Chat

Kirjoittaja Aihe: Netiketti & Oikeinkirjoitus  (Luettu 62935 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

puolisukeltaja6

• MSN Messenger  - nokkaposti@hotmail.com
    • Profiili
    • HeQ:n kalastussivu
    • Sähköposti
Netiketti & Oikeinkirjoitus
« : Helmikuu 19, 2005, 11:31:11 »
Tuota tekstiä on vähän ärsyttävä lukea jos oikeinkirjoitus asiat eivät ole kohdallaan. Siis en nyt aio tässä pitää mitään äidinkielentuntia, mutta asioista saisi paremmin selvää, jos nämä asiat olisivat kohdallaan:

1. Muista pisteet. tällaista tekstiä on vähän inhottavaa lukea:
niin sitten myö mänttiin sinne sitten kalastettiin siellä kello kolmeen asti sitten syötiin sitten kalastettiin sitten tuli kala ja mie sain sen ylös nii sitten myö punnittiin se ja se oli 2000GR.
2. Pilkun jälkeen väli, ei ennen sitä. siis ei:
Me menimme koskelle,heti tuli kala
eikä
Me menimme koskelle ,heti tuli kala
vaan
Me menimme koskelle, heti tuli kala
3. Teksti on paljon miellyttävämpää lukea, kun teksti on kirjakielellä:
Sit myä mänttiin sinne kallaan

Sitten me menimme sinne kalaan

En siis tietenkään pakota kaikkia kirjoittamaan näin, mutta tekstit olisivat paljon selkeämpiä, jos näitä "sääntöjä" noudatettaisiin. Lisäksi älkää käyttäkö liikaa hymiöitä, sen ymmärtää vähemmälläkin! Ja saahan niitä kirjoitusvirheitä olla, niitähän tulee aina enemmän tai vähemmän, eikä kaikkea oikeinkirjoituksesta varmaan kukaan täällä foorumilla tiedä, mutta kun yrittää parhaansa niin se riittää!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2007, 09:46:55 kirjoittanut Pete »

Kalaboi

• Profiili
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2005, 11:48:47 »
Hmm.. Kyllä puhut aivan totta! (Ihan viisauden sanoja.)

"mun isä sai 12 kilosen hauen :D :D:D:D:D:D :twisted:  :twisted:  :twisted:  äitipaistaa just lettuja monitori meni sekasin luin yhdestä jutusta että rallikuskina voi olla vaarallista sianpääasolmu pitää hyvin  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :P  setä heitti tiilen 20 metrii!!11! lulilaudan siteet kannattaa ruuvvata hyvin kiinni!!!221!! niigu wilssonin kengät on tusi hyvii!!!12  :wink:  :wink:  :wink:  :roll: hyvä suomi hiihdä rapala tekee hyviä perunoita saa kaupasta"

Ei näin.

puolisukeltaja6

• Profiili
    • Sähköposti
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2005, 12:13:06 »
Olet selvästikin ymmärtänyt asian!

Shamaani

• MSN Messenger  - the_ile@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2005, 14:01:37 »
Aika hyvin  porukka osaa kirjottaa täällä, mutta kyllä niitä virheitäkin näkyy.

Timky

• Profiili
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2005, 15:09:20 »
Siis tuo on aivan totta. Kannattaa todella katsoa, että ei tule virheitä. Toki on olemassa sellainen asia kuin lukihäiriö, mutta kannattaa silti tsempata niiden viestien kanssa. Eihän se nyt niin kamalasti haittaa jos on kirjoittanut esim. näin: klastaa=kalastaa, mutta joissain tapauksissa se voi haitata esim. jos kirjoitusvirhe muuttaa sanan merkityksen. Itselläni on sellainen käytäntö, että tarkistan viestin kerran tai pari kirjoittamisen jälkeen ja saatan lisätä sinne tänne sanoja jotka selventävät tekstiä.

ps. Nyt nolottaisi jos olisi viestissä kirjoitusvirhe (voi olla, en tosin usko, kun niin monta kertaa tarkistin). :D

Timky

• Profiili
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2005, 15:14:33 »
Lainaus käyttäjältä: Shamaani

Viilataan pilkkua: kirjoitit näin "kirjottaa" jonka pitäisi olla näin "kirjoittaa". Eipä tosin ole vakaavaa kunhan kiusaksesi huomautin. 8)

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • Profiili
    • Sähköposti
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #6 : Helmikuu 19, 2005, 17:01:23 »
Kun otsikko on yleispätevästi "Oikeinkirjoitus", voin nostaa esille toisen suorastaan riipivän ärsyttävän kirjotusvirheen, yhdys sanat.

Mikä on, ku yli puolet kirjottaa yhdyssanat väärin. Onko ne nii vaikeita? Äikän kokeessa ne on vaikeita, mutta ei oikeassa, normaalissa elämässä. Missä milloonki saa kuulla kala juttuja tai mielipiteitä kahluu välineistä. Enkä ihmettelis, vaikka joku väittäis kiven kovaan joistain ihmeen avo keloista (tai perho keloista yhtähyvin). En tunne termiä.

Pilkkuvirheet on kans yleisiä ja raivostuttavia, eikä tää touhu oo mitään pilkunviilausta kuitenkaa... Joistaki saattaa tuntua ylenpalttiselta tarkkuudelta, että miks ei saisi kirjottaa, niin ku vaikka ircissä tai suoraan ku puhekielessä,  mutta hyvät ihmise' tää on foorumi, keskustelualue, jossa julkaistaa tekstejä, ei mitä tahansa tokaisuja tai suunvuoroja. Jos ei he oo huomannu, niin oikeen kirjotettua tekstiä on helpompi, mukavampi, vaivattomampi ja mielekkäämpi lukea, ku semmosta epämäärästä suttua.

Mä teen samalla tavalla, ku Kumiankkaki. Tarkistan viestin aina lähettämisen jälkeen viimestään ja melkeen aina löytyy joku pieni kohta, joka huvittaa korjata ihan muitten mukavuuden parantamiseks. Se on hyvä, että viestejä voi muokata lähettämisen jälkeen. (eli rekisteröitykää, jos ette vielä ole!)

Ja hymiöt sais mun puolesta kieltää lailla. Ainaki joiltaki, siinähä olis meille moderaattoreille sopiva moderoimismahdollisuus. Mä en koskaan käytä hymiöitä, tai jos oon käyttäny, niin se oli silloon 1956. Toki nää hymiöitten ketjukäyttäjät on nuoria, pikkupoikia ym., joten heitä kai täytyy vaan (koittaa) ymmärtää.

Sittenhän on dialektit, murteet ja korostukset, jotka kuuluvat jokasen persoonallisuuteen. Omani on (omasta mielestäni) tällanen pieni satakuntalainen aksentti. Puhetyyli (kirjotustyyli) on sallittavaa, mutta näitä, joilla on kauheesti virheitä, mä ainaki katton jyrkästi alaspäin. Eri asia on sitten, jos ei osaa vaan käyttää tietokonetta, mutta ei siitä kuitenka sen enempää.

Toivon tosissaan, että monet lukis tän threadin, tossa aikasemmilta vastaajilta on tullu sen verran hyviä esimerkkejä.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • Profiili
    • Sähköposti
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #7 : Helmikuu 19, 2005, 17:26:50 »
Joku meistähän saattaa olla ehdoton kirjakielen kannattaja, mutta tuo puolisukeltajan lainaama kohta oli oivallinen esimerkki mun murteesta, puhetyylistä.

Munkaan mielestä tuo mun kirjotustyyli ei oo ees mitenkää hankalalukuista, vai onko? Ainaki puolisukeltaja sai selvää, ku noin hienosti tulkkaskin(!). Pitkiä lauseita toki tulee joskus, niinku mulla on pahasti tapana, mutta tarkotan tätä murteen käyttöä tässä.

puolisukeltaja6

• Profiili
    • Sähköposti
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #8 : Helmikuu 19, 2005, 17:35:30 »
Siis sinunhan murteesta saa selvää samalla tavalla, kuin kirjakielellä. puhunhan minäkin välillä jotain murteella, teenhän minäkin kirjoitusvirheitä: Kukaan ei ole täydellinen. Tärkeintä on, että parhaansa yrittää!

Jooseppi

• Vieras
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2005, 17:46:54 »
Lainaus
Pitkiä lauseita toki tulee joskus, niinku mulla on pahasti tapana, mutta tarkotan tätä murteen käyttöä tässä.

Ei pitkissä lauseissa mitään vikaa ole kunhan sitä ei kirjoiteta näin:
Lainaus
niin sitten myö mänttiin sinne sitten kalastettiin siellä kello kolmeen asti sitten syötiin sitten kalastettiin sitten tuli kala ja mie sain sen ylös nii sitten myö punnittiin se ja se oli 2000GR.

Mielummin pidempiä lauseita kun tämänlaisia: "Kävin eilen kalassa. En saanut kalaa. Kaverini sai kalaa. Sain melkein kalan. Se pääsi irti."...

puolisukeltaja6

• Profiili
    • Sähköposti
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #10 : Helmikuu 19, 2005, 18:19:20 »
Ja vielä:

Harmillisen paljon näkee suurin kalasi -kyselyissä, kun tarkoitetaan grammoja niin laitetaan gr. Se on pelkkä g!

Salmo

• Vieras
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #11 : Helmikuu 19, 2005, 19:55:11 »
Tärkeintähän on joka tapauksessa tulla ymmärretyksi. Aiheita aloitettaessa (ja tietysti muissakin viesteissä) olisi kuitenkin suotavaa kiinnittää huomiota tekstin ulkoasuun, sillä se viestittää paljon kirjoittajasta. Jos viestin kirjoittaja ei jaksa tai viitsi panostaa viestin ulkoasuun, ei siihen tee edes mieli vastata.

Pilkun viilaus on ihan turhaa, vaikka välillä liian yleisiin yhdyssanavirheisiin ym. tekeekin mieleni puttua. Etenkin, jos ne kummittelevat aiheiden otsikoissa!

Aihe on kuitenkin hyvä! Mielestäni tärkeään asiaan on puututtu, vaikkakaan mitään "kielipoliiseja" tänne ei kaivata.

Timky

• Profiili
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #12 : Helmikuu 19, 2005, 20:11:38 »
Lainaus käyttäjältä: -Kumiankka-

Viilataan pilkkua: kirjoitit näin "kirjottaa" jonka pitäisi olla näin "kirjoittaa". Eipä tosin ole vakaavaa kunhan kiusaksesi huomautin. 8)

Ku puhun puhekieltä niin sitä tulee kirjotettuakin  :)

Ja katsoppas Shamaani mikä sinulta puuttuu tuolta lauseen lopusta :D , hahhaa sainpas piikittettyä (älä vedä tästä herneitä nenään). Omasta mielestäni puhekielessä ei sinänsä ole mitään pahaa. Kyllä siitä useimmiten saa selvää, kunhan se ei mene liiallisuuksiin tyyliin: Emmä tiiä miten meikä funtsais tätä jutskaa... (tosin kovin moni ei luultavasti puhu normaalistikkaan näin).

Tosta Joosepin kirjoittamasta alimmasta kohdasta: Vaikka sen kirjoittaisi vähän pidemmillä lauseilla, niin sitä olisi luultavasti tylsä lukea, jos sitä ei yhtään muotoilisi (en tarkoittanut tätä pahalla, vaan huomautuksena).

Mun mielestä noi hymiöt on ihan ok, jos niitä ei käytetä liikaa tyyliin: Vois käydä narraa vähän assua  :twisted:  :D  8)  :twisted:  :D . Hymiöillä voi hyvin ilmaista kantaa, joka on muuten ehkä vähän epäselvä. Tuli mieleen tosta assu sanasta, että omasta mielestäni "kalastajienkieli" on hauskaa, se elävöittää tekstiä ja nostaa tunnelmaa.

ps. Musta tuntuu, että tästä threadista tulee vielä pilkunviilaajien lempi paikka jotka ajattelevat näin: "Jos sattus vaikka löytää pari kirjoitusvirhettä".

Anonymous

• Vieras
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #13 : Helmikuu 19, 2005, 21:16:52 »
Liiallisten kirjoitusvirheiden poistoon on olemassa mielestäni seuraava keino: kun joku tietty määrä selkeitä virheitä per rivi ylittyy, niin valvojat poistaisivat suvereenisti koko viestin, katsomatta sen tarjoamaan sisältöön, pituuteen tai mihinkään muuhunkaan. Esimerkiksi isojen alkukirjaimien, pisteiden ja/tai yhdyssanojen väärinkirjoituksesta tämä olisi mielestäni sopiva rangaistus.  Tällöin keskustelijat alkaisivat ehkä kirjoittamaan kunnolla(mitä järkeä on kirjoittaa, jos kerran viestit poistetaan?) tai pysyisivät poissa. Samalla myös foorumi alkaisi pysymään siistinä.  

Eli kovempaa linjaa, eikä enää mitään moderaattorien toimesta tapahtuvaa virheiden korjaamista. Ne kun eivät näy auttaneen sitten yhtään.

Peksim

• Profiili
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #14 : Helmikuu 19, 2005, 22:01:17 »
Lainaus käyttäjältä: Salmo
Tärkeintähän on joka tapauksessa tulla ymmärretyksi.

Aivan, joten tämä pilkunviilaus ja kaikista kirjoitusvirheistä huomauttaminen on mielestäni aivan turhaa! Mulle on ihan sama miten ihmiset kirjoittavat, kunhan siitä vain saa selvän mitä asialla tarkoitetaan. Kirjoitetaan sitten millä murteella hyvänsä, niin aivan sama....
Ja puolisukeltajan on turha huomautella jokaisesta pienestä kirjoitusvirheestä täällä foorumilla, koska olen aivan sata prosenttisen varma, että sullekkin on niitä useita tullut!
Pienet kirjoitusvirheet eivät haittaa mitään, jos sanasta puuttuu kirjain esim. heittoklastus kaikki varmasti tajuavat, mitä siinä tarkoitetaan....
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Timky

• Profiili
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #15 : Helmikuu 19, 2005, 22:19:25 »
Lainaus käyttäjältä: -Kalamies-

Aivan, joten tämä pilkunviilaus ja kaikista kirjoitusvirheistä huomauttaminen on mielestäni aivan turhaa! Mulle on ihan sama miten ihmiset kirjoittavat, kunhan siitä vain saa selvän mitä asialla tarkoitetaan. Kirjoitetaan sitten millä murteella hyvänsä, niin aivan sama....
Ja puolisukeltajan on turha huomautella jokaisesta pienestä kirjoitusvirheestä täällä foorumilla, koska olen aivan sata prosenttisen varma, että sullekkin on niitä useita tullut!
Pienet kirjoitusvirheet eivät haittaa mitään, jos sanasta puuttuu kirjain esim. heittoklastus kaikki varmasti tajuavat, mitä siinä tarkoitetaan....

Totta, totta ei täällä ole kukaan rupeemassakaan viilaamaan joka virheestä. Itse tossa olen vain vähän pelleilly. Mutta on se kuitenkin ihan hyvä jos ei nyt niin hirveästi niitä kirjoitusvirheitä olisi.

puolisukeltaja6

• Profiili
    • Sähköposti
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #16 : Helmikuu 19, 2005, 22:40:56 »

Totta, totta ei täällä ole kukaan rupeemassakaan viilaamaan joka virheestä. Itse tossa olen vain vähän pelleilly. Mutta on se kuitenkin ihan hyvä jos ei nyt niin hirveästi niitä kirjoitusvirheitä olisi.

Joo, samoilla linjoilla kumiankan kanssa. Siis oli tarkoitus saada vähän vähennettyä noitä ärsyttäviä kirjoitusvirheitä, ei todellakaan pitää täällä mitään äidinkielen tuntia. Sitä vaan on hauskempi lukea, jos se on kirjoitettu kirjakielellä, sekä saa paremman mielikuvan kyseisestä henkilöstä. Enkä rupea väittämään, ettenkö minäkään koskaan ole mitään virheitä tehnyt, sanon siis vielä kerran: Kukaan ei ole täydellinen.

Tuo vieraan idea oli muuten ihan OK.

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • Profiili
    • Sähköposti
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #17 : Helmikuu 20, 2005, 11:11:48 »
Ja lainaaminen on yks floppi kanssa. Tossa äskeisessä viestissä oli tämmönen lainausblokki:

Lainaus käyttäjältä: puolisukeltaja6

Joo, samoilla linjoilla kumiankan kanssa. Siis oli tarkoitus saada vähän vähennettyä noitä ärsyttäviä kirjoitusvirheitä, ei todellakaan pitää täällä mitään äidinkielen tuntia. Sitä vaan on hauskempi lukea, jos se on kirjoitettu kirjakielellä, sekä saa paremman mielikuvan kyseisestä henkilöstä. Enkä rupea väittämään, ettenkö minäkään koskaan ole mitään virheitä tehnyt, sanon siis vielä kerran: Kukaan ei ole täydellinen.

Tuo vieraan idea oli muuten ihan OK.

Lainaukset kannattaa aina muokata mahdollisimman lyhyeksi. Mahtuu yhdelle sivulle enemmän asiaa, kun ei änkytetä samoja puheenvuoroja koko ajan lainauksissa. Mä olisin ehkä tehny näin.

Joo, samoilla linjoilla kumiankan kanssa.

Ja sitten viesti.

Toki tääkään ny ei mikään hengenvakava juttu oo, mutta aina parempi, ku on parempi.

Ja joskus jää koodikieli vajaaksi:

Joo, samoilla linjoilla kumiankan kanssa./quote]

Koodit näkyy, jos siitä puuttuu yksiki hakasulku. Varsinkin, ku muokkaa lainausta, tuo itse poistamani hakasulku häviää usein, kun se jää maalauksen alle. Tähän jokainen voi oman harkinnan mukaan auttaa sillä, että esikatselee viestin ennen tai jälkeen lähettämisen ja sitten korjaa virheet. Se on joskus vähän hankalaa tuo lainausten muokkaus, mutta sen oppii nopeesti, kun ei koske turhaan niihin koodeihin, poistaa vaan lainauksen sisältöä. Ja tietysti muokkaamatta sitä, se puolestaan on oikeastaan tekijänoikeusrikos!

Taas armotonta paasaamista "Kylä te ootte tyhymiä!", mutta se taitaa kyllä vähän kuuluaki tähän threadiin, joten älkää hyvät ihmiset ottako mitään täällä vakavasti.

Monni

• Parasta A-luokkaa.
    • MSN Messenger  - juha_moisio7@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #18 : Helmikuu 20, 2005, 12:52:28 »
Yhdyn kyllä tuohon puolisukeltajan asiaan. Varsinkin noi hymiöt jos niitä laitetaan noin paljon ärsyttävät! En tiedä onko kukaan huomannut mutta itse aivan vaistomaisesti laitan 3 pistettä lauseen perään.
Poltinkoski

Timky

• Profiili
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #19 : Helmikuu 20, 2005, 12:57:57 »
Lainaus käyttäjältä: Monni
Yhdyn kyllä tuohon puolisukeltajan asiaan. Varsinkin noi hymiöt jos niitä laitetaan noin paljon ärsyttävät! En tiedä onko kukaan huomannut mutta itse aivan vaistomaisesti laitan 3 pistettä lauseen perään.

Siis mihin laitat aina kolme pistettä viimeisen lauseen perään vai mihin?

Walde

• Iankaikkinen!
    • MSN Messenger  - v.ryoso@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #20 : Helmikuu 20, 2005, 14:41:06 »
mielestäni "kalastajienkieli" on hauskaa, se elävöittää tekstiä ja nostaa tunnelmaa.

Samaa mieltä. Jos tosta ruvettais valitaa tyyliin"Se on ahven eikä mikään assu." Lopettaisin näillä sivuilla käynnin. Ohan se totta että virheetöntä tekstiä on mukavampi lukea, mutta eivät ne kirjoitus virheet miuta haitta kuhan niitä ei oo näin->"Js osin tulu ktii n oiin meny sananb."
TOSTA EI SAA YHTÄÄN SELVÄÄ.

ps.Kertokaa jos tossa on tarkoituksettoma virheitä.

Timky

• Profiili
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #21 : Helmikuu 20, 2005, 16:04:55 »
Lainaus käyttäjältä: Walde_91

No tossa on yksi "tarkoituksettoma". Tarkoitit luultavasti "tarkoituksettomia". Tässä huomaa hyvin, että usein siitä saa selvää vaikka onkin kirjoitettu väärin. On se kuitenkin mukavempi lukea virheetöntä tekstiä.

puolisukeltaja6

• Profiili
    • Sähköposti
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #22 : Helmikuu 23, 2005, 12:20:26 »
Lainaus käyttäjältä: Walde_91

Joo, saa tuosta selvää. Eikös:
-Ennen lainausmerkkejä tule väli
-ohan (Puuttuuko N-kirjain tarkoituksella?)
-miuta Siis minua?
-lisäksi vähän pisteiden ja pilkkujen vaihtelua.

Okei, selvä selvä, lopetetaan tämä pilkun viilaaminen tähän. :wink:

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #23 : Helmikuu 23, 2005, 12:38:07 »
Itse kyllä kirjoitan monesti "puhekieltä", jos viesti ei ole sisällöltään liian vakava. Sitten kun yritetään ottaa kantaa enemmän, niin kirjakieli astuu kuvioon, koska tekstin pitää olla huolitellumpaa.

Oikeastaan on mukava nähdä, että tuo kielioppi on noussut "muoti-ilmiöksi". Ehkä se henkii myös asenteita omaa isänmaata kohtaan, eikä enää ihan kaikessa olla ulkomaiden mielistelylinjalla.

Yksi asia oikeinkirjoituksessa on, mikä itseäni ärsyttää. Se on sana "omata". Ei suomen kielessä kukaan omaa yhtään mitään, olkoot vaikka kuinka PWNED.

Moderaattorit tuskin enää jaksavat korjailla viestejä, koska se ei todellakaan johtanut mihinkään. Samat jatkoivat huonoa kirjoittamista, vaikka ojennettiinkin. Kommenttina tuli vain, että "ei tämä ole äikäntunti". Joo ei olekaan, mutta tämä "elämä" (vaikka vähän nolife onkin).  Täällä se kirjoitustaito pitää myös osata käyttää. Ei moderaattorit ole opettajia kuitenkaan.

..ja onneksi meillä on nykyään myös ban-lista, jonne voidaan toivottomia tapauksia pistää :)
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

kaivo

• Vieras
Oikeinkirjoitus
« Vastaus #24 : Helmikuu 25, 2005, 15:45:52 »
Samoilla linjoilla Mikon kanssa. Jokaiseen pilkun ja ison alkukirjaimen puuttumiseen ei aina jaksa puuttua, varsinkin jos edellisestä istunnosta on useampi päivä ja tarkistettavia viestejä on kertynyt kymmenittäin. Samoin menettelen "epävirallisempien" viestien, kuten Sekalaista-sarjan juttujen kanssa.

Äidinkielen opettajaksi en halua todellakaan alkaa, mutta kieltämättä joskus tulee sellaisia viestejä joissa ei ole mitään tolkkua, joista ei edes ymmärrä mitä kirjoittaja on halunnut sanoa (varsinaiset häirikköviestit erikseen). Tällöin moderaattori yrittää tulkita viestin sisältöä ja tehdä korjauksia. Mikäli viestin alla lukee esim. edit: otsikkoa muokattu tai kirjoitusasua siistitty, kyse on juuri tästä. Viesti saatetaan myös lähettää väärälle keskustelualueelle, jolloin se siirretään sopivampaan osoitteeseen. Mikäli et siis löydä omaa asiallista viestiäsi keskustelualueelta, voi olla että se on siirretty.

Pilkuntarkkaa oikeinkirjoitusasua enemmän toivoisin käyttäjiltä paneutumista kysymyksiinsä ja kommentteihinsa. Asioistahan voi olla mitä mieltä tahansa, kunhan pystyy perustelemaan väitteensä! Asiallisesti laaditut viestit ovat mukavampaa luettavaa, eikä keskustelukaan muutu "juupas-eipäs" -henkiseksi huuteluksi. Yleisesti ottaen keskustelun taso on mielestäni kuitenkin kohtalaisen hyvällä mallilla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2006, 13:32:56 kirjoittanut Kaivo »

puolisukeltaja6

• Profiili
    • Sähköposti
Vs: Oikeinkirjoitus
« Vastaus #25 : Kesäkuu 29, 2006, 00:19:45 »
Nostetaampas tätäkin topiccia vähän.

Eli eteeni sattui tällainen viesti motot.netissä. Älkää kiinnittäkö huomiota viestin aiheeseen, vaan oikeinkirjoitukseen:

Lainaus
kaveri hankki itelleen just tollasen samurai\kinroad mikä se ny onkaa nokuitekii samavehe (enskan) kateltii missä siin on kurei ni imu kaulaaku kattelin ni se on jo ainaskii liian pien siihe oiskoha se lollu 9mm luokaa ja kannes oli jo reippasti parempi reikä sitte ku kateltii siin alku käyrä ku kiinosti onks siin mitää ni hemmetti siellä ku onse ilman tuoti siihe putkee ni pikku putki meni sinne toiselle puolle putkea eli se pikku putki oli iha vitummoinen kuri siin ku se alku akäyrä on valmiiks pien ja sit jos se pikku putki täytti sen koko putken no tettii se pois sepätkä sisält. jatkoa toho ilmukaulaa mistäs siihe sais uuden isomman imu kaulan ku ei oikee viitis dremelil alkaa suurentelee sitämut siihe auttas ku vaihtas imu kaulan ja viilais kannest sen verra et siihe ei jää mitää reunust ja kiilottas kanavan peili kiiltäväks ni paranis huomattavasti tehot Ite oon kokenu manas ku itelläni on mana 70cc kannen aukot on ISOT ja kiiltävät en muista tarkkaa mitä kokoa no skode on vaa isoveljen vahna henkä oo jaksanuvaihtaa pois ku tuli hankittuu alku vaihees vähä virii

Todella vaikea lukea. Eli pidetään kalassa.net siistinä kirjoituksien suhteen.

Sir.Milo

• thx Pete
    • MSN Messenger  - Trabucc0@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : Kesäkuu 30, 2006, 14:21:44 »
Tota joo...
Mielestäni on mukavampaa lukea puhekielistä tekstiä, kuin kirjakielistä.
"Ite tulee useest kirjotettuu tähä mallii".  Eli jätän viimeisimmän tavun pois. Äidinkielen opettajien mielestä varmastikin v*ttumainen tyyli, mutta omapahan on tyylini.
Yleensä luen viestini läpi ennen niiden lähettämistä, mutta ei sitä aina jaksa niin tarkka olla.

Ja sitten viilataan pilkkua... Puolisukeltaja6.

Tuota tekstiä on vähän ärsyttävä lukea jos oikeinkirjoitus asiat eivät ole kohdallaan.
"lukea, jos"

Hyvä! Asia on mennyt sinullekkin hyvin kaaliin. Rupesit heti toimiin.
"sinullekin"

No siis eihän minun mielestä niitä pitäisi kieltää niitä hymiöitä, ne "saavat tekstin elävämmäksi" tai saattavat kertoa jopa, onko jokin asia hyvä vai hyono hänelle.
"huono"

Siis sinunhan murteesta saa selvää samalla tavalla, kuin kirjakielellä. puhunhan minäkin välillä jotain murteella, teenhän minäkin kirjoitusvirheitä:
"Puhunhan"

Joo, samoilla linjoilla kumiankan kanssa.
"Kumiankan"

Joo, saa tuosta selvää. Eikös:
-Ennen lainausmerkkejä tule väli
-ohan (Puuttuuko N-kirjain tarkoituksella?)
-miuta Siis minua?
-lisäksi vähän pisteiden ja pilkkujen vaihtelua.
"väli."
"miuta; siis minua?"

Eli eteeni sattui tällainen viesti motot.netissä. Älkää kiinnittäkö huomiota viestin aiheeseen, vaan oikeinkirjoitukseen:
"Motot.net:issä"

Toivottavasti et ota hirveän vakavasti huomautuksiani.
Lähes jokaisessa tämän topikin jutussa on jotain huomautettavaa.

Kaksoispisteen käyttö on sellainen seikka, mitä porukat käyttää paljon väärin. Minä myös. Se on sellainen asia, että käyttämällä sitä väärin saa tekstistä (joskus) selkeämpää ja jäsennellympää.
Ei oikeinkirjoitus asioita pitäisi mielestäni niin hirveän tarkasti ottaa. Tärkeintä on se mitä sanoo, ei se miten!
Henkilökohtaisesti teen aivan s**tanasti virheitä.
Toki kirjoitusvirheitä täynnä olevaa tekstiä on hankala lukea, mutta mielestäni ei yksittäisiin huolimattomuus virheisiin pitäisi puuttua.

Jokainen kirjoittakoon tyylillään!

Kiva nähdä montako virhettä tästä löydätte.

Pumppis

• Profiili
« Vastaus #27 : Heinäkuu 01, 2006, 00:00:07 »
Ei liene tarpeen puuttua jokaiseen kirjoitusvriheeseen. Niitä sattuu kaikille. Tärkeintä lienee asia. Asiansa voi ilmaista monella tavalla:
CAPSLOCK POHJASSA KUULOSTAA HUUTAMISELTA, EIKÄ LUETTAVUUS OLE KOHDALLAAN.

isoja alkukirjaimia lauseen alussa kannattaa käyttää piste ja pilkku ovat hyviä välimerkkejä varsinkin jos haluaa asiaansa selkeyttä

Yhdys sanat tuntuvat olevan vaikeita. Kannattaa miettiä puhe ilmaisua jollekin yhdys sanalle. Jos puhe kielessä sanat sanotaan peräkkäin ilman taukoa, on kyseessä yhdys sana.

Tämä kommentti ei pyrikään ehdottomaan totuuteen. Virhetä varmasti menneissä, tässä ja tulevissa kirjoituksissa tulee olemaan.

Walde

• Iankaikkinen!
    • MSN Messenger  - v.ryoso@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #28 : Heinäkuu 27, 2006, 19:21:50 »
-miuta Siis minua?

Tuo sana tulee yleensä tarkoituksetta, samoin kuin suuressa osassa suomea kuultava sä sana. Se kuuluu murteeseen, eikä ainakaan minua haittaa (huom. kirjoitin sen kieliopillisesti oikein :wink:) Jos näitä sanoja joku käyttää.

Pilkkijä90

• Vieras
Kielioppi
« Vastaus #29 : Joulukuu 18, 2006, 00:10:18 »
Eli lause alkaa aina isolla alkukirjaimella, tässä on todella suurella osalla teistä aivan helvetinmoinen ongelma, ison alkukirjaimen lisääminen ei tarkoita kuin yhtä ylimääräistä painallusta ja on taatusti sen arvoista, miksi ihmeessä haluaisit vaikuttaa kielitaidottomalta idiootilta?

Lause loppuu aina pisteeseen, ja lauseiden olisi muutenkin oltava sopivan pituisia, ei liian lyhyitä tai liian pitkiä. Tämän pisteenkään lisääminen ei voi olla vaikeaa, edelleenkin vain yksi ylimääräinen painallus. Pisteen jälkeen tulee aina välilyönti!

Mutta pelkät pisteet ja isot alkukirjaimet eivät välttämättä saa tekstiäsi näyttämään edes hieman koulutusta saaneen henkilön tekstiltä, vaan siihen tarvitaan myös välimerkkejä, joista tärkein lienee pilkku. Pilkku tulee aina että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, mutta, sillä, vaan sanojen eteen, ja sivulauseiden eteen, sekä luetteloihin. Pilkun jälkeen tulee aina välilyönti!

Mutta vaikka kirjoituksesi täyttäisi kaikki edellä olevat kriteerit, saatat silti vaikuttaa idiootilta, jos et osaa kirjoittaa sanoja oikein! Esimerkiksi yhdyssanavirheet pistävät pahasti silmään, mutta niistäkin pääsee eroon jos vain haluaa. Otetaan esimerkiksi vaikka sana vetouistelu. Mistä tietää että se on yhdyssana? No, lisääpä sanoihin veto ja uistelu päätteen -ssa. Kuulostaako järkevältä, vedossa uistelussa? Ei niin, joten vetouistelu on yhdyssana. Mieleeni tuli myös eräs täälläpäin liiankin yleinen kirjoitusvirhe, eli sana "enään"! Sitä ei kirjoiteta noin, vaan se kirjoitetaan näin: enää! Menikö perille, pitääkö minun valittaa tästä enää? Huom! Paras tapa välttää kirjoitusvirheet on lukea viestinsä läpi ennen sen lähettämistä, tee siis näin!

Selvä, tuossa oli muutama ohje, joita nuodattamalla saatat saada astetta enemmän rispektiä muiden käyttäjien keskuudessa. Huomauttaisin myös, ettei sinulla ole mitään syytä olla noudattamatta näitä, eikä mitään "En voi kirjoittaa oikein koska mulla on äikkä nelonen!"-selityksiä, kyllä sinä näin yksinkertaiset asiat voit oppia.

Tämä on keskustelufoorumi, jossa puhutaan kalastuksesta suomeksi!

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>