Chat

Kirjoittaja Aihe: Liian monta kalaa ja liian vähän käsiä, eli kuinka toimia ?  (Luettu 3299 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vesku

• Profiili
Niin rupesin tässä semmoista miettimään, kun yleensä 2 vavalla soutu-uistelua harrastan yksinäni, että mitäs tehdä jos siellä sattuu vaikkapa kumpaankin vapaan kala yhtäaikaa.

Miten yleensä toimitte, eli keskityttekö näppituntumalla suurempaan rauhanhäiritsijään ja otatte ensin sen veneeseen, jonka jälkeen toista rintamaa rauhoittamaan, vaiko miten ? Tapahtuuko paljon karkuutuksia näissä härdelleissä ja entä tilanne, jossa kala tulee ainoastaan toiseen vapaan. Itse olen aina keskittynyt siihen kalavapaan ja antanut toisen uistimen mennä sillä aikaa tyhjänä omia menojaan. Jotkut myös ottavat äkkiä sen tyhjän pois ja vasta sen jälkeen kalan kimppuun.

Itse en ole joutunut kuin yhden rintaman sotaan johtuen lähinnä hauen yrityksestä, mutta nyt kun olisi tarkoitus tosissaan ruveta pikkuvaappuja hinaamaan tavoitteena siika ja ahven, niin voisin kuvitella tällaisenkin tilanteen uhriksi joutuvani.

Mitenkäs te "ammattimiehet" olette tilanteet hoitaneet ? Kaikki muutkin vinkit uistelusta otetaan kiitollisuudella vastaan(toki olen lukenut hienot artikkelit siian uistelusta sekä mökkiuistelusta myös). Käytössä on myös pieni perämoottori, mutta sitä olen käyttänyt lähinnä paikkojen vaihtelussa, kun ei ole vapaa-vaihdetta ja kamat on tosi kaukana lohivermeistä.
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

VK.

• Vieras
Liian monta kalaa ja liian vähän käsiä, eli kuinka toimia ?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2004, 12:50:24 »
Yksin soutamalla ei oikein voi kuin toivoa että toinen kala pysyisi kiinni toista ylöskelattaessa. Soutu-uistelun kohdalla itse keskityn (silloin harvoin kun tarvii) siihen isompaan. Sen ei sitten oo väliä pääseekö joku sintti irti vai ei :wink: . Jollet sillä moottorilla uistelisi niin silti kun 2 kalaa tarttuu, nykäset moottorin käyntiin ja hiljakseen ajelet. Silloin kala pysyy koko ajan tasaisesti kiinni :)

Vesku

• Profiili
« Vastaus #2 : Heinäkuu 15, 2004, 12:47:42 »
No näinhän se taitaa olla, eli jompikumpi ylös vaikka entten,tentten meiningillä ja kädet ristiin toista varten.

Kyllähän sillä moottorilla tietysti voi hiljaa puksutella samalla rähinällä, mutta kun olen vaan niin mieltynyt tuohon soutu-uisteluun..

Harva asia on niin hienoa kuin upea auringonlasku peilityynellä järvellä soutu-uistellen !
No on ainakin yks:
- Se, että vapa(-vat) vielä taipuisi ja jarru(t) parahtaisi samaan aikaan ison kalan(-jen) toimesta. :D
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

-escorvet-

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2004, 14:57:57 »
voi veljet, ettäkö oo kuullu ikinä pystyputkesta? laitatte veneen pohjalle kaksi putken pätkää pystnyyn noin 40cm päähän toisista...sitte siihen vavat pystyyn, ku kala ottaa. Sitte pari vetoa airoilla ja toinen vapa käteen ja kun vapa on pystyssä nii siima pysyy aina kohtuu tiukalla ku säätää jarrun. Hyvät ihmiset tähän en suosittele bluefox strikereitä....saattaapi katketa ku kala ottaa :lol:

Rapsutiini

• Profiili
« Vastaus #4 : Heinäkuu 16, 2004, 22:28:19 »
just niin ja silleen...

Itse olen sen verran uistellut että häikkää ei tule vaikka vedossa on jopa 6 vapaa, yleensä yksin kalastaessa käytän kolmea ja ne on kutakuinkin hallittavissa vaikka usein sattuu että kahteen tai peräti kaikkiin ottaa kala kiinni, mulle on vain muodostunut tapa alkaa kelata ensin iskenyttä tarkkaillen muita samalla, vetovauhti pysyy samana jollon kala ei saa löysiä ja se onnistuu useinkin, harjoitelkaa enemmän.

veneesäni on vapateline aironhankaimien välissä 5vavalle ja laita telineet lisäksi niin niitä on 7, lisänä uistelussa käytän plaanareita usein  kummallakin sivulla n 50 metrin päässä.

Noin yleensä jos vaikka pikkuprutku olis perässä tai vaikka soutelemalla niin tollanen 2 vapaa on sopiva aloittelijalle, kolme teettää täitä liikaa jos vähänki tuuleeym...et silleen

Vesku

• Profiili
« Vastaus #5 : Heinäkuu 19, 2004, 09:00:08 »
No eipä tarvinnut pelätä että olisi ruuhkaa ollut vavoissa...
Viikonlopun soutu-saldo 1 alle puolenkilon hauki ja vuoti kitusistaan ku pistetty sika vielä kaiken huipuksi, joten ei puhettakaan c & r touhusta. lokille päätyi.

Toinen samanmoinen tuli sitten vihreällä hile-toukka jigillä ahvenen jigailun yhteydessä ja ahvenista ei tietysti merkkiäkään.

Kumma juttu oli, kun vedin 2 senioria siikojen toivossa, niin ei minkäänlaista nykäisyä paitsi yhden kerran: Saaliina n. 10cm särki !

Kyllä oli taas intoa nostattavaa meininkiä, voi jee..

Smeagol

• MSN Messenger  - Aleksi_26@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #6 : Heinäkuu 23, 2004, 16:42:20 »
niin no.. jos esim. yksin uistelee 16vavalla ja on plaanarimasto, ym.. niin eihän sitä voi suoraan alkaa kalaa kelailla vaan pitää ensin kelailla häiritsevät vavat pois tieltä..

Pari viikkoa sitten 6,3kg tuli hauki ja ei kelattu yhtä tielläolevaa vapaa pois ja veneen vierestä hauki ampaisi tietysti toisiin siimoihin..

No silti kala saatiin ylös  :D mutta sitten vaan siimaa poikki.. :(
Alkeellinen virhe, mutta eikös sitä sanota että virheistä oppii

-escorvet-

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 24, 2004, 09:45:57 »
tuonki voi estää. esim itellä on haukiuistimina magnum koon vaappuja ja kelana dööri7k siimana abu 0,60 top vapana ugly stick 3m..jarrut lukkon ja hauki ei lähe metriäkään kauemmas. 8)

mdmx

• Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2004, 09:11:03 »
Lainaus käyttäjältä: Smeagol
niin no.. jos esim. yksin uistelee 16vavalla ja on plaanarimasto, ym.. niin eihän sitä voi suoraan alkaa kalaa kelailla vaan pitää ensin kelailla häiritsevät vavat pois tieltä..

Pari viikkoa sitten 6,3kg tuli hauki ja ei kelattu yhtä tielläolevaa vapaa pois ja veneen vierestä hauki ampaisi tietysti toisiin siimoihin..

No silti kala saatiin ylös  :D mutta sitten vaan siimaa poikki.. :(
Alkeellinen virhe, mutta eikös sitä sanota että virheistä oppii

Itse en yleensä jaksa kelata muita ylös.. pääasiassa kun kuhia uistelen, ja ne harvemmin lähtee rimpuileen. Muutaman kerran on hauki pyöräyttänyt muiden siimojen ympäri, mutta ei ikinä ole tullut paria kierrosta pahempia sykkyröitä. Helppo selvitellä, kun pitää ne muut sielä perässä edelleen, ottaa kalastaneesta siimasta kuvan irti ja vetää takaisin samaa reittiä mistä menikin. :>

Toki pirteä 6,3kg hauki voi saada aikaan pahojakin sykkyröitä jos oikein huono tuuri käy.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>