Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mitenkä koho vaikuttaa kalan saantiin?

Started by suomi_säätäjä, August 04, 2005, 09:36:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

suomi_säätäjä

oon kuullu että koholla olis suuri vaikutus siihen tuleeko kalaa, onko näin? :?
säätäjä nurmoosta.

Niemi_

Koho on yksi asioista jotka vaikuttavat kalan tuloon. Kohon lisäksi muita ovat koukun koko, painotus, syötti ja ongintapaikka näin esimerkiksi.
Hyväkään koho ei ole hyvä jos se on painotettu huonosti.
Koho tulisi painottaa niin että vain sen yläantenni on vedenpinnan yläpuolella, näin kala tuntee mahdollisimman vähän vastusta ottaessaan syöttiin kiinni.
Punk's not dead!

suomi_säätäjä

onko jotain muuta tietoa..... kuinka paljon painoa pitäis olla esim......???
säätäjä nurmoosta.

Niemi_

Painotuksen määrä riippuu ihan kohon koosta, esim. pienimpiin kilpakohoihin saattaa tarvita vain noin 0.3g painotusta. Painotuksen määrän saa selville ihan van kokeilemalla.
Punk's not dead!

Samamies

Oon ite joskus kokeillut että olen vain sitonut pienen ohuen varvun siihen kohoksi, näkyi 3cm salakan syönti...

suomi_säätäjä

minkä kokonen koukku olis hyvä paikkaan josta tulee yleensä semmosii 100-400g lahnoja, 50-500g ahvenia ja yleensä 100-350g särkiä....
säätäjä nurmoosta.

Niemi_

On kyllä isoja särkiä jos kerta vähintään painavat 100g.

Särjelle ja lahnalle hyvä koukkukoko olisi jossain 14 tuntumassa jos haluaa saada pienimmätkin kalat ylös.  Isommalle sopisi ehkä koko 10-6. Kuutos koon koukulla olen itse saanut myös pienempiä kaloja, kuten alle kämmenen kokoisen pasurin.
Punk's not dead!

Kala_Jökke

Kyllähän koho sillai vaikuttaa, esim herkässä kohossa jossa on hyvä painotus näkyy syönti herkemmin ja on helpompi havaita syönti ja nostaa kala ylös oikeaan aikaan, mutta jos on taas iso koho jossa ok painotus, esim sellainen perus puna-valko koho jota myydään vähän joka paikassa niin eihän siinä salakan syönti kunnolla näy! Kerran oltiin onkimassa joella ja isälläni oli isompi koho ja minulla kilpa-koho. Sain rutkasti enemmän kalaa kuin isäni. Koukkukoko oli molemmilla sama.

Painotuksen olen kokeillut aina isoveljeni karppilammikossa.. :D
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

suomi_säätäjä

onhan ne särjet isoja suurin osa mitä tulee on jotai 150-200g mutta paljo tulee myös suurempii ja vähä pienempiiki......
säätäjä nurmoosta.

suomi_säätäjä

kyllä ku laitto kohoon lisää painoo niin heti rupes kalat paremmin nappaan.
säätäjä nurmoosta.

Anonymous

Ite ainakin ostan nykyään aina pitkämäisen kilpakohon. Noita markettien ja huolto asemien kyljelleen kellahtavia kananmunia en enää siedä... Mutta kilpakohon painotan aina niin että vain pieni osa kohosta jää pinnan alle tälläin pienenpkin tärpin havaitsee välittömästi.

Monni

Quote from: AnonymousIte ainakin ostan nykyään aina pitkämäisen kilpakohon. Noita markettien ja huolto asemien kyljelleen kellahtavia kananmunia en enää siedä... Mutta kilpakohon painotan aina niin että vain pieni osa kohosta jää pinnan alle tälläin pienenpkin tärpin havaitsee välittömästi.

Loggaus unohtu...
Poltinkoski

--PROFESSOR--i

Niin, painotusasiathan ovat niitä perusjuttuja koho hommissa...
Mutta jos tamukkapurolle olisit menossa niin jätä suosiolla koho pois matkasta :lol: Niin kuten tiedätte, että tammukassa ei kohoja käytetä :lol: .
Kevyeen kohoon kohtalaisen reilusti painoo, niin KYLLÄ LÄHTEE!
MADE in Finland...

fizuztaja

Mielestäni kohon oikea valinta on erittäin merkittävää, kuitenkin vielä tärkeämpää on että valittua kohoa käytetään oikein. Itse unohtaisin suosiolla kaikki esson puna-valkoiset pallukat. Samoin jättäisin kaikki prismojen ja urheiluvälineliikkeiden kohot ostamatta. Kohon ostoon kannattaa panostaa sen verran että ostaa sen kalastusvälineliikkeestä, koska se näkyy kohon laadusssa ja veden pitävyydessä. Halvoilla kohoilla on taipumus vettyä, jonka jälkeen painotus menee päin persettä, pahimmassa tapauksessa herkäksi painotettu koho saattaa jopa upota. Alkuun sopiva koho malli on varmaankin päärynän muotoinen koho.

Kilpakohojen kanssa painottamista helpottaa se että useimpien kylkeen on kirjoitettu sen kantavuus grammoina. Aloittelijalle hyvä peruskoho 4-5m vavalle on mielestäni 3g kantavuudeltaan oleva koho. Tämä siksi että mitä pienempi koho, sitä vähemmän painoa siimassa ja sitä vaikeampi heitettävä siitä tulee. Painotus on myös helppoa käyttämällä ns. Olivetti eli liuku-painoa. Siimaan laitetaan 2,5g olivetti ja sen alle stoppariksi yksi pieni hauli.  Sitten noin 20cm stoppari haulin alapuolelle siten että koukun ja alimman haulin väliin jää noin 20cm siimaa tulee vielä yksi pieni hauli. Tässä on toimiva perus painotus ja tuota virittelemällä eri kokoisilla kohoilla ja eri kokoisilla hauleilla pärjätään suomen olosuhteissa jo mainiosti.

wolf

en muuten ole asiaa tarkemmin ajatellut, mutta ainakin purotaimenta narratessa ei saa simassa olla painoa eikä kohoa.

marabou

Mä käytän yleensä kilpakohoja paitsi isomman affenen perässä on siimassa se perinteinen puna valkoinen.