Ensinnäkin lehti on omassa sarjassaan hyvä, kaikkia nippeli vinkkejä on aika mukavasti.
Toisaalta vähän harmittaa lehden kenties melko yksipuolinen juttu linja. Jutut ovat painottuneet vain muutaman yleisimmän/ns.halutuimman pyyntiin, mikä sinänänsä on aika masentavaa. Täytyy myöntää, että itse tilaan Erä-lehteä pitkälti laadukkaiden eri alojen testien ansiosta, vaikka on selvää ettei niitä aivan sellaisena voikaan soveltaa käytäntöön.
Kysyisinkin milloin Erä-lehti monipuolistuu ja kertoo enemmän vaikka ns.vähemmän pyydettyjen lajien tai kalastustapojen kirjosta?
Pitemmän päälle ei ole kovinkaan kiinnostavaa lukea samojen iänikuisten kirjolohella tankattujen koskien kalastuksesta. Vaihtelun vuoksi olisi mukavaa lukea esim. kela- ja täkyonginnasta, järviperhokalastuksesta, meritaimenen kevät-kalastuksesta, pikku-järvien kanoottikalastuksesta tai vaikka ankeriaan onginnasta, puhumattakaan virtavesien isojen särkikalojen onginnasta. Juttu vaikka monnin tai sammen paluttamisen tulevaisuuden näkymistäkään ei olisi hassumpi jutun idea.
Toki ymmärrän, että toimituskunnan keskuudesta, ei välttämättä löydy joko kokemusta, kiinnostusta tai resursseja moisten juttujen toteuttamiseen, mutta kuitenkin uskoisin että mahdollisia freelance-pohjaisia kirjoittajia varmaan löytyisi, ja voihan jutun hankkia vaikka Ruotsista?
Suomessa kun on kovasti yksipuolinen kalastuskulttuuri, niin olisi mukava lukea Fiske journalenin ja Fiske för allan tasoisia julkaisuja myös Suomessa.
Toinen asia joka minua kiinnostaa on se mikä Erä-lehden linja nykyisin on Talkoo-pohjaisiin tai muihin ei RKTL:n suorittamiin kalataloudellisiin elvytystöihin mm.taimenen ja lohen osalta? Ymmärrän kyllä että näille jutuille on Suomen Kalastuslehti, mutta sitä en ymmärrä, että miksi jutut eivät muka kuulu lehteen? Tämäkin aihe kuitenkin olennaisesti sivua itse kalastusta. Kaikki kun eivät välttämättä tajua että omalla toiminnallaan voi vaikuttaa positiivisesti ympäröivän kalaveden tilaan ja tuottoon. Erä-lehdellä olisi jo aikoinaan ollut ja miksei vieläkin olisi mahdollisuus vaikuttaa yhteiseen tietoisuuteen tärkeistä asioista. Ehkä ihmisten asenteet voisivat vuosien varrella muuttua.
Sillä kun kalastaa koskesta kaloja pois niin niitä kaloja on tultava sinne jostain lisää, että ensi kerrallakin olisi saaliiseen mahdollisuus. Kai tähänkin voi vastata, että laitoksestahan niitä, mutta mistä niitä sitten kun laitoksista vaikka kuolevat emokalastot? Sinänsä oli ihan mukava nähdä että uskalletaan edes vähän puuttua C&R-aiheeseen. Itsekin toki otan kaloja, (suuri kalaruokien ystävä kuin olen) mutta on päiviä ja tilanteita, jolloin ei vain ole mitään tarvetta otaa kalaa. Eikä noin yleensäkään enempää kuin itse tarvitsee ja kykenee käyttämään. Aina kun ei todellakaan ole mitään pakkoa ottaa kaikkea mitä saa, mutta kai se on osa kateellisen suomalaisen mentaliteettiä kieltää valikoivan kalastuksen hyödyt.
Mitä itse lehteen tulee, niin on se kuitenkin huomattavasti parantanut viime vuosina. Tältä pohjalta on hyvä jatkaa, kun käytössä on taitava ja monipuolinen testi-porukka. Erityiset kiitoksen sanat vielä mukavan värikkäästi kirjoitetuista kalajutuista!
Valoisaa tulevaisuutta toivoen
Aki