Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Huono kalareissu

Started by Bluery, August 07, 2005, 14:34:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bluery

Olin viikon mökillä, kalassa suurimman osan ajasta. Heittelin ja vetelin mutta ei kalan kalaa viikossa. Mikä vikana? :(
Kerro jos sinulle on käynyt tällein joskus.
"Kuivan maan kalastaja"  8)

jättihaukimanniskan

eilen just kävi niin.oltiin kalas 3,2h ja saaliiksi jäi yksi 100g ahven
Hauki o kala,keso o raejuusto

Pete

Quote from: Minttusuklaa RaeOlin viikon mökillä, kalassa suurimman osan ajasta. Heittelin ja vetelin mutta ei kalan kalaa viikossa. Mikä vikana? :(
Kerro jos sinulle on käynyt tällein joskus.

Sitä en tiedä mikä silloin oli vikana, mutta onko kalareissun tarkoitus kalansaaliin maksimointi ?
Itse olin tuossa viime maaliskuussa viikon Suomen parhailla meritaimen vesillä, ehkäpä Suomen parhaan meritaimenen (saaliiden perusteella) kalastajan mukana, ja tulos 0 kalaa. Yhden kämmenen kokoisen kampelan sain, ja sekin oli jäänyt keskeltä kiinni.

Reissu oli paras mitä olen niille vesille tehnyt. Paljon tuli oppia, ja hienoja maisemia, kalapaikkoja, saaria, lahtia ja rantoja tuli kierrettyä kymmeniä kilometrejä.
Loppujen lopuksi ei haitannut yhtään vaikken kalaa saanutkaan, kolmen miehen sakkimme sai yhteensä 3 taimenta (yht.9.4kg) ja yhden lähes 3 kilon kirjolohen. Minulle ei muuta kuin se kampela.

MRI

Luuletko Pete, että sinulle jäisi yhtä hyvät muistot retkestäsi, jos kukaan porukastasi ei olisi saanut mitään? Kyllä mielestäni aina silloin tällöin vähintään tapahtumia täytyy olla, jotta mielenkiinto säilyy. Siten ymmärrän hyvin Minttusuklaan Raen: tunteita, kun  hän viikon  kalaa turhaan pyydettyään on pettynyt, Lohiklaa pyydettäessä tuo tilanne on kyllä tavallinen. Miksi sitten kalaa ei tullut? Kala voi kesähelteellä olla todella passiivinen, erityisesti hauki, ahven kuitenkin yleensä syö myös silloin ajoittain. Luulen, että yritit liikaa samalla tekniikalla. Vahto onkeen, pohjaonkeen, pilkkiin tai jigiin olisi voinut auttaa. Jigiin iskee hauki, joka vain makailee pohjassa imumadot selässä. Jos petokalat eivät halua syödä, niin vaihto särkikalojen pyyniin tuo kuitenkin yleensä tapahtumia. Esim. lahnan pohjaonginta voi ollla hyvä vaihtoehto.

Pete

Lopuksi juuri sanoinkin kirjoituksessani:
"Reissu oli paras mitä olen niille vesille tehnyt. Paljon tuli oppia, ja hienoja maisemia, kalapaikkoja, saaria, lahtia ja rantoja tuli kierrettyä kymmeniä kilometrejä.
Loppujen lopuksi ei haitannut yhtään vaikken kalaa saanutkaan, kolmen miehen sakkimme sai yhteensä 3 taimenta (yht.9.4kg) ja yhden lähes 3 kilon kirjolohen. Minulle ei muuta kuin se kampela."

Varmasti ongella, pohjaongella tms. olisi kalaa tullutkin enemmän. Joskus kalat osaavat olla hyvinkin erimieltä kalastajan kanssa. Joskus se riippuu aivan muista tekijöistä kuin kalastajasta itsestään, ja joskus pelkästään kalastajasta. En tiedä mikä itselläni meni vikaan sillä reissulla ja en oikein tiedä mitä muut tekivät "oikein" kun kalaa saivat.

Hyvät muistot, opit ja hienot maisemat jäivät mieleen ainakin minulle, vaikka mitään sen kummempaa en saanutkaan ylös.

Mielenkiinto säilyi tosiaan, koska etevämpiä kalamiehiäkin oli matkassa.

MRI

Ehdotukseni vaihtoehtoisiin kalastusmuotoihin koski Minttusuklaa Raen ongelmaa keskikesällä.

Pete

Kyseiset vaihtoehdot olisivat varmasti tuoneet tulosta tuolla minunkin reissulla.

tympäsee

olin eilen 6 vuotiaan pikkuveljeni kanssa kalassa.olimme saaneet vain yhden 2.7 kg hauen. mentiin heittelemään yhdelle kaislikolle.siellä minulle tuli kiinni varmaan elämäni isoin hauki sitä siinä väsyttelin aika kauan ja kun pikkuveli ei osaa nostaa niskasta kaloja eikä ollut haavia, niin yritin kallistaa venettä ja vetää kalan ylös.kun yritin, siima jotenkin varmaan raapiutui laitaan ja katkesi.sinne meni elämäni hauki :cry: .eikä saatu muuta sillä reissulla.