Luokka:Team Procyon

kalapediasta
Tämä on arkistoitu versio sivusta sellaisena, kuin se oli 11. helmikuuta 2010 kello 17.47 käyttäjän Kala erkki (keskustelu | muokkaukset) muokkauksen jälkeen. Sivu saattaa erota merkittävästi tuoreimmasta versiosta.
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Team Procyon on perustettu vuonna 1994. Ensimmäinen julkaistu tietokoneohjelma näki päivänvalon samana vuonna. Kyseinen ohjelma oli "Kalapäiväkirja". Kalapäiväkirja sai ERÄ-lehden testissä 3 tähteä ja kehuja edullisesta hinnastaan. Olisimme jo silloin halunneet levittää kyseistä ohjelmaa ilmaiseksi, mutta toimittajan mieliksi laitoimme pari silloista kymppiä sille hinnaksi. Ohjelmaa myytiin jopa yllättävän hyvin, vaikka se oli ulkoasultaan varsin askeettinen.

Tietokoneohjelmien lisäksi Team Procyonin alkuaikojen projekteihin kuuluivat myös erinäiset videoprojektit ja musiikin teko. Viimeisin julkaistu levy on Horn&: "Ei koske henkilökuntaa" vuosilta 1997-1999. Vaappujen valmistaminen on myös ollut eräs projekti, joka tunnetaan nimellä "Procyon Lures". Myytyjä Procyon -vaappuja on liikkeellä pieni erä, mutta harvinaisia ne silti ovat. Ainoa liike, jossa niitä on ikinä myyty, on Kajaanilainen "Kalastustarvike Sintti", joka ei ole enää pariin vuoteen ollut toiminnassa.

Propilkki 1 peli valmistui vuonna 1997-1998 versioon 1.0, mutta suurimman julkisuuden saanut versio 1.41 vasta 1999. Viimeisin 1.42 päivitys on julkaistu reilusti tuon jälkeen. Näiden väliin osuu myös Revontulipilkki -pelin julkaiseminen, joka tehtiin tilaustyönä Revontulipilkki -tapahtumalle.

KUVATÄHÄN

Propilkki 1 sivustojen ylläpito on lakkautettu, mutta pelin voi yhä ladata: [1]

Vuonna 1999 kirjoitettiin myös ensimmäiset rivit Propilkki 2 -pelistä ja suuri projekti lähti käyntiin. Ensiksi pelistä oli tarkoitus tulla lähinnä grafiikkaparannus Propilkki 1:stä, jossa olisi suuremmat järvet ja animoidut hahmot. Hahmojen animointi nähtiin sen verran työläänä, että oli helpompi tehdä 3D-hahmo. Tämä hahmo onnistui sen verran paljon yli odotusten, että koko pelin ympäristö päätettiin siirtää 3D-muotoon. Projektin odotettu kesto venähti samalla yli kaksinkertaiseksi.

Ajan myötä meihin ottivat yhteyttä lukuisat yhteistyökumppanit, jotka oma-aloitteisesti halusivat tarjota asiantuntemustaan pelinteossa. Ohjelmointi päätettiin pitää kokonaan itsellä, mutta muita osa-alueita annettiin toisten vastuulle. Näin saatiin äänipuolen työt jaettua kokonaan ulkopuolisille ja grafiikan puolelta osa vastuusta meni myös muille. Mikko pystyi keskittymään enemmän projektin kokonaisuuden hallintaan ja suunnitteluun, kun graafikot tekivät oman osansa. Ei tarvinnut kuin kertoa "mitä tarvitaan" ja "miten se olisi hyvä toteuttaa". Samalla pelin yleissuunnittelulle jäi enemmän aikaa, joka taas helpotti Jannen ohjelmointityötä merkittävästi.

Vuonna 2003 oli viimeinkin ensimmäinen "Grafiikka demo" valmis julkaistavaksi. Ihmiset pitivät näkemästään, mutta demon sisältö oli varsin suppea. Eihän siinä oikeastaan ollut muuta kuin esiteltävä engine ja tarvittavat raamit. Tästä oli yllättävän pitkä matka Propilkki 2 betan julkaisuun, jossa on käytännössä jo olemassa peli. Sisällöllisesti betakin on vielä varsin suppea, mutta nyt oli olemassa jo oikea pohja itse lopulliselle pelilliselle sisällölle.

1,5 vuorokautta julkaisemisen jälkeen betaa on ladattu jo yli 1500 kertaa, mikä kertoo ihmisten kiinnostuksesta sitä kohtaan! Suomalaisille pilkkiminen on tärkeä osa elämää, tämä kertonee selvästi jotain siitä! (edit: 10kk beta 0.1 julkaisemisesta on nyt kulunut ja latauksia on jo lähes 60 000kpl). 14.4. 2008 lyhyttä aikaa ennen 0.6 version julkaisemista peliä on ladattu jo lähes 240 000 kertaa.

Tässä luokassa ei ole sivuja eikä tiedostoja.