Chat

Äänestys

Kalastatko syyshaukea?

Kyllä, merellä ja järvellä
Kyllä, merellä
Kyllä, järvellä
En

Kirjoittaja Aihe: Hauen syyskalastus - Miten, mistä ja millä?  (Luettu 89206 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
Vs: Syyshauet
« Vastaus #60 : Lokakuu 04, 2008, 21:25:05 »
Mereltä viikko takaperin 2kg hauki professorilla, ja vähän myöhemmin puolikilonen. Oli monta kiinni, ainakin 10 mutta eivät tarttuneet ruovikkokoukkuun...
Oliko Minnow Spoon käytössä ?  :cry:

« Vastaus #61 : Lokakuu 04, 2008, 21:37:45 »
Mereltä viikko takaperin 2kg hauki professorilla, ja vähän myöhemmin puolikilonen. Oli monta kiinni, ainakin 10 mutta eivät tarttuneet ruovikkokoukkuun...
Oliko Minnow Spoon käytössä ?  :cry:
Heh, ei mikään muu ruohouistin voi karkuuttaa noin paljon.. :roll:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #62 : Lokakuu 04, 2008, 22:31:06 »
Olokaa hilijaa ku minnaria ette osaa käyttää.

Yks- vai kolmihaaraista? Ei mulla kolmihaaraista vastaan mitään ole mutta jos se toinen versio sattuu kohille niin heitän sen vasemman olan yli ja sylkäisen pari kertaa perään. En mä sano että olis huonoja kokemuksia mutta.. :roll:

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Hemulisoturi

• Profiili
« Vastaus #63 : Lokakuu 05, 2008, 17:30:14 »
Tänään hauki kohtuu hyvällä otilla. 2-4m vedestä löyty 9 haukea.
Pieniä, suurimmat reippaan kilon. 8cm Magnum heittämällä, Räsäset ja Crocodilet toimi.

vainaja

• Profiili
« Vastaus #64 : Lokakuu 05, 2008, 19:13:15 »
Olokaa hilijaa ku minnaria ette osaa käyttää.

Yks- vai kolmihaaraista? Ei mulla kolmihaaraista vastaan mitään ole mutta jos se toinen versio sattuu kohille niin heitän sen vasemman olan yli ja sylkäisen pari kertaa perään. En mä sano että olis huonoja kokemuksia mutta.. :roll:

-Perca

Se viiksi pitää taivuttaa oikein ja kelausnopeus tarpeeks hidas ni kyllä tarttuu!

sube

• Profiili
« Vastaus #65 : Lokakuu 05, 2008, 19:50:12 »
Onhan niitä tullut. Tänään just yli 20 1-3kg haukia ja noin 8kg hauki tarttu selkäevästä kii ja just irtos ku oltiin ottamas sitä haaviin... Eli todella hyvin tullut!

sube

• Profiili
« Vastaus #66 : Lokakuu 06, 2008, 15:27:19 »
Onhan niitä tullut. Tänään just yli 20 1-3kg haukia ja noin 8kg hauki tarttu selkäevästä kii ja just irtos ku oltiin ottamas sitä haaviin... Eli todella hyvin tullut!

Mistä päin?
Inkoosta päin... En kerro muuta.

« Vastaus #67 : Lokakuu 06, 2008, 18:01:10 »
Eilen olin kaverin kanssa parilla lammella ja järvellä kalastelemassa jonkun aikaa, mutta saaliksi ei tullut kuin kaverin saama hauentumppi. X-Rap Shadiin otti about parikilonen hauki, mutta ei pysyny kunnolla. Kaveri teki oikein heittäessään minnowin yksiin noista lammista...Sen oli jo pitkän aikaa pitänyt hävittää se. Mullakin oli samanlainen, mutta viime sunnuntaina minäkin hoidin tuon urakan pois edestä. :-)

Molopääklaani

hettsor

• MSN Messenger  - ninon89@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #68 : Lokakuu 06, 2008, 22:01:04 »
Sipoosta tuli yks ilta 6 haukea, kun kolmen hengen porukalla oltiin. Suurin 3,1kg muut pienempiä. :) Kohta vois käydä taas kokeilee.

