Muut keskustelut > Kalassa.net - kommentteja ja parannusehdotuksia

Netiketti & Oikeinkirjoitus

<< < (2/12) > >>

Timky:

--- Lainaus käyttäjältä: Shamaani ---Aika hyvin  porukka osaa kirjottaa täällä, mutta kyllä niitä virheitäkin näkyy.
--- Lainaus päättyy ---

Viilataan pilkkua: kirjoitit näin "kirjottaa" jonka pitäisi olla näin "kirjoittaa". Eipä tosin ole vakaavaa kunhan kiusaksesi huomautin. 8)

HalDi:
Kun otsikko on yleispätevästi "Oikeinkirjoitus", voin nostaa esille toisen suorastaan riipivän ärsyttävän kirjotusvirheen, yhdys sanat.

Mikä on, ku yli puolet kirjottaa yhdyssanat väärin. Onko ne nii vaikeita? Äikän kokeessa ne on vaikeita, mutta ei oikeassa, normaalissa elämässä. Missä milloonki saa kuulla kala juttuja tai mielipiteitä kahluu välineistä. Enkä ihmettelis, vaikka joku väittäis kiven kovaan joistain ihmeen avo keloista (tai perho keloista yhtähyvin). En tunne termiä.

Pilkkuvirheet on kans yleisiä ja raivostuttavia, eikä tää touhu oo mitään pilkunviilausta kuitenkaa... Joistaki saattaa tuntua ylenpalttiselta tarkkuudelta, että miks ei saisi kirjottaa, niin ku vaikka ircissä tai suoraan ku puhekielessä,  mutta hyvät ihmise' tää on foorumi, keskustelualue, jossa julkaistaa tekstejä, ei mitä tahansa tokaisuja tai suunvuoroja. Jos ei he oo huomannu, niin oikeen kirjotettua tekstiä on helpompi, mukavampi, vaivattomampi ja mielekkäämpi lukea, ku semmosta epämäärästä suttua.

Mä teen samalla tavalla, ku Kumiankkaki. Tarkistan viestin aina lähettämisen jälkeen viimestään ja melkeen aina löytyy joku pieni kohta, joka huvittaa korjata ihan muitten mukavuuden parantamiseks. Se on hyvä, että viestejä voi muokata lähettämisen jälkeen. (eli rekisteröitykää, jos ette vielä ole!)

Ja hymiöt sais mun puolesta kieltää lailla. Ainaki joiltaki, siinähä olis meille moderaattoreille sopiva moderoimismahdollisuus. Mä en koskaan käytä hymiöitä, tai jos oon käyttäny, niin se oli silloon 1956. Toki nää hymiöitten ketjukäyttäjät on nuoria, pikkupoikia ym., joten heitä kai täytyy vaan (koittaa) ymmärtää.

Sittenhän on dialektit, murteet ja korostukset, jotka kuuluvat jokasen persoonallisuuteen. Omani on (omasta mielestäni) tällanen pieni satakuntalainen aksentti. Puhetyyli (kirjotustyyli) on sallittavaa, mutta näitä, joilla on kauheesti virheitä, mä ainaki katton jyrkästi alaspäin. Eri asia on sitten, jos ei osaa vaan käyttää tietokonetta, mutta ei siitä kuitenka sen enempää.

Toivon tosissaan, että monet lukis tän threadin, tossa aikasemmilta vastaajilta on tullu sen verran hyviä esimerkkejä.

HalDi:
Joku meistähän saattaa olla ehdoton kirjakielen kannattaja, mutta tuo puolisukeltajan lainaama kohta oli oivallinen esimerkki mun murteesta, puhetyylistä.

Munkaan mielestä tuo mun kirjotustyyli ei oo ees mitenkää hankalalukuista, vai onko? Ainaki puolisukeltaja sai selvää, ku noin hienosti tulkkaskin(!). Pitkiä lauseita toki tulee joskus, niinku mulla on pahasti tapana, mutta tarkotan tätä murteen käyttöä tässä.

puolisukeltaja6:
Siis sinunhan murteesta saa selvää samalla tavalla, kuin kirjakielellä. puhunhan minäkin välillä jotain murteella, teenhän minäkin kirjoitusvirheitä: Kukaan ei ole täydellinen. Tärkeintä on, että parhaansa yrittää!

Jooseppi:

--- Lainaus ---Pitkiä lauseita toki tulee joskus, niinku mulla on pahasti tapana, mutta tarkotan tätä murteen käyttöä tässä.
--- Lainaus päättyy ---

Ei pitkissä lauseissa mitään vikaa ole kunhan sitä ei kirjoiteta näin:

--- Lainaus ---niin sitten myö mänttiin sinne sitten kalastettiin siellä kello kolmeen asti sitten syötiin sitten kalastettiin sitten tuli kala ja mie sain sen ylös nii sitten myö punnittiin se ja se oli 2000GR.
--- Lainaus päättyy ---

Mielummin pidempiä lauseita kun tämänlaisia: "Kävin eilen kalassa. En saanut kalaa. Kaverini sai kalaa. Sain melkein kalan. Se pääsi irti."...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta