Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Solmut

Started by Tomahawk, June 05, 2005, 20:42:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tomahawk

Olisi tällänen kysymys koska aloittelen perhokalastusta ja en tiedä siitä vielä paljoa: Millaisella solmulla laitatte perhon kiinni perukesiimaan? Onko olemassa sellaista solmua, että kun vaihtaa perhoa ei tarvitsisi katkaista pientä pätkää siimasta ja solmia uudelleen?

mikke.l

Itse sidon perhon kiinni siimaan viehesolmulla.

Tuoppi

Eli joudut siis aina katkaisemaan palan siimaa kun vaihdat perhoa.
Sellasta

Anonymous

Kyllä siitä joutuu aina pätkän katkaisemaan, mutta sen takia on tapsit.

Itse käytän uni-solmua, jonka jätän uppoperhojen kanssa pienellä lenkille.

oddo

millä solmulla kannattaa sitoa peruke perhosiimaan?

kaivo

Quote from: oddomillä solmulla kannattaa sitoa peruke perhosiimaan?
Liitos onnistuu esim. naulasolmulla, jonka tekotapa on esitetty täällä: http://www.kalakerho.net/solmut.htm . Sieltä löytyy muitakin hyödyllisiä solmuja.

oddo

Onko verisolmu kestävä kun liittää perukkeen ja perhosiiman yhteen?

Danhua

Quote from: oddoOnko verisolmu kestävä kun liittää perukkeen ja perhosiiman yhteen?

Kyllä se mulla ainaki kesti. Verisolmussa on se huono puoli että siimojen päät jää törröttään sivuille. Ite käytän nykyään tuota naulasolmua.

HalDi

Verisolmu on nimenomaan huono, kun liitetään eripaksuisia siimoja toisiinsa. Naulasolmu toimii paremmin. Ja onhan myös niitä ihme-lenkkejä, jotka kuulemma pitää. Itse en aivan viitti luottaa niihin, mutta kyllä kaikki puhuu niitten pitävän ihmeesti.

Perho kannattaa solmia Turlen solmulla. Sen kanssa perho ei sotkeennu tipettiin. Turle on vähän erikoisempi solmu, mutta sen oppii melko nopeasti. WSOYn "Kaiken maailman solmuissa" se opetetaan kaksinkertaisena, mutta itse olen käyttänyt yksinkertaisenakin. Kannattaa harjoitella ensin kunnolla, että tekee solmun justiin oikein ja tarkastaa aina nykimällä. Pitääpä palautella vanha kunnon Turlekin mieleen taas talven jälkeen, kun en meinannu nimeäkään muistaa!

Ja sitä siimaa kuluu aina, sitä ei kannata yrittää vältellä, vaan opetella solmimaan. Ja kulumista vartenhan on tipettisiimoja...
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Danhua

Nii ja olihan mulla liima tippa siinä verisolmussa, mutta ei kannata käyttää sitä. Kyllä se neulasolmu on paras.