Usein kysytyt kysymykset (pp2)

kalapediasta
Tämä on arkistoitu versio sivusta sellaisena, kuin se oli 7. helmikuuta 2010 kello 14.53 käyttäjän Kala erkki (keskustelu | muokkaukset) muokkauksen jälkeen. Sivu saattaa erota merkittävästi tuoreimmasta versiosta.
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Usein kysyttyä FAQ:


1. Yleiset kysymykset

1) Mikä merkitys on mittarilla, jossa on + ja - merkit?

Vastaus: Ei vielä oikeastaan mikään. Siihen on tulossa muutamia toimintoja, jotka liittyvät oleellisesti pilkkimiseen. Emme vielä paljasta tarkkoja speksejä, mutta liittyvät ukon toimintakykyyn eri olosuhteissa. Betassa mittarin ainoa merkitys on se, että jos juoksee kerralla liian paljon, niin juoksukunto lopulta loppuu kesken. Tulevaisuudessa myös oikominen metsän/hangen kautta vie voimat heittämällä, joten reittejäkin joutuu miettimään.

2) Voiko pelissä pudota jäihin?

Vastaus: Betassa ei voi vielä pudota jäihin. Tämä ominaisuus on tulossa, mutta joskus tulevaisuudessa vasta.

3) Tuleeko peliin vielä lisää kalalajeja?

Vastaus: Tulee. Peliin on tarkoitus tulla kaikki Suomen aluevesiltä pilkkivälinein saatavissa oleva pilkkikalat. Ihan kaikkia tavattuja lajeja tuskin aletaan peliin kuitenkaan laittamaan, koska suhteellisen harvoin täältä sampia ja sterlettejä saadaan. Uusia lajeja ehkä julkaistaan joidenkin päivityspakettien mukana, mutta virallisessa Propilkki 2 -julkaisussa tulee olemaan kaikki tarvittava mukana. Jokaisen lajin lisääminen johtaa myös koko järvipaketin päivittämiseen.

4) Entä tuleeko lisää järviä?

Vastaus: Tietenkin tulee. Nyt on julkaistu vasta muutama "ennestään tuttu" vesistö. Lisää järviä julkaistaan myös päivityspakettien yhteydessä, mutta lopullinen versio sisältänee 30-50 järveä.

5) Miksi ei ole kuin muutama pilkki käytössä, vaikka lokeroita on tyhjinä lukuisia?

Vastaus: Jokaisessa lokerossa on jo pilkki olemassa, mutta niitä ei ole mitään syytä vielä julkistaa. Tulossa on silti kattava valikoima kaikenlaisia tarpeellisia pilkkejä, mosarista matikkapilkkiin. Voit voittaa lisäpilkkejä lyhyessä turnauksessa, mutta ne säilyvät vain sen turnauksen ajan käytössäsi. Moninpelissä (v.055) myös tulee muutama satunnainen lisäpilkki käyttöön.

6) Maksaako Propilkki 2 mitään?

Vastaus: Ainakaan beta ei maksa mitään. Lopullinen versiokaan tuskin tulee mitään maksamaan. Peliä ei ole alettu kehittämään ansiotulot mielessä, joten emme näe mitään syytä muutta tätä strategiaa. Mainostajien ja sponsorien osuutta ei olla vielä poissuljettu, mutta tämäkin osio tulee olemaan hillittyä jos peliin mitenkään päätyy.

7) Jos peli ei maksa mitään, niin voiko silti lahjoittaa rahaa?

Vastaus: Kyllä. Jos haluat tukea pelin kehittämistä, klikkaa sivuston yläosassa näkyvää linkkiä tai halutessasi käyttää PayPalia, klikkaa "donate" nappia.

8) Tuleeko peliin / onko pelissä jotain koodeja?

Vastaus: Ei ole, eikä tule.

9) Miksi osa valikoista on harmaana?

Vastaus: Siksi, koska sitä osaa pelistä ei ole vielä tehty.

10) Mistä voin ostaa kokoversion pelistä?

Vastaus: Et mistään. Peli ei ole kaupallinen ja viimeisimmän kehitysversion löydät meidän kotisivultamme.

11) Teettekö meidän kotijärven peliin?

Vastaus: Jokainen haluaisi peliin kotijärvensä, mutta niiden tekeminen vie valtavasti aikaa. Moni ei myöskään halua pelata lähes toistensa kopioilta muistuttavilla järvillä, joten meidän on pakko suorittaa jonkinlaista valintaa mielenkiintoisten kohteiden ja "tavallisten" välillä. Siksi vain häviävän pieni osa toiveista voidaan toteuttaa. Iso osa järvistä on myös mielikuvituksen tuotetta.

12) Onko se-ja-se järvi oikeasti olemassa ja missä ne on?

Vastaus: Vain osa järvistä on oikeasti olemassa. Osan nimi on muutettu toiseksi ja osassa on kalalajeihin lisätty sellaisiakin, joita siellä ei oikeasti esiinny. Realismia on pakko vähän taivuttaa, koska peli jossa saaliina lähes 90% ajasta olisi pieniä ahvenia, ei jaksaisi kiinnostaa ketään.


13) Voisiko peliin tehdä kaupan, josta voisi ostaa lisää varusteita?

Vastaus: Ei voi. Pelit perustuvat liikaa kaupallisuudelle jo muutenkin. Koska peli on ei-kaupallinen, niin myös kauppa pysyy pelistä poissa. Kaupan kanssa peli menisi pelkäksi crediittien keräilyksi ja siitä on kilpaa pilkkiminen kaukana.

14) Tuleeko peliin made joskus?

Vastaus: Kuten jo on sanottu, niin kaikki tyypilliset pilkkikalat tulevat, mutta aikaa siihen tulee menemään. Joitain hieman harvinaisempiakin lajeja on tulossa, koska peliin on suunniteltu muutamia ulkomaisiakin pilkkipaikkoja tehtäväksi. Mateen kohdalla tarvitaan myös erinäisiä valo-efektien luomista, joten ihan heti emme sitä lupaa tulevaksi.

15) Olisi mukava, jos pelissä näkyisi myös syvyys ja voisi pilkkiä eri syvyyksistä. Voisitteko tehdä sen?

Vastaus: Tämä ominaisuus on ollut mukana suunnitelmissa jo alusta asti, joten kyllä se joskus sinne tulee. Tarkkanäköiset ovat huomanneet, että pilkki-ikkunan vasemmalla puolella on pieni kaistale tyhjää tilaa. Mitähän luulette siihen tulevan? Mahtuisikohan siihen jonkinlainen "scroll-bar", jossa säädeltäisiin pilkin syvyyttä ja näkisi myös paikan kokonaissyvyyden?


2. Tekninen tuki:

1) Miksi pelin alkuvalikoissa kirjainten ympärillä näkyy outoja viivoja?

Vastaus: Johtuu erilaisista näytönohjaimista ja niiden asetuksista. Etsi järjestelmästäsi sivu, jossa voit vaihtaa näytönohjaimen asetuksia ja varmista että seuraavat Direct3D-asetukset ovat joko pois päältä(off) tai asennossa "ohjelma päättää" (application preference):

- Anisotropic filtering

- Smoothvision(tm)

- Alternate pixel center (compability settings)


2) Miten pääsen pelaamaan betaa?

Vastaus: Ensimmäiseksi lataat tuon exe-tiedoston koneellesi [www.kalassa.net/propilkki2 www.kalassa.net/propilkki2]. Kun tiedosto on latautunut koneellesi, klikkaat kuvaketta ja annat installerin hoidella loput. Se kyllä kysyy ja ohjeista asennuksen aikana. Kun olet lopulta saanut pelin puretuksi, kilkkaat vain propilkki2 -kuvaketta (työpöydältä tai käynnistys-valikosta) ja alat pelaamaan! Jos lataamasi peli on pakattu (rar, zip, riippuen latauspaikasta), pura tiedosto ensin sopivalla ohjelmalla, kuten winrar tai winzip.

3) Peli kaatui keskenkaiken ja meni takaisin windowsiin, miksi näin?

Vastaus: Tämä varhaisempien versioiden ongelma johtui kääntäjästä. Itse Pp2 ei siis sisältänyt tätä ongelmaa, vaan se ilmaantui virheellisen kääntäjän ansiosta. Nyt ongelma on ratkaistu. Jos peli kuitenkin jostain syystä kaatuu kesken pelaamisen, lähetä debug.log tai crash_debug1.log tiedosto meille kaikkien muiden tarvittavien tietojen kanssa tulemaan. Ohjeita löytyy mm. release noteseista (nämä löydät nettisivulta kuin pelin mukana tulleista tiedostoista). Muista, että pelin uusimmat versiot luovat debug.log -tiedoston vasta seuraavan käynnistyksen yhteydessä. Pelin vanhoissa versioissa tuli lähettää tämä tiedosto ennen seuraavaa käynnistystä.

4) Puiden, avannon ja joidenkin kalojen ympärillä näkyy violettia väriä, mistä tämä johtuu?

Vastaus: Käytössäsi on näytönohjain, joka ei ilmeisesti tue suurempia textuuripintoja kuin 128 pikseliä. Jos jokin objekti on sitä suurempi, voi tällaisia ongelmia esiintyä. Se on todellkin näytönohjaimesta kiinni. Kokeile aluksi päivitellä kaikki sopivat ajurit. Jos vika ei edelleenkään ratkea, ota meihin yhteyttä. Tunnettu bugi on/oli se, että kuusen ympärillä ja avannon alapuolisko olivat violetteja. Nyt näiden pintatekstuurien koko on rajoitettu alle tai tasan 128pix, joten ongelmaa ei pitäisi enää olla.

5) Miksi en pääse pelaamaan kuin osaa kisoista ja muut valinnat ovat harmaina näkyvillä?

Vastaus: Siksi, koska kyseessä on beta-versio ja tällä hetkellä muuta ei ole edes olemassa vielä. Teemme peliin sisältöä koko ajan lisää. Kaikki aikanaan. Kyllä ne sieltä joskus vielä valmistuvat.

6) Miksi näyttöni sammuu kesken pelaamisen ja sanoo käytössä ei ole optimaalinen resoluutio ja/tai virkistystaajuus?

Vastaus: Tämä on jostain syystä Samsungin TFT-näyttöjen ominaisuus. Ongelman saa ratkaistua siten, että avaat propilkki2 -kansiossa olevan static -kansion. Avaat sieltä settings.dat -tiedoston ja muutat kohtaan "resolution" käyttämäsi/vaaditun resoluution ja virkistystaajuuden. Tämän jälkeen tallennat tiedoston ja käynnistät pelin.

3. Tulevat julkaisut:

1) Milloin Propilkki 2 on valmis?

Vastaus: Tuskin koskaan. Peli on tehty sellaiselle pohjalle, että sitä voidaan kehittää koko ajan. Paljon on vielä tehtävä, ennenkuin saadaan "virallinen" julkaisu ulos. Lisää tietoa löytyy ensi alkuun Propilkki 2 beta v. 0.55 release notes -tiedoista.

2) Julkaistaanko järvieditori?

Vastaus: Näillä näkymin ei. Toistaiseksi pelin järvet tehdään omin voimin. Pari asiantuntijaa eri alueilta varmaankin otetaan mukaan järviä tekemään, mutta toistaiseksi tällä asialla ei ole kiire. Tärkeämpää on saada moni muu osa-alue ensiksi kuntoon. JOS järvieditori joskus julkaistaan, siinä tulee olemaan rajoituksia kalojen määrien ja painojen suhteen ts. voi istuttaa "vakioparvia", muttei mitään legendaarisia Matojoen haukia. Myös muiden järvien avaaminen ja muuttelu tullaan estämään. Järvet tulisivat siis olemaan kokonaan eri tyyppiä ja niitä voisi pelata voin "1 kilpailu" tyylisissä kisoissa.

3) Milloin tulee seuraava päivitys?

Vastaus: Versio 0.6 julkaistaan todennäköisesti huhtikuun 2008 aikana. Versio sisältää mm. ikkuna-moodin, peilijään, 5 uutta järveä ja monia muita pieniä ja käteviä lisätoimintoja. Tämän jälkeen julkaistaneen bug-patch -päivitys, jos niitä esiintyy korjattavaksi asti. 0.7 version kehitystyö on käytännössä jo aloitettu, koska tehtäviä asioita on jo pistetty aluilleen. Yksi uusi asia on mm. erilaiset syöttitahnojen grafiikat, jotka ovat nyt valmiina. Version 0.7 julkaisu on joskus marras-joulukuussa 2008, jos kaikki sujuu miten pitääkin, eikä mitään ihmeellisiä muutoksia elämään tule.

4) Tuleeko ennätyslistat peliin pian?

Vastaus: Versiossa 0.2 ne ovat mukana. Olkaapas hyvät.


5) Miksi lupaamanne aikataulu ei pitänyt paikkaansa?

Vastaus: Asioiden ennustaminen ei ole ikinä helppoa. Ja aina tulee odottamattomia mutkia matkaan, haluamme kuitenkin tarjota mahdollisimman hyvän julkaisun, joten monien asioiden viilaamisessa menee aina aikansa. Oman lukunsa tuo myös ongelmien ehkäisyyn käytetty ylimääräinen työaika. Ennätyslistoilla huijaamisen mahdollisuuksien vähentäminen vaatii aika paljon ylimääräistä työtä. Jos kaikki käyttäjät olisivat rehellisiä, niin tätäkään ei pitäisi tehdä.