Chat

Kirjoittaja Aihe: Possua takilaan vai?  (Luettu 4806 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anonymous

• Vieras
Possua takilaan vai?
« : Kesäkuu 02, 2002, 22:47:47 »
Tervehdys kalastajatoverit!

Asensin vastikään veneeseeni syvätakilan jolla tarkoitukseni on tavoitella alkavan kesän aikana lähinnä kuhaa ja suuremman kokoluokan haukea syvältä.Kausi on osaltani lähtenyt varsin hitaasti käyntiin,mutta Jessen olen jo takilalla uistellessani huomannut haukia kiinnostavan.Menee ehkä taas tovi kun pääsen järvelle joten kysynkin ensin vinkkejä:Millaisilla vaapuilla olette haukea takiloineet?Onko Super Shad Rapista hyviä kokemuksia?Miten syvältä syvimmillään haukea on tullut?  :o

Kiitos ja kireitä siimoja!

JanneH

• Profiili
    • Sähköposti
Re: Possua takilaan vai?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2002, 00:14:48 »
Bomberin kaltaiseen vaappuun luulisi ottavan siellä missä sinäkin uistelen... itse olen muutaman saanut pompun kaltaisella (teen itse). Ottiväreinä jostain syystä olleet punaiset ja tummat värit.
Lusikka on ollut parempi haukiviehe takilassa kuin vaappu. Lähinnä rialinnan jokereita on tullut uitettua.
Syvimmät saaliit n. 15m, syvemmässäkin on pidetty mutta ei ole kelvannut. Yleensä 6-12m se väli missä tulee pidettyä. Uistelen itä-suomen vesillä.
#kalastus @ ircnet

Salmo

• Vieras
« Vastaus #2 : Kesäkuu 03, 2002, 21:37:09 »
Kesäisin kun saat takilalla vieheet n. 10-14 asteeseen (eli aika pohjaan), niin pitäisi taimenta ja järvilohta tulla! ;)

pt

• Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2002, 01:29:16 »
Yleensä takilassa vedän sellaisia uistimia mitkä eivät vedä hirveän paljon syvemmälle kuin mitä kuula menee. Tähän vaikuttaa tietenkin paljon kuulan ja uistimen välisen siiman pituus. Pellit on tehokkaita ja rapalan hyskyt ja jerkit sekä tietenkin nilsmasterit. Haukea on tullut 2-20m syvyydestä, mutta yleensä 3-8m syvyydestä tulee parhaiten. Kuhia tulee välillä yli 20m syvyydestä.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2002, 10:04:03 »
kuinka pitkä pitää olla tummassa vedessä siimanvapauttajan ja uistimen välinen siima haukea
ja kuhaa uistellessa?haittaako se jos takilan kuula
ottaa karikoilla välillä pohjaan?KUINKA SYVÄLTÄ HAUKEA JA KUHAA PITÄÄ TAKILALLA VETÄÄ?

pt

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 05, 2002, 15:53:58 »
Se ei ole olennainen asia vapautuspitituus takilassa. Itse olen käyttänyt hauelle ja kuhalle 4-6 metriä takilan kuulasta. Pidemmillä pituuksilla alkaa olla riski et siimat on nipussa veneen pyörähtäessä tai kalan viedessä sivulle. Silloin jos voi porrastaa eri syvyyksiin niin olen laskenut joskus 10-15 metriäkin. Syvyys riippuu järven syvyydestä mut yleensä lähellä pohjaa. Joskus hauki nousee lähelle pintaa syömään jolloin takilat ovat turhia.

Se jos kuula koluaa pohjaa ei haittaa silloin mitään jos pohjassa ei ole kivenkoloja tai muuta johon kuula jää kiinni. Tietysti jos kuula koluaa pohjaa tulee uistinkin puhjaa myöten ja kasaa koukkuihin rojua tai jää pohjaan kiinni.
Se ei ole kivaa kun takilankuula jää pohjaan kiinni sillä silloin on suuri vaara takilan rikkoontumiseen etenkin jos takilan jarru on tiukalla. Itseltäni on hajonnut yhdestä takilasta jarru pohjaan jäännissä ja toisella kertaa meni kuula.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>