Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Itse tehty kuksa

Started by Salmo, November 28, 2007, 20:56:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salmo

Tänne voisi laittaa vinkkejä, niksejä ym. liittyen kuksan tekoon, jos joku on itse moisen valmistanut. Netistähän löytyy kyllä ohjeita ja ERÄ:ssäkin oli taannoin juttua, mutta siitä huolimatta.

Itse olisi tarkoitus tehdä kuksa heti kun sattuu sopiva pahka kohdalle, suvun metsästä tietty. Eivät vain satu olemaan ihan hirveän yleisiä, ainakaan omassa metsässä... tosin "sillä silmällä" en ole ehtinyt vielä liikkumaan. Jotkut tekevät esim. visakoivusta, mutta noiden kestävyyshän on heikompi. Ilmeisesti lähinnä työstövaiheessa? Työstötapojahan on syiden repiminen pihdeillä tai poraaminen. Tiedä sitten kumpi on parempi tapa, poraaminen kuulostaa ainakin helpommalta.

Kuksa on vähän niin kuin vihta; se on paljon hienompi ja arvokkaampi itse valmistettuna kuin kaupasta ostettuna.

perza

En tiiä onnistuisko jos polttamalla tekis siihen sen kupin. Eli hehkuva hiilen pala vaan kuution muotoiselle palalle ja puhaltamaan niin että hiili polttaa vähän kerrassaan puuta. Noin voi ainakin lusikan tehdä. Sitten sen voi lopuksi hioa.
Syntyy yllättävän tasainen "kuoppa" tuolla tavalla polttamalla.
muuten sen sitten vois puukolla vuolla.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Torro

Meillä on koulussa ihan siihen tarkotukseen "kuksapora". Sillä tulee kerralla tasainen kuoppa :-)
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

maikkoli

Jep tuollaisella poralla saa tehtyä siistin siitä kukasan "kuopasta".itse tein koulussa kaksikin kuksaa.Kuvia tulee myöhemmin kun kerkken laittaa koneelle ne.Kannattaa kuivattaa kunnolla pahkat jotta puu ei lohkeilisi.Itsellä ne ovat olleet varastosssa kuivumassa pari vuotta niin ei onneksi ole lohkeilleet.