Usein kysytyt kysymykset (pp2)

kalapediasta
Tämä on arkistoitu versio sivusta sellaisena, kuin se oli 30. tammikuuta 2013 kello 20.17 käyttäjän Lape (keskustelu | muokkaukset) muokkauksen jälkeen. Sivu saattaa erota merkittävästi tuoreimmasta versiosta.
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Usein kysyttyä FAQ:


1. Yleiset kysymykset

1) Mikä merkitys on mittarilla, jossa on + ja - merkit?

Vastaus: Ei vielä oikeastaan mikään. Siihen on tulossa muutamia toimintoja, jotka liittyvät oleellisesti pilkkimiseen. Emme vielä paljasta tarkkoja speksejä, mutta liittyvät ukon toimintakykyyn eri olosuhteissa. Betassa mittarin ainoa merkitys on se, että jos juoksee kerralla liian paljon, niin juoksukunto lopulta loppuu kesken. Tulevaisuudessa myös oikominen metsän/hangen kautta vie voimat heittämällä, joten reittejäkin joutuu miettimään.

2) Voiko pelissä pudota jäihin?

Vastaus: Peliin ei ole tulossa jäihin putoamista

3) Tuleeko peliin vielä lisää kalalajeja?

Vastaus: Mateen jälkeen peliin ei ole suunnitelmissa lisätä enää kalalajeja.

4) Entä tuleeko lisää järviä?

Vastaus: Tietenkin tulee. Lisää järviä julkaistaan päivityspakettien yhteydessä, mutta lopullinen versio sisältänee 35-50 järveä.

5) Miksi ei ole kuin muutama pilkki käytössä, vaikka lokeroita on tyhjinä lukuisia?

Vastaus: Jokaisessa lokerossa on jo pilkki olemassa, mutta niitä ei ole mitään syytä vielä julkistaa. Tulossa on silti kattava valikoima kaikenlaisia tarpeellisia pilkkejä, mosarista matikkapilkkiin. Voit voittaa lisäpilkkejä lyhyessä turnauksessa, mutta ne säilyvät vain sen turnauksen ajan käytössäsi. Moninpelissä voi /lures komennon avulla saada 6 extrapilkkiä käyttöön.

6) Maksaako Propilkki 2 mitään?

Vastaus: Ainakaan beta ei maksa mitään. Lopullinen versiokaan tuskin tulee mitään maksamaan. Peliä ei ole alettu kehittämään ansiotulot mielessä, joten emme näe mitään syytä muutta tätä strategiaa. Mainostajien ja sponsorien osuutta ei olla vielä poissuljettu, mutta tämäkin osio tulee olemaan hillittyä jos peliin mitenkään päätyy.

7) Jos peli ei maksa mitään, niin voiko silti lahjoittaa rahaa?

Vastaus: Kyllä. Jos haluat tukea pelin kehittämistä, klikkaa sivuston yläosassa näkyvää linkkiä tai halutessasi käyttää PayPalia, klikkaa "donate" nappia.

8) Tuleeko peliin / onko pelissä jotain koodeja?

Vastaus: Ei ole, eikä tule.

9) Miksi osa valikoista on harmaana?

Vastaus: Siksi, koska sitä osaa pelistä ei ole vielä tehty.

10) Mistä voin ostaa kokoversion pelistä?

Vastaus: Et mistään. Peli ei ole kaupallinen ja viimeisimmän kehitysversion löydät meidän kotisivultamme.

11) Teettekö meidän kotijärven peliin?

Vastaus: Jokainen haluaisi peliin kotijärvensä, mutta niiden tekeminen vie valtavasti aikaa. Moni ei myöskään halua pelata lähes toistensa kopioilta muistuttavilla järvillä, joten meidän on pakko suorittaa jonkinlaista valintaa mielenkiintoisten kohteiden ja "tavallisten" välillä. Siksi vain häviävän pieni osa toiveista voidaan toteuttaa. Iso osa järvistä on myös mielikuvituksen tuotetta.

12) Onko se-ja-se järvi oikeasti olemassa ja missä ne on?

Vastaus: Vain osa järvistä on oikeasti olemassa. Osan nimi on muutettu toiseksi ja osassa on kalalajeihin lisätty sellaisiakin, joita siellä ei oikeasti esiinny. Realismia on pakko vähän taivuttaa, koska peli jossa saaliina lähes 90% ajasta olisi pieniä ahvenia, ei jaksaisi kiinnostaa ketään. Tarkemmat tiedot täältä: Järvistä ja niiden esikuvista

13) Voisiko peliin tehdä kaupan, josta voisi ostaa lisää varusteita?

Vastaus: Ei voi. Pelit perustuvat liikaa kaupallisuudelle jo muutenkin. Koska peli on ei-kaupallinen, niin myös kauppa pysyy pelistä poissa. Kaupan kanssa peli menisi pelkäksi crediittien keräilyksi ja siitä on kilpaa pilkkiminen kaukana.

14) Tuleeko peliin made joskus?

Vastaus: Made on tulossa seuraavaan versioon, eli versioon 1.00

15) Mikä on valkoinen kärpäsentoukka?

Vastaus: Valkoisella kärpäsentoukalla tarkoitetaan sitä keltaisen näköistä toukkaa.


2. Tekninen tuki:

1) Miksi pelin alkuvalikoissa kirjainten ympärillä näkyy outoja viivoja?

Vastaus: Johtuu erilaisista näytönohjaimista ja niiden asetuksista. Etsi järjestelmästäsi sivu, jossa voit vaihtaa näytönohjaimen asetuksia ja varmista että seuraavat Direct3D-asetukset ovat joko pois päältä(off) tai asennossa "ohjelma päättää" (application preference):

- Anisotropic filtering

- Smoothvision(tm)

- Alternate pixel center (compability settings)


2) Miten pääsen pelaamaan betaa?

Vastaus: Ensimmäiseksi lataat tuon exe-tiedoston koneellesi www.kalassa.net/propilkki2. Kun tiedosto on latautunut koneellesi, klikkaat kuvaketta ja annat installerin hoidella loput. Se kyllä kysyy ja ohjeista asennuksen aikana. Kun olet lopulta saanut pelin puretuksi, kilkkaat vain propilkki2 -kuvaketta (työpöydältä tai käynnistys-valikosta) ja alat pelaamaan! Jos lataamasi peli on pakattu (rar, zip, riippuen latauspaikasta), pura tiedosto ensin sopivalla ohjelmalla, kuten winrar tai winzip.

3) Peli kaatui keskenkaiken ja meni takaisin windowsiin, miksi näin?

Vastaus: Tämä varhaisempien versioiden ongelma johtui kääntäjästä. Itse Pp2 ei siis sisältänyt tätä ongelmaa, vaan se ilmaantui virheellisen kääntäjän ansiosta. Nyt ongelma on ratkaistu. Jos peli kuitenkin jostain syystä kaatuu kesken pelaamisen, lähetä debug.log tai crash_debug1.log tiedosto meille kaikkien muiden tarvittavien tietojen kanssa tulemaan. Ohjeita löytyy mm. release noteseista (nämä löydät nettisivulta kuin pelin mukana tulleista tiedostoista). Muista, että pelin uusimmat versiot luovat debug.log -tiedoston vasta seuraavan käynnistyksen yhteydessä. Pelin vanhoissa versioissa tuli lähettää tämä tiedosto ennen seuraavaa käynnistystä.

4) Puiden, avannon ja joidenkin kalojen ympärillä näkyy violettia väriä, mistä tämä johtuu?

Vastaus: Käytössäsi on näytönohjain, joka ei ilmeisesti tue suurempia textuuripintoja kuin 128 pikseliä. Jos jokin objekti on sitä suurempi, voi tällaisia ongelmia esiintyä. Se on todellkin näytönohjaimesta kiinni. Kokeile aluksi päivitellä kaikki sopivat ajurit. Jos vika ei edelleenkään ratkea, ota meihin yhteyttä. Tunnettu bugi on/oli se, että kuusen ympärillä ja avannon alapuolisko olivat violetteja. Nyt näiden pintatekstuurien koko on rajoitettu alle tai tasan 128pix, joten ongelmaa ei pitäisi enää olla.

5) Miksi en pääse pelaamaan kuin osaa kisoista ja muut valinnat ovat harmaina näkyvillä?

Vastaus: Siksi, koska kyseessä on beta-versio ja tällä hetkellä muuta ei ole edes olemassa vielä. Teemme peliin sisältöä koko ajan lisää. Kaikki aikanaan. Kyllä ne sieltä joskus vielä valmistuvat.

6) Miksi näyttöni sammuu kesken pelaamisen ja sanoo käytössä ei ole optimaalinen resoluutio ja/tai virkistystaajuus?

Vastaus: Tämä on jostain syystä Samsungin TFT-näyttöjen ominaisuus. Ongelman saa ratkaistua siten, että avaat propilkki2 -kansiossa olevan static -kansion. Avaat sieltä settings.dat -tiedoston ja muutat kohtaan "resolution" käyttämäsi/vaaditun resoluution ja virkistystaajuuden. Tämän jälkeen tallennat tiedoston ja käynnistät pelin.

7) Miksi peli ei löytä verkkopelilistaa?

Vastaus: Sinulla on todennäköisesti käytössä F-Secure Internet Security 2012 tai uudempi. Tässä tapauksessa on kaksi vaihtoehtoa:

  • 1. Poistat F-Securen koneeltasi
  • 2. Käytät "vanhaa tekniikkaa". Siis menet sivulle PP2 hostlist, kopioit hostin IP:n, pelissä painettuasi liity verkkopeliin painat Peruuta ja liität IP:n kenttään.

3. Tulevat julkaisut:

1) Milloin Propilkki 2 on valmis?

Vastaus: Tuskin koskaan. Peli on tehty sellaiselle pohjalle, että sitä voidaan kehittää koko ajan. Paljon on vielä tehtävä, ennenkuin saadaan "virallinen" julkaisu ulos. Lisää tietoa löytyy ensi alkuun Propilkki 2 beta v. 0.95 release notes -tiedoista.

2) Julkaistaanko järvieditori?

Vastaus: Näillä näkymin ei. Toistaiseksi pelin järvet tehdään omin voimin. Pari asiantuntijaa eri alueilta varmaankin otetaan mukaan järviä tekemään, mutta toistaiseksi tällä asialla ei ole kiire. Tärkeämpää on saada moni muu osa-alue ensiksi kuntoon. JOS järvieditori joskus julkaistaan, siinä tulee olemaan rajoituksia kalojen määrien ja painojen suhteen ts. voi istuttaa "vakioparvia", muttei mitään legendaarisia Matojoen haukia. Myös muiden järvien avaaminen ja muuttelu tullaan estämään. Järvet tulisivat siis olemaan kokonaan eri tyyppiä ja niitä voisi pelata voin "1 kilpailu" tyylisissä kisoissa.

3) Milloin tulee seuraava päivitys?

Vastaus: Version 1.00 julkaisuaikataulu on vielä avoin. Versio sisältää ainakin mateet ja nettiennätykset.

4) Miksi lupaamanne aikataulu ei pitänyt paikkaansa?

Vastaus: Asioiden ennustaminen ei ole ikinä helppoa. Ja aina tulee odottamattomia mutkia matkaan, haluamme kuitenkin tarjota mahdollisimman hyvän julkaisun, joten monien asioiden viilaamisessa menee aina aikansa. Oman lukunsa tuo myös ongelmien ehkäisyyn käytetty ylimääräinen työaika. Ennätyslistoilla huijaamisen mahdollisuuksien vähentäminen vaatii aika paljon ylimääräistä työtä. Jos kaikki käyttäjät olisivat rehellisiä, niin tätäkään ei pitäisi tehdä.