Alueittaiset keskustelut > Itä-Suomi

Isompaa ahventa Joensuun läheltä??

(1/422) > >>

Eci:
On tullut jo muutamia kertoja käytyä pilkillä Joensuun ympäristössä noin 40 kilometrin säteellä, mutta ei ole löytynyty kuin pientä ahventa.

Jos joku osaisi neuvoa mistä päin esim. Viinijärveä (ja muualtakin)löytyisi vähän isompaa ahventa??

puolisukeltaja6:
No höytiäisellä on ainakin sellaisissa paikoissa, joissa on kaksi saare niemeä lähekkäin. Ja kun vielä illalla pohjaongella (eli pilkillä) kesällä niin tulee. Isompia ahvenia sitten virvelillä.

Ja pyhäselälläkin on isoja ahvenia, kun vetouistelet sieltä vaapulla.

Järväri:
no en kyllä minäkään ole onnistunut pilkillä isompia ahvenia löytämään. Johtuu varmaan siitä, että oon aika amatööri pilkkihommissa, muta joistain paikoista olen legendaa kuullut :D

Ensinnäkin pyhäselältä löytyy isompaa pilkkiahventa varsinkin keväällä, jos vaan osaa. Pyhäsaaren lähellä on kuulemma hyviä paikkoja ja syväsataman edestä nostetaan, joka kevät isoja saaliita. Kaveri kertoi saaneensa sieltä kiloisen ahvenen ja useita yli puoli kiloisia! Tänä vuonna jos ehtisi vähän enemmän ottamaan noista selvää itse. Pyhäselkä on niin laaja järvi, että tutkittavaa riittää.

Sitten yksi paikka on Joensuusta Ilomantsiin päin, olisiko n. 40 kilsaa. Järven nimi Keskijärvi ja sen kyljessä kalan kasvattamo. Rehuja on ilmeisesti päässyt järveen ja ahvenet on käyttäny niitä ravinnoksi ja kasvaneet hurjaa vauhtia. Ainut vaan se, että ahvenet ei oo kuulemma syöntikelpoisia. Keskijärvestä kuulin muutama vuosi sitten joten en tiedä onko siellä sitten enää isoja affenia, kaikki vaihtelee!

Järviä löytyy kyllä joka puolelta Joensuun ympäristöstä ja paljon, mutta tuskin kukaan kertoo omaa parasta paikkaansa, vaan ne on etittävä itte.  

Tältä foorumiltakin löytyy jotain keskustelua Joensuun pilkkipaikoista jos vaan jaksaa kaivaa.

http://www.kalassa.net/forum/viewtopic.php?t=5631
http://www.kalassa.net/forum/viewtopic.php?t=967
http://www.kalassa.net/forum/viewtopic.php?t=962

Tuossa muutama mitä äkkiseltään löysin..

Wille:
Ihan mielenkiintoinen keskustelun aihe varsinkin näin vannoutuneen tasarikalastajan kannalta.  Sen verran Ecille vinkkiä, että hyvänä haukijärvenä tunnettu Outokummun Sysmäjärvi on myös hyvä isomman ahvenen pilkkipaikka, tosin hieman oikukas, mutta jos tähdet on kohdallaan ja ahti suo niin... Hauet saattavat toisinaan hieman häiritä keskittymistä ahvenenpyyntiin. Hyvinä paikkoina kannattaa mainita Järvessä olevan hapettimen lähistöllä olevien saarten päädyt(=penkkaa) ja hapettimen ympäristö (Varokaa heikkoja jäitä!) Sysmän syvyyskartan löydät vaikkapa netistä Karttapaikasta.

Mites muuten on Joensuun puoleiselta osalta Pyhäselkää saatu ahvenia näin pilkkikauden aluksi? Millä ja ennenkaikkea MILTÄ SYVYYDELTÄ kalat on löytynyt. Putte varmaan voisi vinkata jos sattuu tätä lukemaan?

Putte:
Jeps. Itsellä tänä vuonna Pyhäselälle Lautasuolla tasan yksi kokeilureissu ja toista ei tule ennen huhtikuuta. Luulen.
Tokihan huhuja julmista ahvensaaliista liikkuu, mm. Sortavalan saarten kupeesta on kuulemma nostettu jopa 30kg päivätuloksia. Mutta itse ainakin suhtautuisin ainakin tuohon juttuun "vähän" varovaisesti.
Tuttu kävi vasta tässä muutama päivä sitten Reijolan venesatamasta heti vasemalle olevan suuren kaislikon edessä pilkillä. Ensimmäisenä päivänä 5-6kg kunnon ahvenia. ei yhtään alle 100g ja suurimmat pitkälti yli 300g. Seuraavana päivänä kolmisen kiloa ja jo vähän pienempää kalaa. Sitten Kolmas päivä ja 5 tuntiin 5 kalaa. Hopeasaarten tuntumassa oli myös kuulemma ollut porukkaa joka näytti olevan suhteellisen paikallaan, eli saivat varmaankin jotain..
Järvärin mainitsema syväsataman lahti on varmasti yksi vaikeimpia paikkoja pilkkiä keväälläkin. Joskus syö aivan höpelönä ja todella isoja ahvenia, mutta ei sielläkään kannata ennen huhtikuuta käydä.

Itsellä reissut (tänään 17. kerta näillä jäillä) ovat suuntautuneet pääasiassa Suurelle onkamolle Rääkkylään. Parhaat reissut 15 ja 14kg. Suurin ahven itsellä tasan 500g ja kaveri sai samanlaisen tänään. Vaikka muuten vain pienet ahvenet olivat ottipäällä.
Kuoringaltakin ovat kuulemma saaneet hyviä paistoahvenia kun sille päälle sattunut, viinijärvi oli ainakin ennen lumien sulamista aivan jumissa, nykyistä tilannetta en tiedä, Itse taidan tällä viikolla vielä käydä haniniemessä kokeilemassa.
Höytiäinen oli myös ensijäiden aikaan aivan surkealla syönnillä, sieltäkään en ole tosin kuullut tilannepäivitystä viime aikoina.

Ainiin. Roukalahti minua kiinnostaa jos joku on siellä käynyt. Kertokaa miten on pureksinut viime aikoina.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta