Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Montako läänilupaa

Started by Mikko_-Procyon-, August 25, 2005, 09:00:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Montako läänilupaa sinulla on?

1
1 (6.3%)
2
4 (25%)
3
1 (6.3%)
4 tai enemmän (montako?)
1 (6.3%)
Ei yhtään
9 (56.3%)

Total Members Voted: 13

Voting closed: August 25, 2005, 09:00:27

Mikko_-Procyon-

Pistetääs tämmöinen gallup, koska aihe alkoi kiinnostamaan. Eli:

Montako läänilupaa sinulla on?

Toisella foorumilla tuli vastaan aihe, jossa nämä "onnelliset yhden luvan omistajat" kehuvat, että läänijärjestelmä on hyvä. Kyllä se varmaan onkin niille, jotka tarvitsevat vain sen yhden ja ainokaisen luvan. Itse kalastan 3:n läänin alueella ja jokaisessa pitäisi olla oma lupa + lisäluvat, jos vetää vaappuja perässä. Periaatteessa minulla pitäisi olla 6-9 läänilupaa, mutta voitte vain arvata, että onko! Onneksi kalastuskuntien yksikkölupia saa halvalla.

Edit: Alle 18-vuotiaiden ei tarvitse vastata. Jos ei tarvitse lupaa,niin sitä on
turha täällä kertoa.

edit2: Toivottavasti ei edellisen huomautuksen vuoksi tullut tyhjä thread :)
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Rami

kaivo

Eipä ole läänilupaa ollut tänä(kään) vuonna, ellei lasketa heinäkuussa viikon jaksoa jolloin kalastelin Kuusamossa jokusia päiviä. Tällöin tuo 6 € / 7 vrk tuli huomattavasti edullisemmaksi kuin järvikohtainen lupa.

Muutoin olen kyllä sitä mieltä, ettei nykysysteemillä ole juuri tarjottavaa useamman läänin alueella liikkuvalle kalamiehelle, kuten Mikkokin tuossa mainitsi. Toinen juttu on myös valtion mailla sijaitsevat syrjäiset pienvesistöt, joiden kalasto on tyypillisesti haukea, ahventa + muuta rupukalaa ja joita ei varmasti hoideta ikinä mitenkään. Tulee siinä ahvenille kilohintaa! Tällaiset vedet voisi minun mielestäni vapauttaa lupien piiristä kokonaan.

Mikko_-Procyon-

Rami, oliko sinulla itselläsi 5 lupaa vai mikä tuo (5kpl) on?

Jos minun johdannossa jokin jäi epäselväksi, niin tätä tarkoitin monilla luvilla ja siksi minulla on tuossa kohta "4 tai enemmän":

Yksi lupa/lääni ei oikeuta vielä esim. soutu-uistelemaan 3:lla vavalla.. Niitä tarvitaan heti kerrasta 3x määrä. Jos jokaisessa läänissä kalastaisi 3:lla vavalla, pitäisi ostaa 15 läänilupaa (=405 euroa).  Kohtuutonta.

Viikkolupina voitaisiin laskea vaikka, että 6kk vuodesta tarvitaan kalastuslupia. Jos vaikka 3vko kuukaudessa kävisi kalassa, niin silloin tarvittaisiin 6 kk x 3 vko x 3 vapaa x 6euroa = 324 euroa.  Ja vielä vaiva maksuista toistuvasti viikoittain. Kohtuutonta edelleen.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

jka

Läänilupia voi olla yhdellä kalastajalla korkeintaan viisi. Jos on enemmän on joko hyvä sydäminen ja haluaa tukea MMM:tä tai on yksinkertaisesti yksinkertainen. Lisää läänilupia ostamalla ei saa itselleen mitään lisäarvoa. Ainoastaan yhdellä vavalla voi kalastaa lääniluvan turvin, vaikka niitä olisi taskussa sata. Ei kohtuutonta.

Eli jos haluaa kalastaa useammalla vavalla tarvitse veden omistajan lupa. Läänilupaa ei siihen tarvita lainkaan ainoastaan kalastuksenhoitomaksu.

Mulla noita on läänilupia heittokalastukseen kaksi. Muita aluekohtaisia lupia on muutama.

-jka-

Mikko_-Procyon-

Eli oikeastaan tässä palataan takaisin aikaan ennen lupauudistusta. Melko moni virvelikalastaja vetää välistä vaappuja perässään, jolloin tarvitaan juuri näitä kalastuskuntien yksikkömaksuja. Ja kuinka ollakaan, YHÄ tarvitsee ottaa selvää näistä kalastuskuntien rajoista, luvanmyyntipaikoista jne. Eli yhtään helpompaa kalastaminen luvallisestiei ole nyt kuin ennenkään. Läänilupa hyödyttää siis vain ja ainoastaan sellaista kalastajaa, joka kalastaa vain omalla mökillään satunnaisesti laiturilta heitellen. Ja juuri tämä on se kohderyhmä, joka varmaan tyypillisimmin jättää luvat maksamatta. Aktiivikalastajilla ja foorumillakin käyvistä varmaan suurimmalla osalla on lupa-asiat kunnossa. Mutta nämä "no jos ny kerran kesässä heitän, niin p*skat mä mitään lupia siihen tartten" -sakki ei osta edes tätä ah-niin-hyödyllistä läänilupaa.

Huomaa kyllä, että lupakäytännönlaatimisessa ei ole kuultu käytännön kalastajia tarpeeksi.

Ja edelleen, puhun ainoastaan sisävesien puolesta, minua kun ei kiinnosta pätkääkään mitä Etelä-Suomen merialueilla tapahtuu (eivät ole minun kalavesiä).

jka

Mun mielestä isoilla järvillä on ongelmana alueiden rikkonaisuus. Myös Etelä-Suomessa on pieniä järviä, joihin tarvitaan vähintään viisi aluelupaa kattamaan koko järvi. Kohtuutonta?

Läänilupa avaa aivan täysin uuden maailman heittokalastajalle. Usko vaan Mikko. Lähelläkään ei olla aikaa ennen 1.1.1997. Kalastajia on ollut mukana laatimassa kyseistä lakia. Kompromisseja vaan pitää tehdä että edes joitakin myönnytyksiä tulee. Tota lakia on valmisteltu helvetin pitkään ja lepäsi pöydälläkin RKP:n takia. Onnekkaita on virkistyskalastajat että ko. lupa tuli voimaan-eikä ainoastaan merialueen kalastajat.

-jka-

Lohenuistelija

Olen ehdottomasti "jka":n kannalla tässä asiassa.
Yksi parhaita uudistuksia kalastusrintamalla aikoinaan oli tämä lääninlupa.
Itse ostan lääninlupia tarvittavan määrän, tänä vuonna ostettuna vain yksi lääni, suosin enemmän vesistökohtaista lupaa, jossa saa uistella useammalla vavalla kyseisen vesialueen sisällä.
Tosin läheskään kaikkiin vesistöihin ei tälläistä lupaa saa ja silloin on vain tyydyttävä lääninlupaan ja yhteen siimaan, ellei sitten veneestä löydy lääninkortillisia enemmän tai vaihtoehtoisesti alle 18 vuotiaita, jotka kukin saavat käyttää yhtä vapaa ilman lupaa.
Eli kaksi lääninluvan omaavaa ja kolme muksua=viisi vapaa vetoon.
Tuo on totta ettei useampi lääninlupa ostettuna yhdelle henkilölle anna oikeutta useamman vavan käyttöön, eli vaikka ostaisit Länsi-Suomenlääniin viisi lääninlupaa, saat käyttää vain yhtä siimaa kerrallaan.
Mutta se alue jossa pääsääntöisesti kalastan, kuuluu ns. yhteisluvan piiriin, alle kahdellakympillä vuodessa saan vetää kuinka montaa vapaa hyvänsä, ei vaparajoituksia.
Jos mielin tämän alueen ulkopuolelle esim. heittelemään, ostan lääninluvan.

Yksi hyvä asia lääninluvan saamisessa oli, joka tosin ei liikauta monia muita:
Rantaruotsalaisten kalastusvedet ovat avautuneet ns. duunarikalastajien käyttöön.
Ennen Sipoon kalaisille kuha- ja haukivesille ei päässyt vetämään/heittämään lainkaan, eivät suostuneet myymään minkäänlaisia kalastuslupia.
Nyt kun lääninlupa saatiin aikaan, tämä ongelma poistui, ainakin osittain, edelleen on alueita joilla ei saa kalastaa lainkaan, näihin on pitänyt hakea rauhoitukseen lupa TE-keskukselta.
Samoin osa rannoista puolustusvoimain vesialuetta, kalastus ja rantaan lähestyminen kiellettyjä.

Ymmärrän Mikko sinua, tottakai jos asuu ja kalastaa sellaisella alueella jossa läänit vaihtuu tiuhaan, ottaahan tälläinen lupakäytäntö päähän.
Mutta näin se vain menee, tyytyminen tähän ainoa vaihtoehto.

Päijänne muuten jakaa myöskin lääniä, onneksi Päitsille saa yhtenäisluvan useammalle vavalle, joko koko Päitsille, tai vain pohjois- tai eteläpäitsille...

kaivo

Quote from: Mikko_-Procyon-Ja edelleen, puhun ainoastaan sisävesien puolesta, minua kun ei kiinnosta pätkääkään mitä Etelä-Suomen merialueilla tapahtuu (eivät ole minun kalavesiä).
Aivan. Jos mietitään mitä vastinetta kukin lääniluparahoilleen saa, eivät läänit ole kyllä kalavesiensä suhteen ollenkaan tasavertaisia vaikka lupahinta onkin sama. Epäilemättä Länsi-Suomen merikalastajat hihkuivat 1. 1. -97 riemusta, kun käytännössä koko Saaristomeri vapautui yhden luvan piiriin. Sama varmaan Etelä-Suomen lääninkin suhteen.

Näin oulunlääniläisenä ei suurempia huurraahuutoja ole ollut tarvetta päästellä, vedet on mitä on. Lapin läänissä (poislukien tietenkin kolme pohjoisinta kuntaa) taas muistaakseni kaikki virtavedet on määritelty "lohi- ja siikapitoisiksi", joten läänilupalainen saa sielläkin tyytyä enimmäkseen vähempi-jaloihin kaloihin.

Putte

Jep. Lapinläänissä et siis saa kalastaaa lääniluvalla missään virtaavassa vedessä. Noh, on kai siellä lampiakin jokunen missä voi houkutuksiaan tarjoilla.
Itseltä löytyy valtion kalakortti ja itä-suomeen läänikohtainen lupa. Tosin kalastelen pääasiassa vesillä, minne tarvitsen muutenkin omat lupansa.
Loppupeleissä tuo lupajärjestelmä on vieläkin todella sekava, sillä todella pieni osa vähän harvemmin kalastavista tietää mitä lupia tarvitsee. Eikä se kaikille muillekaan ole aina täysin selvää   :wink:

Salmo

QuoteToisella foorumilla tuli vastaan aihe, jossa nämä "onnelliset yhden luvan omistajat" kehuvat, että läänijärjestelmä on hyvä. Kyllä se varmaan onkin niille, jotka tarvitsevat vain sen yhden ja ainokaisen luvan.
Itse kuulun tähän kastiin.

Pirkanmaa tarjoaa useita kalaisia järviä/vesistöjä heittokalastusta ajatellen ja merireissuilla tulee aina suunnattua Saaristomerelle. Ja heittokalastus on kalastusmuoto, jota eniten harrastan. Näsijärvellä tulee uisteltua lähes yksinomaan ja sinne omistan uisteluluvan.

Eli Länsi-Suomen lääniluvalla pärjään ja voin kalastaa vielä suosikkivesistöilläni.