Chat

Kirjoittaja Aihe: "Ostanko vavan/kelan X, vai vavan/kelan Y"  (Luettu 18960 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peliqtio

• MSN Messenger  - Peliqtio88@hotmail.com
    • Profiili
"Ostanko vavan/kelan X, vai vavan/kelan Y"
« : Huhtikuu 30, 2005, 10:37:18 »
Tämän aiheen tarkoitus on karsia täältä ne turhat aiheet tyyliin "mitä mieltä olette siitä ja siitä vavasta ja/tai kelasta???????"

Tänne voi pistää kysymyksiä virvelin ostoon liittyen, esim. "Ostanko vavan X vai vavan Z?" ja "Onko kela Å ostamisen arvoinen?".

Kun vastaatte, niin pistäkää mielellään perustelut, että miksi vapa X on parempi, kuin vapa Z.

[e]: Olisi myös kiva, jos kysyjät ilmoittaisivat, että onko kyseessä haspeli-, hyrrä- vaiko kenties umpikela, minkä painoisia vieheitä pääasiassa heittelee, kalastustarkoitus(sisävesi, meri, pikku lampi, iso järvi).

Kiitos...
-Kaikki koneet toimivat savulla, kun savu tulee ulos, kone ei enää toimi-

Paina tästä, jos vain uskallat!

Joona90

• MSN Messenger  - jooqa@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2005, 20:19:26 »
En tiiä onko tää nyt ihan oikee paikka tälle mut laitan kuitenki.

Eli kyselisin hyvää settiä kela+vapa+siima
Käyttötarkoitus olis hauen kalastaminen sisä-vesillä,ja aika aktiivista eli noin kerran pari viikkoon.Rannalta ja joskus veneestä.Ei halvinta eikä ihan sika kallis mut kuitenkin suht koht laadukas sais olla.

Kiitos vastauksista etukäteen!
Tässä olen kun en muuta voi...

Peliqtio

• Profiili
« Vastaus #2 : Toukokuu 01, 2005, 11:42:01 »
Oikea alue, mutta kerrohan aluksi, että mikä on malli?(haspeli, hyrrä, vai umppari). Minkä painoisia vieheitä heittelet? Monfiili vai punottu siima?

Luultavasti se on haspeli, tai hyrrä. Epäilen haspelia, niinpä suositelen vavaksi Vulcan X 8':sta vapaa(75€), joka on paras haukivapa mitä vain markkinoilta löytyy. Sen ainoa haittapuoli on, ettei aihiota ole lakattu, jolloin se on hieman arempi iskuille, kuin lakatut vavat, mutta se on taas tunnokaimpia vapoja, mitä vain löytyy, mikä taas johtuu sen materiaalista, joka on suhteellisen haurasta. ja kelaksi vaikka Lagunan 2500, tai 3500. Siimana voisi palvella Power Pro-kuitusiiman uusi hauki paksuus, 0,32. Hintaluokka setillä olisi n. 200€. Onkohan setti liian kallis?

Joona90

• Profiili
« Vastaus #3 : Toukokuu 01, 2005, 16:07:06 »
Joo unohdin sanoa että haspeli-kela.
Ja siima en sanonut ,koska en tiiä mikä olis hyvä.Sen takia kysyinkin että mikä olis hyvä.
Kuulostaa hienolta setiltä!Mutta haittapuolena on hieman liian suuri hinta...
Tai ehkä ei,koska jos löydän rahottajan joka maksais osan tosta.(mutsi/faija)
Ja jos ei löydy niin sitte hintaa sais olla 100-150€.

Ezza

• Profiili
« Vastaus #4 : Toukokuu 01, 2005, 16:26:44 »
Kesän lähestyessä kaivelin vanhan avokelan tuolta esiin ja muistelin kuinka huono se oli ollut viime kesänä... Nyt olisi aika hankkia uusi avokela ja mielellään hyvä sellainen. Voisko joku laittaa vinkkiä vähän että millaista kannattaisi lähteä laittamaan. Kalastan kesäisin lähes päivittäin joten kela tulee kovalle käytölle ja jarru yms. toiminnot pitäisi olla kohtuullisen hyvät. Hintaa kelalle mielellään alle 200€.
Tosi kalamies ei saa ensimmäisellä heitolla kalaa, vaan toisella. :P

