Kalastuslajit > Muut kalastuslajit

Kolkkaaminen

(1/3) > >>

tuuri:
Kuinka moni täällä kolkkaa talvella????
Ja millaisella kolkalla????
ja millaisella    :-/SÄÄLLÄ :-/.

udo:
Moro! Oon meinannu joskus harrastaa kyseistä lajia ja teoria on hallussa. Jään tulisi olla mahdollisimman ohutta ehkä tollasta 3cm notta näkis läpi, pinnalla pitäs kuitenkin itse pyrkiä pysymään.Kun kala on havaittu lyödään kirveen hamarapuolella jäähän jolloin kala taintuu. terällä reikä jäähän ja kala kassiin! Ilma pitäs olla kirkas tai sitten täytyy käyttää valoa. Koska kaikki vaatimukset täyttävää keliä on kerran vuodessa aamupäivällä ja silloinkaan ei näy yhtään kalaa joudun myöntämään kalastustavan itselleni liian haasteelliseksi! Toivotan kuitenkin kalaonnea jos aiot yrittää. ;)

Yuz:
Kerran oon kokeillu ja ihan hauskaa oli, vaikka suurin osa kaloista olikin salakoita ym.
Vaikeuttavia tekijöitä on esim. samea jää ja lumisade.

Poromies:
Itse kolkkaan mateita eräästä järvestä metsän keskeltä. Mateita kerääntyy ihmeellisesti matalaan hiekkapohjaiseen niemenkärkeen.
Kaikkia en tietenkään tapa, vaan etsin isoimpia,, jotka kolkkaan Fiskarssin hamarapäällä. Sen jälkeen reikä jäähän ja kalat talteen.
Kerran tuli tuplakolkkaus, kun kaksi madetta oli aivan lähekkäin. :-)

Piksu:
Herätetääs aihetta eloon :lol:
selailin tässä nettii ja tämmönen tekstin ptkä osui silmään.

Vanhimpiin kalastustapoihin kuulunee myös mateen kolkkapyynti, joka ei vaatinut sen erikoisempia työvälineitä kuin kirveen. Myös kivi ajoi saman asian, mikäli kirvestä ei ollut mukana. Lumettoman ja ohuen jään aikaan lähdettiin etsimään mateita joko hiekkapohjaisesta tai mutapohjaisesta järven tai lammen rantamatalikosta ja kun made havaittiin jään läpi, iskettiin voimakkaasti kirveen hamarapuolella tai kivellä mateen pään kohdalle, jolloin made taintui. Tämän jälkeen tehtiin reikä kirveellä tai leu´ulla jäähän saaliin kohdalle ja nykäistiin made jäälle. Onnistunut kolkkapyynti edellytti ohuen jään lisäksi sellaista matalikkoa, että mateen pää oli kosketuksissa jään kanssa.

En oo kyllä ite kokeillut,mutta vois kai joskus kokeillakin :roll:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta