Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

metsälampikalastus

Started by nuori kalamies, August 05, 2005, 13:38:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ALEE

Tänään kävin tossa lähi lammella lippaa heittelemässä ja tulihan sieltä pitkästä aikaa kalaakin :-) Heti ensimmäisillä heitoilla nappas ~300g hauki ja vähän ajan päästä ~600g :-). Kohta alko jo hämärtymään nii enää ei kerenny oikee kalastamaa. Kalat tuli siis abu garcia sonetella :wink:

Migelis

Kävin tänään tuolla samalla lammella missä käyttäjä ALEE oli eilen ja vielä hänen kanssaan ja kyllä sieltä haukea tuli.  :-)
Isompi hauki (~1,0kg) tärppäsi laiturilta heitettäessa vaappuun mistä en tiennyt merkkiä enkä mitään.. Vaapussa oli sininen selkä, hopea kylki ja oranssi vatsa.
Samaan vaappuun joskin eri kohdasta otti pienempi hauki ~500g. Kalassa kävin pienen tauon jälkeen ja heti tuli hyvä fiilis päälle.  :-)

miigu

Terve vaan tännekkin päin pitkästä aikaa,.
Huomenna olis tarkotus lähteä käymään jossain metsälammella, Pitää käydä uutta vapaa ja kelaa kokeilemassa.

Tarkoitus olisi löytää huomenna joku sopivan matkan päässä oleva uusi lampi, jossa en ole vielä käynyt, nyt kun rupeaa olemaan hyvä liikkua lampiloille, kun ei ole enää itikoita kiusana ja vesikasvit on jo toivon mukaan hävinneet, tai ainakin ovat jo niin heikkoja että niistä tuskin haittaa tulee olemaan.
Suurien kala saaliiden toivossa en lähde, vaan ihan vaan huvin ja kokeilun kannalta, ja jos jokusen ahvenen sattus saamaan niin olisihan se tietysti paljon plussaa reissulle ja makoisia hetkiä olisi illalla tiedossa hellan ääressä  :-D 
(Toivon mukaan pari appuraa pannulle asti tulee)

Kalarepun arvelin pakata aika kevyesti. Vaikka arvelin että valitsen lammen läheltä tietä, jotta turhaa kävelyä ei tulisi hirveästi jos lampi onkin huono kalastuskohde. Hirveitä viehe määriä en arvellut ottaa mukaan vaan arvelin kokeilla jigiä tällä kertaa enemmän. Kesän kalastus reissuilla kun olen yleensä vain kalastanut kirjoa ja tanea niin on  lähinnä pikku räsänen lentänyt eriväreissä. Vapana toimii tällä reissulla catanan bx 210m 10-30g jonka haalin vasta itselleni alennus myynneistä (ja oli halpa). Kelana taas on (shimano) aerlex c3000 jonka myös ostin vasta alennus myynneistä (sika halpa) :-D. Siima on aikas ohutta punottua.

Aikasempaa kokemusta syksy kalastuksesta lampiloilta ei juuri ole, että suuria odotuksi ei oikein ole ja otti vieheistä ei ole mitään tietoa. Mutta näin syksyllä saa varmaan aikas rauhallisesti uittaa jigiä pohjan tuntumassa.

Jos jollain on jotain hyviä vinkkejä, mitä kannattaa ottaa erityisesti näin syksyllä huomioon metsälampiloilla kalastaessa, niin kuuntelen mielelläni.

No niin tänää 21.9.08 tuli sit käytyä ajelemassa tuolla parilla lammella, mutta reissu ei ihan mennyt niin kuin piti. Sillä ekaan paikkaan minne olin menossa niin oli laitettu puomi tiehen ja toinen lammelle menevä tie oli liian huono kuntoinen ajaa autolla., No katsoin kartalta pari uutta lampea, mutta siellä oli mökkejä liikaa ja liian lähellä jotta olisin voinut koirat ottaa mukaan rantaan. Kolmanteen paikkaan taas en päässyt koska emännällä meni hermot suolla kävellessä, kun piti pientä ojaa/kosteikkoa koittaa kiertää joten lähdimme kotiin.  No ens kerralla ainakin emäntä jää kotiin ja koirat sillä yhtään heittoa en siis kerennyt tai päässyt tekemään tällä reissulla.

Dumppi 95

Kyllä metsälammilta kalaa tulee vielä lokakuussakin. Kaveri sai pieneltä metsälammelta särjen värisellä lusikalla (joku tobyn tyylinen) 3,1 kilosen hauen. Vettä oli vajaa puol metriä ja melkein joka heitolla uitin raapi pohjaa...
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

Panze

Kyllähän metsälammetkin vielä ovat kalaa antaneet, lipat, pikkuvaaput ovat toimineet minulla melko hyvin.  :wink:
Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you will feed him for a lifetime.