Timky

• Profiili
« Vastaus #5 : Toukokuu 01, 2005, 16:39:18 »
Jos kela tulee "perus" kalastukseen siis hauen ja ahvenen heittelyyn, niin voisin ilman kokeilua suositella Erä-lehden (4/2005) testin voittajaa Shimano super 2500GT-FA. Kela sai 5 tähteä ja hintaa sillä on 135e.

rusakko

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Toukokuu 02, 2005, 18:49:01 »
Mun mielestä just noita erän testejä on ihan hyvä lueskella jos ettii jotain kalastusvälineitä. Myymälässä esim keloja hypistelemällä on aika vaikeeta tietää minkä tasoisesta vehkeestä on kyse.

Timky

• Profiili
« Vastaus #7 : Toukokuu 02, 2005, 19:22:08 »
Lainaus käyttäjältä: rusakko
Mun mielestä just noita erän testejä on ihan hyvä lueskella jos ettii jotain kalastusvälineitä. Myymälässä esim keloja hypistelemällä on aika vaikeeta tietää minkä tasoisesta vehkeestä on kyse.

Totta myymälässä kun ei saa keloja rueta availemaan eikä niitä saa koekalastuksiin. :wink:

Suosittelen Erän tilaamista kaikille kalastuksesta kiinnostuneille. :D

Alonzo Harris

• Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 06, 2005, 12:44:57 »
Hommasin avokelan kokoluokkaa 2500 (Shimano Exage) ja vavaksi Shimano Catanaxsin 210cm. Siimaksi firelinen 0,17 ni kyl oli rentoo ja kevyttä heitellä. Vanhoilla välineillä joutu aina repimään et sai metrejä. Pistäkää kommenttia tästä setistä. Millaista avokelaa käytätte jos pääasiassa heittelette, veikkaan et aika monella on kokoluokkaa 4000.

Tuoski

• Profiili
« Vastaus #9 : Toukokuu 07, 2005, 20:06:47 »
Itse ajattelin ostaa tuon Shakespeare Tempest 5535 kelan,
mikä sai erälehdessä hyvä ostos leiman. Hinta on enemmän minun luokkaani, mutta suositelkaa tuohon jotain hyvää vapaa.
Välineet tulee lähinnä hauen kalastukseen.

Kenelläkään tietoa noista erälehden haukivavapa testeistä?
Jos sieltä vaikka löytyisi vaikka joku "hyvä ostos" vapa tuolle kaveriksi.
Halpoja vapoja, mitään 100e vapoja on turha suositella...

Peliqtio

• Profiili
« Vastaus #10 : Toukokuu 07, 2005, 20:50:57 »
VulcanX... 75€, ja viis tähtee erän testissä...

Paras haukivapa, millä olen heittänyt, ainoa miinus on lakkkaamaton aihio, mikä vie kestävyyttä, mutta tuo taas herkkyyttä... Painavien vieheiden heittoon ehdoton...

Tuoski

• Profiili
« Vastaus #11 : Toukokuu 07, 2005, 23:35:50 »
Mites tuo vavan pituus tuossa minun paketissa, jos tuon vulcanin ostan?
Muitakin vapoja saa tietysti suositella...

Joona90

• Profiili
« Vastaus #12 : Toukokuu 08, 2005, 08:21:45 »
Mun uus setti on nyt sitte tälläne:

kela:Daiwa Samurai-7i 3500

vapa:Daiwa vulcan-x 7`

siima:joku monifiili

Mun mielest aika hyvin lentää vieheet tolla setillä,mitä eilen vähän kokeilin.
Ja vavassa on viehe suositus 10-40g, kun "tavallisessa" heitto-vavassa on 10-30g.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #13 : Toukokuu 08, 2005, 16:22:25 »
pitäisi löytää mahd. hyvä haspeli(hyvä jarru, voima, kestävyys, pitkäheittoinen, yms. ominaisuudet), viehepaino 6-30g., siima monofiili, kalalajit: hauki, ahven, kuha, taimen. Mikähän olisi paras täyttämään nuo vaatimukset :) , sopivin vapa lienee shakespeare ugly stick?

Salmo

• Vieras
« Vastaus #14 : Toukokuu 08, 2005, 17:37:27 »
Itse olen moneen otteeseen kehunut Daiwan Lagunoita, tässä talossa niitä on 3kpl (2500 ja 2x 1500). Isäni osti 2500 haukihommiin silloin, kun Laguna tuli markkinoille (olisiko pari vuotta sitten?). Nyt on havaittavissa jonkin moista kolinaa/klonksuntaa, huoltokaan ei auttanut. Jigikelat eli 1500:set ovat toimineet toistaiseksi hyvin, tosin ovat nuorempia kuin tuo 2500.

Itselläni oli epäilys jo omaa Lagunaani ostaessa, että nykypäivän huippukelat eivät ehkä ole isältä pojalle -keloja, ja voi olla, että pitänee paikkansa. Kelat ovat herkempiä ja kevempiä ja todennäköisesti myös haavoittuvampia. Onko nykykeloista isältä pojalle -keloiksi, tiedetään vasta vuosien kuluttua.

Joka tapauksessa Daiwan Laguna on ylivoimaisesti mukavin haspeli, jolla olen kalastanut. Säännöllisellä huollolla varmasti pitkittää kelan ikää ja saa kelan toimimaan herkästi, joten nyky kelat vaatinevat vain enemmän huoltoa.

Peksim

• Profiili
« Vastaus #15 : Toukokuu 08, 2005, 20:52:39 »
Lainaus käyttäjältä: Salmo
. Kelat ovat herkempiä ja kevempiä ja todennäköisesti myös haavoittuvampia. Onko nykykeloista isältä pojalle -keloiksi, tiedetään vasta vuosien kuluttua.

Joka tapauksessa Daiwan Laguna on ylivoimaisesti mukavin haspeli, jolla olen kalastanut.

Totta on tuo etteivät nykyajan kelat varmaankaan ole enää niin kestäviä kuin vuosien takaiset mm. Abu garcian kelat ,jotka kestivät juurikin noin "isältä pojalle".
Tuossa kun kehut tuota Lagunaa, niin oletko sinä tai joku muu kokeillut Samurai keloja, jotka ovat käsittääkseeni Lagunan "karvalakki malleja". Miten eroavat Lagunasta?
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Tuoski

• Profiili
« Vastaus #16 : Toukokuu 08, 2005, 21:25:21 »
Tuli vaan mieleen että onko tuo vulcan X kuinka järeä vapa,
jos heittelen lähinnä 20g vieheitä? Että lentääkö ne tuolla kuinka hyvin?
Ja onko tuo shakespearen Tempest 5535 liian pieni 240cm vavalle?

nightzz

• Vieras
« Vastaus #17 : Toukokuu 12, 2005, 20:51:56 »
Suositelkaa hyvää & halpaa haspelikela/vapa/siima -settiä lähinnä mökkikalastukseen, eli perusheittelyä veneestä ja rannalta, vetouistelua sekä jonkin verran jigaamista varten. Uistinten painoja en nyt muista, mutta 7 gramman jigipäillä olis tarkoitus heitellä. Saako alle 80€ minkäänlaista laatua?

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #18 : Toukokuu 22, 2005, 18:40:18 »
Eikö löydy vastaajia?  :shock:

Timky

• Profiili
« Vastaus #19 : Toukokuu 22, 2005, 19:25:36 »
No noita shimanon valmis settejä suosittelisin. Ne ovat edullisia, mutta omaavat shimanon laadun.

Kattele tuolta joku sopiva setti.

http://www.normark.fi/index2.html

Mitä nyt nopee ite vilkasin, niin se jigistelyyn tehty uutuus setti voisi olla sinulle hyvä jos kerran jonkun verran jigeillä kalastelet.

Ei muuta kun valitsemaan.  :D

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #20 : Kesäkuu 07, 2005, 21:09:42 »
Olen etsiskelemässä LAADUDASTA kuhan jigittelyyn sopivaa kela+vapa+siima -settiä. Ideoita?

menikö ot?
 :idea:

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #21 : Kesäkuu 07, 2005, 21:10:13 »
Olen etsiskelemässä LAADUKASTA kuhan jigittelyyn sopivaa kela+vapa+siima -settiä. Ideoita?

menikö ot?
 :idea:

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #22 : Kesäkuu 08, 2005, 22:27:25 »
Voisi sopia tähän ketjuun:

