Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

eihän sitä suoralla kelauksella kalaa saa

Started by nipa, June 17, 2005, 12:44:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nipa

en tiedä yhtäkään uistinta jolla saisi kalaa suoralla kelauksella.... onko semmosia edes kun en osaa niitä kikkoja mitä ammatti kalastajat käyttää  :?

Anonymous

Lippaa vetäessä ei tarvii tehä mitää nykäyksiä tai pysäytyksiä.
Ja kalaa tulee! :P

Kala_Osku

Toi vastaus oli multa.
(Unohdin kirjautua :oops: )
XIITOMGLOL

Galamiäs

Sitä ollaan niin epäluuloisia, muka ei kalaa suoralla kelauksella  :shock:  :shock:  Kyllä mie ainaki oon saanu kalaa ja paljon SUORALLA kelauksella!
Quoteen tiedä yhtäkään uistinta jolla saisi kalaa suoralla kelauksella.... onko semmosia edes kun en osaa niitä kikkoja mitä ammatti kalastajat käyttää Confused
Kyllä sitä kalaa tulee ilman mitään erityiskonstejakaan. Kalaan vain!! :D
Se mikä ei tapa sattuu v*tusti!

heittäjä

oon kelannu jigiäkin suoraan, ja kalaa on tullu  :oops:
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

Zounatan

Kyllä saa, mutta paremmin saa kun käyttää käsialaa. Lipoilla ei ole käsiala kovin tarpeellista, pysäytyksiä kannattaa kuitenkin tehdä, koska ne nousee helposti pintaan. Matala vesi on toinen juttu.

puolisukeltaja6

Calico catin pakkauksen takaosassa oli, että se pitäisi kelata näin:
Heitä, anna upota pohjaan. Kelaa vähän, anna upota pohjaan. Kelaa vähän, anna upota pohjaan. Tee tämä niin monesti, kunnes se on allasi.

HalDi

Nämähän on taas näitä juttuja, että ei kukaan tiedä mikä on parempi ja mikä huonompi. Kyllä minäkin tasaisesti kelaten oon suurimman osan ahvenistani saanut, hauki ei piittaa käsialasta lainkaan, mutta ahven saattaa innostua paremmin, kun lippa vähän kiihdyttää välillä. Katkottainen liike saa syöttihärpäkkeen näyttämään elävämmältä, mutta ero ei ole suuri tähän suoraan kelaukseen verraten. Ahven seuraa saalistaan krantusti ja sitten, kun joku säikäyttää, se hyökkää.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

-PerhoKalastaja-95

Itellä hauet ovat napanneet vaikka minnow ei edes ole osunnut veteen esim lumpeiden päältä. Kyllä itse olen saanut vaapusta lippaan uistimilla vaikka en mitään ¨käsialauittoa¨ ole käyttänyt!!

pjk

Eiköhän suurin osa pidempään kalastaneista ole sitä mieltä, että vaihteleva uitto on tehokkaampaa kuin yksitoikkoinen veivaus. Erityisesti pysäyttely on tehokeino.

Tavallinen lippauistin lakkaa pyörimästä pysäytettynä, mutta silläkin voi vaihdella kelausnopeutta. Laatulippa jaksaa pyöriä hitaallakin vedolla.

--pikeye

madtrue

Juupa juu, kyllähän noita ahvenia/haukia/kuhiakin tullut suoralla kelauksella ;). Itse yleensä viimeisenä kikkana rupean noita "kelaustaikoja" tekee. Ok kuhalle tehokkaaksi olen huomannut täysi pysäytyksen, jolloin iskenyt useasti, mut hauki/ahven ei ihan noin tarkka fisu onneks oo. Ja onhan sitä kalastaneet jo satoja vuosia, tuskin oli mitään sen kummempia kikkoja ensimmäisillä "virvelintapaisilla" vehkeillä. Ei muuta ku KIREITÄ SIIMOJA ja kalaan siitä!
"rocky has left the building"

Kalle 37

ei se hauki ainakaan kato kelaakko pysäytellen vai ilman miettikää vetouistelua siinä uistimia ei pysäytellä eikä mitään erikoiskikkoja tehä ja silti tulee kaikkee kalaa!!!!
Erämaa-Kuusamon pilkkiviikot :)

KÖSTER

Quote from: Kalle 37 on June 24, 2012, 22:16:12
ei se hauki ainakaan kato kelaakko pysäytellen vai ilman miettikää vetouistelua siinä uistimia ei pysäytellä eikä mitään erikoiskikkoja tehä ja silti tulee kaikkee kalaa!!!!

Kalaa tulee aina ,kun se on syönnillään.....ihan sama jos vaan viehe vedessä fisun edessä> ja enemmän tulee saalista sitten ,kun opettelee käyttämään viehettä oikein sitä käsialaa tai mitä lie kokemusta olevinaan karttuupi :-P.

Kipster

Quote from: Kalle 37 on June 24, 2012, 22:16:12
Heh. Entäpä sitten jerkkaus? Kaikilla jerkeillä ei tunnetusti ole omaa uintiliikettä suoralla kelauksella, joten sitä on vähän pakko uitella vavalla nykien, pysäytelle jne.
Monesti olen juurikin ahvenen kanssa huomannut, että pysähtyvä viehe ärsyttää iskemään. Eilen jigatessakin ahvenet usein otti vasta ihan veneen alla, kun jätin sen pariksi sekunniksi lillumaan.

Ja haukihan nyt ottaa vaikka digitaalikameraan http://www.youtube.com/watch?v=AhbCviETMPE
ja syö porkkanaa http://www.youtube.com/watch?v=HX60m9CxIoo
Keväällä tosin saattaa olla haukikin aivan eri maata.

popedamies

Mun mielestä lippoihin, vaappuihin ja lusikka uistimiin kelpaa suora kelaus sillä kokemusta on. Mutta jigi ja jerkki ovat uistimia joihin olisi hyvä jotakin viimeistelyä. Muttä tämäkin on kakspiippuinen juttu että mistä on haittaa ja mistä hyötyä. Eihän uistelussakaan pysäytellä vennettä vähän väliä.  :-)

madtrue

Joo se on totta ottaahan "kuha/hauki" uistellessakin todella hyvin eikä siinä paljo touhuta samalla ;).
Mut joo, tietyillä uistimilla/erillaisilla jigeillä toi voi ollakin ettei saa (suoralla kelauksella).

Suurkalastaja1

Ainakin hauenkalastuksessa, jota itse lähinnä harrastan, kaikenlaiset muutokset vieheen liikkeessä ovat kovassa roolissa. Varsinkin stopit ovat kokemukseni mukaan äärettömän tärkeitä, etenkin kylmällä vedellä tai huonolla otilla. Ainakin omalla kohdalla hauki iskee lähes aina silloin kun pysäytän kelauksen kokonaan tai kun viehe lähtee stopin jälkeen uudestaan liikkeelle. Ainoastaan lippa on ehkä sellainen viehetyyppi joka kalastaa paremmin suoralla kelauksella (silloinkin kannattaa kelausnopeutta vaihdella). Hyvälaatuisella lipalla tosin stopitkin ovat mahdollisia. Mutta vaappua, jerkkiä, lusikkaa, Suspia, ym. en voisi kuvitellakaan uittavani pelkästään suoralla kelauksella. Ainakin itellä kaikenlainen kikkailu vavalla ja kelalla pitää omaakin mielenkiintoa yllä, hiljaisempana hetkenä varmaan nukahtaisin jos pitäisi tasaisesti veivata. :-)
Mutta jokainen tekee niinkuin tykkää, tämä oli vain minun mielipide.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

madtrue

Niihä se on mut vaikea sanoa et mikä on loppupeleissä parastapa"houkutella" koska kun KALA iskee niin se iskee ;).
Omallakin kohdalla juuri "joskus" noita kikkoja etsiskelin netin kautta ja kokeilin :) silti lukuisia mp reissuja tuli.
Pääasia että hauskaa on vaikkei fisut aina nappaiskaan!.