Kalaton mies

Elikä minä sain sen toisen hauen

Kalaton mies

Mulla jäi yhellä mehtä lammellA bomber vaappu pohjaa mutta sain sentää rapalan minowspoon uistimella 0,54kg hauen

siika*

Super Vibrax on ykkönen mehtälammille. etenkin oranssi ja vihreä. hauille omiaan.

ALEE

Miten ootte saanu haukea heti jäiden lähdön jälkeen? Vai pitääkö vaan ootta vesien lämpenemistä?

Suutarinen

hyvä yleis viehe metsälammille on kumikala jonka nokassa lippa. Tummaan veteen punaista ja kirkkaaseen hopea. Hauen lisäksi ahvenet ottaa näihin myös hyvin. (varsinkin pienempi kokosiin) Lisäks näitä pystyyy uittaan pinnassa aika hyvin kun metsälammilla se pohja on yleensä mitä on. Muistan tuossa jokunen vuosi sitten kun eräällä metsälammella pääsi tyttö ystävältä kunnon mörssäri hauki karkuun. " mä en jaksa pidellä tätä " tyttö sano hauen vetäessä siimaa. Harmivaan että pääsi uppotukkeihin ja sen hän titää miten siinä käy.

kalasa

Quote from: ALEE on April 18, 2009, 11:47:42
Miten ootte saanu haukea heti jäiden lähdön jälkeen? Vai pitääkö vaan ootta vesien lämpenemistä?

aika heikkoa on ollut, aina kannattaa yrittää mutta tulos voi olla laiha.
enhä minä..

Suurkalastaja1

Joo, itsekkin olen huomannut, että heti keväällä jäiden lähdön jälkeen hauen otti metsälammella on huonoa. Tosin pari vuotta sitten sain ensimmäisen haukeni metsälammesta jo 22.04. ja se oli jo ruvennut syömään, koska mahasta löytyi 10cm sammakko. Syönti kuitenkin paranee toukokuun loppua kohti mentäessä ja jatkuu pitkälle syksyyn. Haukeahan kannattaa kuitenkin kalastaa vaikka ei saisikaan :wink:
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

ahti kiiski

itselläni tulee ihan mukavasti semmoista pientä rantahaukea.lusikoilla ja rapalan vaapuilla yleensä kokeilen kaislikon reunasta.
-------------O N K I--------------

Musky

Toissa päivänä hauki 3.3 kg. Kalastelen lähinnäkin metsälammilla hyvien kokemusten saattelemana.

Suutarinen

tänään kevään ekat virveli kalat ylös. Paikkana pienehkö metsä järvi. Eilinen meni kanssa kalastuksen parissa mut isommalla vesistöllä. haukee yritin rannalta mutta eipä tullut. Tänään vaihdoin taktiikka ja odotin illempaan että vesi vähän lämpiää kutu alueiden lähellä olevissa lahdissa. Ihan älytön syönti piikki joka kesti jonkun 20 min ja sit ei mitään.Jotain syönnistä kertoo se kun yksi hauki pääsi irti ja jäi rantaan ihmettelemään  koitin heittää vieheen niin et se tulee sen naaman vierestä jolloin se ottaisi taas kiinni niin toinen hauki ehti ensin. Ei todellakaan ollut mitään kylmän kangistamia kaloja. Eniten ilahdutti kalojen koot jotka oli reilusta kilosta reiluun kahteenkiloon. En ois uskonu et siitä paikasta saa noin reiluja kun kesällä siit tulee vaan pikku puikkaria. tosin kaksi sain vaan rannalle asti. karkuutuksia sit senkin edestä. Vieheenä on tää mun hehkuttama kumikala+lippa setti. Jonkun mielestä vesi vois olla vielä liian kylmää sille. Kyseinen metsä järvi on kyllä ihanteellinen paikka hauelle. kutu mahollisuudet on erinomaiset ja väljenmpääkin vettä löytyy.

miquli

Tänään uimassa pienellä soramontulla..kokoa sillä noin 20 leveä ja 50 pitkä.uimisen lomassa virveli takakontista esiin ja piruuttaan heittelee jigiä..montulla varmaan koskaan kalastettu joten melkein jokaheitolla ahven kiinni tai pyrstöstä nypytystä..ei mitään isoja ollut ja meni maku 20min jälkeen koska melkein jokaheitolla kala ylös!!paras oli ku heitti jigin pohjaan ja anto maata siellä ni eipä kauaa mennyt ku kala kiinni niinkin..=)

pentti95

Itse näin yleensä kalastelen mökkijärvellä, (voidaan luokitella lammeksi) itsellä parhaiten toimineet uistimet ovat räsäsen ruohikkomalli, myös bete loton lipat toimii. Järven syvin kohta on noin. 8 metriä, muuten aika matala järvi. Kalavarmin paikka on yleensä rannat kaislikkoineen, tosin joskus saattaa syvemmältäkin tärpätä.

seriaali

osaako kukaan kertoa onko jossain järvenpään lähistöllä metsälampia, kun en itse ole sellaisiin törmänny?

