ovat kalastuspainotteisuuden lisäksi hyvin laajat ja perusteelliset vertailutestit sekä kaupallisten kalastus- ja metsästyskohteiden kartoittaminen lehden laajan lukijakunnan tietoon.

Suuri ongelma on ollut jatkuva pula sivuista, kun samojen kansien väliin on pitänyt mahduttaa kolmen harrastekimpun aineistoa. Jo yksi laaja vertailutesti vie sivuja rutkasti muilta aiheilta. Isoja testejä kuitenkin eniten toivotaan.

Toinen selkeä puute on se, että emme tahdo millään pysyä alan tuotteiden huimassa kehitysvauhdissa mukana. Etenkin asusteet ehtivät muuttua mallistoltaan ennen kuin saamme puolisenkin vuotta kestävät kulutustestauksemme julki lehdessä.

Oma päämääräni ERÄ-lehden teossa on osoittaa mahdollisimman laajalle lukijakunnalle, kuinka monipuolisia ja mukavia harrasteita erityisesti kalastus, mutta siinä sivussa myös retkeily ja aseharrasteet ovat. Suomi tarjoaa niihin aivan mittaamattomat mahdollisuudet.

Kaiken lisäksi kalastus on tosi hauskaa.

Toisaalta minua harmittaa, että niin moni joutuu rajoittamaan harrastuksensa vain johonkin tiettyyn kalalajiin ja kalastustyyliin. Syynä tähän ovat ensi sijassa mahdollisuuksien ja ajan puute, usein varattomuuskin ja ehkäpä jossain määrin myös laiskuus opetella jotain uutta. Nämä yhteen tyyliin ankkuroituneet osoittavat usein vain oman rajoittuneisuutensa arvostelemalla, että lehdessä ei ole mitään juuri heitä kiinnostavaa luettavaa, vaikka se tarjoaa yli tuhat toimituksellista sivua vuodessa.

Minusta kalastuksesta voi joka vuosi oppia jotain uutta ja juuri se on siinä mielenkiintoisinta.

Seppo Suuronen
pt/ERÄ

Seppo_Suuronen

• View Profile
    • Email
« Reply #29 on: November 20, 2002, 14:01:08 »
KalaErkki kysyy: Oletko itse mukana Erä-lehden testiryhmässä?

Olin päätoimittajuuteni alkuaikoina jonkun verran mukana testireissuilla saadakseni kuvan kalastusvälineiden testaamisen arkipäivästä. Nykyisin siihen ei ole enää aikaa, vaan annan minua paljon parempien asiantuntijoiden hoitaa testihommia ja keskityn itse lehden päätoimittamiseen.

Toki edelleenkin hyväksyn tai olen hyväksymättä esitetyt testi-ideat ja lähetän testikutsut alan firmoille omalla allekirjoituksellani varmistettuna.

Seppo Suuronen
pt/ERÄ

center>