Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kuollut made verkossa - pilaantunut?

Started by niilotus, February 26, 2007, 21:55:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niilotus

Jos verkon katsomisväli on kolme päivää ja saaliiksi tulee kuollut made keskitalvella, onko tällainen kala käyttökelpoinen?

Lämpötilahan pohjassa n. +4 astetta ja kuolleena olo max. kolme päivää...

Yuz

Ensin kannattaa tarkistaa kidusten väri. Jos ne ovat punaiset, made saattaa olla vielä syötävä. Sitten vielä se, että jossain mitattiin pohjaveden lämpötila tänä talvena, pari päivää sitten. 0.1oC, että sitä rataa..
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

allu_

Quote from: niilotus on February 26, 2007, 21:55:26
Jos verkon katsomisväli on kolme päivää ja saaliiksi tulee kuollut made keskitalvella, onko tällainen kala käyttökelpoinen?

Minkä takia niitä verkkoja ei sitten voi katsoa joka päivä?

Hunter

Quote from: allu_ on February 26, 2007, 22:00:11
Quote from: niilotus on February 26, 2007, 21:55:26

Minkä takia niitä verkkoja ei sitten voi katsoa joka päivä?
Koska talvella kalat säilyy hyvin verkoissa niin niitä ei tarvitte kokea jokapäivä eikä välttämättä kannatakkaan: Jotkuhan pitää viikkoakin väliä kokemisella.

allu_

Quote from: Hunter on February 26, 2007, 22:14:00
Koska talvella kalat säilyy hyvin verkoissa niin niitä ei tarvitte kokea jokapäivä eikä välttämättä kannatakkaan: Jotkuhan pitää viikkoakin väliä kokemisella.

No miksi tässä sitten kysellään jos ei kalat kerta pilaannu? Minun mielestäni turhaa kidutusta pitää kaloja verkossa monta päivää, jos kokee viikon välein. Minusta viikko on ihan liikaa.

Hunter

Quote from: allu_ on February 26, 2007, 22:40:41
Quote from: Hunter on February 26, 2007, 22:14:00

No miksi tässä sitten kysellään jos ei kalat kerta pilaannu? Minun mielestäni turhaa kidutusta pitää kaloja verkossa monta päivää, jos kokee viikon välein. Minusta viikko on ihan liikaa.
No tässä asiassa olen kyllä samaa mieltä sun kanssa että omastaki mielestä tuo viikko on ihan liikaa. Ja tämä aihe varmaan siksi ku made on kovin herkkä pilaantumaan.

MikeTonic

Kylmällä vedellä kala säilyy kuolleenakin verkossa tuon kolme-neljä päivää. Kaupassakin myytävä kala on useasti kolme neljä päivää ollut jäissä ennen myyntiä. Kylmä vesi (+3 - +4 asteinen) on tässä mielessä lähes yhtä hyvä säilömään kalaa.

Kannattaa tosiaan tarkastella kidukset. Jos ne ovat valkoiset/harmaat, sitten kannattaa vielä harkita. Itse kuitenkin sanoisin, että syömäkelpoista.

kaivo

Mitä kylmemmässä (vedessä tai ilmassa) kuollut kala on, sitä hitaammin se pilaantuu. Se ero on tietysti tehtävä, että pyydyksessä kuolleena olevaa kalaa ei ole verestetty eikä suolistettu, joten säilyvyys ei voi olla samaa luokkaa kuin samassa lämpötilassa säilytetyllä ja oikein käsitellyllä kalalla. Mielestäni olisi hyvä tapa kokea pyydykset talvellakin päivittäin – paitsi kalan tuoreuden takia, myös siksi ettei elävien kalojen tarvitse rimpuilla pyydyksessä turhan pitkään.

Kuolleiden pyydyskalojen tuoreutta voi arvioida, jos tuntee tuoreen kalan tuntomerkit. Kidusten väri on jo mainittukin, tässä lisäksi muita tuntomerkkejä:

Finfood.fi

perza

Tässäpä yks ammatti kalastajien kikka! jos kalasi kidukset on harmaat/valkoset niin huljutelkaapa niitä kiduksia jonkin aikaa siellä vedessä ja katsokaa minuutin päästä kiduksia! ovat tulipunaiset! (itse en kyllä syö tuollasta kalaa, mutta kaupassa noitakin kaloja varmasti on!) :x
Tuo viikon katsomis väli on täällä suunnalla ainkain ihan normaali...Vuosi sitten olin työharjottelussa kaverini kanssa eräällä kalastus oppaalla ja siellä oli verkkoja vedessä n. 70 kappaletta, pisimmillään lahna riimu jata oli katsomatta 4 viikkoa! No käytiin kaverin kanssa siten katsomassa se ja verkoissa oli ahkiollinen 1-3kg lahnoja ja reipäs 5kg hauki! eikä ainuttakaan kuolluutta kalaa! Tämä ammatti kalastaja sanoi että ei ne kalat kuole noin iso silmäsiin verkkoihin??? verkot oli 90-100mm.  :-o
Ite oon kyllä huomannu sen että made kuolee verkkoon muitak aloja nopeammin, kun se kuristaa itsensä siihen verkkoon!
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

niilotus

Kyllä joo, made kiemurtelee itsensä aikamoiseksi köydeksi ja tukehtuu kun kidukset hirttävät kiinni.

Minulla kokemisväli 2krt/viikossa. Erilaisia kuolleita mateita löytyy. Jotkut kovia kalikoita??? toiset täysin tuoreen tuntuisia (punaiset kidukset ym.) mutta vain hengettömiä.

Miten tuo kuolleen kalan jäykkyys...onko jonkinmoista kuolinkangistusta??? Voiko tästä miettiä kuolinaikaa ja näin tuoreutta. Tässähän siirrytään jo CSI patologi osastolle... :-)

perza

Kyllähän se rigormorttis kalalle iskee jo muutamassa tunnissa siis kuoleman jälkeen(koulussa nämä asiat käyty kalabiologian tunnilla läpi, ei vain muistu mieleen :oops:) Itsekkin sanut joitakin noita kuolleita mateita, muttai han hyvä kuntosia. Jos liha on pehmeää ja sormella painamalla jää kuoppa on kalan liha myöskin pilalla!
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

HAI

Parhaiten kalan kunnon näkee kidusten väristä, jos väri on punainen, kala on ok. Jos väri on haalistunut, se on syömäkelvoton....
Jos ies joku joskus jossai jottai,vuan kun ei mittää muuta ku aena vuan.

Kuhastelija

Quote from: perza on February 28, 2007, 01:10:34
Ite oon kyllä huomannu sen että made kuolee verkkoon muitak aloja nopeammin, kun se kuristaa itsensä siihen verkkoon!

tämän takiako kuhakin on yleensä kuollut kun se verkoista irrotetaan? Mutta mielipiteeni on että, made kun tuppaa olemaan kylmän veden kala, niin voit pitää verkkoja vedessä 2-4 päivää, ilman että olet huolestunut siitä että kala pilaantuisi.