Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kärkirenkaan korjaus

Started by Boss, June 11, 2005, 19:54:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Boss

Ostin viime kesänä De Paul Black Matte vavan, aika kallis.
Huomasin nyt, että kärkirenkaan "grafiitti" rengas on rikki ja se tod. näköisesti hieroo siiman poikki ajan oloon.
Kuinka/kuka korjaa. Olen kerran vaihtanut koko kärjen mutta se ei kestänyt kauaa.
Kiitos vastauksista etukäteen.

Pete

Rapsuttele pahimmat lakat ja liimat siitä metallin päältä pois,  lämmitä varovasti vaikka sytkärillä, ja vedä pihdeillä kärkirengas pois.
Kiikuta kärkirengas malliksi kalastusvälinekauppaan ja osta laadukas kärkirengas tilalle.

Zounatan

Joo, noita kärkirenkaita myydään useissa kaupoissa. Kannattaa kattoo sen vanhan renkaan halkasija ennen kuin menee sinne kauppaan, että tietääpi ostaa oikean kokoisen renkaan.

Anonymous

Quote from: BossOstin viime kesänä De Paul Black Matte vavan, aika kallis.
Huomasin nyt, että kärkirenkaan "grafiitti" rengas on rikki ja se tod. näköisesti hieroo siiman poikki ajan oloon.
Kuinka/kuka korjaa. Olen kerran vaihtanut koko kärjen mutta se ei kestänyt kauaa.
Kiitos vastauksista etukäteen.

Ilmeisesti black maten tyyppivia koska itsekkin jouduin vaihtaan renkaan heti uudeltaan. Yrititkö takuuseen vai oliko hajoaminen itse aiheutettua :) Omassa renkaas oli luultavasti vikaa jo uutena mut takuusee ei saanu meneen.

Pete

Näistä kärkirengas jutuista vielä....

Kannattaa tosiaan ostaessa jo tarkistella millainen kunto sillä kärkirenkaalla on. Joskus kaupassa ihmiset heiluttelevat ja hetkuttelevat vapoja ja ne osuvat hyllyihin, lattiaan, seiniin ja ties mihin. Kärkirengas liikkuu aika livakkaa vauhtia sitä vapaa heilutettaessa... Kärkirenkaassa on usein sisäpuolella jokin pinnoite, muovi, silikonisekoite, grafiitti tms. metalliosan päällä. Sen rikkoutuminen syö siiman nopeammin kuin äkkiä.
Kärkirenkaan osuessa johonkin saattaa pelkästään se kärkirenkaan "runko-osa" vääntyä ja välttämättä sitä ei huomaa niin helposti, lopputuloksena kuitenkin jossain vaiheessa on se, että kärkirenkangas hylkii sen sisäosan pois.
Ollaan varovaisia vapoja heiluteltaessa kaupoissa, ettei kenenkään tarvitse ostella vapaa joka sanoo sopimuksen irti jo alkutaipaleella !

Vaikka vapaa pitäisi pussissa on kärkirengas aina vaarassa, koska se pää vavasta on, kuten jokainen varmaan tietää, se ohuempi ja herkempi pää. Itse olen tehnyt vapaputki nytkyään jo virvelivavoillekin. Muutama sellainen ns. "all-around" -mittainen vapaputki ja kuljetuksetkin on jotensakin turvattuja.

Boss

En ole yrittänyt takuuseen, sillä huomasin vasta nyt keväällä kun tarkastelin vermeitä. Olen 90% varma ettei ole mihinkään osunut. Olen heitellyt sillä aika vähän ja kallis vapa kun on, yrittänyt pitää hyvää huolta.