Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Jigillä onginta.

Started by Bluery, June 18, 2005, 19:41:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bluery

Voiko Jigillä saada kalaa kun onkii kun en ole kokeillut. :D
"Kuivan maan kalastaja"  8)

buster

Kyllä tulee jos sitä heiluttelee aika pohjassa jos on kalaa.
:D
-buster-

Hiirivaari

Ei oo koskaan tullu mieleenkään tuollainen. Että jigillä onkisi  :D

Bluery

:D oon pari kertaa kokeillu sitä ja tuli semmonen 2KG Lahna Se oli ihan mukava tuli oranssilla Jigillä missä oli vähän Power Baittia Kyljessä. :D

Bluery

Anteeksi skavia juttujani siis kokeillu oon mutta kalaa on tullu vaan kerran jigillä. :S

Anonymous

lapset kyllästyivät virvelöintiin, kun eivät mitään saaneet ja halusivat mato-onkia. Koska mukana ei ollut matoja eikä niitä mökilläkään ole, laiton lapsille jigit-toukat koukkuihin. Ahvenia tenavat saivat ihan samalla tavalla kuin madollakin. Koukku ui 50 cm syvyydessä laiturin päässä ja allokko heilutti kohoa/jigiä.
-tmm-

kaivo

Olimme viime keväänä velipojan kanssa onkimassa ahventa purolla, joka laskee mereen ja ahvenet nousevat sitä kautta järveen kudulle. Käytimme suvantopoterossa normaalia pohjaonkisysteemiä virvelisiiman päässä. Oli aurinkoinen toukokuun loppupuoliskon päivä ja paras kutunousu jo takana, ja saaliiksi kertyi enimmäkseen pienenpuoleisia ahvenia. Seuranamme oli myös pari mieshenkilöä tavallisilla mato-ongilla. Kaloja saimme kukin rauhalliseen tahtiin.

Paikalle ilmestyi jonkin ajan päästä lähistöllä asuva, paikallisilla vesillä monen tuntema vanhempi ukkeli, joka rupesi onkimaan samaa poteroa. Hänellä oli normaali n. viiden metrin onkivapa, siinä tavallinen styrokskoho ja koukun paikalla pienehkö vihreä jigi, jonka koukussa lisäksi syöttinä matoa. Ihmeen hyvin sillä alkoi tulla kalaa. Etenkin yksi kohta suvannon ulkokaarteessa, pienehkö monttu, antoi jigionkijalle selvästi paremmin kalaa kuin meille muille samassa kohtaa onkiaan liottaneille. Ilmeisesti jigisysteemi laahasi pohjan lähellä kohon kannattamana sopivan hitaasti, ja kalat olivat keskimäärin suurempia kuin meidän muiden onkiin ottaneet. Enpä ollut kyseistä systeemiä ennen nähnytkään! Äijä sanoi viritelmän antaneen aiemminkin hyviä tuloksia, joten uskoa täytyy.

Walde

Kanadassahan ei käsitykseni mukaan saisi käyttää luonnon syöttejä olleenkaan ja siellä pilkitään ja ongitaan jigeillä/jigin palasilla. Kyllä olen kulluut että saavat kalaa ihan hyvin.

judsi

kyllä pilkin jigillä mutta en ole saanut :( , mutta  veljeni ja serkkuni ovat saaneet kuhia

Muistattehan

Jigillä onkiminen ei ole lain tarkoittamaa onkimista vaan siihen tarvitaan joko vesialueenomistajalta luvan tai läänikohtaisen vieheluvan.

Laki määrittelee onkimisen seuraavasti;
Onkimisena pidetään sellaista kalastusta, jota harjoitetaan vavalla ilman heittokalastukseen soveltuvaa kelaa ja jossa vapa tai siima on onkijan kädessä tai käden ulottuvilla eikä vieheenä ole pilkki, uistin, perho tai muu keinotekoinen laite.
Lähde: KalL 88§.

kaivo

Minusta taas tuntuisi, että käyttämällä ongenkoukun tilalla jigiä homma on edelleen ongintaa, mikäli muut välineet ovat samat eli käytössä on edelleen heittokalastukseen soveltumaton kela, ja jigiä käytetään pelkkänä koukkuna, ts. sitä ei pompotella pohjassa tai vedetä esim. rantaa eteenpäin kulkien?  

Lainsäädännön sanamuoto eikä vieheenä ole pilkki, uistin, perho tai muu keinotekoinen laite on vähän epätarkka ilmaus. Ongenkoukkuhan on "keinotekoinen" laite siinä missä jigikin. Molemmat toimivat periaatteessa samalla tavalla kalantartuttimena, ainoana perustavanlaatuisena erona on vain että jigissä on lisäksi painopää.

Entäs pelkän jigipään käyttäminen, siis syötitettynä koukkuna ilman pyrstöä?

RH

Jigittely katsotaan viehekalastukseksi.
Tiedän sen siitä että olen asiasta saanut sakot ja valittanut.
Asia puitiin käräjillä ja sakot piti vaan maksaa sekä oikeudenkäyntikulut.

Nimetön (viranpuolesta)

RH, olet aivan oikeassa.
Jigi-kalastus tulkitaan viehekalastukseksi.
Nyt tilanne on vaan se, että kaikkenlaisia kalastusvälineitä kaupataan ja kalastajat ovat erittäin välinpitämättömiä ottamaan selvää siitä mitä lupia minkäkin välineen käyttö edellyttää.
Kalastuslaki on tässä asiassa erittäin selkokielinen ja ammattinsa osaavan kalastuksenvalvojan on näissä asioissa toimittava siten, että nämä asiat saatetaan prosessiin kalastusrikkomuksina.

Nimetön (viranpuolesta)

Edellä on juuri oiva esimerkki siitä miten valitettavan monet vapaa-ajankalastajat suhtautuvat kalastussääntöihin ja määräyksiin.
Olisikohan asenteiden muuttamisen aika?

Anonymous

Kalastaminen on toimintaa joka on hyvinkin tiukasti säänneltyä laein, asetuksin ja erilaisin kalastusmääräyksin.
Kalastuksenharrastajat taas ovat asialleen (itse kalastamiselle) omistautuneita innokkaita harrastajia joita kiinnostaa kaikki kalansaantiin liittyvät asiat mutta sääntöjen ja määräysten selvittäminen itselle onkin jo usein ylivoimainen asia.
Tämä johtuu pitkälle myös siitä, että "kalamies" ymmärtää juuri ne asiat jotka ovat hänelle mieluisia kun taas säännöt ja määräykset koetaan harrastamisenvapauden esteenä ja niinpä näitä asioita ei halutakkaan ymmärtää.
Maassamme tulisi ottaa vakavaan harkintaan esim.Saksassa voimassa olevan kalastustutkinnon käyttöönottoa sekä ehdottomasti ammattitaitoisempaa ja resursseiltaan tehokkaampaa kalastuksenvalvontaa.
Näillä toimin saisimme kalavetemme parempaan kuntoon ja kalastustoiminnan lain edellyttämälle tasolle.

esal

En ole ikinä kokeillut, mutta täytyy sitäkin testata tänä kesänä.

Himopilkkijä89

Kerran olen kokeillut, ei muuten tullut pitkällisestä yrityksestä huolimatta nyppyäkään!

Zalbeer

Tänään tuli kokeiltua tuota jigi "ongintaa" tuossa lähilammella velipojan kanssa. Pieniä ahvenia saatiin, ei mitään isompaa... Mut on se mukavaa ku melkein joka heitolla käy joku nykimässä..  :-D
Zalbeer, created by nature

Pete

Quote from: Walde on October 05, 2005, 15:31:23
Kanadassahan ei käsitykseni mukaan saisi käyttää luonnon syöttejä olleenkaan ja siellä pilkitään ja ongitaan jigeillä/jigin palasilla. Kyllä olen kulluut että saavat kalaa ihan hyvin.

Kanadassa on useita eri provinsseja ts.läänejä, lähes jokaisessa on oma kalastus säännöstö. Itse olen siellä kalastellut useissa eri provinsseissa ja kalastus sääntöihin kannattaa suhtautua tosissaan. Sakot ja vuodenkin kalastuskielto provinssin alueella saattaa olla sanktiona.
Oikean iilimadon käyttö jiggauksessa siellä oli todella hyvin kalastavaa. Varsinkin walleyen ja ahvenen kalastuksessa.

turunsaaristolainen

Varsinaisesti en ole onkinut, mutta toissa viikolla kokeilin laiturilla jigin uintia ja pysäytin sen paikalleen. Laiturin alta hyökkäsi 400 grammainen ahven ja ylös tuli. Jigi oli öljyn väärinen ja isoimmalla keltaisella päällä. Innostuin yrittämään lisää, mutta siihen se jäi.

jaska74

onko kumimato "muu keinotekoinen laite"

kuha

On tullut kokeiltua, ja joitain ahvenia tullut. Ei ihan niin tehokasta kuin madolla onkiminen..

Olipas muuten ensimmäinen kirjoitus kahden vuoden tauon jälkeen näille foorumeille  :-o
Kuha on kala.

kensoo

jaah en kyllä ole koittanut

esal

Kyllä tulee jigillä. Silloin kesällä kuivan sään aikaan ei löytynyt matoja, ja jouduin käyttämään jigejä.

Yuz

Täytyisi varmaan olla hajustettu jigi. Matoonkin kalat ottavat yleensä hajun takia. Berkleyn Power Grubit voivat olla aika hyviä.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

ahaven

en oo koskaan kokeillu mutta oon ollu sillonku kaveri onki jigillä saattas se napatakki... :-)

kalle

Quote from: RH on January 16, 2006, 11:54:54
Jigittely katsotaan viehekalastukseksi.
Tiedän sen siitä että olen asiasta saanut sakot ja valittanut.
Asia puitiin käräjillä ja sakot piti vaan maksaa sekä oikeudenkäyntikulut.

Niin, siis olitko tuolloin juuri mato-ongen vavalla jigittämässä, ilman siis mitään kelaa?

kalle

Quote from: Anonymous on January 17, 2006, 14:43:49
Kalastaminen on toimintaa joka on hyvinkin tiukasti säänneltyä laein, asetuksin ja erilaisin kalastusmääräyksin.
Kalastuksenharrastajat taas ovat asialleen (itse kalastamiselle) omistautuneita innokkaita harrastajia joita kiinnostaa kaikki kalansaantiin liittyvät asiat mutta sääntöjen ja määräysten selvittäminen itselle onkin jo usein ylivoimainen asia.
Tämä johtuu pitkälle myös siitä, että "kalamies" ymmärtää juuri ne asiat jotka ovat hänelle mieluisia kun taas säännöt ja määräykset koetaan harrastamisenvapauden esteenä ja niinpä näitä asioita ei halutakkaan ymmärtää.
Maassamme tulisi ottaa vakavaan harkintaan esim.Saksassa voimassa olevan kalastustutkinnon käyttöönottoa sekä ehdottomasti ammattitaitoisempaa ja resursseiltaan tehokkaampaa kalastuksenvalvontaa.
Näillä toimin saisimme kalavetemme parempaan kuntoon ja kalastustoiminnan lain edellyttämälle tasolle.

Otettuani ensin tupla määrän verenpainelääkkeitä, ja laskettuani 1200:taan, voin vain todeta, että tunnen itseni HYVIN väsyneeksi...

Mikko10

Minkä kokoisilla jigeillä ongitte?

Aborre

Kaveri kokeili onkia tollei, et laittaa virveliin kohon ja jigin. Melkein heti,kun laitto sen veteen, iski "iso" hauki, mutta pääsi kuitenkin irti  :roll: