Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

miks mä en ikinä aa kalaa ???

Started by Anonymous, June 17, 2005, 12:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

vaikka mä missä kalastaisin en mä ikinä mitää saa  :cry:

Bulitzer

Kerro vähä kalastuksestas, niin varmasti osaa joku neuvoo. Millasella paikalla kalastat, mitä kaloja haluat, millä vehkeillä??? Onko kirkas vai tumma järvi vai mikä?

Anonymous

no mul on ihan samoi uistimii ku teikä läisillä mutta kun en ikinä saa kalaa kalastan vesijärvessä ja ja alasen järvellä avokelalla  :roll:

jättihaukimanniskan

koita vaihtaa paikkoja joka paikal ja "haravoi"  paikat syvältä  ja pinnalta.Vaihtele uistimia ja katto jos näät mis molahtelee kaloja.Itte mul kävi niin et olin tänää kavereitte kans pienel tekojärvel ja nappas keltasee jigii noin 1kg hauki se pääs irti.sitä aikasemmi ruohikkouistimee kävi seuraamas mut ei ottanu kiinni.lopuks toisen kaverin lähettyä rupesimme toisen kaverin kans aattelee et haravoidaan tätä aluet ja kun olitiin menty tiseen päähä lampee niin ilmasta hyppäs hauki hopeaa ruohouistimee ja pääs irti heti.et ei mulla tai kaikillakaa aina kala syö mut koita vaihdella uistimia ja haravoi kalastus alue.jos ei noiauta ni vaiha kalavesiä :wink:
Hauki o kala,keso o raejuusto

kaivo

"Vieras": olettaisin sinun aloittaneen virvelöinnin vasta vähän aikaa sitten? Kun muistelen omankin heittokalastamiseni alkutaivalta 14 vuotta sitten voin kyllä myöntää, että uistimella pyytäminen ja kalojen saaminen on aluksi hankalampaa hommaa kuin onkiminen, jolla suurin osa meistä on varmaankin aloittanut harrastuksen. Virveli tuntuu kummalta kapistukselta, siima sekoilee, heitot lähtevät vähän muuallekin kuin pitäisi, uistimia jää pohjaan, puuhun jne. eikä kalaakaan kuulu.

Harrastuksessa alkuun pääsemistä ja siinä kehittymistä auttaa suuresti, jos tuttavapiirissä on kokeneempia kalamiehiä tai -naisia, jotka voivat opastaa perusasioissa kuten tarpeellisten solmujen opettelussa, heittämisessä, uistinvalinnoissa, uistimen kelaamisessa ja uittamisessa houkuttelevasti, siinä miten tärppäävä kala saadaan tarttumaan ja vedestä ylös asti, kalapaikan löytämisessä jne. Mikäli kalastavia tuttuja ei ole (kuten itsellänikin oli tilanne), kannattaa lukea paljon: vierailla kirjastossa ja lainata muutamia alan opaskirjoja (mielellään uuden puoleisia), selailla alan lehtiä ja etsiä tietoa, ilman muuta myös täältä netistä.

Näin Sinun taustaasi tuntematta en pysty antamaan tässä tämän tarkempia neuvoja. Uskon, että ihan varmasti kaloja alkaa jo tänä kesänä ennen pitkää sattua sinunkin uistimesi tielle, kunhan vain jatkat harjoittelua!

Mie1

Asutko Lahdessa kun kerroit tossa aikasemmassa viestissäsi kalastelevas Alasenjärvellä ja Vesijärvellä?
Mutta,Alasenjärveltä itselläni on aika paljonkin kokemusta.Olen siellä aika paljon kalastellut sekä virvelillä että ongella.Kertoisitko,että millaisilla uistimilla olet alasella kalastanut?Itse kalastin vielä muutamia vuosia sitten siellä kaikilla isoilla lusikoilla,vaapuilla ja muilla sellaisilla "murikoilla".Näilä uistimilla en kuitenkaan koskaan mitään saanut ja näin ajattelin vaihtaa pienempiin uistimiin,kuten lippoihin ja jigeihin.Tämä uistinten vaihto tuottikin tulosta,sillä kaloja(ahvenia) alkoi nousemaan todella hyvin,joskin vain aika pieniä.Eli rupesin kalastelemaan jigeillä ihan perus jigittely tyyliin sekä sitten ihan muilla tyyleillä,usein jopa käytin sitä uistelussa(soutuveneellä hidasta soutua).Tämä uistelu taktiikka toimii ainakin itselläni todella hyvin.Käyttämäni jigit ovat aika pieniä toukkajigejä,väreinä punainen,oranssi ja keltainen.Lipoista toimivia ovat ihan pienet vibraxit yms. väreinä oranssi ja punainen.Eli tämmöisiä uistimia hommaat,ja UL-välineet olisi hyvä olla kun heittelee tämmöisiä pieniä uistimia(normaaleilla haukivälineilläkin pärjää).Hyvä puoli jigeissä on myös halpa hinta,ja eivät ne lipatkaan mitään kalliita ole.
Omalta kohdaltani voin ainakin sanoa ihan ,että harjoitus on tuottanut kiitettävästi tulosta 8) .
Ja sitten toi vesijärvi.Itse alotin siellä "kunnolla" kalastelun viime vuonna Myllysaaressa ja Sibeliustalon lähiympäristössä heittelemällä.Hyvin tuli ahventa läpi kesän.Jigit pelittivät loistavasti.Muutama isompikin ahven+pieni kuha mahtui joukkoon.

Elikkäs,ei muuta kuin harjoittelemaan ja kokeilemaan
Kireitä siimoja!!!

Zounatan

Vesijärvellä on tullu kalastettua. Ahvenjärvenä paikka on hyvä. Kannattaa kokeilla kakkos- tai kolmoskoon Meppsillä. Ne on ainakin ittellä toiminu parhaiten (toimii kyllä vaikka missä noi Meppsit).  Väreistä suosittelen kultaa ja kuparia.  :)

Anonymous

kiitos kaikista vastauksista !!!  :D   pitänee jatkaa harjoittelua ja lukea kirjoja niin sitä oppisi saamaan kaloja eikä keppejä  :oops:

T. Salama

Quote from: kaivo"
kannattaa lukea paljon: vierailla kirjastossa ja lainata muutamia alan opaskirjoja (mielellään uuden puoleisia)

Olisiko kenelläkään suosituksia hyvistä kirjoista?

kaivo

Hyvä perusteos on esim. Jyrki Jahnukaisen ja Erä-lehdestäkin tutun Veikko Rinteen "Kalamiehen käsikirja" (WSOY 1997, 3. painos 2002). Se on eräänlainen kalastajan Pikkujättiläinen, jossa käsitellään tärkeimpien kalalajien heittokalastusta, uistelua, onkimista, pilkkimistä ja perho- sekä pyydyskalastusta välineineen ja tekniikoineen. Lisäksi on muuta mielenkiintoista lisätietoa mm. kalojen käyttäytymisestä kalamiehen näkökulmasta, kalankäsittelyä, niksejä yms. Teksti on helppotajuista ja havainnollistavia kuvia on runsaasti.

HalDi

No, vaikka heti, eikä millään pahalla, mutta ensin ehdottaisin Peter Kamiskyn "Kalastus keltanokille". Tutustuin joskus omina alkuaikoinani tuohon ja kieltämättä aivan kelpo kirja. Se on siitä kohtuu laajasta salmiakinvärisestä englantilaisesta sarjasta "... for Dummies".

Jos haluaa tarkkaa tietoa kalalajeista, mitä kummallisemmista Suomessa, Ulla Kokon "Kalat" on laadukas taskukokoinen tietoteos.

Sitten on kaikkia Leca-harkon kokoisia tietokirjasarjoja. Hyvin niistäkin tietoa löytyy, mutta ehkä niitä ei kannata lainata aivan heti.

Paras, kun meet vaan kirjastoon, haet oikean osaston ja katsot, mitä löytyy. Monet kalastusaiheiset kirjat on harmillisen vanhoja, aina tuolta 70- , 80-luvuilta, mutta taitaa jokunen olla ilmestynyt tämänkin vuosituhannen puolella.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!