Dumppi 95

• Kuhaa yritettiin... Mitään ei tietenkään saatu. :)
    • Profiili
« Vastaus #69 : Lokakuu 21, 2008, 13:50:40 »
Oltiin kaverin kaa uistelemassa viime viikonloppuna ja kaveri sai vaan yhen 2kg hauen ja mulla oli varmaan joku 5 kilonen kiinni, mut pääs karkuun...
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

_vade_

• MSN Messenger  - vade_2@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #70 : Lokakuu 21, 2008, 15:54:36 »
Tossa viime viikonloppuna tuli tehtyy 3 nopeeta heittoreissua mökillä ollessamme merelle, kaloja tuli melko hyvin itseasiassa. 30 haukea saatiin faijan kanssa, joista suurin oli 4,5kg ja pienin kilon luokkaa. Tuuli vaan sen verran paljon ettei päässyt kovinkaan kauas lähtemään eikä ollu kovin mielekästäkään siellä tuulessa heitellä pitempiä aikoja, mutta muuten hyvä maku jäi   :roll:

Panze

• Profiili
« Vastaus #71 : Lokakuu 22, 2008, 20:45:46 »
Tuossa 2vk. sitten oltiin serkun kanssa pikaisella soutuvetouistelureissulla, saaliina 5kg hauki, jonka kanssa tapahtui semmoinen pieni kämmi, että se pääsi lipsahtamaan serkun käsistä takasin järveen ihan veneen reunalla...No eipä siinä mitään... Sitten viime lauantaina kaverini mökillä uisteltiin n.2h eikä reissulta jäänyt käteen kuin yksi 2kg hauki ja yksi ISO tärppi.
Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you will feed him for a lifetime.

pentti95

• Profiili
« Vastaus #72 : Lokakuu 23, 2008, 10:30:56 »
Yksi hauki näin syksynä, 1,5kg. Luimuili virran reunassa.

Susimestari

• Profiili
« Vastaus #73 : Marraskuu 01, 2008, 00:40:12 »
Ensimmäinen postaus tälle sivustolle  8-)

Lokakuun 3. - 5. päivä sisävesikalastusta keskisuomessa. Saalis kahden kaverin kanssa yhteensä 15 haukea, joista suurin oli 1,85kg, muut kilon tai alle. Hauille maistui vaaleansiniset/harmaat suspit, vihreä bomberi (joka tosin kymmenien purukalusto-osumien ansiosta ei ole enää niin vihreä :-) ), sekä minnow spoonista useampikin eri sävy.

Tuo (salainen)järvi on siitä mainio haukijärvi, että aina tulee eikä yleensä tarvitse tyytyä yhteen. Monivuotisesta kalastuksesta huolimatta suurin saamani hauki kyseiseltä järveltä on 3kg vaikka järven suuri koko sekä ilmeisen vähäinen kalastuspaine voisivat tarkoittaa isompiakin yksilöitä. Olen vasta viime aikoina laajentanut kalastusreviiriäni kauemmas kotokulmilta ja toivonkin että sieltä jostain kauempaa löytyy vielä kolmen kilon voittaja.

Viikon päästä Tampereen ja Lahden välimaastoon jälleen haukikalaan. Viehearkkukin koki hiljattain rajuja uudistuksia, joten innoissani odotan jo mukavasti viilenneiden vesien haukitarjontaa. Ensi viikonlopun (6. - 9.11.) kohdejärvi on myös varsin kookas ja syvä, 90m syvimmillään. Saatan kirjoittaa uudestaankin tälle foorumille jos onnistun jotain seuraavalta reissulta saamaan  :-)

- Wolfmaster

tonko__

• Vieras
« Vastaus #74 : Marraskuu 01, 2008, 19:17:12 »
mahtaskoha olla mitään mahkuja saaha perus pulikkaa enää tähän aikaan sisävesiltä rannalta kalastamalla??
Kaivo varmasti tietää..!   :-D

Daiwa

• Hauki tuo lisää kiinnostusta kalastukseen.
    • MSN Messenger  - lare.saari@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #75 : Marraskuu 01, 2008, 19:43:40 »
mahtaskoha olla mitään mahkuja saaha perus pulikkaa enää tähän aikaan sisävesiltä rannalta kalastamalla??
Kaivo varmasti tietää..!   :-D