Kumpi shimanoista olisi parempi ostos :
CX 2500 rb -kela + stimula-vapa-setti  vai
sonora FA "erän hyvä ostos"
Molemmilla hintaa 75 e
Pääasialliseksi käyttökohteeksi olen miettinyt kuhan jigaamista( kuitusiimaa varmaan...)
Jos joku viisaampi osaisi tutkia kelojen ominaisuuksia noista mainoksista -> www.normark.fi/kalastus ja KALASTUS NEWS 2005
Onko keloissa ratkaisevia eroja? Kokemuksia?

t. sama vieras

Feikki O

• MSN Messenger  - djnapa@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : Elokuu 01, 2005, 12:44:11 »
Oon menossa tällä viikolla kela ja vapa ostoksille. Kelaksi oon ajatellu Daiwan Laguna 2500 ja vavaksi Daiwan Vulcan X8 240 cm. Kalastelen pääsääntöisesti haukea.
Mutta tämmönen asia askarruttaa, että voikos kyseisellä yhdistelmällä käydä koskella narraamassa arvokaloja? Koskella käyn aika satunnaisesti.
Rohkeasti viisaammat vastaamaan :)
Terveisin: Feikki O

qube Tö Fiscerri manni..

• Vieras
« Vastaus #24 : Elokuu 01, 2005, 15:01:13 »
Minä Ehdottaisin kelaksi (Haspeliksi) Shakespearin Prius...Prisma myy sitä hint 20 e...toimii moitteettomasti jos ei tavoittele yli8,6 kilosia...aion itse ostaa sen...!!!

qube Tö Fiscerri manni..

• Vieras
« Vastaus #25 : Elokuu 01, 2005, 15:03:10 »
daiwanilla on hyvät vavat mutta kelat on niin ja näin...Sinuna harkitsisin priusta...!!!ei kallis mutta tosi hyvä...

qube Tö Fiscerri manni..

• Vieras
« Vastaus #26 : Elokuu 01, 2005, 15:10:55 »
Lainaus käyttäjältä: nightzz
Suositelkaa hyvää & halpaa haspelikela/vapa/siima -settiä lähinnä mökkikalastukseen, eli perusheittelyä veneestä ja rannalta, vetouistelua sekä jonkin verran jigaamista varten. Uistinten painoja en nyt muista, mutta 7 gramman jigipäillä olis tarkoitus heitellä. Saako alle 80€ minkäänlaista laatua?

Ilman muuta löytyy laatua..osta shimanon vapa (enmuista mallia..tais olla aspire...)ja shakespearin prius kela...ni pitäs löytyä laatua halvaksi mökki kelaksi...

Feikki O

• MSN Messenger  - djnapa@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : Elokuu 03, 2005, 12:33:09 »
Lainaus käyttäjältä: Feikki O
Oon menossa tällä viikolla kela ja vapa ostoksille. Kelaksi oon ajatellu Daiwan Laguna 2500 ja vavaksi Daiwan Vulcan X8 240 cm. Kalastelen pääsääntöisesti haukea.
Mutta tämmönen asia askarruttaa, että voikos kyseisellä yhdistelmällä käydä koskella narraamassa arvokaloja? Koskella käyn aika satunnaisesti.
Rohkeasti viisaammat vastaamaan :)

Tuli nyt sitten tilattua kyseinen paketti, eiköhän sillä pärjäile.
Terveisin: Feikki O

nikuttaja

• MSN Messenger  - niku_taku@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #28 : Elokuu 04, 2005, 18:16:51 »
yksi hyvä vaihtoehto voisi olla damin quick ATP 840 (itelläni on semmonen) hinta 57 euroa myydään ainakin erä lindroos kaupassa....         :arrow:  http://www.era-lindroos.fi/feature.php?area=Ajo-ohje sieltä löydät varmasti laadukkaita keloja ja hyvä palvelu  :wink:   :)  :)  :)

NightPiker

• Profiili
    • Sähköposti
Vs: "Ostanko vavan/kelan X, vai vavan/kelan Y"
« Vastaus #29 : Tammikuu 28, 2008, 20:41:57 »
Vanha aihe mutta nostetaanpa se kissa uudestaan pöydälle!  :wink:
Eli nyt olisin hakemassa avokelalle tikkua jolla olis tarkotus kalastella pää-asiassa haukea, mutta myös muita lajeja voisi kalastella, joten mitään xxx vahvaa haukivapaa eikä mitään UL-hammastikkua. Kerrankin raha ei ole este  :wink:
Suottaahan tuota tulla ja suottaahan tuota olla tulemattakin.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>