Chat

Kirjoittaja Aihe: Lampi -hauet haussa  (Luettu 5065 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juggis

• Profiili
    • http://taivaankansi.get.to
Lampi -hauet haussa
« : Toukokuu 08, 2005, 17:10:09 »
Kävin tuossa eilen pidemmällä kalastusreissulla muutamalla pienellä metsäjärvellä / lammella. Ensin suunnistin yhdelle kauttaaltaan melko matalalle tumma vetiselle lammelle, jossa kesällä kasvaa paljon kaikkia vesikasveja pinnassa lähes koko alueeltaan. Kiersin koko lammen ja tarjosin suspi jigejä, normaaleja valkoisia toukkajigejä, firetiger vaappua, lusikkaa ja lopulta jopa lippaa. Ei mitään havaintoa kaloista.

Vaihdoin sitten paikkaa aivan päinvastaiseen paikkaan. Ko. paikka on mielettömän syvä varsinkin eräiden isojen kallioiden kohdalta. Vesi on melko kirkasta ja toisella rannalla matalaa. Tulin rantaan, niin rantaviivasta lähti pieni ahven karkuun. Tämä siis mielestäni kertoi sen, että kalaa on jo matalassakin (edellisellä paikallahan noita ei näe, koska vesi on siellä hyvin tummaa). Lähdin sitten ensin koittelemaan haukea matalauintisella pitkällä ja tummalla isommalla Rapala Originalilla joka on usein toiminut keväisin hyvin, koska sitä pystyy kelaamaan hiljaa ja käyttäytyy pysäyttäessä hyvin. Ei tärppejä, eikä yksikään kala edes seurannut vaikka yleensä ahvenetkin seuraavat tuota. Siirryin sitten järven syvään päähän kallioille ja kaivoin jigit esiin. Pompottelin pitkin syvännettä ilman yhtään tärpin tuntuistakaan. Olin siinä hyvän aikaa, kunnes luovutin ja laitoin vavan reppuun. Lähdin kävelemään pois päin, kun taas näin kallioilta kirkkaan veden läpi, miten kaksi pientä ahventa vilisti rannalla. Kävelin hieman eteenpäin paikkaan jossa olin jo heitellyt monta kertaa, niin arviolta 30cm hauen pulikka lähti uimaan rannasta rauhallisesti karkuun.

Eli näin. Kalaa kyllä näkyy, mutta en saanut niitä edes seuraamaan uistinta. Luulisi, että joku hauki on ainakin syöttini nähnyt - mukaanlukien tuo rannasta lähtenyt, koska olin jonkin aikaa sitten juuri siinä heitellyt. Yleensä tämä kalojen jumitus esiintyy jäiden lähdön jälkeen lammissa ja järvissä. Se korostuu mitä pienempi vesi on kyseessä. Sama tapahtuu omien havaintojen mukaan myös syksyisin. Merellä ja isoilla vesillä asia on eri.

Lisäksi eilen tosiaan sammakot olivat täydessä vauhdissa kutupuuhissa. Kauhea kurnutus ja meno päällä :lol: Joku on joskus sanonut, että hauki alkaa ko. paikoissa ottaa vasta sammakoiden kudun loputtua ? Omat havaintoni monelta vuodelta kylläkin tukevat tuota teoriaa. Kalastin siis eilen eteläisen Suomen alueella.

Eli toisinsanoen käsitellään tässä threadissa LAMPI -kalastusta, jolloin saadaan tietoa, että koska alkaa kalaa tulemaan. Yleensä kun pienistä järvistä tai lammista alkaa tulemaan, niin alkaa tulemaan joka puolelta.

Tein tämän uuden "hauki topicin", koska nuo edelliset olivat enemmän tai vähemmän rasittavia (ei millään pahalla, mutta vieraiden jutut yleensä tiedetään). Nyt ainakin pitäis tietää mistä puhutaan ja mistä ne ovat tulleet. Hauen kalastuskin on hyvin laaja käsite.
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Valmet 412

• Profiili
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2005, 20:22:11 »
Sama juttu täällä!!
Haukia mulahteli joka paikassa mutta ei mihinkään uistimeen ottanut.
Sammakot kurnuttavat tosiaan aika äänekkäästi näin keväällä.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2005, 21:58:41 »
no mä kävin tänään kans yhellä lammella, viime vuonna tähän aikaan 10 haukea...nyt tasan 1kpl.
oisko kolmattakymmentä haukea lähteny jalkojeni edestä. aina ku lähti kävelemäään ni haukia sinkoili sinne sun tänne???
taitavat olla hauet kutupuuhissa, niin kuin sammakotkin :wink:
ja vielä et lammen toisessa päässä oli vielä pikkusen jäätä!
lampi on aika matala kesk. syvyys n.1m.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Juggis

• Profiili
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #3 : Toukokuu 08, 2005, 22:36:18 »
Osaisko joku asiasta oikeasti tietävä ottaa kantaa tuohon sammakoiden kutuun, että onko sillä jotain tekemistä hauen syönnin kanssa ? Joku muistaakseni sanoi joskus, että hauet syö siihen aikaan niin paljon sammakoita, etteivät sitten ota enää uistimeen :shock: Vai onko se vaan sattumaa, että hauet alkavat ottaa sen kudun jälkeen / haukien kutu loppuu samaan aikaan..

En kuitenkaan tuota sammakkojen syönti juttua oikein jaksa uskoa..

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #4 : Toukokuu 09, 2005, 08:09:45 »
Kyllä se on niin, että se hauki kutee siellä vielä. Odotteleppas nyt sellaiset 2 vko, niin alkaa haukikin ottamaan uistimeen vähitellen. Itse olen suosiolla ollut n. 2vko jäiden lähdestö ihan muissa puuhissa ja sitten on alettu panostamaan enempi siihen kalasteluun. Syönti paranee koko ajan, kunnes muuttuu vähitellen raivoisaksi. Juhannukseen asti luupäätä nousee helpolla. Sen jälkeen se vähitellen hiljenee.

Edit: ja aika vähän olen nähnyt haukien mahassa sammakoita. Eikä edes sammakonpoikaset tunnu kiinnostavan, vaikka niitä ui joskus mustana puurona rantamatalassa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Joutoveli

• Vieras
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #5 : Toukokuu 09, 2005, 12:08:25 »
Viime viikolla kävin lammella saaliina yksi hauki ja yhden kerran pieni pulikka seurasi. Eli aika hiljasta toistaiseksi. Uitin paljon kirkkaita ustimia ja vaappuja jotka ovat toimineet hyvin. Koko lampi vaikutti kuolleelta.

jättihaukimanniskan

• Profiili
    • Sähköposti
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2005, 14:59:20 »
kaverin kans käytiin kans lammel ja kerran nykäs mut sit ei enää mitään ja haukia näkyi menevän vaikka kuinka paljon :?
Hauki o kala,keso o raejuusto

kalastaja86

• Catch&Release
    • MSN Messenger  - janlahti86@luukku.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #7 : Toukokuu 09, 2005, 15:20:53 »
Hauet taitaa vielä kutea lammissa, mutta eiköhän ne kohta käy kiinni. itse olen todennut lammella missä on syvin kohta noin 3m, että hauet käy parhaiten keväällä ja syksyllä pohjan tuntumassa uitettuun melko hidas liikkeiseen vaappuun. Hauet ovat kyllä aika säikkyjä pitkälle kesään, ainakin tässä kirkasvetisessä lammessa että käyvät vasta josku kesä-heinäkuun vaihteessa uistimiin kiinni.
Just a Fishing Man....

Zounatan

• Profiili
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #8 : Toukokuu 09, 2005, 20:21:22 »
Kutuaika on hauella vielä monissa sisävesissä kesken ja silloin haukea kiinnostaa ihan muu kuin syöminen. Itsekin olen käynyt tuossa lähellä olevallla pikkujärvellä pari kertaa kokeilemassa, ei mitään. Ei edes tärppiä. Pitää odotella vielä vähäsen, että kutuhommat loppuu ja alkaa ruokailu.

Juggis

• Profiili
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #9 : Toukokuu 19, 2005, 21:21:39 »
Tänään olin taas yrittämässä keskikokoisella metsäjärvellä. Muutaman tunnin siellä vietin ja tuloksena 6 haukea :) Oli pitkästä aikaa otillaan. Tosi kiva fiilis oli järvellä. Puikkareitahan about kaikki noista oli. Isoin oli vajaa 3kg. Kaksi otin ruokakaloiksi - yhden suuremman ja ensimmäisen puikkarin joka oli jäänyt silmästään jigin koukkuun kiinni :roll: Loput päästin luonnollisesti jatkamaan sukuaan ja sainkin ne hyvin irti koukuista.
Tässä pari onnetonta kännykameran kuvaa parista hauesta.

Kaikki kalat tulivat jigeillä - isolla valkoisella toukkajigillä (jäi pohjaan hetken päästä), kuvassa olevalla pienemmällä valkoisella jigillä ja ahvenraitaisella suspilla. Normaaleilla uistimilla (proffa, minnow spoon) en saanut mitään. Kummallakaan kalalla ei mahassa ollut enää mätiä tai maitia, eli kudut on kudettu ja sammakotkaan eivät enää kurnuttaneet. Sisävesikausi on korkattu siis ja kohta merelle, sekä jalokalaa narraamaan muista paikoista :D

Mites, joko on keskisessä Suomessa lampi / metsäjärvissä ollut otillaan ?

Juggis

• Profiili
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #10 : Toukokuu 20, 2005, 21:19:09 »
Hehe, näin ne tilanteet muuttuu. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta (eilen välillä paistoi, välillä tuli voimakas sadekuuro jne.) ja ei yhtään kalaa ylös samasta paikasta kuin eilen. Kerran heikko tärppi jigiin, toinen tärppi jossa jopa näin pienen pulikan räpistelemässä ja myös toinen näköhavainto kun hauki yritti tavoitella suspia. Ei kuitenkaan jäänyt kiinni. Nihkeä oli siis syönti eiliseen verrattuna :)

Eli kyllä se nyt on jo otillaan, tänään vain oli huono päivä ja näitä varmasti tulee vielä lisääkin.

Timky

• Profiili
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #11 : Toukokuu 20, 2005, 21:39:32 »
Saattoi nihkeys johtua myös viehe valinnasta. Jos yritit käyttää samoja vieheitä kun viimeksi vaikka sää oli täysin eilainen, niin ei ihmekkään, että ei pahemmin "syönyt". Kannatta "huonon syönnin" aikana vaihdella paljon vieheitä, niin yhtäkkiä voi alkaa "hyvä syönti". Eli "huonon syönti" voi johtua viehe valinnasta. Eri tilanne on jos on peräkkäin kaksi täysin samallaista päivää ja käyt samalla järvellä ja ensimmäisenä päivänä saat yhden hauen ja toisena viisi. Silloinkin on toki voinut olla vieheestä kiinni jollain tietyllä osa-alueella, mutta luultavasti kohdalle ei vain ole osunut haukia.

Siinä jotain pohdintaa mikä voisi pitää paikkansa.  :wink:

Toki pitää muistaa tuo minun allekirjoitus... :D

Juggis

• Profiili
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #12 : Toukokuu 20, 2005, 23:15:26 »
Joo no siis mulla oli kaveri mukana tänään, jolla oli tasan 0 tärppiä ja käytti alussa pelkkiä vaappuja. Mulla sentään oli 3 ja eilen käytin ainoastaan tuota ahvenraidallista suspia suspeista. Nyt tarjosin fluori keltaista ja punaistakin. Toinen tärpeistä otti siihen keltaiseen.

Ja kuten sanottua, 6 haukea eilen joista vain 2 otin mukaan, eli eiköhän ne siellä edelleen olleet :roll:

Heittelin tänään jopa itse maalaamaani kakkos koon vibraxia tuloksetta, jolla normaalisti on myös tullut, vaikkakin lippa on varmasti näin keväällä hieman liian nopea pyörimään.

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • Profiili
    • Sähköposti
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #13 : Toukokuu 22, 2005, 21:54:51 »
Tänään tuli kevään ekat hauet. Sellanen aika pieni metsäjärvi josta iski vaappuihin 2 haukea. Toinen n. 2 kg iski Firetiger-väriseen 11cm magnumiin ja toinen pienempi hauki iski samanlaiseen mutta särjen väriseen.

Kalastuksen määrästä päätellen ihan sattumakaloja, koska ei tullu enempää eli ihan itärajan pinnassa ilomantsissa päin joutaa vielä oottelemaan syönnin alkuu...
Ehkä otin, ehkä en!

Joona90

• MSN Messenger  - jooqa@hotmail.com
    • Profiili
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #14 : Toukokuu 23, 2005, 20:25:48 »
Sama täällä! Kevään eka hauki tuli, noin kilon paino.
Olin sellasella pienellä lammella, missä tosi tumma vesi.Otti musta/kupari ruohikko räsäseen, ja ekalla heitolla.Mutta sen jälkeen oli hiljaista, vaikka kokeilin eri vieheitä esim. calico cat, 2koon vibrax ja professoria.
Tässä olen kun en muuta voi...

dvd^

• Profiili
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #15 : Heinäkuu 04, 2005, 21:09:00 »
Tänään tuli tuolta raisionlahdesta 1,5kg hauki (ja kuha).
Heviä perkele.

Juggis

• Profiili
Lampi -hauet haussa
« Vastaus #16 : Heinäkuu 04, 2005, 21:34:49 »
Juuh, kohtuu hyvin tuntuu nyt olevan otillaan niin lammissa kuin meressäkin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Pielisellä pintavesi oli vielä viime viikolla +17 ja kalan saanti tosi nihkeässä :shock:

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>