Kyllä varmasti saa.. Ainaki minä olen jokareissu nyt, kun olen syyshaukia pyytänyt, niin saanut 2-5 pikku hauen pulikkaa (0,5-1,5kg). Ite koluan sellaisia paikkoja, jossa on vettä metristä ylöspäin ja pikkusen kaislikkoa, niin siellä niitä haukeja varmasti on. Välineinä on ollut aivan normaali pikkuhauelle sopiva virvelisetti ja uistimena käyttäny monia eri räsäsen väreja/kokoja.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #76 : Marraskuu 01, 2008, 19:46:06 »
Kaislikkojen edustan syvemmät "kuopat" ja muut vastaavat muuta ympäristöä syvemmät alueet ovat olleet itsellä ottipaikkoina. Hitaalla kelauksella, isolla potkulla ja laajalla liikkeellä varustetut uistimet ja tietysti riittävän isot vieheet. Isot lusikat, mallia Iso-Utö, Iso-Professor ja tietysti ne 12cm --> vaaput.

tonko__

• Vieras
« Vastaus #77 : Marraskuu 01, 2008, 19:56:14 »
tuhannesti kiitos daiwa ja pete tiedosta!!
pitänee huomenna jo kokeilla tuossa parin kilsan päässä olevalla järvellä!  :wink:
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2008, 20:01:58 kirjoittanut tonko__ »

Kaivo

• Vieras
« Vastaus #78 : Marraskuu 02, 2008, 17:26:03 »
Haukea voi saada uistimella syksylläkin niin kauan, kuin avovettä vain on tarjolla. Kylmässä vedessä kalan aineenvaihdunta ja sitä kautta ravinnonkulutus ei toki ole samaa luokkaa kuin kesällä, mutta se ei näy kalastajalle oikeastaan muuna kuin ehkä keskimääräistä pidempänä tärppivälinä. Ottipaikat voivat myös poiketa kesäisistä, ts. kun vesikasvit lakastuvat kala saattaa lähteä paljaalta ja kylmältä rantavyöhykkeeltä syvemmälle.

-- Kaivo

pyhämaanpoek

• Profiili
« Vastaus #79 : Marraskuu 02, 2008, 17:32:30 »
Kerron 2 erittäin hyvää niksiä. Kun hauen evät ovat punaiset silloin ne ovat syönnillään eli mitä enemmän ne punertaa sitä "ahneempia" hauet on . mutta esim. tänään saatiin 15 haukea vaikka ne ei ollut edes syönnillään. Ja toinen niksi on että värillä ei ole väliä koska hauki näkee vaan mustan ja valkoisen eri sävyjä

Kaivo

• Vieras
« Vastaus #80 : Marraskuu 02, 2008, 17:38:43 »
Kun hauen evät ovat punaiset silloin ne ovat syönnillään eli mitä enemmän ne punertaa sitä "ahneempia" hauet on .

Ja toinen niksi on että värillä ei ole väliä koska hauki näkee vaan mustan ja valkoisen eri sävyjä

Mihin nuo väitteet perustuvat?

-- Kaivo

pyhämaanpoek

• Profiili
« Vastaus #81 : Marraskuu 02, 2008, 17:46:06 »
No tuo ensimmäinen väite on aivan päivänselvä ja toinen perustuu kokemukseen, että jos olen kalastanut ambulanssi nilsulla tai samankokoisella silakan värillä. Molemmilla tulee yhtä hyvin kalaa ja sitten olen lukenut yhdestä kirjasta ,että hauki näkee mustan ja valkoisen erisävyjä . Joten nämä väri hömpötykset ovat enemminkin markkinointia.

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #82 : Marraskuu 02, 2008, 17:54:14 »
No tuo ensimmäinen väite on aivan päivänselvä

Siis mitä iänikuista helvettiä? Jos pyydetään selviä perusteluita niin tuo ei kyllä ole lähelläkään semmoista. Hyvät naurut tuosta kyllä sai.

ja toinen perustuu kokemukseen, että jos olen kalastanut ambulanssi nilsulla tai samankokoisella silakan värillä. Molemmilla tulee yhtä hyvin kalaa ja sitten olen lukenut yhdestä kirjasta ,että hauki näkee mustan ja valkoisen erisävyjä . Joten nämä väri hömpötykset ovat enemminkin markkinointia.

Kerrohan toki että mistäköhän kirjasta moisen väitteen olet lukenut. Vai onko sekin aivan päivänselvää?

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Kaivo

• Vieras
« Vastaus #83 : Marraskuu 02, 2008, 17:54:18 »
Enpä ole koskaan pannut merkille, että hauen evien värillä olisi mitään tekemistä kalantulon kannalta. Ottivärin merkitys on myös aivan päivänselvä; se että sillä ei havaita olevan vaikutusta kalantuloon johtuu mielestäni vain kalastajan kokemattomuudesta. Niin monta kertaa on "huono syönti" vaihtunut hyväksi kun tilanteessa oikea väri on päässyt veteen, että asia ei ole jäänyt epäselväksi. Ääritilanteissa vain yhdellä värillä tulee, useimmiten sentään muutamalla erilaisella.

Mitä tulee hauen värinäköön, siitä juttua esim. täällä: http://suomenhaukiseura.com/hauki/biologia/hauen_nakoaisti.html.

Värivalinnoista enemmän esim. täällä: http://suomenhaukiseura.com/valineet/uistimet/varilla_on_valia.html

-- Kaivo
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2008, 22:11:19 kirjoittanut Kaivo »

« Vastaus #84 : Marraskuu 03, 2008, 19:44:39 »
No tuo ensimmäinen väite on aivan päivänselvä

Siis mitä iänikuista helvettiä? Jos pyydetään selviä perusteluita niin tuo ei kyllä ole lähelläkään semmoista. Hyvät naurut tuosta kyllä sai.

ja toinen perustuu kokemukseen, että jos olen kalastanut ambulanssi nilsulla tai samankokoisella silakan värillä. Molemmilla tulee yhtä hyvin kalaa ja sitten olen lukenut yhdestä kirjasta ,että hauki näkee mustan ja valkoisen erisävyjä . Joten nämä väri hömpötykset ovat enemminkin markkinointia.

Kerrohan toki että mistäköhän kirjasta moisen väitteen olet lukenut. Vai onko sekin aivan päivänselvää?

-Perca
Hmm, minäkin muistan lukeneeni tuollaista Erä- lehden Viehe vuosi 2008, kirjasta. En tiedä onko tuo totta vai huuhaata..Epäilen kyllä jälkimmäistä. :roll:

Molopääklaani

pyhämaanpoek

• Profiili
« Vastaus #85 : Marraskuu 03, 2008, 20:25:37 »
Tällekin löytyy varmaan joku selitys että kun evät ovat punaiset kala syö paremmin. Esim. veri rupeaa kiertämään enemmän joten evät muuttuvat punaiseksi ja kalat aktiivisimmiksi tuo oli vain esimerkki. mutta nämä kaksi asiaa minä. ja enoni olemme huomanneet (enoni jolla on 40 vuoden aktiivinen kalastus kokemus)

allu_

• Profiili
« Vastaus #86 : Marraskuu 03, 2008, 20:41:03 »
Ikinä en oo punertavaeväistä haukea saanut, vaikka välillä on tuntunut että ne jopa olis ollu syönnillä. Ei VÄLTTÄMÄTTÄ kuitenkaan punaeväisyys liity syöntiin...

jänö3

• Profiili
« Vastaus #87 : Marraskuu 04, 2008, 14:33:31 »
Minä olen huomannut jos hauella on hampaat tavallista pitempiä silloin tulee yleensä kaloja paremmin.
Mutta sitä syöntiä ei oikein näe etukäteen :-D

edit:  Mutta eiköhän se ole niin että ne on ollut pitkä hampaisempia yksilöitä :-D :-D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2008, 17:08:49 kirjoittanut jänö3 »

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger  - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #88 : Marraskuu 04, 2008, 14:36:15 »
Punaeväsiä ja pitkähampaisia haukia... mitä vielä? :D seuraavaks joku tulee varmaa  sanoo et "ku hauki ui ylösalaisin ni se syö hyvin" :D

UppoPerho

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #89 : Marraskuu 04, 2008, 15:05:05 »
Ite oon saanu elokuun lopus 2 haukee, joilla molemmilla punersi hieman evät. Isompi hauki kävi 4:llä peräkkäisellä heitolla uistimessani, samassa kohdassa, samahan uistimeen ja vasta viimeisellä (4.) heitolla otti kunnolla kiinni, että saatiin rannelle asti. Pienempi hauki otti kunnolla kiinni. Uistin oli todella syvällä hauen suussa. Tälläkin punertavat evät.

En tiedä vaikuttaako tämä evien väri kalan syömiseen.

Kaloista vielä kuva aiheessa "kalastuskuvia tänne", sivulla 84.  Kuvassa kalat näyttävät verisiltä, mutta sitä ne ei ole. Kuva on otettu myöhään illalla salamavalolla.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2008, 15:07:55 kirjoittanut UppoPerho »
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>