Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Minkä kokoinen ja värinen minnow spoon?

Started by heittäjä, January 26, 2004, 15:20:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

heittäjä

Juu mä tiedän että minnow spoonista on puhuttu ennenkin mutta kun olisin ostamassa minnow spoonia niin minkä värinen ja kokoinen olisi semmoinen hyvä?
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

Petri

oisko 5 tai 6 cm ja värinä "ambulanssi" on tappavan tehokas tummissa vesissä.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Deathis

Mulla on toimninut sellainen isoveljen vanha ?musta-ruskea? minnow spoon(jossa on samperisti hauen hampaiden jälkiä.) joka on värjätty punasella textmark-tussilla :) .

SledgeHammerFIN

Isoin eli vissiin 7cm ja Fire Tiger, haukea nousi ihan sikana ja tyhmyyksissäni menin heittelemään tossa kun jäät tulivat ja uistin jäi jään reunaan kiinni :(
Hauki hommissa: Haspeli: Shimano CX 4000, Shakespeare Ambidex 8,5", 0.15mm punottua, Flambeun 3 tasoinen pakki aina mukana.

tormentor

7cm  ja ahvenen värisenä ni on oikee tappokone!!itellä on jääny 3 semmosta ison hauen suuhu ja oon saanu tosi paljo....sit semmonen sininen missä on selässä mustia raitoja on saman kokosena on kans huippu! :)

Chevy

eiköhän toi oo jo järvi kysymys.jossain paikassa toinen väri ja jossain toinen´..

kaivo

Värivalinta on tilannekohtainen juttu, samaten Minnow Spoonin koko. Sopiva viehepaino riippuu mielestäni paljolti siitä, minkä tyyppisen ja kuinka tiheän kasvuston sekaan joutuu heittelemään:

Pinnan yläpuolelle yltävät korte, kaisla sekä lumpeikot vaativat uistimelta suhteellisen paljon painoa, koska viehe kiipeilee väkisinkin kasvien päällä, sitä enemmän mitä tiheämpi kasvusto ja mitä pidemmät heitot. Tällöin kannataa valita Minnow Spoon raskaammasta päästä, jotta uistin pystyisi paremmin pinnan alla tai ylipäätään vedessä.

Vastaavasti esim. ahvenvita, uistinvita, järvisätkin yms. löysävartiset kasvit kasvavat veden pinnassa yleensä niin tiheinä lauttoina, että Minnow Spoon ei pääse painumaan niiden läpi (tai jos pääseekin ei mahdu uimaan). Sama pätee kyllä joskus lumpeikkojenkin suhteen. Tällaisista "kasvimatoista" uistimen joutuu kelaamaan yli vapa pystyssä ja vauhdilla, jolloin vieheen liiasta painosta on vain haittaa. Tällöin oma tapani on ollut käyttää kevyttä Minnow Spoonia, joko 10 grammaista (jota ei ilmeisesti enää valmisteta) tai 15 g kokoa.

Jonkin verran viehepainoon vaikuttaa tietysti myös kalapaikan yleinen syvyys, tuuliolot ja tarvittavat heittopituudet.

Kaikista hankalin vesikasvityyppi on ollut pohjasta pintaan kasvava pitkä löysä heinä, erityisesti jokivesissä. Vaikka Minnow Spoonin ruohosuojaus on yleisarvosanaltaan hyvä ja toimiva, ei näiden heinikoiden suhteen tunnu pärjäävän aina oikein millään.

Monni

Itellä on se keskikoon minnowwi ambulanssina ja sit siinä kelta maha, vihree selkä ja mustia raitoja. Ja yhden olen maalannut itte mustaks kun sai alennus myynnistä 2 vitosella niin tein siihen viel puikolla valkoisia täpliä. Se on pelittäny ihan hyvi...
Poltinkoski

Anonymous

Quote from: SledgeHammerFINIsoin eli vissiin 7cm ja Fire Tiger, haukea nousi ihan sikana ja tyhmyyksissäni menin heittelemään tossa kun jäät tulivat ja uistin jäi jään reunaan kiinni :(

MÄ OON IHAN SAMAA MIELTÄ :wink: