FAQ

Usein kysyttyä FAQ (Päivitetty kesäkuu/2016):

Suosittelemme ensiksi tutustumaan pelin mukana tulleeseen ”Release Notes” tiedostoon, jossa kerrotaan paljon ohjeita koskien peliä. Se aukeaa painamalla pelin päävalikon alalaidassa olevaa kohtaa: ”Mitä uutta tässä versiossa”.

Tämän sivun on tarkoitus antaa vastauksia kysymyksiin, joita meiltä kysytään kaikkein eniten. Mikäli et löydä täältä, pelin keskustelupalstalta tai Facebook-sivulta ratkaisua ongelmaasi tai vastausta kysymykseesi, voit luonnollisesti kysyä yhteisöltä apua.

Kalassa.net keskustelu:
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?board=33.0

Facebook ryhmä:
https://www.facebook.com/groups/5903948051/

Viimeisimmäksi voit kysyä suoraan asiaa sähköpostitse, mutta siellä on ajoittain ruuhkaa ja vastaaminen sen vuoksi hidasta. Nopeimmin saat vastauksen foorumeilta, jossa pelaajat ovat aktiivisesti paikalla.

 

1. Yleiset kysymykset:

1) Mikä merkitys on mittarilla, jossa on + ja – merkit?

Vastaus: Toistaiseksi ei mitään. Siihen on varattun paikka erilaisille toiminnoille, mutta suunnitelmat voivat vielä muuttua.

2) Voiko pelissä pudota jäihin?

Vastaus: Tätä suunniteltiin peliin yhdeksi toiminnoksi, mutta hyvin todennäköisesti sitä ei ole tulossa mukaan peliin. Emme halua kannustaa pilkkijöitä riskinottoon heikkojen jäiden suhteen.

3) Tuleeko peliin vielä lisää kalalajeja?

Vastaus: Pelissä on nyt mukana kaikki siihen suunnitellut kalalajit. Uusien lajien lisääminen ei ole täysin poissuljettua, mutta varsin epätodennäköistä tällä hetkellä.

4) Entä tuleeko lisää järviä?

Vastaus: Peliin lisäillään järviä uusien päivityspakettien yhteydessä. Tavoitteena on 2-4 uutta järveä per päivitys. Järviä tehdään niin kauan kuin peliä kehitetään.

5) Miksi ei ole kuin muutama pilkki käytössä, vaikka lokeroita on tyhjinä lukuisia?

Vastaus: Yksinpelissä turnauksessa sinun tulee voittaa käyttöösi lisää pilkkejä. Huomaa kuitenkin, että aloittaessasi uuden turnauksen joudut aloittamaan pilkkien keräämisen uudestaan. Mikäli haluat pelata yksinpeliä kaikilla pilkeillä, sekin onnistuu kun luot moninpelin ja estät muiden pääsyn palvelimelle (esim. salasanalla tai pitämällä pelin yksityisenä). Tämän jälkeen annat komennon /lures all ja valitset haluamasi määrän tietokonevastustajia peliin mukaan. Moninpelissä taasen pelin isäntä päättää, mitä pilkkejä on käytössä. Käytössä voi olla aloituspilkit (samat kuin yksinpelissä) tai jokin muu asetus. Tavallisimpia on ”kaikki pilkit käytössä” ja ”satunnaiset pilkit käytössä”. Isäntä voi myös valita pilkit yksitellen. Lisää ohjeita pelin isännän komennoille löydät ”Release notes” –tiedostosta ja Pro Pilkin keskusteluista: (Linkit tähän).

6) Maksaako Propilkki 2 mitään?

Vastaus: Pelin PC-versio ei maksa mitään. Pelin mobiiliversiot maksavat n. 4 € tai 4$. Tällä hetkellä tuettuina on Windows-puhelimet ja iso osa Android-laitteista.

7) Jos peli ei maksa mitään, niin voiko silti lahjoittaa rahaa?

Vastaus: Kyllä. Jos haluat tukea pelin kehittämistä, klikkaa sivuston yläosassa näkyvää linkkiä tai halutessasi käyttää PayPalia, klikkaa ”donate” nappia. Lahjoitukset käytetään kaikki pelinkehitystyöhön ja ovat erittäin tärkeitä, jotta pelin toimivuus kaikissa ympäristöissä voidaan taata myös jatkossa.

8) Tuleeko peliin / onko pelissä jotain koodeja?

Ei ole, eikä tule. Meillä on nollatoleranssi huijaamiseen. Pidetään pelit puhtaina ja pilkit kiiltävinä.

9) Miksi osa valikoista on harmaana?

Vastaus: Kyseinen toiminto ei ole sillä hetkellä sallittu. Mobiilipeleissä trial-versiossa suurin osa toiminnoista ei ole käytössä. Ostamalla pelin saat käyttöösi kaikki toiminnot.

10) Mistä voin ostaa kokoversion pelistä?

Vastaus: Pro Pilkki 2 pelin viimeisimmän version löydät ilmaiseksi meidän kotisivultamme (http://kalassa.net/propilkki/). Windows-puhelimiin sopivan version löydät Windows application storesta  ja Android-puhelimiin sopivan version Play-kaupasta.

11) Teettekö meidän kotijärven peliin?

Vastaus: Jokainen haluaisi peliin kotijärvensä, mutta niiden tekeminen vie valtavasti aikaa. Moni ei myöskään halua pelata lähes toistensa kopioilta muistuttavilla järvillä, joten meidän on pakko suorittaa jonkinlaista valintaa mielenkiintoisten kohteiden ja ”tavallisten” välillä. Siksi vain häviävän pieni osa toiveista voidaan toteuttaa. Iso osa järvistä on myös mielikuvituksen tuotetta.

12) Onko se-ja-se järvi oikeasti olemassa ja missä ne on?

Vastaus: Vain osa järvistä on oikeasti olemassa. Osan nimi on muutettu toiseksi ja osassa on kalalajeihin lisätty sellaisiakin, joita siellä ei oikeasti esiinny. Realismia on pakko vähän taivuttaa, koska peli jossa saaliina lähes 90% ajasta olisi pieniä ahvenia, ei jaksaisi kiinnostaa ketään.

13) Voisiko peliin tehdä kaupan, josta voisi ostaa lisää varusteita?

Vastaus: Ei voi. Pelit perustuvat liikaa kaupallisuudelle jo muutenkin. Koska peli on ei-kaupallinen, niin myös kauppa pysyy pelistä poissa. Kaupan kanssa peli menisi pelkäksi crediittien keräilyksi ja siitä on kilpaa pilkkiminen kaukana.

14) Voiko peliä pelata ohjaimilla?

Vastaus: Voi pelata, mutta ei kaikilla. Normaalit xbox-ohjaimet eivät ole vielä tuettuina, mutta niille on olemassa suunnitelmia. Sen sijaan, peliä voi pelata ensimmäisen sukupolven Nintendo Wii-ohjaimilla, joissa on erillinen liiketarkkuutta parantava WiiMotion+ palikka. Ohjain yhdistyy BlueToothilla tietokoneeseen. Sarjaporttiin voi myös kytkeä itse oman rakentamansa peliohjaimen (erillinen ohje tulossa myöhemmin).

 

2. Tekninen tuki:

1) Miksi pelin alkuvalikoissa kirjainten ympärillä näkyy outoja viivoja?

Vastaus: Johtuu erilaisista näytönohjaimista ja niiden asetuksista. Etsi järjestelmästäsi sivu, jossa voit vaihtaa näytönohjaimen asetuksia ja varmista että seuraavat Direct3D-asetukset ovat joko pois päältä(off) tai asennossa ”ohjelma päättää” (application preference):

– Anisotropic filtering

– Smoothvision(tm)

– Alternate pixel center (compability settings)

2) Puiden, avannon ja joidenkin kalojen ympärillä näkyy violettia väriä, mistä tämä johtuu?

Vastaus: Ongelma liittyy näytönohjaimen ajureihin. Kokeile päivittää uusimmat ajurit laitevalmistajan sivuilta. Mikäli käytät uusimpia ajureita ja ongelmaa ei ole aiemmin esiintynyt, palauta vanha ja toimivaksi tiedetty ajuri tilalle.

3) Miksi en pääse pelaamaan kuin osaa kisoista ja muut valinnat ovat harmaina näkyvillä?

Vastaus: Mikäli pelaat mobiiliversiota, on käytössäsi ns. ”trial-versio”, jolla voit testata ilmaiseksi pelin toimivuuden laitteessasi. Voit hankkia pelin täyden version Play-kaupasta tai Windows-kaupasta.

4) Miten pääsen nettiennätyslistoille?

Vastaus: Ihan ensiksi  luo pelissä oman hahmon. Hahmonhallinnassa peli kysyy toimivan sähköpostiosoitteen, johon lähetetään koodi. Tämä sähköpostiin lähetetty koodi pitää kirjoittaa sille varattuun kenttään ja tämän jälkeen kirjautua järjestelmään (kirjautumispainike on siinä samassa paikassa).  Peli ilmoittaa, kun kirjautuminen on ok. Voit käyttää samaa pelaajatunnusta samalla koodilla myös muilla  koneilla. Mikäli kirjautuminen tai salasanan lähettäminen ei syystä tai toisesta onnistu, odota 30 minuuttia ja aloita alusta. Järjestelmä poistaa automaattisesti keskeneräiset rekisteröitymiset, jonka jälkeen haluttu tunnus on taas vapaa käytettäväksi. Ennätykset kirjautuvat ennätyslistoille, mikäli ne on pelattu ”trusted host” –tunnuksella varustetuilla palvelimilla.

5) Miten pääsen viralliseksi ennätyshostiksi?

Vastaus: Viralliseksi ennätyshostiksi pääsee vain kutsulla Voit pyytää kutsua kalassa.netin keskustelupalstan kautta (http://kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=26804.msg432377), Pro Pilkki 2 facebook sivun kautta (https://www.facebook.com/groups/5903948051/) tai kysymällä sitä sähköpostitse. Lähetämme kutsun heti kun huomaamme pyynnön saapuneen. Toiveena on, että ennätyshost olisi isännöinyt pelejä ennen pyyntöä, jolloin sen tiedetään olevan teknisesti mahdollista. Huomaa kuitenkin se, että mobiililaitteilla pelin isännöiminen ei ole toistaiseksi mahdollista, ainoastaan PC-laitteilla ja Rasperry Pi:llä.

6) Miten saan hostauksen toimimaan?

Vastaus: Asiasta on paljon keskustelua Pro Pilkin keskustelupalstalla suomeksi: http://kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=17264.0

Yleensä tämä vaatii modeemin asetusten säätämistä. Jokaisella modeemin valmistajalla on omat käyttöliittymänsä, joten yhtä yleistä ohjetta ei voida antaa. Lyhyesti prosessi menee yleensä näin:

– Avataan modeemin hallintasivu selaimella (esim http://192.168.1.1).
– Annetaan modeemin käyttäjätunnus ja salasana, oletusarvot löytyvät modeemin ohjekirjasta
– Lisätään reititys ulkoverkon portista 4500 sen tietokoneen IP osoitteen, jolla hostia pyöritetään, myöskin porttiin 4500 (asetus voi olla myös nimellä "ohjelmallinen palvelin")
– Tallennetaan asetukset, mahdollisesti käynnistetään modeemi uudelleen.

Lisäksi:

– Usein tietokoneet saavat vaihtuvat IP-osoitteet sisäverkossa aina kun ne käynnistetään uudelleen. Siksi koneelle kannattaa laittaa kiinteä IP osoite (koneen verkkoasetuksista) tai määrätä modeemin hallintapaneelista, että se antaa tietylle koneella aina jonkin tietyn IP-osoitteen
– Zyxelin modeemille esimerkkivideo löytyy esim youtubesta: https://www.youtube.com/watch?v=9OVYC37BQZg

Mobiililaitteen tai mokkulan kautta isännöiminen ei yleensä onnistu siitä syystä, että palveluntarjojat eivät anna mokkuloilla julkista IP- ostoitetta, jolloin siihen ei voi ottaa ulkopuolelta yhteyttä. Tämä tosin vaihtelee operaattoreittain. Mobiililaitteen tai mokkulan kautta isännöiminen voi olla joskus myös estettyä palveluntarjoajan puolelta.

7) Muut sovellukset?

Vastaus: Propilkki yhteydessä voi käyttää myös muita sovelluksia, jotka helpottavat pelaamista. Muutamia tunnettuja on mm. ”pp2buddy”, jota käytetään usein joukkuepelien pistelaskujen apuna (http://kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=24324.0). Tarjolla on myös muita apuvälineitä, kuten isännälle tarjolla oleva scriptinluontityökalu (http://teamkn.net/index.php/pro-pilkki-2/pp2-autoscirpti-sovellus), sekä pilkkien valintaan tarkoitettu apuväline (http://teamkn.net/index.php/pro-pilkki-2/pp2-pilkin-valinta).

8) Salasanani nettienkkoihin katosi, mistä saan sen palautettua?

Vastaus: Voit pyytää salasanasi nettienkkoihin palautettavaksi sähköpostiisi täältä: http://propilkki.ddns.net/propilkki2/P2_records/P2_records_user.php?lang=fi

Kirjoita sähköpostiosoitteesi, valitse ”Seuraava” ja paina sitten ” Salasana unohtunut? Paina tästä saadaksesi uuden sähköpostilla.”

9)  En saa koodia tai muutakaan viestiä sähköpostiini, mitä teen?

Vastaus: Ihan ensiksi tarkista sähköpostisi roskapostiviestit, koska joskus ne viestit syystä tai toisesta päätyvät sinne. Voit kokeilla myös luoda tilin toiselle sähköpostiosoitteelle ja katsoa toimiiko se. Joskus viestin saapumisella voi olla pieni viive, mutta jos viestiä ei ole tullut tunnin kuluessa, vika voi olla muualla. Viimeisimpänä vaihtoehtona ota yhteyttä sähköpostitse pelintekijöihin.

10) Miksi nettiennätykset eivät toimi?

Vastaus: Nettiennätysten toimivuus voi vaihdella ruuhkaisuuden ja odottamattomien toimintahäiriöiden vuoksi. Pyrimme pitämään serverin toiminnassa kaiken aikaa, mutta toisinaan huolto saattaa kuitenkin kestää jopa päiviä. Kärsivällisyyttä toivotaan pelaajilta.

11) Voitteko lisätä ennätyskalani nettiennätyslistalle?

Vastaus: Emme voi. Nettiennätykset on suojattu ja niiden manipuloimiseen ei ole mitään syytä alkaa.

12) Pro Pilkki 2 lataus ei toimi?

Vastaus: Peli on jaossa vapaaehtoisvoimin toimivilla servereillä ja mirroreilla. Jos jokin näistä lakkaa toimimasta, pelin latauslinkkejä jakava karuselli voi tarjota virheilmoitusta. Todennäköisesti suurin osa linkeistä kuitenkin toimii, joten kannattaa kokeilla uudestaan ja katsoa tuleeko seuraavalla yrityksellä toimiva linkki. Pyydämme ilmoittamaan virheellisistä linkeistä, jotta voimme poistaa tai korjata ne heti kun mahdollista.

 

3. Tulevat julkaisut:

1) Milloin Pro Pilkki 2 on valmis?

Vastaus: Se on jo valmis. Jatkamme pelin kehittämistä niin kauan kuin sillä on aktiivisia pelaajiakin. Peli on yksi pitkäikäisimmistä peleistä joita on olemassa, jolla on yhä aktiivinen pelaajakunta ja yhteisö. Kukapa tietää, miltä Pro Pilkki näyttää seuraavan 20 vuoden kuluttua.

2) Julkaistaanko järvieditori?

Vastaus: Järvieditoria ei tulla julkaisemaan ja pelin järvet tehdään omin voimin. JOS järvieditori joskus julkaistaan, siinä tulee olemaan rajoituksia kalojen määrien ja painojen suhteen ts. voi istuttaa ”vakioparvia”, muttei mitään legendaarisia Matojoen haukia. Myös muiden järvien avaaminen ja muuttelu tullaan estämään. Järvet tulisivat siis olemaan kokonaan eri tyyppiä ja niitä voisi pelata voin ”1 kilpailu” tyylisissä kisoissa.

3) Milloin tulee seuraava päivitys?

Vastaus: Uusia päivityksiä julkaistaan heti, jos sille ilmenee tekninen vaatimus (esimerkiksi käyttöjärjestelmätasolla tapahtuu muutos, joka aiheuttaa pelin toimimattomuuden). Muussa tapauksessa pelin bugeja korjataan sitä mukaa kun niitä ilmenee ja ne julkaistaan koottuujen päivityspakettien yhteydessä normaalisti 1-2 kertaa vuodessa. Mobiilipuolella tilanne elää jatkuvasti ja siellä päivityspaketteja julkaistaan tiiviimmin.

4) Miksi lupaamanne aikataulu ei pitänyt paikkaansa?

Vastaus: Asioiden ennustaminen ei ole ikinä helppoa. Ja aina tulee odottamattomia mutkia matkaan, haluamme kuitenkin tarjota mahdollisimman hyvän julkaisun, joten monien asioiden viilaamisessa menee aina aikansa. Oman lukunsa tuo myös ongelmien ehkäisyyn käytetty ylimääräinen työaika. Ennätyslistoilla huijaamisen mahdollisuuksien vähentäminen vaatii aika paljon ylimääräistä työtä. Jos kaikki käyttäjät olisivat rehellisiä, niin tätäkään ei pitäisi tehdä.

5) Tuleeko pelistä iOS versiota?

Vastaus: Tällä hetkellä se ei ole kehitteillä, mutta se ei tarkoita etteikö sitä olisi tulossa. Kunhan Android-versio saadaan toimimaan luotettavasti, mikään ei estä meitä jatkamasta myös iOS pariin.