Jessesukka

Onkos muuten Kuopion lähellä mitään metsälampia?

ALEE

Kattokaanpa kartasta tai netistä niin johan alkaa lampia löytymään :wink:

aitohoppis

~sing if you are happy that way~

Abborna

Quote from: miquli on July 02, 2009, 19:54:41
Tänään uimassa pienellä soramontulla..kokoa sillä noin 20 leveä ja 50 pitkä.uimisen lomassa virveli takakontista esiin ja piruuttaan heittelee jigiä..montulla varmaan koskaan kalastettu joten melkein jokaheitolla ahven kiinni tai pyrstöstä nypytystä..ei mitään isoja ollut ja meni maku 20min jälkeen koska melkein jokaheitolla kala ylös!!paras oli ku heitti jigin pohjaan ja anto maata siellä ni eipä kauaa mennyt ku kala kiinni niinkin..=)

Missäpäin mahdollisesti tälläistä tapahtuu?

jarmoankka

Quote from: Jessesukka on August 20, 2009, 15:09:39
Onkos muuten Kuopion lähellä mitään metsälampia?

Kyllähän nyt jokaiseen karttaan on merkattu jokaisen suomen kaupungin ympäristössä olevat vesistö
t. Sitten vaan valitsee niistä sellaisen jonkä lähellä ei ole asutusta ja katsos vaan, on saapunut "mettälammelle"....jokatietty voi olla myös hiekkakuoppalampi,peltolampi,kenties jopa suolampi. Yhtäkaikki, lienee käsite "mettälampi" tarkoittaa syrjässä olevaa pienehköä vesialuetta, jonka välittömässä läheisyydessä ei ole ainakaan pysyvää asutusta....
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Roope-Ankka

Huomaan että on paljon hakoja...

hauki haukka

olin lauantai aamulla kuuden maissa uudella metsälammella ja sain viisi pientä appuraa 15 pintä hauen pulikkaa ja isot 3,89kg ja1,85kg hauet molemmat proffala ja ahvenet stormin scas päkillä (en tiedä miten kirjoitetaan)

Migelis

Quote from: hauki haukka on September 13, 2009, 21:09:21
olin lauantai aamulla kuuden maissa uudella metsälammella ja sain viisi pientä appuraa 15 pintä hauen pulikkaa ja isot 3,89kg ja1,85kg hauet molemmat proffala ja ahvenet stormin scas päkillä (en tiedä miten kirjoitetaan)
Luultavasti Storm ScatBack.
http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=91&pid=610

hauki haukka

osuit oikeaan :wink: tänään toiselle lammelle. pistän viestin jos tulee jotoin :roll: :roll:

eilen 10 tärppiä joista viisi haukee ylös ja yksi appura loput karkuutuksia    tiedoksi kalat tuli mata lasta

Punssi

Kuinka pieniltä metsälammilta olette muuten löytäneet kalaa? Oman asuinpaikkani lähistöltä löytyy jokuset kappaleet n.250m2 kokoisia lätäköitä. Onko turhia kaluttavia vai voiko olla oikeen ottipaikkoja. Lähinnä siis ahven ja hauki kiinnostaa ei särkikalat. Kokeilemalla varmaan selviäis, mutta ei jaksa tetsata vähintään kahta kilsaa suuntaansa viidelle eri lammelle ilman jotain saalis toivoa.

Jokuvaiin

No itse olen löytänyt lätäkön, joka on varmaan 10x10m...
Ja sieltä muuten tulee todella isoja ahvenia!  :-)

Himopilkkijä89

Itse olen tänä kesänä kolunnut aika paljon mettälampia. Alle 100m pitkiltä lammilta ei ole ollut mitään merkkejä kaloista, suurin osa 200-300m lammistakin on ainakin näyttänyt kalattomilta (ei nyppyäkään mato-onkeen tai virveliin). Eli itse en ole alle 200m lammelta vielä kalaa löytänyt. Tänä kesänä on tarkoitus vielä pikkulammilla pyöriä, jos vaikka sattuis löytyyn lampi jossa olis kalojakin. Noin 5-10 lampea oon jo koittanut mistä en nyppyäkään saanut.

Eli kyllä jopa 50m lammessakin voi olla varmaan hyvin kalaa, mutta yleensä kalaa alkaa löytymään enemmän vasta kun kyseessä on useampia satoja metrejä pitkä lutakko.